Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Contactrail met 'klapperend' contact

Gestart door Stefanius maandag 15 februari 2016, 21:31:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Contactrail met 'klapperend' contact
Ik heb een contactrail gemaakt en mij laten inspireren door de zelfklevende aluminium (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41675.0). Het doel is om een monostabiel relais in te schakelen als een trein stil staat, zodat een achterop komende trein een ander spoor kiest.

Als de trein gewoon staat, is er niks aan de hand. Echter, tijdens het rijden gaat het stroompje toch een beetje klapperen, waardoor de relais heel snel achter elkaar aan/uit gaat. Nu is dat functioneel niet zo'n punt in dit specifieke geval, maar het is niet heel sjiek en waarschijnlijk niet bevoordelijk voor het relais.

Kan ik dit nog een beetje afvlakken (bijvoorbeeld met een condensator?)? Ik maak gebruik van een bruggelijkrichter.
Re: Contactrail met 'klapperend' contact
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Contactrail met 'klapperend' contact
misschien de oorzaak aanpakken?

zijn je wielen goed schoon?

waarschijnlijk zit er vuil op en verbreekt dat het contact?


gr Ed
Re: Contactrail met 'klapperend' contact
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Contactrail met 'klapperend' contact
Dag Stefan.

Wellicht dat een langere detectie-sectie het
klapperen doet verminderen of zelfs wegnemen.
De aluminium contactstrip dus langer maken :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Contactrail met 'klapperend' contact
Dank voor de reacties. Ik heb de rails schoongrmaakt. De strip is (met een kleine onderbreking op het grensvlak) over 2 rechte rails van 180 mm geplakt, dus aan die lengte ligt het niet (toegegeven, de prestaties zijn beter als beide strips bezet zijn dan als slechts 1 strip bezet is).
Re: Contactrail met 'klapperend' contact
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Contactrail met 'klapperend' contact
Persoonlijk vind ik de methode van Erik mooier, goedkoper en betrouwbaarder. Ik ben het draadje even kwijt. Het ging erom een spoorstaaf los te halen en in krimpkous terug te plaatsen.
Mooier: je ziet er geen barst van
Goedkoper: krimpkpous is goedkoper dan magic tape (?)
Betrouwbaarder: de spoorstaaf zelf is de geleiding, niet een stuk folie.

Aluminium blijft altijd een beetje rimpelen, er zit een lijmlaag, en de weerstand is hoger dan van de spoorstaaf.

Maar goed, jij kiest deze, ook veel toegepaste methode.
Inderdaad, om klapperen te verhelpen, zou ik ook denken aan een condensator (brute force), maar eerst zou ik willen weten of dat klapperen op een andere manier te verhelpen is.
Re: Contactrail met 'klapperend' contact
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Contactrail met 'klapperend' contact
Citaat van: Jan22 op dinsdag 16 februari 2016, 12:28:36
Persoonlijk vind ik de methode van Erik mooier, goedkoper en betrouwbaarder. Ik ben het draadje even kwijt.

Dank je Henk, maar het is niet een door mij ontwikkelde methode,
echter een verslag van mijn werkwijze in deze, staat op de Wiki: klik.

Groeten,

Erik.
Re: Contactrail met 'klapperend' contact
Alternatieve, nagenoeg onzichtbare, werkwijze ===> klik
Re: Contactrail met 'klapperend' contact
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Contactrail met 'klapperend' contact
Even terug naar dat klapperen. Toen ik nog op metaalrails reed, had ik een 3 dubbele overweg met van die echte M* contactrails. Die overweg klapperde ook altijd een beetje als de trein over de contactrails reed, niet als hij stil stond. Ik ben toen op zoek gegaan naar de oorzaak van onbetrouwbare spoorbomen tijdens het rijden.
Die overweg werkt met een monostabiel relais per boom. En de oorzaak van het klapperen zat in gering spanningserlies op het overdrachtpunt van de massa van de contactrail naar de overweghelft.
Oftewel het systeem van de contactrail zelf was op zich niet het punt, maar de overdracht was dat wel.
Oftewel, de spanning die loopt over de assen van een rijdende trein is tamelijk kwetsbaar, als je al zo snel storingen kunt krijgen. Ik herinner me dat George, die op het forum met een soortgelijk overweg-probleem zat, destijds de tip kreeg om een zwaardere trafo te nemen (om van het klapperen af te zijn).

Voor mijn gevoel zitten er dus twee kanten aan de moraal van dit verhaal:
- contactrails geeft een spanningsgevoelig, ruisgevoelig signaal
- contactrail gebruik vergt een zwaardere bron (trafo)

Als je het rijspannings signaal strak of glad wil trekken (en via een brug gelijk richt) dan denk ik dat een condensator geen slechte optie is om de dalen tussen de pieken te overbruggen. Soortgelijke oplossingen tref je ook aan bij andere instabiele signaalbronnen zoals lichtsluizen. Ik zou dan denken aan een 0,47 µF 35V met een weerstandje (4,7 kilo Ohm ? ). Er lopen hier mensen rond met meer kennis op dat vlak dan ik. Dus die kunnen dit idee corrigeren.