Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

39223 zonder geluid...

Gestart door Bart 83 maandag 22 februari 2016, 23:01:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2016

offline
39223 zonder geluid...
Op de beur in Houten heb ik mijn slag geslagen en voor een mooie prijs een E94 op de kop kunnen tikken.. ( art nr. 39223)

deze heeft een sinus motor, en zou ook geluid moeten hebben ( fluit) maar die doet het niet... alle andere functies ( verlichting, rangeersnelheid ) doen het wel, en het motortje draait ook prima.
een nieuwe print is alleen in combinatie met een motor a 280 euro te koop, oftewel dat gaat hem niet worden. Terwijl de geluidsprint los op de decoder gestekkerd zit .


mijn vraag luidt als volgt....

heeft iemand 'toevallig' nog een los printje van bovengenoemde lok liggen? of zijn er alternatieven voor de marklin decoder met loksound ( esu bijvoorbeeld) en geschikt voor de sinus borstelloze motor...

bij voorbaat dank
Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: 39223 zonder geluid...
Bart,


Even snel je bericht gelezen, zou eerst even de speaker controleren. gezien dat de rest wel werkt.


Gr. Arjan
Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2016

offline
Re: 39223 zonder geluid...
speakertje heb ik met een batterijtje gecontroleerd, en die knettert dus daar ligt het niet aan....uiteraard had ik daarvoor de draadjes van de speaker gehaald..

was ik vergeten te melden... :?
Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 39223 zonder geluid...
Beste Bart,

Ik heb nog 2 dingen voor je die je kunnen helpen, anders zul je het moeten doen zonder fluit:

zitten de draadjes nog wel goed vast aan de print?

op de print zit een potmetertje voor de geluidssterkte, staat hij soms helemaal "dicht"?

Groet, Anne W

Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2016

offline
Re: 39223 zonder geluid...
ik heb ook al aan het potmetertje gedraaid.. het het bleef stil... ( rechtsom is toch vol open?) in iedergeval stond ie eerst halverwege...

voordat ie de geest gaf kwam er een hoog snerpend geluid uit de speaker, zou dat de zwanenzang van de print geweest kunnen zijn?



Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: 39223 zonder geluid...
Als het een nieuwe/andere print wordt, is dit zoeken naar een speld in de....... :|


Optie is mijn inziens een SB motor met LS4, omdat niets anders de sinus aankan. Wel een duur projectje, net zoals het aanbod voor de nieuwe print van marklin. :?


Succes met zoeken Bart
Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: 39223 zonder geluid...
Misschien toch even een nieuw speakerset proberen, je weet maar nooit.
Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 39223 zonder geluid...
Volgens mijn mening moet je het zoeken bij de (aansluiting) van de geluidsdecoder en/of de speaker.

Ik ken deze niet exact, maar heb wel de OBB versie, Reihe 1020, die met dezelfde techniek is uitgerust.

M.v.g. Marcel
Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2016

offline
Re: 39223 zonder geluid...
ik heb mij wat laten informeren, en het schijn dat als je een 21 pins decoderaansluiting hebt, je er een esu lokpilot met bijbehorende sound 4.0 aan kan knopen..


helaas heb ik dat niet... dus het ik 3 keuzes, of ik stuur hem terug en krijg mijn geld terug, of ik krijg een ' schadevergoeding voor het niet werken van het geluid'  ( heb geen idee wat redelijk is) of ik knutsel er een nieuwe decoder met motor in... ( dat laatste acht ik zeer onwaarschijnlijk..

Ik weet heel zeker dat het speakertje het gewoon doet... dus een nieuw speakertje er in zetten heeft geen zin.
Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2014

offline
Re: 39223 zonder geluid...
Dit weekeinde had ik bij mijn V160 dat de speakerdraden er helaas afbraken.
Omdat ik persé wilde weten of de soundmodule nog werkte heb ik de multimeter aan de draden gehangen op stand Hz. Zo kon ik zien of de module wel een signaal naar de speaker gaf. Bij een typhoon is dit 440 en 880 Hz.
Maar als je je geld terug kan krijgen zou ik dat doen, jij wou tenslotte een loc MET geluid.

