Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Reis door onbekend land

Gestart door CZ-Kees dinsdag 23 februari 2016, 17:44:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Reis door onbekend land
Spoorliefhebbers,
Sinds enkele maanden probeer ik een beeld te vormen wat voor mij mogelijk zou kunnen zijn en wenselijk is.
Resultaat tot heden: Hollands landschap met indien mogelijk Nederlands materieel (krijg je als je elders woont), C-rails, periode Ven VI, in principe alleen e-locs, overal bovenleiding. Verder geen schaduwstation onder de tafel maar er boven (ik zie graag alles rijden en heb geen reden om het meeste te "verstoppen" !)Start van de bouw is gepland na de zomervakantie 2016.
Maat tafel 350-290-290 maat schaduwstation 350-290 bij 40
Op bijlage niveau +40 staan aan de zijde van 290 twee loc loodsen - de andere zijde wil ik nog vrij houden voor materieel werkzaamheden
Vragen
Kunnen 5 sporen op een breedte van 40cm als daar ook nog bovenleiding en seinen bij moeten? Of moet ik minder sporen maken of een breder plank - Graag suggesties.
Ben ik genoodzaakt met deze schaduwstations en twee enkelvoudige klimspiralen tot eenrichtingsverkeer of zijn er andere mogelijkheden ?? - Creatieve oplossingen en suggesties welkom.
Hoe kan ik deze niveaus in wintrack 12 opnemen - hier kom ik nog niet uit

Ik ben benieuwd
Groeten
Kees



Re: Reis door onbekend land
Citaat van: CZ-Kees op dinsdag 23 februari 2016, 17:44:17
overal bovenleiding.
Dus: Geen sporen met goederenoverslag met hijskranen... ;)
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
zeker wel
kan dat dan niet met bovenleiding ?

Groeten
Kees
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Reis door onbekend land
Hoi Kees,
Je bent niet verplicht tot 1-richtingverkeer met een enkelvoudige klimspiraal. Het vraagt even wat beveiliging, maar geeft aan de andere kant ook weer een interessant treinverloop. Je beschouwt de klimspiraal als 1 blok die in 2 richtingen bereden kan worden. Voor en na de klimspiraal is het baanvak dubbel sporig. Vlak voor de spiraal is aan beide einden een stopplaats op het dubbelsporige deel. Daar kan je dus een trein laten wachten tot de spiraal vrij wordt/is gegeven. Het geeft uiteraard wat 'oponthoud'  maar dat maakt e.e.a. levendig.

gr Gertjan
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
wat kan ik verbeteren als ik twee (of 3) van deze schaduwstations boven de baan maak. De eerste op 40cm en de tweede op 60 cm
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
hoe kopieer ik het schema rechtstreeks hierin ?
Re: Reis door onbekend land
Citaat van: CZ-Kees op dinsdag 23 februari 2016, 18:00:52
zeker wel
kan dat dan niet met bovenleiding ?
Als je van een forse kortsluiting met bijbehorende vonkenregen houdt, wél...
Op grootspoor reccordementen zul je géén bovenleiding aantreffen, daar waar met hijskranen gewerkt wordt.
Re: Reis door onbekend land
Dit is hem:
Re: Reis door onbekend land
-Kees:
Het schaduwstation ziet er al goed uit, benieuwd naar het vervolg,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Fred-
Bedankt - maar ik weet nog steeds niet hoe ik dat zelf moet doen

MvG
Kees
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Medespoorders
Ik loop verschrikkelijk vast met Wintrack 12 ? Wie oh Wie kan mij daarbij helpen.
Ik ben al dagen aan het modderen, maar kom niet verder. Het enige wat vordert is de frustratie.
Ik heb zelf een schetsje gemaakt hoe ik denk dat uiteindelijk de baan er komt te zien
Niveau -0- nog geen ontwerp /geel gekleurd/, wel aan de muurzijde een verbindingsdijk (met ambachten onder de dijk) op +10 tussen de twee klimspiralen /groen gekleurd/. Vanuit deze dijk wordt de baan opgebouwd (referentie oude ringspoordijk om Amsterdam ? is later de ringweg opgebouwd)
Op niveau +1+ komt de materieeldienst van de spoorwegen /roze gekleurd/. Denk aan loc loodsen, wasstraat en wat nog meer van dat soort activiteiten (ideeën welkom).
Op de niveaus +2+ en +3+ komen de schaduwstations /geel en oranje gekleurd. \Voorbeeld hiervan iets terug in dit topic
WIE KAN DIT VOOR MIJ IN WINTRACK ZETTEN EN MIJ VERDER HELPEN
MvG
Kees
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Bert

Bedankt voor de snelle reactie en eerste aanzet.
Ik ga hier eens verder mee worstelen / proberen te begrijpen.
Nog een vraag - hoe koppel ik de klimspiralen tussen de niveau's aan elkaar / moet ik daar aparte niveau's voor maken of.............?

