Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0 (hij doet het weer)

Gestart door Janvis maandag 27 juni 2016, 20:37:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0 (hij doet het weer)
Hallo allemaal,

Ik heb een Marklin Ludmilla 36428 met een MFX sounddecoder. Nu is deze plotseling na een stroomonderbreking (trok het voeding stekkertje per ongeluk uit de ecos) niet meer te besturen en wil zich na verwijderen uit de ecos ook niet meer aanmelden. Als ik handmatig in de ecos naar een Motorola adres zoek op het programmeerspoor dan ziet ie wel dat het adres 12 is maar verder als dat kom ik niet meer.

Als ik de loc op de baan zet dan moet hij zich normaal gesproken toch automatisch aanmelden?

Mocht het nu helemaal niet meer lukken met de Marklin decoder, is deze dan ook 1 op 1 uit te wisselen met een lokpilot v4.0?? Het geluid heb ik toch altijd uit staan van de loc en een v4.0 sounddecoder is me te duur, vandaar dat ik overweeg om er een normale locpilot in te zetten.

Groeten Jan Willem
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Je kan nog even proberen om de lok op een andere mfx centrale aan te laten melden.
Vervolgens weer op je eigen baan zetten en de kans is dan groot dat hij zich weer aanmeld.

Ik heb hiervoor nog een MS1 liggen.

Groeten Sander
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Oke, ik zou helaas niet weten wie ik moet vragen om mijn loc aan te laten melden op zijn of haar centrale. Ik heb niemand in mijn kennissen kring met die mogelijkheden.
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Kan je de decoder niet terug zetten naar de fabrieksinstelling?
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Heb ook al geprobeerd om de waarde 8 in CV 8 te zetten om zo de decoder te resetten maar dat werkt ook niet. Het rare is dat hij wel aangeeft dat hij staat ingesteld op adres 12 als ik de ecos laat zoeken naar het adres van de loc. Maar ik kan vervolgens niks bedienen als ik handmatig een loc aanmaak met dat adres in de ecos.
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Staat deze loc dubbel in de Ecos?
Zo ja dan beide verwijderen en opnieuw proberen.

groet
Harald
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Jan, je kan de decoder in de ECOS geforceerd laten aanmelden op het programmeerspoor.
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Loc staat niet dubbel in de lijst, heb hem eerst verwijderd en toen geprobeerd opnieuw aan te laten melden. Ook het geforceerd aanmelden op het programmeer spoor geeft helaas 0.0 resultaat.
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Misschien is dit wat voor je?
http://link.marktplaats.nl/m1053837060

Groeten Sander
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Ik ga zaterdag naar Houten, zullen ze daar ook (voor weinig natuurlijk  :D) Zulke mobile stations te koop hebben?

Edit: In hoeverre kan een esu locprogrammer hier uitkomst bieden? Ik wil namelijk al heel lang een programmer hebben maar de prijs weerhoudt me er nog steeds van om er daadwerkelijk één te gaan kopen. Tot nog toe kan ik me namelijk prima redden met de programmeer mogelijkheden in de Ecos zelf. Maar dit soort problemen zouden natuurlijk de laatste duw over de drempel kunnen zijn.
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Staat de spanning van de ecos wel op + - 18 volt omdat die misschien een reset heeft gehad door het plots kwijt raken van de spanning?
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
De spanning van de ecos is onveranderd, dat stel je normaal gesproken toch in op de voeding zelf en niet in de ecos?
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Dag Jan Willem,

Zelde gehad met een MFX lok; schoot draadje van rollerbank los tijdens programmeren.
Geen muziek meer in te krijgen, zelfs geen lichtknipperen.
Als laatste hem op een spoortje met een analoge trafo gezet en.. de geest kwam weer terug!!
Even heen en weer gereden.
Daarna gereset en opnieuw geprogrammeerd.
Is het proberen waard.

groet digibert
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Hi JanWillem,

Je tweede vraag:
Uiteraard kan je er een gewone Lokpilot inzetten (met Locsound is wel veel mooier)
Nu heeft de ESU MTC21 twee extra logische uitgang op functie F3 en F4 dus daar moet je wel even opletten.
Misschien dat iemand daar over ombouwen iets over weet (mits je F3 en F4 wilt gebruiken).
Zelf gebruik ik een printje waar die F3 en F4 versterker opzit dus dan zijn er 4 functies beschikbaar.

groet
Harald
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Jan,

Zet mfx eens uit op je ECOS en laat Motorola aan staan.
Maak nu een lok aan onder Motorola met adres 24 en kijk of de loc daarop reageert.
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Jan Willem,

Ik heb een ecos en woon dichtbij.

Als het allemaal niet lukt, kom je maar langs.

Meine
Re: 21p mfx decoder uitwisselen met locpilot 4.0
Zojuist toch maar eens geprobeerd de loc weer op de baan te zetten.... En wat denk je???? Spontaan licht het M4 balkje links boven in beeld op en de loc meldt zich in eens weer aan.

Een gevalletje "vraag niet hoe het kan maar profiteer er van"