Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ombouw Lima DB 151002-3

Gestart door hugobaas maandag 22 februari 2016, 16:05:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw Lima DB 151002-3
Lid sinds: 2015

offline
ombouw Lima DB 151002-3
Ik wil bijgaande Lima loc ombouwen naar 3-rail. Ik heb daarvoor op Rail Houten op advies van een van de techneuten de Lokpilot V4.0 gekocht. Ik heb eea geprobeerd, maar het werkt niet. Wat moet ik waar aan solderen en wat moet ik met de draden blauw en violet?
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Lid sinds: 2015

offline
Re: ombouw Lima DB 151002-3
nog even ter aanvulling: ik heb het idee dat zowel het linker als rechter draadje naar de wielen gaat. Kan dat kloppen?
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Voor 2-rail klopt dat.
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Beste Hugo,

Ik weet niet welke deskundigen jij gesproken hebt, maar er komt nog wel veel meer kijken bij de ombouw van een 2-rail lok naar 3-rail, zoek eens in de Wiki.

Groet, Anne W
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Ik gun ieder z'n eigen ombouw-project. In het verleden heb ik ook een paar Lima en Kleinbahn loks omgebouwd naar 3-rail.

Sinds ik zag hoe kwetsbaar de bedrading blijft, doe ik het anders. Ik bouw niets meer om, en zet ze gewoon op de rails.

Ik heb wel meer begrip gekregen voor mensen die er de voorkeur aan geven om de decoder via een stekker te verbinden, in plaats van alle draadjes los van printplaat naar doel.

Ten eerste is dan de kans kleiner op draadbreuk (+ zoektocht na afloop wat waar is afgebroken, meestal op de printplaat),
en ten tweede, mocht je de decoder opblazen, dan kun je hem makkelijker vervangen (prik je op dezelfde stekker als de vorige)

Dan zie ik wat vragen bij je rijzen: kleurcodes (natuurlijk bij elke decoder anders). Stroom naar de wielen, stroom naar de sleepschoen, enz. Dit forum staat vol met zulke draadjes, andere forums ook.

In principe voldoet een Lima pannenkoek motor prima, ook in combinatie met lopi 4 (heb ik gelezen), maar zo niet, weet dan dat je de motor binnen de (pannenkoek)kast ook kunt vervangen door een betere (voor meer trekkracht).
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Lid sinds: 2008

offline
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Hier beneden het aansluitschema van een lokpilot.
Als je begint met 4 draden, dan moet de loc al rijden:

De zwarte en rode draad zitten aan de twee voedingsaansluitingen, komende van de rails, waarbij de rode aan de puntcontacten, dus aan de sleper zit.
De grijze en oranje draden zitten aan de motor.

(Ten overvloede: de draden mogen verder geen contact met andere metalen delen maken)

De blauwe en paarse draden hoef je (nog) niet aan te sluiten.
De blauwe draad is trouwens de PLUS voeding voor bijvoorbeeld lampjes
De paarse draad is een van de vier schakel-aansluitingen
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Lid sinds: 2015

offline
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Bedankt voor het meedenken!

Nog een paar vragen:
-de oranje en grijze draad aan de motor. Dat is dus aan de contacten op de motor met dat grijze dingetje waar 47n80 op staat? Beide draadjes, zonder mantel naar links en met mantel naar rechts, lopen volgens mij nu nog naar de wielen. Maakt links of rechts nog uit?
-de rode draad naar een nieuw te plaatsen sleper?
-de zwarte draad naar de wielen? En moet dat naar beide draaistellen?
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Citaat van: hugobaas op dinsdag 23 februari 2016, 12:10:04
Maakt links of rechts nog uit?
En moet dat naar beide draaistellen?
Je maakt er 3-rail van, dus zwart naar links en naar rechts, en idealiter naar beide draaistellen (hoe meer massa hoe beter).
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Lid sinds: 2015

offline
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Oei Jan, nu snap ik het niet meer.
Ik snap wel dat de zwarte draad naar beide draai/wielstellen moet, maar oranje en grijs dan?
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Bekijk het aansluitschema in jouw eerste post nog eens goed... 8o
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Lid sinds: 2015

offline
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Dus oranje en grijs aan de motor? De vraag was daarover maakt het uit aan welke kant oranje en aan welke kant grijs komt?
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Ja, dat bepaalt de rijrichting. Even proberen welke de juiste posities zijn.
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Lid sinds: 2015

offline
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Aha!
Re: ombouw Lima DB 151002-3
Lid sinds: 2015

offline
Re: ombouw Lima DB 151002-3
eea geprobeerd aan te sluiten volgens de schema's, maar nu ben ik bang dat de Lokpilot is overleden......hij werd vurig rood op de printplaat, terwijl ik zeker weet dat alles goed aangesloten was. Wat nu??
Re: ombouw Lima DB 151002-3
martikiller
gast

Re: ombouw Lima DB 151002-3
Laat eens een foto zien van hoe je het aangesloten hebt?

Groet,
Martijn