Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

s88 verschilende merken

Gestart door RRJunkie woensdag 24 februari 2016, 14:11:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
s88 verschilende merken
Lid sinds: 2010

offline
s88 verschilende merken
Hallo allemaal ik ga mijn baan uitbreiden heb nu 5 s88 van viessmann 5217. Ik zie dat aj ze ook maakt kan ik deze gewoon achter de viessmann plaatsen of kan ik beter
met viessmann doorgaan
Mvgr Roland
Re: s88 verschilende merken
Hallo Roland,

Maakt niets uit.


Mvg,
Peter
Re: s88 verschilende merken
Alle modules met een s88 aansluiting zijn qua die aansluiting gelijk aan elkaar. Daar staat die aanduiding s88 nu juist voor.
Intern kunnen er wel wat verschillen zijn, maar dat is marginaal.

Groetjes
Re: s88 verschilende merken
Lid sinds: 2010

offline
Re: s88 verschilende merken
Dank jullie wel voor het antwoord zag er namelijk een paar te koop staan in het verkoop hoekje bedankt  :)

mvgr Roland
Re: s88 verschilende merken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: s88 verschilende merken
Beste Roland,

Even voor de compleetheid, mocht je "op de markt" echter S88 terugmelders tegenkomen van de zelfbouw terugmelder "Edits", dan is er wel een verschil, wel te gebruiken met andere merken, maar of met een aanpassing of als achterste meldeenheid of heden.

Groet, Anne W
Re: s88 verschilende merken
Maar dat zijn ook geen s88 terugmeldmodule, maar EDiTS terugmeldmodule
http://members.upc.nl/edits/ep-tmu.html

Groetjes
Re: s88 verschilende merken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: s88 verschilende merken
Beste Sprinter,

Het is geen S88 terugmelder maar ze zitten bij mij al een dikke 20 jaar, aangesloten op de S88 ingang van mijn centrale en draaien storingsvrij.

Verder zijn het dezelfde componenten als in de Märklin eenheden van destijds, alleen de reset werkt anders.

Groet, Anne W

Re: s88 verschilende merken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: s88 verschilende merken
Bedankt voor de link. Die site (EDiTS) is echt heel erg verhelderend voor iemand die van zeg 1985-2010 niets heeft gevolgd op dit vlak, een stukje historie over hoe het ontstond en wie ook pioniers waren op dit vlak.
Maakt ook duidelijk dat  EDiTS onderhand verleden tijd is.
Re: s88 verschilende merken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: s88 verschilende merken
Beste Jan,

Edits (van Elektuur) is verleden tijd, want de elektronica hobby is een zachte door gestorven, dus de meeste winkels ook, desalniettemin zijn de componenten goed bruikbaar zoals bij mijn baan bewezen al meer dan 20 jaar wordt, booster, wisseldecoders en terugmelders.

Daarnaast gaat de modelspoor hobby, net als de elektronica hobby, ook een zachte dood sterven.

Groet, Anne W
Re: s88 verschilende merken
Hallo Anne W,

De naam Elektuur is jaren geleden veranderd in Elektor.
De electronica hobby is niet aan een zachte door gestorven en is nog steeds levend.
Wel merk je inderdaad dat de modelspoor hobby aan een zachte dood sterft.


Mvg,
Peter
Re: s88 verschilende merken
@Anne W:

De elektronica hobby leeft als nooit te voren, zie wat er hier en op andere fora langs komt aan allerlei zelfbouw modelspoor componenten, modulen, decoders, complete centrales, schakelingen voor servo's, lichtsluizen, noem maar op........

Maar je opmerkingen hebben niets van doen met de vraag: de S88 bus en onderlinge uitwisselbaarheid daarvan. Maar goed, die is al beantwoord door Wim en Peter. ;)

Met groet,
Ben.
Re: s88 verschilende merken
Citaat van: Anne W op donderdag 25 februari 2016, 09:40:24
Beste Sprinter,

Het is geen S88 terugmelder maar ze zitten bij mij al een dikke 20 jaar, aangesloten op de S88 ingang van mijn centrale en draaien storingsvrij.

Verder zijn het dezelfde componenten als in de Märklin eenheden van destijds, alleen de reset werkt anders.

Groet, Anne W

Ja, Anne W, en die reset aanpassing heb ik zelf ooit eens uitgezocht voor mijn vriend Johan de R uit E. En deze aanpassing is door de maker van de EDiTS site overgenomen en geplaatst, dus ja de EDiTS melder zijn mij bekend, en je maakt gebruik van een stukje van mijn aanpassing. Geen rocket wetenschap kwestie van schema's lezen.
Maar je opmerking geeft alleen maar verwarring.

