Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018

Gestart door Tjoekedoris dinsdag 16 februari 2016, 19:57:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Beste mensen, wie kan mij zeggen hoe ik de decoder DR4018 kan aanmelden bij de MC?

Ik heb de decoder aangesloten op de spanning en het signaal. De programmeerschakelaar kan ik laten branden, maar dan gaat bij mij even het licht uit.
De handleiding zegt dat ik op de centrale het 1e adres moet opgeven, daarna de programmeerschakelaar moet indrukken om vervolgens het adres op de centrale moet bevestigen zodat het lampje dooft. Geen probleem zou je zeggen, maar hoe schakel ik dit op de MC? Welke knoppen en in welke volgorde zijn dan aan de orde. Dit ontbreekt in de handleiding van de Tams.
Ik heb van alles geprobeerd, maar het lampje blijft knipperend branden. De wissel aandrijvingen heb ik, na het aanpassen ivm. de eindafschakeling, allemaal analoog getest en deze werken prima.
Lijkt me dus ook digitaal dan geen probleem hoeven zijn. Ik heb echter de draden van de wissels in de decoder gedaan en getracht de wissels met de centrale te schakelen middels de knoppen F1 en F2, maar helaas lijkt het alsof de wissels continu door impulsen worden bestookt en van omgaan is geen sprake. Het gekke is dat er dus wel impulsen naar de wissels gaan en dus de decoder op een of andere manier wel is aangemeld, al weet ik niet hoe.

Wie weet een oplossing of wat ik niet of verkeerd heb gedaan?
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Je wilt de adressen van de DR4018 programmeren, b.v. adres 9 t/m 16.
Ga als volgt te werk.
Maak op de centrale eerst een wissel aan met adres 9 en met het DCC protocol. (Dit is eigenlijk stap 2)

Nu volg je de stappen op zoals in de handleiding is gegeven.
Stap 1 : Sluit zowel de POWER + SIGNAL tegelijk aan op de rails of rails (track) uitgang van uw centrale.
(Stap 2 : Stel uw centrale in op het begin adres dat u de module wilt geven. )
Stap 3 : Druk de programmeer schakelaar op de module in totdat de rode led blijft branden.

Stap 4 : Schakel nu op uw centrale het ingestelde adres. (Schakel nu wissel 9)

Stap 5 : Als de module correct is aangesloten dooft de led nadat u het gewenste adres heeft geschakeld
Stap 6 : De eerste uitgang (OUT1) heeft nu het door u gekozen adres gekregen. Alle volgende OUT uit gangen worden standaard voorzien van 1 nummer hoger.

Als het goed is kun je nu wissels met de adressen 9 t/m 16 schakelen.


Mvg,
Peter
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Beste Martin,

De basishandeling om een wissel te schakelen met de Tams is eenvoudig: type het decodernummer in en druk op één van de "wisseltekens" op de centrale.

Echter je moet op de Tams ook instellen welk dataformaat gebruikt moet worden: DCC of Motorola en dat weet ik niet, want geen ervaring.

Het staat wel allemaal in de handleiding, hoofdstuk 6.4 voor het dataformaat en 7.4 voor het aansturen van magneetartikel decoders.

Groet, Anne W
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Jongens, ik heb Märklin wissel aandrijvingen , dus Motorola formaat.
@Freek....dank voor je uiteenzetting, maar dit is letterlijk wat er in de handleiding staat. Tot zover begrijp ik het best, maar een wissel aan maken met Motorola protocol is niet beschreven,
wel voor DCC, maar dat heb ik dus niet.  :D

@Anne, ook het schakelen van een wissel is mij wel duidelijk. Gewoon het adres in toetsen en direct F1 of F2 voor het schakelen. :)

Waar het mij om gaat is dit....hoe stel ik het 1e adres in van de DR4018 met de Tams MC. Ik wil de adressen  1 t/m 100 reserveren voor locomotieven en zou de 1e decoder adres 101 willen geven (de overige aansluitpunten worden dan 102 t/m 108). Welke knoppen moet ik nou gebruiken om te bevestigen dat ik het adres wil koppelen aan de decoder?
Als ik de MC aanzet dan staat deze standaard op "stop" en is gereed om een opdracht te ontvangen. Normaal geef ik dan een adres van een loc in, bevestig dat met een #/OK en rijden maar.
Ik heb van alles geprobeerd, maar lukken ho maar. 8o  :-( :?

Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Beste Martin,

Lokdecoder adressen en magneetartikeldecoder adressen hebben niets met elkaar te maken, je kunt ze gewoon naast en door elkaar gebruiken.

Wissel bedienen met de Tams is zoals je een lok doet, echter je bevestigt het adres niet, maar drukt op één van de twee "wissel" knoppen, F1 of F2.

Het is alleen de vraag of de Tams Motorola uitstuurt bij magneetartikel nummers, daarvoor moet je naar hoofdstuk 6.4

Groet, Anne W
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Aandrijvingen hebben trouwens ook niets met welk protocol dan ook te maken.
zodra je er stroom op zet gaan ze om.

