André,
Ik heb 25 wagons van het type 4628/4748 voorzien van Symoba koppelingen. Dit is een kortkoppelkop K111 gelijmd onder wagonn (de bodem glad frezen), aan de ene zijde van de wagon schacht nr. 103, aan de andere zijde schacht nr 110 (de kant zonder treeplank). Ik heb setjes van 6 wagons gekoppeld met starre koppeling nr. 104 en de rest met koppeling 7205.
Ik heb dus wel de oude koppeling er af geslepen omdat ik ze beslist niet in de oude vorm wil terugbrengen, de onderlinge afstand van de wagons met de oude koppelingen is onnatuurlijk groot. Ik heb overigens nooit wielstellen voor dit type wagons gezien waar aan het wielstel een kortkoppelmechanisme zit. Märklin voorziet al zijn wagons met kortkoppeling welke in de bodem van de wagon is aangebracht en niet aan het wielstel. De reden, volgens mij, is dat bij hellingen (naar beneden dus) de koppelingen opzij worden gedrukt door het gewicht van de wagons en ontsporen. Naar mijn mening moet je het toch in een andere richting zoeken bijv. het wielstel 180º draaien en de koppeling deels demonteren.
Maar ik geef mijn mening graag voor een betere.
Jan