Groet Hans
Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 39223 zonder geluid...
Beste Bart,

Voor de C-Sinus motor in jouw lok is geen Esu decoder beschikbaar, wel voor de "latere" Soft Drive Sinus motor.

Inderdaad, terug of geld terugvragen en fluiten vergeten.

Groet, Anne W
Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2016

offline
Re: 39223 zonder geluid...
zou het wel jammer vinden als ik hem terug moet sturen.. ben er wel gek mee...
Re: 39223 zonder geluid...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39223 zonder geluid...
Bart, ik zou het geluid gewoon laten voor wat het is.
Bij deze oudere modellen is alleen een schraal fluitje te horen, dat niet eens lijkt op die van het origineel.
Je moet deze loc technisch laten voor wat het is, of alles eruit, inclusief C-Sinus motor en ombouwen met 5 polig motor en sound decoder.
Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2014

offline
Re: 39223 zonder geluid...
Bart,

Toch vraag ik me af wat er nu aan de hand is. Tot nu toe is er gesproken over de speaker, die is getest en kraakt. Of deze daarmee ook in staat is een toon weer te geven weet ik niet.
Zoals ik al eerder schreef, met de "betere" multimeter kan je zien of de sound module eigenlijk wel getriggerd wordt als je de functie F3 indrukt. Op de speaker draden moet je dan een frequentie meten.
Je schrijft dat deze print op de decoder geprikt zit, zit dat goed, maken alle pennen goed contact. Ook dat is te meten.
Controleer de soundprint en decoder eens met een loep, een slechte soldering bij de potmeter, condensatoren of pennen kan ook de oorzaak zijn.

Ik weet niet waar je woont, als dat in de buurt van Zaanstad is mag je best langskomen om e.e.a. door te meten.

Groet Hans
Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2016

offline
Re: 39223 zonder geluid...
dat met die multimeter ga ik nog proberen, maar ik heb een financieele regeling met de verkoper getroffen.

voor enkel en alleen een fluit een schitterende lok terugsturen vind ik een beetje zonde... en alle elektro techniek vervangen voor een ' iets mindere'  koolborstelmotor is wat mij betreft ook een beetje  :thumbdown:


ik heb nog een v2oo met alle toeters een bellen, dadelijk nog een br052 met special effects.. en de v36 in dubbel met mfx...

en daar zou nog zomaar iets bij kunnen komen :D...

voorlopig geen lokjes en wagons meer kopen, eerst maar eens een baan in elkaar knutselen... vorige week in Houten aardig wat ideeen opgedaan ;)

genoeg te doen...
Re: 39223 zonder geluid...
Ik heb nog een geluidsprintje liggen, geeft het geluid weer van een hoorn uit de NS 1211 van Marklin.

Geen idee of dat hetzelfde klinkt.
Re: 39223 zonder geluid...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 39223 zonder geluid...
Geen zorgen. Er zitten in meerdere verschillende locs geluidprintjes van een typhoon die overal hetzelfde klinken. Overigens klinken ze voor geen meter, lijkt verre van een echte typhoon.  ;)
Re: 39223 zonder geluid...
Dat is de reden dat ik hem er uit gehaald heb.
Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2014

offline
Re: 39223 zonder geluid...
geluid op schaal klinkt ook anders :D
Re: 39223 zonder geluid...
Lid sinds: 2016

offline
Re: 39223 zonder geluid...
hebben ze de frequentie ook op schaal gemaakt? :D

dan zou een lokfluit als een piepende ballon klinken;)



Ik vind het allemaal wel prima zo..  er staan nog meer lokjes op mijn ' goh die kon ik vroegah niet betalen'  lijst.. dat er eentje bij zit waar geen geluid in zit, is wat mij betreft niet het einde van de wereld...


Heren bedankt voor de info!