Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hulp bij oude E-loc motor

Gestart door Johan donderdag 11 februari 2016, 15:17:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp bij oude E-loc motor
Hallo iedereen,

Zoals sommigen misschien weten ben ik eigenaar van een oude V66 loc. Ook heb ik nog een andere loc van hetzelfde tijdperk die niet meer optimaal werkt. Omdat ik mij afvroeg waarom die zo moeilijk werkte heb ik de motor dus uit elkaar gehaald. Hierbij volgde twee dingen, ten eerste viel mij op dat er 2 veertjes waren waarvan 1 niet origineel is en erg strak is. Ik denk ook dat dit de oorzaak is waarom hij zo moeilijk rijdt. En ten tweede, er vielen vier ringetjes (ik denk een soort kogellagers?) uit waarvan ik geen idee heb waar ik die moet terugplaatsen, hiervan zijn 2 iets dikkere ringen en 2 iets dunner. Dit is echter ook de reden waarom ik dit topic heb gemaakt om jullie hulp te vragen over deze onderdelen. Waar moeten deze ringen terug geplaats worden? En  is de veer ook de reden waarom de trein slecht werkt?

Omdat ik de onderdelen niet weet te benoemen heb ik foto's geplaatst om het duidelijker te maken.

Ik hoop van jullie te horen!


Groeten,
Johan
Re: Hulp bij oude E-loc motor
Dag Johan,
De veertjes zijn de (kool)borstelveertjes.
De busjes zijn m.i. lagerbusjes; ze hebben verschillende hoogte (dikte) om de mogelijkheid te hebben het anker (rotor) in het midden van de stator te stellen.
Dat was vroeger een beproefde manier; door een busje van links naar rechts of omgekeerd te leggen kon je het anker stellen.
Ook t.o.v. van het tandwiel (diepte).
Bij nieuwe motoren ligt er meestal aan iedere kant een dikke en een dunne zodat je bij slijtage er een om kunt leggen.

groet digibert     
Re: Hulp bij oude E-loc motor
Wil Tweeendrie
gast

Re: Hulp bij oude E-loc motor
Dag Johan,

De ringetjes lijken mij afstandsbusjes, die mogelijk op het chassis geplaatst worden.

Het niet originele veertje moet vervangen worden, anders zal deze borstel nooit soepel in zijn houder kunnen glijden.
Dat zal uitgeprobeerd moeten worden, welk veertje hiervoor past.

Wel mis ik nog een behoorlijk aantal onderdelen op de foto's om mij een goed beeld te kunnen geven, hoe de motor in elkaar steekt.

Maak van de gedemonteerde onderdelen en schroeven ook foto's, dan kan ik mij een beter beeld vormen.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hulp bij oude E-loc motor
Ik heb de veertjes ook ooit gezocht voor mijn oude spoor 0 locomotieven maar heb uiteindelijk complete koolborstels met veertjes er bij gekocht.
Ronde grote koolborstels zijn niet zo courant, maar ze werden vroeger veel gebruikt in naaimachines.
'k Heb er destijds gevonden van 5mm diameter geschikt voor oude Bernina naaimachines.
Daar hebben ze bijvoorbeeld ook ronde, onder andere 5mm: http://www.rakuten.de/produkt/kohlebuerste-rund-5mm-905088331.html

En nog iets anders, let maar op want voor je het weet breken de draadjes af van de statorspoel en die krijg je er misschien niet meer aan bevestigd...
Re: Hulp bij oude E-loc motor
Bedankt voor de reacties.

Nu weet ik in in ieder geval een beetje waar ik naar moet zoeken. Ik zal binnenkort foto's maken van alle gedemonteerde onderdelen.

Groeten,
Johan
Re: Hulp bij oude E-loc motor
Hier zijn de gevraagde foto's:

Als er nog meer vragen zijn hoor ik deze ook graag.
Re: Hulp bij oude E-loc motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hulp bij oude E-loc motor
Hoi Johan,

Het lijkt er sterk op dat de afstand busjes tussen veldmagneet en chassis moeten worden geplaatst, om het anker op z'n plaatst te houden.
Je moet dan even passen welke busjes aan welke kant komen.