Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Onderhoud nieuwe aanwinst ...

Gestart door bengali woensdag 24 februari 2016, 21:11:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Ik weet niet of dit hier op zijn plaats is, maar ik maak een topicje aan voor het onderhoud van mijn laatste aankoop.  Want ik ben ervan overtuigd dat ik af en toe eens te rade zal moeten gaan bij jullie ...

13 locjes, en enkele wagonnetjes.  Daarnaast hebben enkele van mijn andere locs een onderhoudsbeurtje nodig.

Eerste vraagje: zijn er veel verschillende types koolborsteltjes?  Want ik vrees er een paar nodige te hebben (min 20) en is het interessant om ze in grotere hoeveelheden te kopen?

Hieronder een quote van mijn aankooppost.

Citaat van: bengali op woensdag 24 februari 2016, 15:07:59
Ben momenteel blijkbaar in aankoopmodus ...  Zag een zoekertje van iemand die zijn zolder opruimde op 2dehands, ... en ben hem maar een handje gaan helpen.  Ideaal materiaal om te leren werken aan de locs ... want de meeste rijden nog nauwelijks en zijn duidelijk aan een serieus onderhoudsbeurt toe ...

Kwam daar toe en een oude valies stond op mij te wachten



Met enkele dozen eromheen

Een TEE



Die blauwe zal mooi passen bij mijn wagons van de vorige keer :)





Die belgische is voor zover ik weet de enige die digitaal rijdt ...



En nog een paar kleinere ...





Hierbij een paar wagons ...







Deze heeft een zwaar wielprobleem ...



Doe je de doosjes open en zitten er rails ipv wissels in enkele ...



Alsook een lot modernere rails ...



Kan iemand mij vertellen of er een motertje hoort in deze wissels???





Hierbij dan nog een lot transfo's ... en twee Mobile Stations (dat wordt dan ook weer een ontdekking voor mij)



En nog een lot bovenleidingen, al vrees ik wat voor hun staat ... en een lot M-rails (waarvan ik er al te veel had.

Binnenkort komt er dus een verkoop van materiaal op kapaza ... want de ruimte begint zich nogal te vullen ...

Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Er zijn twee typen koolborstelsetjes voor de meeste loc´s:
Bestelnummer 600300, deze zijn rond, eentje is van kool en de andere is van opgerold kopergaas
Bestelnummer 601460 dit zijn de nieuwere koolborstels, deze zijn vierkant en 2 maal het zelfde ding

google maar eens op:
märklin 601460
märklin 600300
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Wat een verschillen in prijs zeg ...

Ga eens goed zoeken naar de beste plek om te bestellen morgen ... want ga er toch een tiental van ieder bestellen denk ik ...

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.

Sorry Kappa, zal het niet meer doen ...
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
In alle C rails wissels kan een aandrijving. De kruiswissel op de foto mist de handbediening.

Leuke aankoop, daar gaan de nodige uurtje in zitten eer alles weer soepel rijdt.

Hans
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Hierbij de 3054 ... enfin indien ik mij niet vergis ...



Heb hem laten rijden op de baan en na een moeizaam begin is ie helemaal losgekomen :)

Vanbinnen ziet ie er nog niet al te smerig uit ... en gezien ie goed rijdt zal ik dit dan ook zo laten ...



Kapje zou wel een badje kunnen gebruiken, maar hoe kuisen jullie dit?  Lichtjes vochtige wattenstaafje??



En het raampje zal opnieuw moeten bevestigd worden .... ik veronderstel dat hiervoor secondelijm de beste optie zal zijn ????
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Mooie loc!  :)

Het is de Märklin 3357 (rode schorten, electronica).  Met lakschade and de rode bies (hebben ze allemaal) en het losse raam (hebben ze ook vaak).  Dat raam kun je met gewone modelbouwlijm vastzetten.  Secondelijm verkleurt en is naar spul om mee te werken.

De kap kun je het beste met een zacht kwastje schoonmaken.  Ik zou er niet te veel met vocht aan beginnen.

Erik

Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Pascal,

ik vrees dat secondenlijm je venster zal beschadigen ,vlekken zelfs oplossen mischien , ik kan verkeerd zijn maar ik zou het niet riskeren.
Kap lichtjes met een vochtig doekje oorstokje kuisen  met iets dat vet oplost (dreft). Goed drogen dat er geen roest kan ontstaan en je lok ziet er inderdaad goed uit.

Grts

Johan
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
OK jongens dank je wel voor de tip, dan ga ik op zoek moeten gaan naar modelbouwlijm ...

Het lijkt inderdaad eerder om de 3357 te gaan. 