Mvg
Kees
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Reis door onbekend land
kijk eens naar deze.
de hellingshoek is niet goed.
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Bert

Alle drie niveaus op de juiste manier er in gekregen. Niveau 1 (15) pas ik later nog aan.
Op 11 cm boven het baanplan een verbinding (niveau 11) gemaakt tussen de beide klimspiralen.
Vanaf deze verbinding ga ik naar het baanplan op niveau 0.
Kan jij ( anderen vraag ik ook om commentaar ) e.e.a. voor mij nakijken.
Hoe maak ik vanuit wintrack afbeeldingen om hier te laten zien ?
Hoe krijg ik in wintrack de grond weer terug op de basis ?

Alvast wederom bedankt voor de hulp
MvG
Kees
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Spoorders,  bedankt voor de reacties en commentaren.
Bijgaand een aangepaste versie waarin de klimspiralen zijn uitgevoerd met R2 en het stijgingspercentage nergens hoger is dan 3,5%.
Aangezien ik niet weet hoe ik de printjes vanuit wintrack hier moet kopiëren heb ik deze maar eerst geprint en vervolgens gescand. (wie tipt mij hier hoe dit makkelijker kan).
Schaduw / luchtstation niveau 3 op 80 cm boven de baan
Schaduw / luchtstation niveau 2 op 60 cm boven de baan
Materieeldienst spoorwegen niveau 1 op 40 cm boven de baan
-   De indeling hiervan moet nog aangepast worden met diverse materieel activiteiten (ideeën  welkom).
De baan ? nog leeg niveau 0
-   Hierop alleen een ringspoorbaan tussen de klimspiralen op 11 cm hoogte
-   De klimspiralen beginnen pas op 11 cm hoogte
o   Hier kunnen dus nog sporen onderdoor wanneer dit wenselijk blijkt te zijn
Gaarne hullie commentaar / opmerkingen / ideeën / en al wat je nog meer te bedenken kan.
Vriendelijke groet vanuit Tsjechië
Kees
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
de scans
Re: Reis door onbekend land
Ik het meest linker uitrol venster zit de optie exporteren.
Daar kun je een afdruk van alle lagen die op dat moment aanstaan saven als jpeg plaatje.

Robin
Re: Reis door onbekend land / Creatieve hulp gevraagd
Ik loop met mijn baanplan nogal vast en daag jullie uit hier iets creatiefs van te maken !
Een hoofdstation en eventueel bij de goederenoverslag een klein station. Als het kan wat Hollands water met schepen die gelost kunnen worden.
De ringdijk tussen de twee klimspiralen zou ik gaarne op zijn plaats houden. Verder is iedere oplossing bespreekbaar.
Anders moet ik roepen: ?Help de dokter (spoorder) verzuipt?
Vriendelijke groet vanuit Tsjechië
Kees
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Reis door onbekend land
Ter info: Wintrack (12) loopt vast op je laatste tra...
Hier dus ook.
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Nog eens proberen
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Reis door onbekend land
Werkt nog niet
Geeft onbekend formaat aan.
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
en zo ?
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Wat kan er fout zijn / normaal opgeslagen / in de laatste zelfs de gebouwen verwijderd
Tips wat hier loos kan zijn  ??
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
nog maar een keer geprobeerd
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
ja ik kan hem gewoon openen
Re: Reis door onbekend land / Creatieve hulp gevraagd
Medespoorders

Het blijft hier de laatste dagen erg stil !
Ik denk dat dus kennelijk mijn laatste bestand weer onleesbaar was.

Daarom een hernieuwde poging aansluitend op post 19
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
en een scan van het onderste niveau van het banenplan
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Fred

Bedankt voor de melding

Groeten uit Tsjechië
Kees
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Reis door onbekend land
Dag Kees.

De twee grote/lange bochten (midden en rechtsonder) kun je beter proberen te
vermijden: al met een klein stukje recht onderbroken ziet het er heel anders uit.
De bocht rechtsonder zou halverwege nog een klein stukje kunnen hebben en de
bocht in het midden een wat langer stuk, door de bocht van de flauwe knik links
te halveren.

