Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Decoder overleden

Gestart door Vic woensdag 24 februari 2016, 08:41:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder overleden
Lid sinds: 2009

offline
Decoder overleden
Beste mensen,

Ik heb een Ludmilla 36421 waarvan de decoder is overleden. De decoder heeft nummer 610761 heb ik in een exploded vieuw opgezocht.
(Ik ruik een sterke -verbrande- electronicageur. Nadat ik de loc geopend heb zag ik in het midden op de decoder een soort verbrandingsplek)

Mijn vragen:
Is deze decoder als een vervangingdeel te koop, en waar zou ik een vervangende decoder het beste kunnen aanschaffen??

Of is het mogelijk om deze decoder te vervangen voor een ESU V4??

Het gaat mij alleen om het rijden, c.q. rijgedrag. Er hoeft voor mij geen geluid in de loc.
Is het verstandiger om een soort "stekkerplatine" in te bouwen, zodat een decoder er opgestoken kan worden.
Welke onderdelen zijn dan het beste advies?

Omdat er nu toch een andere in moet had ik zelf het vermoeden dat een ESU een betere keuze zou kunnen zijn. Echter voordat ik ga sleutelen wil ik wel graag weten of ik op de goede weg bezig ben. Of is het verstandiger om het geheel door iemand anders, die meer ervaring heeft, te laten uitvoeren??

Alvast mijn dank voor de reacties

m.vr.gr.

Vic
Re: Decoder overleden
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoder overleden
Je kan een msd decoder nemen welke speciaal voor deze loc bedoeld is.
Deze is er met geluid.

Wil je er één zonder geluid, dan is er misschien een gebruikte print (met 21polige aansluiting) aan te schaffen, en daarop een msd decoder zonder geluid te installeren.

Eventueel kan ik het voor je regelen.

M.v.g. Marcel
Re: Decoder overleden
Lid sinds: 2008

offline
Re: Decoder overleden
Hoi Vic,

Ik zou de loc ook even goed doormeten, decoders branden niet uit zichzelf zomaar door.

Erik
Re: Decoder overleden
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Decoder overleden
Esu Lokpilot 4.0 erin. Eventueel op een adapterplatine. (Blijft makkelijker ombouwen en netter naar mijn mening)

Doorgebrande decoder is vaak een gevolg van wat anders. Onlangs nog rook gezien uit een Motorpost die omgebouwd was met een Lokpilot 4.0. Iets te lang staan draaien tegen een stilstaande locomotief..... :mrgreen:
Re: Decoder overleden
Lid sinds: 2008

offline
Re: Decoder overleden
Op eBay vragen ze een tientje voor deze decoders.  De loc verdient eigenlijk wel geluid...
Re: Decoder overleden
Lid sinds: 2009

offline
Re: Decoder overleden
Goedemiddag allemaal,

Allereerst alvast mijn dank voor alle reacties en suggesties in een halve dag.

De oorzaak is identiek aan het voorval dat Wijbe zo mooi omschrijft. Idd te lang tegen een stilstaande loc aan staan draaien op een plaats die je niet zo gauw ziet (Murphy's law zullen we maar zeggen)

Als ik de suggesties zo zie lijkt mij de ombouw met een adapterplatine het gemakkelijkste en het mooiste. Geluid is wel mooi, maar kost ook direkt een heel stuk meer schat ik zo in. Bovendien heb ik al best wat locs met geluid en dat draait maar heel zelden. Eigenlijk veel te weinig als ik de verhouding naar de investering bekijk. Maar laat maar eens drie of vier geluidslocs tegelijk rijden. Dat wordt echt een kakafonie. Dit is trouwens weer bijna een andere discussie.
Terug naar het onderwerp. Heb je misschien de passende nummers van een ESU deoder en een bijbehorende adapterplatine? Dan ga ik in Maart in Houten even kijken of er eentje aan te kopen is.

marcel: Wat moet ik me voorstellen bij een MSD decoder. Is dit een merk of een speciaal type?

ErikW: Je zegt dat deze decoders op ebay euro 10.00 doen. Bedoel je dan de orginele 610761 decoder?
Heb je misschien een adres hiervoor

Alvast bedankt

prettige dag nog

Vic
Re: Decoder overleden
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Decoder overleden
Vic,

?10,- of ?25,- voor een decoder. Die ?15,- geef je veel meer opties als je kiest voor een Lokpilot 4.0. Forumlid Flyerman verkoopt voor een laag bedrag 21mtc en of 22 plux adapterplatines. Plus een Lokpilot 4.0 decoder die erop past kom je uit op een bedrag tussen de ?30,- en ?40,-
Re: Decoder overleden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder overleden
Vic,

Kijk even op de website van ESU. Kan je alles vinden.

Re: Decoder overleden
Lid sinds: 2008

offline
Re: Decoder overleden
Re: Decoder overleden
cardonel
gast

Re: Decoder overleden
dela bellen
Re: Decoder overleden
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoder overleden
Adapterprint word bij Märklin aangeboden icm een geluidsdecoder.

Ik heb er misschien nog één adapterprint los liggen met 21-p aansluiting.
Hier kan den een standaard Märklindecoder op, zodat je alle fysieke functies kan gebruiken.

Als je een gebruikte decoder koopt, let er dan op dat deze uit een Br 146 of 185 oid komt, maar niet uit een ICE2. Sommige van dit type decoders is nl maar uitgerust voor verlichting aan één zijde.

M.v.g. Marcel