Hierbij nog enkele foto's van de rijtuigen van SBB met nummer 4015, 4016 en 4017 ... zijn wat roestig





En dit gebeurt als je bovenaan aan het wieletje draait ...



En dan de meest gehavende van de bende ...



Met zijn ontbrekende as

Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
leuk topic

Gr Dennis
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Citaat van: bengali op vrijdag 26 februari 2016, 10:32:55
OK jongens dank je wel voor de tip, dan ga ik op zoek moeten gaan naar modelbouwlijm ...
Het kan met veel soorten lijm, als het maar geen secondenlijm is. De dampen die vrij komen tijdens het drogen slaan neer op de raampjes en maken dan vlekken.
(Je kan dat voorkomen door het goed te laten uitdampen voor dat je de kap er weer opzet,minimaal 24 uur)
Maar beter is het te lijmen met bijvoorbeeld fotolijm, hobbylijm of andere niet te agressieve lijm. Meestal heeft een ieder daar wel wat van in huis.
Ik zelf gebruik daar Bison Alleslijm voor, kan je ook vaak vinden in de supermarkt.

Dirk-Jan
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Raampjes bevestigen gaat behalve met het daarvoor bedoelde "Crystal Clear", ook heel goed met blanke lak.
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
De wagons met vliegroest krijg je wel weer in orde, ik heb al ergere gevallen aangepakt.
Ik gebruik daar auto polish voor:



Nieuw wordt het niet meer, maar ik moet hier wel niet bij vertellen welk dak al behandeld is en welke niet ...

Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Leuk weetje, maar ga dat toch maar voor later houden denk ik ...

Hierbij nog de rest van het Zwitsers materiaal die erbij zat ...

Een 3430 als ik mij niet vergis :)  Enfin hetgeen er nog van overblijft want de pantografen hebben nogal afgezien.  Ben gaan kijken voor de prijzen van nieuwe ... maar dan koop je beter een nnieuwe loc heb ik de indruk.



Op de baan rijdt ze lekker, al vind ik het wel raar dat de verlichting meegaat met de snelheid, of zou het toch een analoog model zijn dat omgebouwd werd???



Ook deze zal ik momenteel laten zoals ze is aangezien ze mooi rijdt.

En dan nog een paar wagonnetjes die van zwitserland komen denk ik

Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Hier zit een oud model Delta decoder in, de verlichting ging inderdaad mee met de motorspanning.  Jammer van de panto's....
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Inkopen wezen doen, geen bizonlijm, dus maar patex alleslijm genomen, hoop dat dat even goed is ...

Ondertussen ook koolborstels, extra slepers en antislibbandjes gekocht, zal altijd wel voor het een of ander dienen :)

Van zodra die bestelling binnen is zal ik kunnen beginnen aan de moeilijkere gevallen
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Nu de beurt aan de TEE



De loc valt nog mee ... maar rijdt niet (een probleem voor later)



Eindwagon is een ruitje armer



En middenwagon is ze bijna allemaal kwijt ...



Gelukkig zijn ze er allemaal ...



Maar hetgeen ik niet begrijp is de reden van de doorschakeling van de electriciteit aangezien er geen verlichting blijkt te zijn in deze wagon ...

Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Hallo,

in de Tee moeten de motorwagen en stuurrijtuig gekoppeld worden vanwege de sleper wisseling, daarom de doorverbinding, tevens misschien de reden dat hij nu niet wil rijden,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Oops hier begin je chinees te praten voor mij ... maar je hebt wel gelijk

Maar goed tch eens geprobeerd om de stellen gekoppeld op de rails te zetten en ja hoor daar ging ie ... maar wel enkel voorruit.  Achteruit kende die echt wel niet.  Ik vrees dus dat die een kuisbeurt zal kunnen gebruiken.

Ondertussen zijn de ruitjes van het middenstel opnieuw gelijmd.

Tx voor de hulp :)
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
LS

Tip. Controleer de bedrading op breuk en op oxidatie van de stekerverbindingen vanaf de sleper (wel aanwezig? ) stuurstandrijtuig  naar de motorwagen. Je kunt dit visueel doen en met een spanningzoekertje.
Wellicht is er ergens een draadbreukje, met name bij de stekerverbindingen ,omdat deze vaak in en uit elkaar worden gehaald. Een draadje is zo los getrokken. Verder wil ik je waarschuwen dat als dit allemaal in orde mocht zijn, de rijrichtingschakelaar  een speciale hand van afstellen behoeft indien deze ontregeld blijkt te zijn. Tenzij je digitaal wil gaan rijden dan vervalt deze.