Stuur je wissels met DCC aan dan werkt het wel.

Kies 101.
Druk op de knop op de decoder.
Druk op F1 of F2 op je centrale en het rode lampje hoort uit te gaan.

Robin
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 16 februari 2016, 22:47:16
Jongens, ik heb Märklin wissel aandrijvingen , dus Motorola formaat.
Deze hebben geen format.
Zoals Anne al aangeeft de adressering van locomotieven is anders dan van decoders, ze bijten elkaar niet.
Lokadres 1 is dus niet gelijk aan wisseladres 1 en andersom.
Je centrale kent zowel MM als DCC.
Dus zie eerder bericht. Maak een wissel aan met het juiste adres en protocol (DCC).


Mvg,
Peter
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Beste Marcel en Peter,

Ik weet niet welk format de DR4018 accepteert en ik weet niet of de Tams vanuit de verpakking op een bepaald format staat, beiden bepalen dus met welk format de Tams de magneetartikel decoder opdrachten moet uitsturen.

Groet, Anne W
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
zodra je bij de tams naar instellingen, wissels gaat, kun je daar aangeven of het motorola of dcc moet zijn.
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Citaat van: Anne W op dinsdag 16 februari 2016, 23:42:29
Ik weet niet welk format de DR4018 accepteert

Het zou heel erg fideel van je zijn Anne als je dat eens voor Tjoekedoris en de gehele 3rail gemeenschap eens uitzocht. Ik zal je even op weg helpen ;) Op de webzijde van Digikeijs kan je omschrijving en handleiding van de DR4018 vinden.

Succes!

Groeten Ronald.
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Beste Ronald,

Om het met een aantal bekende 3-Railders te zeggen, jij zeker bent niet gerechtigd mijn agenda te bepalen.......

Gezien het feit dat e.e.a. wel beschreven zal zijn in de handleiding van de DR4018, Marcel deze wel zal hebben en het altijd nuttig is om een handleiding te (leren) lezen, voel ik me zeker niet geroepen om e.e.a. voor te kauwen.

Overigens sterkt deze gang van zaken en de onvolkomenheid in deze decoder mij in mijn, natuurlijk ouderwetse, liefde voor magneetdecoders met dipschakelaars, zoals de Viessmann 5211/5213 en natuurlijk de Edits decoders, die er bij mij al een jaar of 25 onderhangen.....

Groet, Anne W
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op woensdag 17 februari 2016, 10:02:42
Om het met een aantal bekende 3-Railders te zeggen, jij zeker bent niet gerechtigd mijn agenda te bepalen.......

Waarom mag jij dan wel de agenda van Ben en anderen bepalen? Zie het onderstaande citaat van jouw en in het draadje het betreffende antwoord. Een beetje meten met twee maten of niet?  :)

Citaat van: Anne W op woensdag 10 februari 2016, 22:12:29
Het zou heel fideel van Ben zijn als hij op het BNLS forum contact opneemt met Frits om hem het volgende te vragen:
....

Groet, Anne W

Dat heb jij nog niet uitgelegd. Daarom stel ik die vraag.

Citaat van: Anne W op woensdag 17 februari 2016, 10:02:42
Gezien het feit dat e.e.a. wel beschreven zal zijn in de handleiding van de DR4018, Marcel deze wel zal hebben en het altijd nuttig is om een handleiding te (leren) lezen, voel ik me zeker niet geroepen om e.e.a. voor te kauwen.

Dat is lekker helpen. Een snelle blik op de webzijde helpt enorm. Maar ik zal jou even helpen met een citaat van de website van Digikeijs:

Citeer
De DIGISWITCH decoder is een programmeerbare multiprotocol schakeldecoder.Standaard ingesteld om 8 wissels te bedienen en voorzien van diversen presetswaardoor het mogelijk is bijvoorbeeld 16 permanente aan/uit schakelaars, 8 tweelicht seinen of 4 drielichtseinen te schakelen. Natuurlijk is een combinatie van presets ook mogelijk. 8 wisselaansturing voor motor aandrijvingen 16 lichtuitgangen met of zonder TL effect 8 Ahobs4 AKI's 4 Nederlandse seinen presets voor Nederlandse, Belgische en Duitse seinbeelden. Multiprotocol DCC/Motorola Programeerbaar via POM Maximale belasting van 2,5 Ampère Alle uitgangen aan 1 zijde van de module.

Voor Marcel en anderen:  Dus geschikt voor zowel motorola en DCC. Op het BNLS-forum zijn verschillende zaken geschreven met betrekking tot deze schakeldecoder. Ook over het gecombineerde gebruik van DCC en motorola. Ik kan het betreffende draadje niet zo direct te voorschijn toveren. Als ik in de komende dagen tijd heb zal ik een poging doen om het op te zoeken.

Groeten Ronald.
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Citaat van: Anne W op dinsdag 16 februari 2016, 22:12:58

...... en dat weet ik niet, want geen ervaring.


