Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

schoonmaak vraag van Marklin motor

Gestart door firstborneagle maandag 22 februari 2016, 16:38:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schoonmaak vraag van Marklin motor
Een 1600-loc van Marklin loopt nagenoeg niet meer. Én slechts één kant op. De andere kant op gaat hij alleen wat piepen.
áls hij loopt gaat het moeizaam/ langzaam. In de wiki gevonden hoe je koolborstels moet controleren/vervangen : deze waren nog goed.
Dus nu ben ik bang dat de hele motor er uit moet voor reiniging. Dit heb ik nog nooit gedaan, maar wil het wel graag leren.
Op de wiki zag ik plaatjes van en motortje nog aan de wielen vast (zonder antislip bandjes) die men in een bak met wasbenzine doopt.

Nu de VRAAG: Hoeft er verder niets van het motortje afgehaald worden ? Én kan ik de kabeltjes laten zitten ? Moet ik nog ergens op letten wat snel stuk gaat ?
groet Arend
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
ik zou alleen wel de draadjes van de motor afhalen voordat je de motor eruit haalt. want die zijn toch wel erg kwetsbaar. en motorschild en magneet ook schoonmaken met wasbenzine
voor de rest robbie103's beschrijfing aanhouden.
succes
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
ik gebruik TEC7 om te reinigen.Hoef je niet gans de boel eruit te halen.Mooi met het lange pijpje op de juiste plaatsen spuiten en laten drogen.Daarna afborstelen en een weinig olie en alles loopt weer voor jaren.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Wellicht ook een tip ter overweging waard.

Sterk vervuilde motoronderdelen reinig ik ultrasoon. Heb daar goede ervaring mee.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Citaat van: bellejt op maandag 22 februari 2016, 17:19:39
ik gebruik TEC7 om te reinigen.Hoef je niet gans de boel eruit te halen.Mooi met het lange pijpje op de juiste plaatsen spuiten en laten drogen.Daarna afborstelen en een weinig olie en alles loopt weer voor jaren.

Kun je dat nog iets duidelijker uitleggen?

Ik ben er wel voor als iets makkelijk kan huhu

Groeten Ruud
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
bij de motor haal ik de koolborstels eruit en maakt het schild los.Haal de rotor eruit en spuit voorzichtig wat vloeistof (TEC7) op een wattenstokje en reinig de polen ermee.Spuit dan het motorgedeelte in het chassis ook in en reinig met wattenstokje.Spuit het ook op de radartjes (tandwielen) en blaas ze proper.Dan terug lonteren en zorgvuldig olie aanbrengen.Zo weinig mogelijk en de goede manier is een drupje op een centraal tandwiel en op de asbus langs beide zijden.Meer hoeft niet.Door het draaien verspreid de olie zich mooi tussen de tandwielen en heb je geen vettige bedoening.
PS : wel de TEC7 reiniger gebruiken hé.En deze niet naast de spuitbus van lijm zetten met dezelfde naam :)

Als de rotors echt heel zwart zijn ingebrand kan je met heel fijn waterschuurpapier (norm 1200) die ff schuren.Is eigenlijk meer zachtjes overheen gaan.Wel heel goed opletten dat je de draadjes niet raakt.Ik zet dan altijd mijn magnifier-bril 10 X op.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Een witte potloodgom is ook heel geschikt om een vervuild anker te reinigen.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Wel oppassen dat er geen restjes (schilfers) gum achterblijven, anders kan je alsnog ellende krijgen.

Groet, Paul
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
ik heb een heel oud loc'je gevonden wat nog nét iets reed (mijn eerste uit 1977) Is nu decoratief aanwezig op de baan.
motor uitelkaar geschroefd en tjonge tjonge wat een bagger! Was ook nog nooit schoongemaakt!
De motor is weer dicht maar nu zijn er nog twee draadjes los: oeps!
Dat zijn van die dingen dat overkomt mij dan weer want ik weet niet waar ze vast zaten. Bovendien is solderen op een vierkante millimeter niet mijn ding. Hoeveel graden raden jullie aan ?
help!! Groet Arend
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Je hebt nog een beetje mazzel, want de twee losse draden van de veldspoel mogen naar de twee kontakten rechts op het rijrichting relais.