Succes.

Met vr groet Koos Wijmans
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Daarnet middenwagon eruit gelaten en soms wou ie wel achteruit soms niet ... dus lijkt inderdaad een stroomprobleem te zijn ... Maandag kijk ik er van dichterbij naartoe ...

Tx voor de goede raad :)
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
De TEE reed daarnet op m'n baan en daar heb ik gemerkt dat de lichten maar af en toe aanflikkeren ... dus het is mij duidelijk dat ik ergens een slecht contact moet hebben.  Helpt het om de slepers een badje wasbenzine te  geven ???

Heb dan maar ook een 3080 opengemaakt om van dichterbij te bekijken. 



Koolborsteltjes eruitgehaald (tot zo ver ging alles vlot ...)



En dan verder willen openschroeven om te kuisen, maar daar begon de schrik dan ...  Dat heel fijn draadje naar de spoel ... hoe gaat die heel blijven, dus maar alles snel terug in elkaar geflansd voor het te laat is.  Heeft het zin om heel die loc dan in wasbenzine te steken of moet ik hem echt uit elkaar vijzen?

Enne wat denken jullie van de borsteltjes ... aan vervanging toe of er zo terug insmijten?
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Heeft badje genomen en rijdt weer super :)  Zelfs met bestaande borsteltjes ...

Enkele anderen komen nu aan de beurt :)

Mogen houders van de lampjes mee in het bad?
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
En nu de beurt aan het groter materiaal ...

De 3152 als ik me niet vergis ... ook goed bespeeld, kijk maar naar de pantograaf of naar de wielen aan de rechterkant. alsook de raampjes die verdwenen zijn



Hopla volledig open, ... Mmmmm gaat beter dan die kleine locjes :)



Kon wel een schoonmaakbeurt gebruiken :)

En krijg hem niet vast ... Waarschijnlijk hielpen de wielkassen om dit vast te houden ...



Ondertussen weigert het beestje van richting te schakelen, als je schakelt loopt ie er gewoon vandoor ??? Hoe valt dit op te lossen?
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Lid sinds: 2015

offline
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Probleem met omschakelen: Gewoon het veertje van het schakelrelais iets losser maken. Dit kan je doen door met een schroevendraaier het koperen haakje iets te verbuigen.

Mvg,

Luc
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Ok bedankt Luc, daar gaat ze weer :)

Dank je wel Brund55, deze heb ik reeds, maar je moet nog vinden wat je zoekt en het nadien begrijpen wat je exact moet gaan doen ... Niet altijd eenvoudig als je beginner bent in het onderhoud van die spullen ...

Trouwens gisteren is dit binnengekomen :)



En is de 3021 aan de beurt geweest :)





Maar ze wilt nog steeds niet rijden ... schakelen doet ze maar rijden oh wee neen hoor
Straks ga ik verder zoeken ...
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
misschien is het een goed idee om een kleine soldeerbout aan te schaffen en voortaan de tere draadjes even los te solderen, voordat de motor wordt gedemonteerd. Het zou me niet verbazen als er al meerdere draadjes (van de veldspoelen) zijn afgebroken met als gevolg helemaal niet meer lopen of slechts één kant op.
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Ja dat zal ik zeker doen, maar ik dacht om eerst de 9e april af te wachten om te weten wat ik exact nodig heb.

Wat betreft deze loc zou het natuurlijk kunnen dat een draadje afgebroken is.  Maar hij reageert op identieke wijze als voor de operatie.  Ik had gehoopt dat mits een poetsbeurt en nieuwe koolborstels alles weer operationeel zou zijn.  Maar helaas

Ik vrees dat de oplossing zal liggen in het nameten van de draadjes en de elektronica, maar mijn kennis gaat nog niet zo ver, Ik hoop dat iemand mij wegwijs zal kunnen maken op 9 april ;)
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Pascal,

hier nog een "stip verhaal" over de bedrading van een analoge Lok.
Er is een verdeelplaatje bijgevoegd om alle elementen die aan de sleper aangesloten moeten aan te sluiten.
Indien de lok in de verkeerde richting rijdt de draden op de veldspoel omwisselen.
Type lok heeft geen belang in dit verhaal.

Ik heb iets gelijkaardig met een delta decoder in de Wiki staan

http://wiki.3rail.nl/index.php/Ombouw_M%C3%A4rklin_lok_met_6080_/_6603-decoder

Succes

Grts

Johan




Hopelijk kan dit enkelen helpen.
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Tja de aansluitingen lijken correct te zijn, de lichtjes branden ook ... (enfin als ik er uit een andere loc op zet ...) dus blijft over dat er een draadje stuk is ergens ... of de spoel om zeep.  Weet je wat Johan, ik zal ze meenemen de 16de, dan kunnen we ernaar kijken ...

