Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842

Gestart door flyerman zaterdag 30 januari 2016, 21:00:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
Ik wil bij 2 1800's (1830 en 1842) van Roco, art. nr. 68671 en 68673, met allebei een ESU LOPI v4.0, de sluitverlichting apart schakelbaar maken via F1. Dit om de sluitlichten uit te zetten als er een stam rijtuigen achterzit.

Dit wil ik doen door middel van functiemappen, alleen werkt het niet. Kan het zijn dat dat de frontverlichting van de ene kant aangesloten zit met de sluitverlichting van de andere kant? Het lijkt mij nl wel, want als ik het zodanig instel dat de sluitverlichting met F1 aan en uitgaat, gaat aan de andere kant de frontverlichting mee.

Er zit een klein printje in met wat kleine electronica, waar de decoder op zit met een 8 polige stekker, zal dat dus moeten aanpassen. Maar voor dat ik het wiel ga uitvinden, heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt

Hieronder een foto van het printje, met dank aan Het Groterdam Project. http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/roco/614-roco-1842-weert.

Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
Dat wordt prutsen aan de dragerprint om de boel te scheiden. Heb al eens een verhaaltje gemaakt: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38632.0

Met groet,
Ben.
Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
 @citaat

Kijk dat is handig, hoef ik het wiel zelf niet meer uit vinden.

Bedankt Ben
Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
In plaats van een draadje kun je ook een transistor op de print solderen op de plaatsen waar eerst die 82 ohm weerstand zat.
Dan kun je zonder te functie mappen via de auxen 1 en 2 de stroomtoevoer naar de beide zijdes aan/ uit schakelen.
Dit kan handig zijn als je de loc voor trek duw bedrijf wil inzetten.

Robin
Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
Ik ga het van Ben eens doorlezen, dan ga ik er eens aan werken. Maak er ook een rangeersein in. Gewoon omdat het kan.
Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
Na-aaper :mrgreen:
Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
Tja... @citaat Beter goed gestolen als slecht verzonnen

Ik heb het anders gedaan. Ik heb er een MTC21 ingezet, met platine en Aux versterking.

Mooi rangeersein en de sluitverlichting ook part.
Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
Dat is gedaan en werkt allemaal. Nu nog een vraag.

Ik heb mijn frontverlichting op F0 staan en de rangeer verlichting op F2. De functiemapping is zo gedaan dat als de frontverlichting aangezet wordt de twee onderste lampjes aangaan en het rangeersein. Dit geeft dan het A-sein. In deze situatie staat F2 uit geselecteerd.

Als ik het rangeersein wil laten branden dan schakel ik de frontverlichting uit en met F2 de rangeerverlichting aan. Zover simpel.

Wat ik zou willen, omdat ik lui ben, is dat als de het gewone A-sein brandt en ik over wil gaan naar de rangeerverlichting, gewoon F2 kan selecteren, waardoor mijn overige twee lampjes, die dus op de frontverlichting staan, uitgaan.

Kan dit met functiemappen? Want wat ik eigenlijk wil doen is een functie uitschakelen die eigenlijk aan geselecteerd is.



Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
Probeer eens  NOT F0 onder je F2 toets toe te voegen.
Maar ik weet niet welke F toets/situatie hogere rechten krijgt ik dacht het hoogste nummer.
Dus dan zou het goed moeten gaan.
Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
Dat had ik al geprobeerd, werkt niet.
Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
Vertel even wat op welke AUX zit.
Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
Op Aux 1 en 2 zit de sluit verlichting. Op 3 en 4 de rangeer verlichting. Elk 1 per richting. En op F0 de overige twee ledjes van het front sein
Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
Hallo Flyerman

Volgens mij moet het voor de front verlichting zijn: F0, Not F2 zijn. Zo geef je aan dat F0 (frontverlichting niet mag worden geschakeld) als F2 (rangeervelichting) is ingeschakeld.

Alleen moet je nu bij je Physical Output aangeven welke AUX-en je geschakeld wil hebben bij de functie F0. Dat wordt dan Frontlight(1), AUX3.

Hoop dat dit je op weg helpt.

Mvg

Yeti
Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
Dank je, zal er eens naar kijken als ik terug ben van vakantie.
Re: Aparte schakelbare front en sluit verlichting Roco 1830 en 1842
Heeft even geduurd, maar deze oplossing werkt. Bedankt