Citaat van: FredMa op zaterdag 05 maart 2016, 17:54:07
Voor wie geen Wintrack heeft
Klopt! Heel vroeger een dergelijk programma gehad, maar dat
kon mij niet bekoren: hier wordt alles met AutoCad gedaan :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Erik

Bedankt voor je suggestie
Als ik rechtsonder en in het midden de kleinste mogelijke aanpassing van 064 recht doorvoer kom ik in de flauwe bocht links zonder te zagen niet uit.
Of ik begrijp je suggestie verkeerd.......

Groeten uit Tsjechië
Kees
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Reis door onbekend land
Dag Kees.

Ik vermoed dat je mijn suggestie wel begrijpt. :thumbup:
Met de railgeometrie van de C-rails ben ik onbekend,
wanneer het echt niet wil zou je het voor één bocht
kunnen toepassen (midden) terwijl de ander wellicht
deels uit het zicht is door de toekomstige scenery ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Reis door onbekend land
Hoi Kees,
Ik zit net dit topic voor het eerst te bekijken. Klopt het dat ik in je banenplan geen station zie? Of staat dat voor later gepland?

Albert.
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Hallo Albert

Klopt helemaal dat je geen station ziet; er ontbreekt bijna alles nog aan !
Ik heb in #19 aan de forumleden gevraagd met wat ideetjes te komen, omdat ik zelf met dit deel niet goed raad weet.
Dus ik ben in blijde verwachting van mooie ideeën.

Groeten uit Tsjechië
Kees
Re: Reis door onbekend land
Hoi Kees,
Misschien kan je hier wat inspiratie opdoen: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16935.0

Albert.
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Hallo medespoorders

Voorzichtig verder gegaan met mijn baanplan (kennelijk moet ik het toch allemaal zelf uitzoeken)
Links goederenafhandeling / hier ben ik nog niet tevreden mee, maar zie nog niet goed hoe ik dat aanpassen moet met spoortje meer en containeroverslag.
Rechts klopt er iets niet aan de stations-sporen (kunnen langer en zijn nog niet 100% bereikbaar).
De gele streep geeft richting aan een weg die ik later toevoeg (faller car system).

Gaarne opbouwend commentaar

Groeten uit Tsjechië
Kees
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Reis door onbekend land
Ziet er al een heel stuk beter uit Kees :thumbup:
Gewoon lekker blijven sleutelen aan het baanplan,
waarbij je virtueel je routes uitstippelt, dan kom je er wel :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Reis door onbekend land
Kijk nu eens
Re: Reis door onbekend land
Hoi Kees,
Dat begint er op te lijken. Voor het station aan de rechterkant zou je gebruik kunnen maken van gebogen wissels. Je stationssporen kunnen dan langer worden.
Re: Reis door onbekend land
marklinmanus
gast

Re: Reis door onbekend land
Ik zou het goederen gedeelte op je station aansluiten
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Allereerst bedankt voor de opbouwende opmerkingen.

Fred: De R1 bochten
Ten eerste komt R2/R3 slecht uit ? het station komt dan nagenoeg recht te liggen ? vind ik absoluut niet mooi.
Ten tweede, zolang ik exclusief met Märklin rollend materieel zal blijven rijden, zal ik daar geen nadelige gevolgen van ondervinden

Erik: We blijven sleutelen tot we tevreden zijn

Bert: De waterpartij zie ik toch liever op andere plaatsen, daar kom ik later, als het banenplan verder is, nog een keer op terug. O.a. in de linkerbovenhoek komen onder het spoor, in de bogen, van die ambachtswerkplaatsen met daarvoor wat kleine bedrijfjes.

Albert en Herman: jullie suggesties overgenomen / kunnen jullie controleren of dit de bedoeling was ?

Vervolgens heb ik een vraag: Hoe teken ik hier wegen in voor het Faller Car systeem ?

Vriendelijk groeten uit Tsjechië
Kees

Re: Reis door onbekend land
marklinmanus
gast

Re: Reis door onbekend land
Stel ff wat voor,
E-lok komt met goederen sleep aan in station koppelt af en vervolgens brengt een diesel de sleep onder de kraan.
Nadeel is nu dat de trein die van rechts  komt niet naar het buitenste spoor kan.
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Reis door onbekend land
Kijk nu met straat en auto's
Re: Reis door onbekend land
marklinmanus
gast

Re: Reis door onbekend land
Citaat van: marklinmanus op zondag 13 maart 2016, 12:58:12
Nadeel is nu dat de trein die van rechts  komt niet naar het buitenste spoor kan.
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Herman

Stel ff wat voor (#50) ! ja, dat heb ik gedaan, daarom had ik dat zo gelaten. Het is namelijk een fout van de machinist. Als die vertrekt weet de machinist waarheen de loc moet, hoeft hij die fout niet te maken.