Citaat van: Anne W op dinsdag 16 februari 2016, 22:58:20

Het is alleen de vraag of .......


Citaat van: Anne W op dinsdag 16 februari 2016, 23:42:29

Ik weet niet welk format de DR4018 accepteert......


Helpen is leuk maar als ik iets niet weet hou ik lekker mijn snavel. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
er wordt weer afgedwaald van de oorspronkelijke vraag.... :-(
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Inderdaad.
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 16 februari 2016, 19:57:09
Ik heb echter de draden van de wissels in de decoder gedaan en getracht de wissels met de centrale te schakelen middels de knoppen F1 en F2, maar helaas lijkt het alsof de wissels continu door impulsen worden bestookt en van omgaan is geen sprake. Het gekke is dat er dus wel impulsen naar de wissels gaan en dus de decoder op een of andere manier wel is aangemeld, al weet ik niet hoe.

Beste spoorders, de gemoederen raken naar mijn gevoel een beetje verhit. Wellicht is er wat oud zeer gaande, maar we dwalen een beetje af. Ik kom nogmaals even terug op mijn probleem, want wellicht heb ik het niet goed verwoord.

Even een aantal feiten op een rij:  - Ik heb alle handleidingen van zowel de Tams als de DR4018 al wel 20 keer doorgenomen en naar mijn inziens ook goed begrepen.
                                                  - De decoder is evenals de wisselaandrijving, goed aangesloten:  de ringleiding voldoet prima en trein rijdt.
                                                  - De wisselaandrijving werkt analoog, ook na het verwijderen van de eindafschakeling, prima.

Blijft een feit dat (zie citaat) de wissel bestookt wordt met informatie na aansluiten aan de decoder.
Wellicht heb ik iets fout gedaan met het geven van een adres, ongeacht welk adres dat is of de decoder is niet in orde
Nu heb ik nog een ongebruikte decoder DR 4018, vers van de pers, aangesloten. Deze had nog standaard de fabrieksinstellingen:   adres 1 en DCC . Het schakelen van de wissel via F1 en F2 gaat prima op adres 1. Ik ga ervan uit dat dan de overige adressen 2 t/m 8 ook wel zullen werken.
Nu ga ik proberen om de andere decoder te resetten naar de fabrieksinstellingen om deze daarna adres 9 te geven en aan te sluiten op een andere wissel. Kijken of het lukt.
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Hoi Martin,
Ik doe dit even uit mijn hoofd, ik heb de handleidingen niet bij de hand.
Ten eerste moet je op de TamsMC in groepen van 4 instellen naar welk protocol de wissels moeten luisteren. Er is een standaardinstelling voor alle wissels, maar daar kun je in groepen van 4 van af wijken. Dat weet je vast wel te vinden in de handleiding van de Tams hoe dat moet.
De Digirails werkt zowel met Motorola als met DCC, de TamsMC ook.
Stel de TamsMC zo in dat wissels 1 t/m 4 met motorola moeten werken.
Als je nu de Digirails op programmeren zet en op de Tams wissel 1 bedient wordt de Digirails automatisch ingesteld op Motorola voor de wissels 1 t/m 4.

Ik weet uit ervaring dat die Digirails eigenwijze dingen zijn. Bovenstaande procedure werkt bij mij wel in combinatie met de Tams, maar met de SprogIIv3 krijg ik het niet voor elkaar.
Als je er nog niet uitkomt, laat het me even weten dan duik ik vanavond even in de handleiding.

Succes,

Albert.
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Hallo Albert, het is gelukt, al weet ik nog steeds niet wat er nou werkelijk aan de hand is geweest.
Ik heb de betreffende decoder vervangen door een verse en even separaat een proefopstelling gemaakt met een losse wisselaandrijving. Alvorens ik de decoder naar de fabrieksinstellingen wilde gaan omzetten, heb ik gedacht...laat ik eens gewoon proberen opnieuw de decoder een vervolgadres (in dit geval nr.9 t/m 16) te geven, want terugzetten naar de fabrieksinstellingen kan altijd nog en dat zou natuurlijk weer gezeik geven. Laat hij nu gewoon het adres schakelen en werken.  Ik blij natuurlijk :-) :-) , maar hoe en waarom ik problemen ondervond...het is mij een raadsel   8o 8o
Het leek wel of de decoder constant spanning en signaal impulsen naar de wissel stuurde, die op zijn beurt in 1 richting geschakeld bleef en ook handmatig niet terug te zetten was, zonder dat deze
weer door die spanning omging.  Nu schakelt de wissel zelfs met ITrain, dus eind goed, al goed. Rara?
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Hoi Martin,
Mooi dat het gelukt is. Het resultaat telt.
Succes met je mooie baan.

Albert.
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Dank je Albert. Ik zal mijn best doen. Een dezer dagen komt er een update over de bouw van mijn baan.
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Goed gedaan Teunis  :thumbup:
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tams EC en Digikeijs wisseldecoder DR4018
Eind goed, al goed :thumbup:

Groet, Anne W