Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk

Gestart door The MaSt zaterdag 05 september 2015, 14:00:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Hallo allen!

Ik had aan onze vriend Frank beloofd een fotoverslag te maken van mijn bezoek aan de Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk. Echter dit heeft langer op zich moeten wachten, daar mijn laptop is overleden.
Gelukkig kon ik via de vaste thuis pc weer inloggen op mijn flickr account en de foto's die al op de pc stonden hier uploaden, waarna ik de foto's kan gaan delen met jullie  :) :)

Hier even nog een verhaaltje van de stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk, om het geheel een mooie vorm te geven.

Marrum is een Fries terpendorp, gelegen zo'n 15 kilometer van de hoofdstad Leeuwarden (Fries Ljouwert, andere uitspraakmogelijkheid is Liwarrde). Het terpendorp ligt vlakbij de Waddenzee en haar dijk.
Het dorp Marrum is echter nooit een geheel terpendorp geworden, daar de terp maar half afgegraven is.

Marrum ligt in de omgeving van Stiens, Dokkum, Holwerd en andere dorpjes. Vroeger waren deze dorpjes onderling verbonden door Het Dokkumer Lokaaltje, wat weer verbinding gaf met Leeuwarden.
Het Dokkumer Lokaaltje is niet maar, maar vraag aan een willekeurige (oudere) Fries naar Het Dokkumer Lokaaltje, en ze weten het nog. Voor je het weet ben je terug in de tijd en zie je de stoomtrein langs je schuiven of heb je prompt een zware mand met kippen op je schoot - Die wil je toch wel even vasthouden? Vraagt de Friese boerin tegenover je. Vriendelijk knik je, maar je zegt wel dat je er bij station Marrum Wester Nijkerk eruit moet. Toevallig moet Stientje (de boerenvrouw) dit ook, waardoor je besluit haar ook maar even te helpen bij het uitstappen straks.

De trein begint te remmen, de conducteur komt zwalkend - maar toch stevig over de houten loopplaat gepasseerd terwijl hij vraagt of er nog mensen hulp nodig hebben bij het uitstappen bij het station.
Piepend en kreunend komt de stoomtrein tot stilstand, je helpt Stientje met uitstappen en na een ferme handdruk vervolgen jullie beiden jullie eigen weg.
Maar je hebt nog even tijd, want je schoonvader staat nog niet met de paardenkar bij het station, dus je hebt mooi nog de tijd om eens het stationnetje te verkennen, wat je met de nieuwste uitvinding (den fotokamera) kan je dit dorpse stationnetje eens mooi vastleggen!


De trein staat klaar voor vertrek richting Stiens en uiteindelijk station Leeuwarden


Iedereen is ingestapt, het wachten is op de stationschef, welke nog bezig is met telegraferen naar Stiens voor het vertrek


Vooraanzicht station, met zijkant van de trein


Ook staat er op het emplacement naast een stoomtrein een locomotor, Sik van Werkspoor


Zit-op-de-grond perspectief doet een trein altijd groter lijken dan werkelijkheid!  :)

Zo plots hoor je dan toch de paardenkar van je schoonvader aankomen en de roep: 'Hallo schoonzoon!' vliegt je oren binnen. Je weet dat je nu nog een half uur met de paardenkar moet reizen voor je bij je verloofde bent aangekomen.... snel sta je op en loop je met je valies naar de kar, je stapt op en werpt nog 1 blik op het stationnetje en de paardenkar zet zich in beweging....


Tot in de pruimentijd!

The MaSt

PS: Mensen die ook in de gelegenheid zijn (geweest) om hier te fotograferen, mogen natuurlijk altijd hun foto's hieronder neerzetten!  ;) ;)

Edit Frenkievee: "Kan een moderator voor mij de Url's repareren!?" gedaan!
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Dag Marten.

Mooie foto's! Bedankt voor het plaatsen :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
 :) Mooie foto's en mooi verhaal :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Fraaie opnamen. Bedankt voor 't plaatsen :important: :thumbup:
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Top Marten!  :thumbup:
Mooie foto's en leuk verhaaltje erom heen verzonnen!

(en zie bemoeizucht van moderatie ;) )
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Bedankt allen voor de leuke reacties! Verhaaltjes verzinnen is nog altijd mijn specialiteit  :D
En Frankie bedankt voor de bemoeizucht!! :D >:-D

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
....  :? Ik mis nog steeds het duimtje ......

Mooie reportage.

Groeten,

Jan
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
"Zit-op-de-grond perspectief "
Dit noemt men in fotografenjargon "Kikkerperspectief"
in tegenstelling tot "vogelperspectief".
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Citaat van: i_m_johny op zaterdag 05 september 2015, 17:38:48
Maar het begint door je mooie reportage toch wel te 'jokje' (google gaf dit aan als zijnde Friese vertaling, maar het zal wel weer fout geïnterpreteerd zijn  :().
"De naam is een variant van het getal "googol", de aanduiding voor een 1 met honderd nullen (10 tot de macht 100)."
Uit ===> klik
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Mooie foto's hoor :)
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Foto's zijn  :thumbup: :thumbup:.
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Bedankt voor alle leuke reacties!!! :-) :-) :-)
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Mooi verslag!  :thumbup:
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
De pannenkoekentrein is afgelopen Zaterdag geopend. Ik zal hier binnenkort ook een bezoekje nemen.
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Mooi!
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Vandaag weer even op bezoek geweest in Marrum (Fryslân / Friesland), uiteraard ook even bij De Pannekoektrein geweest, nog niks gegeten, alleen even rondgekeken, en een tweetal foto's hebben mijn goedkeuring gekregen voor publicatie hier en elders  ;) ;) ;)





Tot in de pruimentijd pannenkoekentijd!

Gegroet;

The MaSt
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Mooie foto's  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Kuch kuch kuch!! Ughe ughe ughe!!

Volgens mijn, gaan er niet veel forummers naar het noorden des lands [Friesland] waar de Pannenkoektrein
"rijdt", maar ik gelukkig wel met enige regelmaat.
Jammer dat er niet foto's van andere mensen van de Pannenkoektrein te Marrum te vinden zijn, maar ik kwam dit leuke artikel tegen, dus over een poosje maar weer mijn vader bezoeken én hier bij de Pannenkoektrein langs om de nieuwe rijtuigen te platen

http://www.dvhn.nl/groningen/Historische-treinwagons-op-transport-21114360.html

Tot snel in de pruimentijd met hopelijk weer een nieuwe serie foto's!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Citaat van: The MaSt op vrijdag 15 januari 2016, 14:05:07
dus over een poosje maar weer mijn vader bezoeken én hier bij de Pannenkoektrien langs om de nieuwe rijtuigen te platen


Hoi Marten,

Ik begrijp jouw enthousiasme, maar om de dame die de pannenkoeken bakt nu meteen een pannenkoekentrien te noemen is misschien een pietsje overdreven!    ;)
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
 O:-D :D
Re: Foto's verslagje van Stoomtrein Marrum - Wester Nijkerk
Voor de duidelijkheid Frank, ze heet Trijntje!!!! ( en das echt):-)