John
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
ik weet niet of het de bedoeling is dat dat lokje gaat lopen (aangezien de belangrijkste as mist) maar anders denk ik dat die maar 1 kant op zal gaan rijden. volgens mij is er namelijk nog een draadje afgebroken, kijk maar eens in het rode vierkantje in jouw foto (heb er een vierkantje omheen gezet)
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Er waren indertijd 2 of 3 soorten van dit soort beginners-lokjes. Volgens mij is dit niet de 3000, dus moet het een van de andere twee zijn. Als je nou eens het catalogus nummer geeft, dan kan een van ons even onder de kap kijken, en een foto maken. Misschien heb je daar meer aan. En komen we dan verder.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Ik denk zo de 3029 :D
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Zeer scherp Tim !! Ik vroeg me al af waar dat uitsteekseltje goed voor was.

Ik ben gewoon wat aan het zoeken geweest met die zwarte kabeltjes en zag inderdaad op het rijrichting relais een drupje soldeer tin. Toen ik hier met het kabeltje tegenaan kwam schoot de loc vooruit. Bij het andere kabeltje gebeurde er niets, waarschijnlijk door het losse kabeltje wat Tim opmerkte ?
Ik heb dat kabeltje vast gesoldeerd en het locje rijd !!!!!! Missie geslaagd !!

Het rijrichting relais was al stuk (zat een papiertje tussen) Het doel van deze reparatie was om het locje rijdend te krijgen en dit is gelukt, ik ben er blij mee.
Het beestje heeft zooooo veel gereden dat de tandwielen allemaal los ziten, je kunt ze een tandwieldikte heen en weer wiebelen. Ik ben haar dankbaar voor ál het rijplezier wat ik er mee beleeft heb in mijn jeugd en ze mag nu terug naar mijn BW op een stroomloos stukje spoor.
Vriendelijke groet Arend
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Na mijn eerste succes alle moed verzameld om nu een "echte (digitale) loc" aan te pakken.
Eerst een foto gemaakt en daarna de draden losgesoldeerd.
Het motortje uit elkaar gehaald en in de wasbenzine (koolborstels uitgezonderd)
Na het drogen een drupje olie en weer in elkaar, vervolgens draden terug gesoldeerd wat ook reuze meeviel.
Niet te geloven de loc rijd weer geweldig !! Allen bedankt voor de info!
oeps,bijna dan. De loc heeft een favoriete rijrichting ? één kant rijd ze super, andere kant op is ze een zetje nodig.
En dan gaat het nog niet super. Nu was me opgevallen dat de koolborstels scheef afgesleten zijn, zou dit de oorzaak kunnen zijn ? (Voor al 1 koolborstel: door slijtage ontstaat er een ronding aan de bovenkant en aan de ene kant is het puntje langer als aan de ander)
Groet Arend
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Fijn dat de schoonmaak beurt goed is gegaan.
Zo t zien was dat echt nodig. Als koolborstels versleten zijn gewoon vervangen. Mocht dat niks oplossen kijk dan eens bij het draaistel met de sleper. Dat kan ook nog weleens voor wat problemen zorgen.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Inmiddels zijn de 1650, 1652 en 1620 schoongemaakt, de wasbenzine is inmiddels zwart!
Ze rijden alle drie een stuk beter maar nog niet als een zonnetje. Ik zal deze week ook nog even nieuwe koolborsteltjes halen. Kijken of dit nog verbetering oplevert . Zo niet dan zal ik hier nog wel even een filmpje plaatsen, kunnen jullie meekijken want jullie hebben er duidelijk meer verstand van als ik.
Ondertussen is deze rode diesel ook schoon. Hier zat een 3 polig anker in en is ook weer schoon.

Nog 1 vraag: op de foto kun je zien dat er diepe groeven in de lamellen van de collector zitten.
Hoe komt dit en is het erg ? Zou het raadzaam zijn dit onderdeel te vervangen ? Moet je dan ook meteen het anker vervangen?  Sorry,dat zijn al weer 4 vragen....
Groet Arend
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
arend,
je hebt de smaak te pakken. als ik het zo lees is die rode diesel klant numero 6 die een schoonmaakbeurt ondergaat.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Ach,mijn zoontje(5) ligt met griep op de bank, die kan ik dan niet alleen laten dus bedenk ik klusjes die ik bij hem aan de tafel kan doen, info inwinnen op de laptop, locje er bij gehaald, en van het een komt het ander en hij vind het nog interessant ook.
Ik heb ondertussen nog even bij Conrad gekeken naar eventueel een vervangings setje van de motor.
Er zijn twee varianten: Marklin 60941   29,99euro  en Marklin 60943  dezelde prijs. Wie kan mij het verschil uitleggen en welke moet ik dan hebben ?
Tim jij telt sneller als ik kan poetsen, het zijn er nu 5. Ook heb ik nu een schriftje waar ik ga bijhouden wat/wanneer en aan welke loc ik onderhoud/ reparaties gedaan heb
Groet Arend
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Citaat van: firstborneagle op dinsdag 23 februari 2016, 18:43:53

Nog 1 vraag: op de foto kun je zien dat er diepe groeven in de lamellen van de collector zitten.