Een andere reden om de twee buitensporen niet voor inkomend verkeer vrij te geven, vind zijn oorsprong in dat ik wil voorkomen dat een vertrekkende trein op dat spoor gehinderd wordt door inkomend verkeer.

Stel je voor bij een volautomatische dienstregeling! Vanuit schaduwstation niv 3 ? via rechterklimspiraal ? naar bovenkant station en vanuit schaduwstation niv 2 ? via linkerklimspiraal  ? naar onderkant station. Kan ik makkelijk zonder problemen 6 tot 8 personentreinen zonder problemen laten rijden, met als enige bottelnek de klimspiralen, welke het daarom levendig en niet saai houden.

De wijzigingen in de goederenafhandeling was al even slikken, omdat ik gehoopt had dat jij misschien een oplossing zou vinden waarbij de treinen in de rijrichting van het spoor af komen en ook in de rijrichting terug kunnen komen.

Als je bovenstaande terugleest zal  je ook begrijpen dat ik het voorbeeld in #52 even parkeer en daar nog eens diep over na wil denken


Herman en Bert, beiden bedankt voor de meedenkende reacties

Vriendelijk groeten uit Tsjechië

Kees
Re: Reis door onbekend land
marklinmanus
gast

Re: Reis door onbekend land
Je moet zelf doen wat jou het beste lijkt, alleen op jouw manier kunnen alleen treinen die van links komen hun sleep kwijt onder de kranen en treinen die van rechts komen kunnen daar niet komen.

Wel nog ff je bocht aangepast zodat die wat vloeiender loopt, geld ook voor je andere wisselstraat
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Reis door onbekend land
Dat is nou zo jammer aan C-rails. Wat je ook doet, het blijft strak ogen.

Als je het station in Peco (of k-rail) zou leggen, dan zou je de sporen vaag laten krommen, laten we zeggen met een radius van om en nabij 1400 mm. Dat kun je ook doen met een heel klein stukje krom (bij metaalrails kon dat ook), alleen bij flex-rail komt het vloeiender tot stand.

Ik zat net zo'n filmpje voor swiss fanaten te bekijken (van HAS-BLS) "Chemin de Fer du Kaeserberg".
Wat het voor mij zo echt maakt, zijn niet de slanke wissels, de typerende bovenleiding, of de kleine hoogteverschillen, maar de vaag gekromde lijnen.

Er bestaan stations met echte rechte lijnen (zoals Delemont),  en dat oogt dan haast minder echt op de foto dan een goed model in de film.


Station Delemont is niet zo heel lang geleden op de schop geweest, en recht getrokken, de oude krommingen zijn nog zichtbaar (zo krom, dat je ook niet gelooft dat het echt is):



Idealiter kun je ervan uit gaan dat stations organisch groeien, aangepast worden aan veranderende behoeftes. Er komt een industrietje bij, er vertrekt er een, met achterlating van instortende gebouwen en roestende sporen die nooit meer bereden zullen worden.

Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Herman

Toch maar aangepast

Zijn er nog meer opmerkingen op dit niveau ??

Vriendelijke groeten uit Tsjechië

Kees
Re: Reis door onbekend land
marklinmanus
gast

Re: Reis door onbekend land
Citaat van: CZ-Kees op maandag 14 maart 2016, 16:58:49
Zijn er nog meer opmerkingen op dit niveau ??

Goederen geheel apart, zomaar een ideetje hoor.
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Herman

Bedankt - zeer leuk idee - brengt het beeld weer wat verder.

Bij een eerste blik vermoed ik dat de rechterklimspiraal nu boven het laatste spoor van het station uitkomt !
Ik wil hier de komende dagen eens verder naar kijken en mee stoeien.
Heb je voor mij dit ook in Wintrack staan ?

Vriendelijke groet uit Tsjechie
Kees
Re: Reis door onbekend land
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reis door onbekend land
Herman

Door jou laatste ideetje ben ik nogmaals eens met de vinger over de rails gegaan
Ontdek dat ik een fout in het banenplan heb zitten. Zal wel een beginnersfout zijn.
De personentreinen komen niet aan de andere kant van het station terug !!
Er ontbreken dus kennelijk twee (of een ?) keerlussen.

Ik wil dat eigenlijk boven de baan oplossen - in de buurt van de schaduwstations

Wie helpt mij op weg naar een creatieve oplossing !!!!!!

Vriendelijk groeten uit Tsjechië

Kees