Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuwe start. Nieuw baanplan.

Gestart door Veer donderdag 11 februari 2016, 20:21:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe start. Nieuw baanplan.
Na een aantal jaar gestoeid te hebben met mijn vorige baanplan. Hebben we de hele zolder verbouwd. Mijn vrouw en twee dochters wilde een knutseltafel op zolder, waardoor het logeerbed en mijn trein verhuisd moesten worden.
Mijn problemen met mijn vorige baanplan waren dat er teveel nivo's in zaten  en ik wilde te veel op te weinig ruimte.

Nu heb ik minder ruimte, minder mogelijkheden maar ook minder eisen.

Mijn uitgangspunten waren: dubbelspoor voor goederen en personenvervoer zonder dat dat dwars door mijn station heen dendert, een mogelijkheid voor mijn museumspoorlijn, een zijlijn zonder wissels voor mijn omgebouwde Lima trein zodat ik geen ontsporingen meer heb. Ik wil kunnen rijden maar ook kunnen "spelen". Verder wat ruimte voor scenery en een Nederlands landschap, zonder tijdperk.

Zoals ik aangegeven heb in mijn voorsteldraadje bouw en ontwerp ik tegelijkertijd. Soms ontwerp ik in Wintrack en daarna bouw ik, soms bouw ik en kijk daarna voor de symmetrie in Wintrack.
Daarom weet ik ook nog niet hoe het station er precies uit komt te zien. Ik wil daar in ieder geval mijn museum-stoomtrein kunnen omlopen, maar eigenlijk ook mijn 1200 met 5 intercity rijtuigen. Ik weet niet of dat gaat lukken, dat moet ik in de praktijk bekijken.

Ideeën zijn natuurlijk altijd welkom!
Re: Nieuwe start. Nieuw baanplan.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Nieuwe start. Nieuw baanplan.
Dag Veer,

Even kijken of ik het goed begrijp.
Niveau 0 is je schaduwstation en niveau 1 het zichtbare gedeelte.

Linksboven komt je station?
Daar zie ik een stukje spoor links afbuigen en verder niets.
Eindigt het spoor daar?

Henk
Re: Nieuwe start. Nieuw baanplan.
@Henk:
Ja nivo 0 is schaduwstation en "paradespoor".
Dat spoortje in het station moet een omloopspoor worden, maar ik weet nog niet hoe ik dat vorm ga geven.  :)
Re: Nieuwe start. Nieuw baanplan.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Nieuwe start. Nieuw baanplan.
Het wordt een beetje lastig als je zelf nog niet goed weet welke richting je op wilt.

De blauwe lijnen geven je maximale oppervlakte voor je treinbaan aan?

Jammer trouwens dat je ruimte hebt moeten inleveren!
Ik heb er juist ruimte bij gekregen!

Henk
Re: Nieuwe start. Nieuw baanplan.
Het buitenste spoor van je paradebaan heeft geen enkele verbinding met de rest van je baan. Van n naar het schaduwstation gaat moeilijk worden vanwege de stijgingspercentages die je nodig gaat hebben.
De beschikbare ruimte is niet echt ideaal zullen we maar zeggen. Dat word nog wat puzzelen.
Persoonlijk zou ik een kopstation linksboven maken met een klimspiraal naar schaduwstation rechtsonder. Veel ruimte voor frivoliteiten is er dan niet.
Re: Nieuwe start. Nieuw baanplan.
Dank voor de reactie.
@Chimeara
Hieronder tref je een betere afbeelding van nivo 0 aan. Dan kan je zien dat ik daar, rechts rijdend, met drie treinen (2 tegelijk) rondjes kan rijden. Ik kan van de binnen en de buitenbaan naar boven, waar ik in het station aankom.
Veel ruimte voor frivoliteiten is er idd niet. Maar daar heb ik deze ronde bewust voor gekozen.
M.b.t. het stijgingspercentage; ik heb 14,5 rail om 9cm te stijgen, ik meen mij te herinneren dat ik ook weleens met 11 rails omhoog ben gegaan, dus ik verwacht daar geen problemen. Maar zal dat in de praktijk gaan bekijken en testen.
@Henk
Meer ruimte heb ik niet en wil ik ook niet (meer) omdat ik dan te weinig tijd heb om het af te maken en om het rijdend te houden. :) (Weet ik uit het verleden)

Nogmaals dank voor de reactie.
Re: Nieuwe start. Nieuw baanplan.
Hoi Veer,

ik zie toch wel een paar problemen in je plan:

Als je rechtsom op nivo nul wilt rijden moet je eerst een stukje "verkeerd spoor" rijden en dan pas kun je via de overloopwissels op het rechter spoor komen. Of ga je onderin op de plek van de 5217 een Engels wissel plaatsen?