Zo te zien met mijn oude ogen valt het wel mee Arend. Ik zou er niets aan doen, de borstels doen hun werk toch wel.

Met groet,
Ben.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Zolang die groeven schoon zijn en de loc goed rijdt zou ik mij er niet erg druk over maken.

Hans
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
arend,
volgens mij zit het verschil in de grote, heb daar ook weleens naar lopen kijken.
wat ik zie is dat de 60941 in loks als de marklin motorpost en 1600 gaat en dat de 60943 in loks als de 3031/3032 en 3000 gaat. (die hebben een kleinere motor dacht ik).
Citaat van: firstborneagle op dinsdag 23 februari 2016, 19:22:39
Tim jij telt sneller als ik kan poetsen, het zijn er nu 5. Ook heb ik nu een schriftje waar ik ga bijhouden wat/wanneer en aan welke loc ik onderhoud/ reparaties gedaan heb
ik telde verkeert, je hebt gelijk.
is wel handig, zo'n schriftje bijhouden. kan je ook zien of een lok veel onderhoud nodig heeft of niet.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Hoi Arend, hierbij twee linkjes, nu je de smaak te pakken schijnt te krijgen.
Kun je e.e.a. nog eens rustig nalezen. ;)

Marklin Service-handboek 0734

Marklin Service-handboek 0735

groetjes Cees
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Even een paar algemene punten: al de getoonde motoronderdelen zijn veel te vet. Na de schoonmaak dus zeer spaarzaam olie toepassen en de motoren voorzien van nieuwe borstels, omdat de oude waarschijnlijk door de vettigheid zijn aangetast. Dat de borstels scheef zijn afgesleten duidt op teveel speling in de houder, ze gaan dan scheef zitten. Ik zou in dat geval een nieuwe plaat monteren. Tenslotte mag op de borstelplaat maar 1 condensator achterblijven, nl. die tussen de borstelhouders. Succes met de schoonmaak en de fine-tuning.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
193 pagina's Cees!! Je weet toch dat ik niet zo'n lezer ben.
Borstelplaat?? 1 condensator?? Ik geloof toch dat ik Cees z'n boek er nog even bij pak.

Ik heb even een filmpje gemaakt van een "schone" loc: Wat gaat hier fout ???
klik
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Dag Arend
Citaat van: firstborneagle op dinsdag 23 februari 2016, 22:55:43
193 pagina's Cees!! Je weet toch dat ik niet zo'n lezer ben.
Nee dat wist ik niet, maar had ik wel ingeschat. B)
Speciaal voor jouw zit er voorin in dat boek een inhoudsopgave, dan hoef je niet elke keer het hele boek door te lezen >:-D
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Citaat van: firstborneagle op dinsdag 23 februari 2016, 22:55:43

Ik heb even een filmpje gemaakt van een "schone" loc: Wat gaat hier fout ???


Wat er fout gaat is het scherp stellen van je camera. :D

Maar je moet ieder geval deze 2 condensatoren eruit knippen of solderen:



Met groet,
Ben.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Ben, en anderen. ik neem aan dat je weet dat ik loc's heb met verschillende decoders. De loc's met 3 condensators hebben een andere decoder o.a. met getoeter.

Ik heb geprobeerd een scherpe foto te maken(iets meer afstand)
Mag ik de condensatoren in de rode cirkels met elkaar vergelijken? en dan de groene kabel verhuizen van de bovenste groene cirkel naar de onderste groen cirkel ?
Dan is de bruine kabel over, wat moet ik daar dan mee ?
Groet Arend
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Arend,

