Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  oude tanwagons echt kort koppelen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: oude tanwagons echt kort koppelen  (gelezen 1212 keer)

André 68

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Steam is the power
oude tanwagons echt kort koppelen
« Gepost op: donderdag 18 februari 2016, 22:26:29 »

Wie heeft ervaring met oude tankwagons te voorzien van een kortkoppeling.  Maar dan zonder het orginele om zeep te helpen.
Ik denk zelf aan een andere wielframe. Dus eigenlijk schroefje los, wielen overzetten op een nieuw frame met kortkoppelingmechaniek.
Het betreft bijvoorbeeld de wagons. 4628, 4630, 4632, 4650 etc.
Als dit nog niet te koop is zouden we dit dan niet collectief kunnen laten maken in China ofzo?
Mvg André
Gelogd

Jan Vrijbalk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: oude tanwagons echt kort koppelen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 18 februari 2016, 22:57:54 »

André,
Ik heb 25 wagons van het type 4628/4748 voorzien van Symoba koppelingen. Dit is een kortkoppelkop K111 gelijmd onder wagonn (de bodem glad frezen), aan de ene zijde van de wagon schacht nr. 103, aan de andere zijde schacht nr 110 (de kant zonder treeplank). Ik heb setjes van 6 wagons gekoppeld met starre koppeling nr. 104 en de rest met koppeling 7205.
Ik heb dus wel de oude koppeling er af geslepen omdat ik ze beslist niet in de oude vorm wil terugbrengen, de onderlinge afstand van de wagons met de oude koppelingen is onnatuurlijk groot. Ik heb overigens nooit wielstellen voor dit type wagons gezien waar aan het wielstel een kortkoppelmechanisme zit. Märklin voorziet al zijn wagons met kortkoppeling welke in de bodem van de wagon is aangebracht en niet aan het wielstel. De reden, volgens mij, is dat bij hellingen (naar beneden dus) de koppelingen opzij worden gedrukt door het gewicht van de wagons en ontsporen. Naar mijn mening moet je het toch in een andere richting zoeken bijv. het wielstel 180º draaien en de koppeling deels demonteren.
Maar ik geef mijn mening graag voor een betere.

Jan
Gelogd

loc1200

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: oude tanwagons echt kort koppelen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 21 februari 2016, 11:56:09 »

Er zijn van deze 2-assers een jaar of 20 terug aangepaste onderstellen gekomen.
Oa in de CIAB-uitvoering (Mä 84854, 3-delige set)  en VTG-uitvoering (Mä 4854)
Of deze uitwisselbaar zijn, weet ik niet.
Er zijn ook NEM-schachten voor deze wagens verkrijgbaar, zodat je er een kortkoppeling in kan steken.
Ik moet ergens daar de nrs wel van hebben.

M.v.g. Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2; In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU, LTD, Tams, Digitrain.

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: oude tanwagons echt kort koppelen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 21 februari 2016, 13:17:22 »

ik heb een tankwagen van deze serie met metalen onderstel marklin had hier wel ooit iets voor maar dat is niet meer leverbaar dus blijft alleen de Symoba koppeling over die ook echt kort koppelt door de schaarinrichting!
hier word alles besproken http://medienpdb.maerklin.de/mm/themen_specials/Kurz_gekuppelt_06.pdf
Gelogd
Mvg Mark

André 68

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Steam is the power
Re: oude tanwagons echt kort koppelen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 22 februari 2016, 22:06:06 »

Het ombouw pdf ken ik. Ik denk dat ik ooit ga ombouwen met Symba, dat is ook fraai.  Maar ideaal zou zijn ombouwen met een standaard wielstel,  maar snap dat kort mechaniek altijd in de wagon en niet aan het wielstel kan zitten. Bedankt voor het meedenken.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.258 seconden met 22 queries.