De twee sporen bovenin liggen wel erg dicht bij elkaar. Ik zou dit eerst uitproberen of aan beide zijden nog een extra gebogen rail tussen het rechte stuk en de meegebogen wissels invoegen.

Je wilt met een 1200 en 5 ICR rijtuigen gaan rijden. Dan heb je al gauw zo'n 5*27 + 20 cm trein, dus 155 cm. Dat zijn 9 rechte rails. En dan reken ik nog niet de ruimte voor een omloopspoor. En in de gekozen opzet heb je niet één maar meerdere omloopsporen nodig omdat niet alle sporen alle richtingen kunnen bedienen. Het onderste "stationsspoor" kun je alleen maar bereiken vanaf de grote lus. In jouw station kom ik niet meer dan 8 rechte rails tegen...

Persoonlijk zou ik een aantal dingen drastisch wijzigen. De wissels op nivo 0 zou ik links plaatsen zodat het spoor omhoog van links naar rechts omhoog gaat. Op nivo 1 zou ik op de plaats waar nu het station ligt een 180 boog maken waarna het spoor omgaat naar een kopstation wat aan de rechterkant is gesitueerd. Na de boog een aftakking maken zodat je een rondje kunt maken op nivo 1. Het spoor voor je Lima trein kan nu een doorlopende lus worden, helemaal aan de buitenkant. Ergens op nivo 1 maak je dan een halte waar een overstap mogelijk is.

Op nivo 2 heb je voldoende ruimte voor een kopstation met lange sporen, omloopwissels en korte opstelpoortjes voor locs die een volgende dienst afwachten.
Maar het is natuurlijk jouw plan, dus kijk maar wat je met dit advies doet  ;)
Re: Nieuwe start. Nieuw baanplan.
Hoi Hans,

Citaat van: bigboynl op zondag 14 februari 2016, 13:04:44
Als je rechtsom op nivo nul wilt rijden moet je eerst een stukje "verkeerd spoor" rijden en dan pas kun je via de overloopwissels op het rechter spoor komen. Of ga je onderin op de plek van de 5217 een Engels wissel plaatsen?
Dat klopt idd, dan moet ik het treinverkeer "stil" leggen om een stukje tegen het verkeer in te rijden om terug naar de rechter baan te gaan. Een engels wissel is een oplossing, maar daar heb ik er maar 1 van op voorraad, daarom voor deze oplossing gekozen.

M.b.t. de andere tips/opmerkingen. Dank voor jouw inbreng. De oprit naar boven omdraaien is een nieuw perspectief voor mij daar ben ik in mijn bedrijfsblindheid gewoon overheen gestapt. Dus daar ga ik serieus naar kijken. Dit zijn nu van die opmerkingen waarom ik dit forum zo leuk/goed vindt!! Ik zie alleen nog niet hoe ik dan op een goede manier van rijrichting kan veranderen. Ik ga vanavond eens even puzzelen.

Ik ben ook blij dat ik alleen de ruwbouw van het onderste nivo klaar heb, dus nog vele kanten op kan.

Groeten,

Tim
Re: Nieuwe start. Nieuw baanplan.
Tim,

effe iets getekend van een mogelijke wisselstraat aan de linkerkant. Als je het spoor van/naar nivo 1 tussen beide sporen op het nul-nivo laat uitkomen heb je weinig kruisende bewegingen. Het spoor waarbij vermeld staat "van/naar keerlus komt uit bij je 5215 kruising. Ergens daartussen kun je nog wel 2 wissels kwijt om aan te sluiten op het spoor rechtsom. Veel plezier met het puzzelen

Re: Nieuwe start. Nieuw baanplan.
Hans,

Helemaal duidelijk!! Top, hier ga ik vanavond mee stoeien. Je hebt me echt op het goede spoor  :P gezet!

Dank.

Groeten,

Tim
Re: Nieuwe start. Nieuw baanplan.
Citaat van: Veer op donderdag 11 februari 2016, 20:21:28




Beste Tim. Ik doelde eigenlijk op het meest rechtse spoor op dit plaatje. Dat spoor heeft geen verbinding met de rest van je baan.
Re: Nieuwe start. Nieuw baanplan.
Hoi Roger,

Ok, nu snap ik welk spoor je het over hebt. Dat klopt, dat is voor mijn omgebouwde Lima trein die moeite heeft met de wissels van Marklin, maar die ik wel graag op mijn baan wil hebben.

Groeten,

Tim