De bruine kabel is je massakabel, die kan je niet overhouden. Moet verbonden blijven aan het chassis of motorhuis.
Bij de onderste loc op de onderste foto zie ik nog een condensator zitten tussen massa (bruine kabel op soldeerlip) en de linkse motoraansluiting in de groene cirkel. Die moet weg, zie bericht van Ben.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
De twee condensatoren heb ik er uit gesoldeerd en de motor lijkt nu wat sterker maar het haperen houd aan. Het piepen lijkt uit de tandwielkast te komen. Ik heb de motor weer uitelkaar gehaald. En er zit inderdaad een zwaar moment in de tandwieloverbrenging. Maar er zijn geen zichtbare beschadigingen. De wielen/assen heb ik ook verwijderd dus het zit in de tandwieloverbrenging, ze lijken elkaar vast te houden, alsof ze aan elkaar plakken.
Ik heb ondertussen het bakje wasbenzine er weer bijgehaald......
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
De condensatoren hbben een waarde van 1nF.
Verder zijn er decoders zoals de Marklin 6090X waarbij ook tussen de motoraansluitingen en massa een condensator aanwezig dient te zijn zoals op de foto te zien is. Totaal 3 condensatoren.


Mvg,
Peter
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
oei, nu wordt het er voor mij niet echt duidelijker op.

De motor zit weer in elkaar en de draden zijn terug gesoldeerd. De loc rijd nu in hele kleine schokjes slechts enkele milimeters vooruit ......
Bij het solderen van de groene draad heb ik wel wat zitten prutsen, zijn die condensatoren en dat andere gestreepte potje erg gevoelig voor wat hogere temperaturen? Wat zou er eventueel stuk kunnen zijn?
groet Arend
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Zeker Tim. Ook zeer waardevolle informatie gevonden, maar het allemaal zeer theoretisch, met heel veel vaktermen: Allemaal nieuw voor mij, bijna zoiets als het leren van een nieuwe (vak) taal. Ik ben nogal visueel ingesteld, zoals jij en Ben met een vakje het draadje/onderdeel aanwees op mijn foto, dáár ben ik enorm mee geholpen want als je vaktermen gaat gebruiken moet ik die eerst weer opzoeken wat het betekend en hoe dat er uit ziet.

Maar ik zit nu met een loc die het niet meer doet, iemand nog ideeen?
Ik heb de condensator bij het groene draadje vervangen door een condensator die ik van Ben mocht verwijderen: zonder resultaat. Hoe heet dat ding wat aan het groene (en blauwe) draadje zit? Mag ik de loc even uittesten zonder dat ding og is dan de decoder onbeschermd ?
Groet Arend
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Dat ding dat aan de groene en blauwe ding zit noemt men een spoel.

Zie voor de (extra) condensatoren ook het Handboek Märklin Aandrijftechniek
Blz 24 Foto 6090x decoders.


Mvg,
Peter
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
kan die spoel stuk gaan door solderen?
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Als ik spoel google krijg ik heel andere afbeeldingen. Ik bedoel deze dingen. Kun je die stuk solderen. zo ja zijn ze los te koop, en waar moet je dan naar vragen type/nummer etc.
Alvast bedankt Arend
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Citaat van: ceess op dinsdag 23 februari 2016, 20:56:36
Hoi Arend, hierbij twee linkjes, nu je de smaak te pakken schijnt te krijgen.

Of deze.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Citaat van: firstborneagle op woensdag 24 februari 2016, 13:13:49
kan die spoel stuk gaan door solderen?

Deze smoorspoelen  gaat niet stuk bij het solderen.
Even testen door de smoorspoelen te verwijderen en de motor draden direct op de borstel plaat te solderen, kijk dan of je storing weg is.


wil.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Hans bedankt.
Wil, heb ik gedaan de smoorspoel is niet stuk.

Ik heb nog maar eens de motor uitelkaar gehaald, het gaat steeds sneller, de buitenkant schoongemaakt op soldeertin, ik vond een lekdrupje bij het gootje voor de koolborstel ? sluiting?
De loc rijd weer!! maar nog niet zoals het hoort:
klik
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
hoi arend,
op de foto die je liet zien zie ik dat er maar 2 kabeltjes aan de motor zitten in plaats van 3. volgens mij is dat zelfs de belangrijkste kabel (massa?)
kijk maar eens op de foto die ik voor je heb bewerkt. bij de onderste lok zie je 3 draadjes op de motor, bij de bovenste maar 2.
er staat ook nog een rood vierkantje, dat is een detail waar je op moet letten als je de kap er weer opdoet, anders plet je het draadje ;)

heb de kleur van de draadjes gebruikt zodat je ook ziet welk draadje er volgens mij ontbreekt.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
vermits het een omgebouwde motor is  en nu met een magneet zijn er maar 2 draadjes nodig.Bij esu zijn dat de oranje en de grijze draad.Ik denk dat je de bruine bedoelt en die is niet nodig voor de motor maar alleen een extra massa aansluiting.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor

Controleer even de solderingen van de ontstoor-condensatoren (die bruine dingen op het motorschild).
Het wil weleens dat een pootje daarvan afbreekt/loslaat door het buigen of solderen en dan maakt deze geen goed contact meer.
Verder zou ik de bruine massadraad verlengen en ook met een soldeerlipje bevestigen onder de schroef van het motorschild, om massa-problemen te voorkomen.

