Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.

Gestart door Annemia maandag 22 februari 2016, 21:44:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Kan niemand mij helpen meedenken naar de mogelijke oorzaak van een storing.
Ik heb hier een analoge Fleischmann Sprinter, nog een oud model met een soort omschakel relais.
Deze Sprintyer doet het niet. Als ik rechtstreeks stroom op de motor zet, draait deze wel. Bij het geven van de omschakel impuls volgt er ook wel een brom-geluid. Maar als ik de trein op de rail probeer doet deze het niet. Ook niet als ik rechtstreeks spanning zet op de twee draden voor het relais, in feite stroomaanvoer van sleper en rails.
Kan het zijn dat de storing in het omschakel-relais zit en zo ja wat zijn dan mijn mogelijkheden. Er zit volgens mij een bruggelijkrichtcel in, B80C 1500 WS. Zou die de boosdoener zijn?
Misschien dat nog iemand van een ombouw zo'n relais heeft liggen?
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
En doe je deze testen met of zonder het dak erop?
Zonder het dak erop zal het geheel niet werken. Dan maakt de keuze schakelaar tussen rails of bovenleiding geen contact meer, en komt de spanning niet op de motor of bij het relais.
Dat relais kun je ook met de handbedienen.

Groetjes
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Bedankt voor je reactie, maar dat van het dak is mij bekend. Ik heb de spanning, weliswaar zonder dak erop wel goed aangesloten op de juiste punten. anders zou hij ook niet gaan "brommen" bij maximale spanning.
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
doet de verlichting het?
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Nee, die doet het niet. Ik heb hem nu, met dak, op de rails gezet. Als ik dan op de trafo de rijrichting verander, hoor ik het relais omschakelen.
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
dan zou het idd de gelijkrichter kunnen zijn,heb je niks om mee te meten want dan weet je het zeker.
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Dat wordt een hele toer, want dan moet het dak eraf en zal ik draadjes vanaf de trafo rechtstreeks aan de printplaat vast moeten maken.
Ik heb wel even de beide draden van een gelijkstroom-trafo tegen de plaats gehouden waar de beide draden vanaf het relais aan de printplaat zitten. Dan gaat de motor gewoon draaien. dus toch de brugcel?
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Ik ken de wisselstroom variant zelf niet,heb zelf een gelijkstroom omgebouwd naar wissel.
Op de foto zie je de printbanen naar mijn idee zou je hier op moeten kunnen meten tot waar je spanning hebt?
of dat je gelijkstroom hebt of dat het voor de brug op houdt met alleen wissel.
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Ik ga het morgen even proberen
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Aan de twee zwarte draden, die naar het relais gaan heb ik een wisselstroomtrafo aangesloten. Vanaf het relais lopen twee blauwe draden naar de motor. Ik heb geprobeerd daar gelijkstroom te  meten, maar de meter doet niets. Mijn conclusie is dus dat de brugcel kapot is.
Ik heb even gezocht naar een nieuwe. Is dit een geschikte? brugcel
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Analoge Fleischmann Sprinter doet het niet.
Bij nader inzien blijkt het probleem vooral in het "omschakel-deel" van het relais te liggen. Dat maakt niet altijd goed contact of draait niet ver genoeg door.