Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

gangbaar maken diesel locomotief 3131

Gestart door Adlok zaterdag 13 februari 2016, 16:16:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gangbaar maken diesel locomotief 3131
Na lange tijd niet gebruikt te zijn, zat mijn diesel loc. 3131 muurvast.
Van een forumlid (die ik rechtstreeks benaderd heb) kreeg ik zeer goede adviezen, maar daarnaast hebben we afgesproken mijn vragen voortaan aan het forum voor te leggen zodat iedereen er event. wat aan heeft.
M.b.v. zijn handleiding heb ik de loc. voorzichtig uit elkaar gehaald en alles met wasbenzine schoongemaakt
Het is dan ook gelukt de wielen weer draaiend te krijgen.
Vervolgens heel licht geoliëd en de loc. weer in elkaar gezet.
De locomotief loopt echter nog steeds niet, de lampjes branden, ompolen doet hij ook, de telexkoppeling werkt, alleen bij bij het opdraaien van de trafo komt er een brommend geluid uit de loc. en dat is het dan.
Heeft iemand een oplossing?
bvd

Re: gangbaar maken diesel locomotief 3131
Draait de motor wél zónder borstels?
Ja?
Dan zijn de borstels (druk en/of conditie) 't probleem(pje).
Re: gangbaar maken diesel locomotief 3131
Hoi

Analoge lok?
Mogelijk is de bedrading van de elektromagneet kapot.

teunis
Re: gangbaar maken diesel locomotief 3131
Allereerst ben ik leek op het gebied van elektronica. Vroeger was dat de afdeling van mijn vader. Hij deed de techniek en ik de baanaanleg en aankleding, maar mijn vader is er helaas niet meer.
Al het rijdend materiaal heeft jaren in de doos gezeten vandaar dat nu enkele locs vast zitten.

De loc een analoge 3131 met nog een drie polig anker (wat muurvast zat)

De motor draait helemaal niet, bromt alleen. (handmatig gaat deze wel rond)
Bij de veldmagneet zit aan de open voorzijde (onder) een heel dun kort los draadje (nog dunner dan die van het spoeltje), waarvan ik niet zou weten waar dit aan zou moeten.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Heeft iemand wellicht een aansluitschema?
Re: gangbaar maken diesel locomotief 3131
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: gangbaar maken diesel locomotief 3131
Dit klinkt als een draadje wat op het schilt gesoldeerd hoort te zijn, boven een koolborstel. plaats eens een plaatje?
Re: gangbaar maken diesel locomotief 3131
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: gangbaar maken diesel locomotief 3131
het omschakelrelais schakelt goed? Als die continu aangetrokken is, hoor je ook alleen brommen.

Roy
Re: gangbaar maken diesel locomotief 3131
Heb je onder het linker boutje van het motorschild de massa draad weer vastgezet?
Anders zou ik daar waar jij het beschrijft geen draadje weten. De spoeldraden komen allemaal vanaf de bovenkant van de veldspoel ( dacht ik )
Ik heb je de exploded view toegestuurd, dacht ik. Daarop staat ook het schema:
Vanuit de veldspoel gaan 2 draden naar de rechter koolborstel, de linker aansluiting gaat via de ukw drossel retour naar het relais.
Ik zal vrijdag wel even foto's mailen van de aansluitingen van een zelfde motortje, ik heb nu geen mogelijkheid om dat te doen.
Ik hoop dat iemand anders nog foto's heeft.

Succes Hans