Alvast bedankt voor de mooie uitleg.

BTW: kopen jullie lichtjes (60010, 60015, ...) gewoon bij de treinboer (of internet) of zijn er lichtjes die compatible zijn zonder het M-logo op? zou er nl een grote hoeveelheid nodig hebben vrees ik (vele wissels waarvan het licht het begeven heeft)

Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
De 3021 heeft nog zijn kuren, de TEE ook en dienen ouden zal ik later eens onder handen nemen eens ik de nodige stukken heb weten te vinden.  Al de rest rijdt ondertussen weer vlot en een deel komt te koop :)  Veel bijgeleerd en tot nu toe valt de schade mee, dus opdracht geslaagd.

Rest nog mijn laatste vriendje de Roco



Reed best wel leuk toen de sleper er nog aanhing ... via internet vind ik niet zo direct het stuk , dus 'k zal een treintjesboer moeten gaan zoeken ... en dan zo snel mogelijk in de verkoop.

De C-rails liggen klaar voor een ruil samen met een aantal wagons :)

Dit week-end komt er een grote revisie van mijn voorraad wissels.




Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ... de kranen
Voila en nu zijn we aanbeland bij mijn eerste kraan.  Enfin deze die ik aan mijn zoon heb gegeven :)

Een van beide motoren wil hier niet meewerken.

Alles opengesmeten en de mast ervan gehaald, dus die kan niet meer knellen.  Zat oude vaste olie op de assen, maar dat draait nu weer vlotjes :)



Dus mijn multimeter bovengehaald en gemeten ter hoogte van de spoel aan beide rode draden.  Wanneer ik op het knopje duw, geen beweging ... terwijl de andere moter wel beweging geeft ... iemand een idee hoe het nu verder moet?
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Voor een of andere speciale reden wou ie vandaag gewoon werken ... Ergens een koolborsteltje vaster gezet, verse olie die zijn werk had gedaan? of iets anders geen idee ... Maar de zoon is "HAPPY" en ikke fier :)

Morgen komt de tweedekraan aan de beurt :)
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Hierbij een eerste foto van mijn 451 kraan met mastverlichting.  Blijkbaar zou het om een model van voor 1955 gaan :)



Het hijstouwtje is wat kort en de haak ontbreekt.  Verder werkt de verlichting in de cabine niet.

Ook de bedrading zullen we wat opkuisen door te verkorten ...



En ja hoor die is weer properder, maar wat blijkt ik heb een draadje teveel ... iemand een idee waarvoor dat 7e draadje dient???? Normaal betekent geel voor verlichting maar die heb ik in de mast en ik zie niet waaarvoor deze dient ...



Hijsdraad voldoende uitgerold en een nieuw haakje aan (wel niet de goeie maar so be it ... als ik er eentje zie passeren op 2dehands zal ik wel toeslaan :)



Dus indien iemand een schema heeft van deze kraan (niet dezelfde als de 7051 is die altijd welkom)
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Na een check samen met Ton loopt de 3021 weer min of meer.  Nu nog een finetuning van de richtingschakelaar enne het zal in orde komen.  Superbedankt Ton voor de hulp.

De kraan daarentegen ... is zijn mastverlichting ook verloren ondertussen  8o 8o.  Zal hem maar eens volledig uit elkaar halen voor een globale kuisbeurt een dezer.  Ook hier is Ton's hulp nuttig geweest voor de verdere werkzaamheden :)
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Citaat van: bengali op maandag 07 maart 2016, 11:10:31
Dus indien iemand een schema heeft van deze kraan (niet dezelfde als de 7051 is die altijd welkom)

Hallo,

De 451 is vrijwel identiek aan de 7051 (op de schijnwerper na dan)! In de pakweg 50 jaar, dat Märklin
dit model in z'n assortiment had, is er amper wat aan veranderd (behalve een ander kleurtje en andere
verpakking). Vreemd is wel, dat er geen enkel reserve-onderdeel meer te krijgen is, behalve bij een
treintjesboer in een vergeten laatje of in de baai en aanverwanten tegen woekerprijzen...
Dussu, voorzichtig kuisen!  :)

Mvg, Willem.
Re: Onderhoud nieuwe aanwinst ...
Denk er een dezer dagen aan te beginnen, schijnwerper werkt ondertussen ook niet meer :(  Die draaiende contacten lijken nogal kwetsbaar ...

Zal voorzichtig te werk gaan :)