Dat is nou zo jammer aan C-rails. Wat je ook doet, het blijft strak ogen.
Als je het station in Peco (of k-rail) zou leggen, dan zou je de sporen vaag laten krommen, laten we zeggen met een radius van om en nabij 1400 mm. Dat kun je ook doen met een heel klein stukje krom (bij metaalrails kon dat ook), alleen bij flex-rail komt het vloeiender tot stand.
Ik zat net zo'n filmpje voor swiss fanaten te bekijken (van HAS-BLS)
"Chemin de Fer du Kaeserberg".
Wat het voor mij zo echt maakt, zijn niet de slanke wissels, de typerende bovenleiding, of de kleine hoogteverschillen, maar de vaag gekromde lijnen.
Er bestaan stations met echte rechte lijnen (zoals Delemont), en dat oogt dan haast minder echt op de foto dan een goed model in de film.
Station Delemont is niet zo heel lang geleden op de schop geweest, en recht getrokken, de oude krommingen zijn nog zichtbaar (zo krom, dat je ook niet gelooft dat het echt is):
Idealiter kun je ervan uit gaan dat stations organisch groeien, aangepast worden aan veranderende behoeftes. Er komt een industrietje bij, er vertrekt er een, met achterlating van instortende gebouwen en roestende sporen die nooit meer bereden zullen worden.