Ben benieuwd wat de uiteindelijke oplossing is.

Mvg,

Johan (Treinsmurf)
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
ziet er inderdaad uit als een slecht massakontakt.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Bedankt voor jullie reacties!!
Tim: Het klopt wat je zegt van die bruine draad, Maar zoals Johnny opmerkt is die extra.
Ik zie jou afbeelding trouwens niet maar dat kan ook liggen aan mijn laptop ,Microsoft Edge. Maar van computers heb ik nog minder verstand van als locomotieven...

Johan, ik heb op advies van Ben vanochtend 2 van die dingen er af gesoldeerd, waarvan er 1 inmiddels is overleden. Dus jou advies is terug solderen ?? Waar dan ?? verbinding maken tussen de groene aansluiting en de massa ?
groet Arend
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
er mag enkel 1 condensator opzitten nl deze tussen de 2 polen.Zeker geen solderen naar massa.Beter een massa kontaktje meer dan te weinig.Had met mijn reeks 55 hier ook problemen en heb zelfs een massadraad van de bougie naar het chassis bijgelegd.Problemen van schokkend rijden waren verdwenen.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Arend,

De bruine condensator welke de linker koolborstel-huis met de rechter koolborstelhuis verbindt moet in ieder geval aanwezig blijven.
Ik bedoelde dan ook om te controleren of de solderingen van deze condensator nog wel contact maken.
Heb zelf een keer gehad dat het pootje gebroken was en daardoor dus wel/niet contact maakte.
Mijn loc maakte toen ook van die schokkende bewegingen tijdens het rijden.
Op een gegeven moment stond hij definitief stil en door hem wat aan te duwen kwam hij weer schokkend op gang.
Toen viel mijn oog op wat kleine vonkjes die veroorzaakt werden doordat het pootje van de condensator los was gebroken en dus geen goed contact meer maakte. Bijna niet te zien, maar door de vonkjes werd ik erop geattendeerd.

Schokkend rijden van een loc betekent volgens mij meestal dat er ergens iets slecht contact maakt.

Mvg,

Johan
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
schokkend rijden kan ook veroorzaakt worden als na het reinigen van de tandwielen er geen olie word aangebracht op de assen van de tandwielen tevens komt er dan ook een piepend geluid uit het motorstel.
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Markt gaat door voor de hoofd prijs :D :D
Ik heb de ene condensator die naar de massa ging terug gesoldeerd. En niet tussen de koolborstelhuizen. Ik las pas later jullie berichten :( De loc deed het wel beter :). Ook heb ik koolborstels geplaatst van een jongere loc, dit hielp ook .Maar nog steeds het schokken en piepen. Toen was ik er helemaal klaar mee en heb, tegen alle adviezen in (sorry jongens) teflof tussen de tandwielen gespoten en de loc ging als een speer 8o

Ik dank jullie allen, 3 dagen geleden wist ik nog niet waar de koolborstels zaten en nu heb ik zowaar een complete motor gedemonteerd/gemonteerd en de loc goed rijdend gekregen. :thumbup:

Nog wel 1 vraag, is het erg dat de loc nu een condensator mist?klik
Groet Arend
Re: schoonmaak vraag van Marklin motor
Hallo Arend om helemaal duidelijk te zijn: de condensatoren en de smoorspoelen hebben niets te maken met de werking van de motor. Ze hebben een functie in het onderdrukken van storing die oa. wordt veroorzaakt door vonkjes tussen de borstels en de collector. Je kunt dus bij een volgend project rustig testen zonder al die onderdelen en ze later monteren wanneer je lok tot volle tevredenheid loopt. Ook nu bleek (gebrek aan) smering het probleem en niet de electronica. Zoals eerder opgemerkt zijn matige massa-vebindingen ook vaak een bron van haperingen, vooral bij draaistelloks. Succes verder!