Groetjes
Re: s88 verschilende merken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: s88 verschilende merken
Ik maak geen gebruik van de aanpassing. Ik heb er volwaardige S88-ers van gemaakt.  :)
Re: s88 verschilende merken
Met aanpassing waar ik op doel daarmee maak je er ook een echte s88 van, dus een transistor en een reset lijn.   ;)

Groetjes
Re: s88 verschilende merken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: s88 verschilende merken
OK. Heb namelijk ook een versie gezien middels een aanpassing op een connector om de reset van een edits aan te passen vanaf een s88 reset lijn.  :)

Dacht dat je die bedoelde.
Re: s88 verschilende merken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: s88 verschilende merken
Beste Olav,

Ik heb alleen maar Edits terugmelders dus heb ik de resetlijn niet nodig, maar je kunt ze wel combineren met S88 melders met een resetlijn, maar dan moet je die voor de Edits melders zetten.

Beste Wim,

Uit het bovenstaande kun je opmaken dat ik jouw aanpassing niet gebruik, mijn Edits spullen komen uit het eerste Edits boek uit 1991.

Discussie over de Edits kan gesloten worden.

Groet, Anne W
Re: s88 verschilende merken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: s88 verschilende merken
Nou., dat is dan toch weer mooi geregeld op dit forum. De vraag is beantwoord: alle s88 typen zijn door elkaar te gebruiken, "make niet uit, ja?" Top!

Toch heb ik het gevoel dat de opmerking van Anne weer iets heeft losgemaakt wat er tevoren niet in zat.
Een stukje historie, noem het conceptontwikkeling. Want je hebt oplossingen gehad met en zonder een reset, met en zonder een transistor, en met en zonder een s88-bus. Dat is aardig voor mensen die alles op hun baan recyclen, alles tweedehands kopen. Want die bestaan ook.

Die bus snap ik: een minimale basis voor handshaking. Die transistor snap ik, al kan ik me voorstellen dat je daar nog wat aan toevoegt, voor een mooi strak potentiaalvrij signaal. Want hoe onafhankelijker en zuiverder dat signaal, hoe meer soorten apparaten je kunt combineren als terugmelder (massa, stroom, reedcontact, hallsensor, lichtschacht, ....)

Maar die reset snap ik niet. En die is vast heel belangrijk.  Ergens voor.
Het is me wel opgevallen dat bepaalde ic's met en zonder reset te verkrijgen zijn, misschien gaat het daarom?

Re: s88 verschilende merken
Goed met dank aan Anne W om een simpel antwoord over s88 melders te vervuilen met EDiTS melders.
En terug naar het verhaal, alle melders met een 6 pins s88 aansluiting zijn gelijk aan elkaar.
De EDiTS melder heeft een 5 polige DIN stekker, dus past sowieso niet.
Hoe het verder werkt is nu even niet belangrijk. De vraag was of de AJ melders te gebruiken zijn met de melders reeds in gebruik, het antwoord is ja, geen enkel probleem.

Groetjes
Re: s88 verschilende merken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: s88 verschilende merken
Beste Jan,

Alle S88 terugmelders werken met een resetsignaal vanaf de centrale, de Edits gebruikt de achterflank van de opvraagpuls om de zaak te resetten, dat is het enige verschil met alle andere S88 terugmelders (niet mijn wijsheid, maar te lezen in het Edits boek)

Discuissie heropend.

Beste Wim, oh sorry, Sprinter,

Als Lais, naast lokdecoders, ook nog S88 terugmelders zou willen gaan maken, dan beveel ik ze het ontwerp van de Edits aan, even i.p.v. de DIN aansluitingen, S88-N aansluitingen maken en klaar is de chinese Kees en is er voor een tientje een terugmelder met een bewezen trackrecord op de markt.

Als ik iets elektronisch wil weten dan ga ik naar mijn mede-clublid Dave en die ken jij ook heel goed...

Discussie weer gesloten.

Groet, Anne W



Re: s88 verschilende merken
Citaat van: Anne W op zaterdag 27 februari 2016, 10:40:28

Als Lais, naast lokdecoders, ook nog S88 terugmelders zou willen gaan maken, dan beveel ik ze het ontwerp van de Edits aan.........


Het vooruitzicht is dan goedkope zooi die wellicht niet of slecht werkt met nauwelijks aftersales service bij problemen.

S88 is helemaal uitgekauwd. En inderdaad, de Chinees zal het best wat goedkoper kunnen maken/leveren. Maar zitten wij modelspoorders daar nu echt op te wachten? Een beetje baan heeft weet ik veel 100 terugmeldingen, de investering is minder dan een nette lok.

Dus koop je S88 spullen lekker bij Rosoft/Digikeijs/LDT/Traintech of voor mijn part bij Albert-Jan enz.. Bewezen betrouwbaar, nette prijs en dito service.

Met groet,
Ben.
Re: s88 verschilende merken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: s88 verschilende merken
Gezellig hier

groet
Harald
Re: s88 verschilende merken
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: s88 verschilende merken
Citaat van: Sprinter op zaterdag 27 februari 2016, 10:23:13
De vraag was of de AJ melders te gebruiken zijn met de melders reeds in gebruik, het antwoord is ja, geen enkel probleem.

Groetjes
Het gezochte antwoord.... O:-D
Re: s88 verschilende merken
Ach, sommige hondjes willen tegen elke boom een plasje doen.
Re: s88 verschilende merken
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: s88 verschilende merken
Ik heb er twee, ik weet er alles van. O:-D