Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Iemand ervaring met Juweela steentjes?

Gestart door Michiel-K woensdag 10 februari 2016, 22:08:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Zoals ik onlangs al kort benoemde in mijn voorstel-post ben ik als herintreder bezig met een klein oefen-diorama om de nodige scenery-vaardigheden op te doen. Oefening baart kunst en aangezien ik sinds mijn tienerjaren niets aan modelbouw heb gedaan kan het bepaald geen kwaad om eens lekker te oefenen. Liever nu wat stomme fouten maken dan bij een toekomstige baan.

Nu heb ik de kleine baksteentjes van het merk Juweela ontdekt. Het is werkelijk famtastisch spul om bijvoorbeeld een straat mee te leggen of een muurtje te metselen. Na snel wat proberen kom ik echt al tot mooi en realistisch uitziende resultaten. Volgens de website van Juweela is het mogelijk om de steentjes te schilderen. Heeft iemand hier ervaring mee? Welke verf is dan aan te raden? Op waterbasis of juist de Revell-verf (de steentjes worden gelijmd met houtlijm)?

Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hi Michiel,

Zelf ken ik Jeweela niet, dus maar even gekeken op hun site.
Zijn die steentjes echt "op maat" ?  Lijkt mij wel erg prijzig.
Verven zou ik op waterbasis verf doen. Vele voorbeelden hier op het forum te vinden.
Let wel op dat je lijm niet bovenop terecht komt, na schilderen zie je dat.
Eventueel latex lijm gebruiken (zie mijn draadje)
Leuk om iemand uit de omgeving hier te vinden.

groet
Harald
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Zelf geen ervaring mee :) Maar op het buurforum is genoeg te vinden: Westlandbaan: Straatje leggen met stenen. Erg mooi resultaat haalt Joke met die stenen en Bouwen met echte stenen en Peter met Diorama westerkwartier en straatwerk van Ferry: Stadtstrecke in spoor 1

Succes!

Groeten Ronald.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Dank voor de reactie, heren!

Citaat van: Haradigi op donderdag 11 februari 2016, 08:23:20
Zelf ken ik Jeweela niet, dus maar even gekeken op hun site.
Zijn die steentjes echt "op maat" ?  Lijkt mij wel erg prijzig.

Ik heb het idee dat ze nét iets te groot zijn, maar het is zeker niet storend. Als ze nóg kleiner zouden zijn dan zouden ze nauwelijks meer te hanteren zijn. Nu gaat dat nog redelijk gemakkelijk. Goedkoop zijn ze niet, maar het levert wel mooie resultaten op. Je tips voor het schilderen ga ik opvolgen, dank stadsgenoot.


Citaat van: ronaldk op donderdag 11 februari 2016, 09:11:11
Zelf geen ervaring mee :) Maar op het buurforum is genoeg te vinden

inderdaad prachtige resultaten in deze voorbeelden. De steentjes zijn ook gemakkelijk en realistisch te leggen, het is alleen verschrikkelijk veel werk.  :D
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Inderdaad schitterende resultaten zeg, wow! Ik ga dit even volgen.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hi Michiel,

Even verder zitten kijken maar die steentjes zijn best wel interessant.
Welke wijk woon je?

groet
Harald
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Zijn zeker interessant.
Heb hier twee doosjes staan.
Die gaan op z'n kant gebruikt worden dan zijn ze net iets beter op schaal.

Ze verkopen trouwens ook lekkere appeltjes.  >:-D

Michiel,

Ik zou wel even kijken of je waterverf niet reageert op je lijm.

Mvg Robin
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Welk oppervlak kan je bedekken met 2000 steentjes,  dat staat nergens op de site.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Uit het draadje van Joke: Westlandbaan: Straatje leggen met stenen bij de buren:

Citaat van: Tulpendaal op vrijdag 10 juli 2015, 21:16:36
Hoi Marc,
ze zijn 2.8x1.3 mm. Misschien iets te groot maar met kleiner is het zelf mij te veel.

Dan kan je het heel simpel zelf uitrekenen ;)

Groeten Ronald.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Citaat van: PaT op donderdag 11 februari 2016, 12:45:04
Inderdaad schitterende resultaten zeg, wow! Ik ga dit even volgen.

Ik zal als ik binnenkort wat zichtbare resultaten heb ook wat foto's maken en in dit topic plaatsen.

Citaat van: Haradigi op donderdag 11 februari 2016, 12:58:24
Even verder zitten kijken maar die steentjes zijn best wel interessant.
Welke wijk woon je?

Ik woon in Lunetten, Harald.

Citaat van: Hero op donderdag 11 februari 2016, 19:06:41
Zijn zeker interessant.
Heb hier twee doosjes staan.
Die gaan op z'n kant gebruikt worden dan zijn ze net iets beter op schaal.

Klopt, meer werk, maar een betere schaal inderdaad.

Citaat van: Hero op donderdag 11 februari 2016, 19:06:41
Ik zou wel even kijken of je waterverf niet reageert op je lijm

Ja, precies, vandaar mijn vraag welke verf te gebruiken. Ik zal de tip van Harald wel eens testen op een klein proef-stukje, kijken of de steentjes en de lijm zich goed houden. Ik zal dus in ieder geval goed opletten dat er geen lijmresten aan de oppervlakte zichtbaar zijn.

Citaat van: PaT op donderdag 11 februari 2016, 19:23:54
Welk oppervlak kan je bedekken met 2000 steentjes,  dat staat nergens op de site.

Hangt er een beetje vanaf of je ze plat gebruikt, of op de kant zoals Robin gaat doen.

Citaat van: ronaldk op donderdag 11 februari 2016, 19:29:30
Uit het draadje van Joke: Westlandbaan: Straatje leggen met stenen bij de buren:

Citaat van: Tulpendaal op vrijdag 10 juli 2015, 21:16:36
Hoi Marc,
ze zijn 2.8x1.3 mm. Misschien iets te groot maar met kleiner is het zelf mij te veel.

Dan kan je het heel simpel zelf uitrekenen ;)

Groeten Ronald.

Precies, het hangt er natuurlijk wel vanaf of je de steentjes plat of op de kant gebruikt.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Ik heb thuis nog even de exacte maten opgezocht van de steentjes die ik nu in bezit heb (rot Mix). Volgens de verpakking meten de H0 steentjes 0,28 x 0,13 x 0,08 cm.

Gisteren heb ik ook de 'Pflastersteine Typ W' besteld bij Lippe, die door de vorm maar op 1 manier kunnen worden gelegd. Kijken hoe dat eruit gaat zien wanneer je ze op een pleintje legt.

Groeten,

Michiel
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Dit ziet er interessant uit, ga dit even volgen.


Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Dit zijn er 3000. Ze liggen op een deksel van een bak waar ijs in zat. (17x12 cm)
Ik denk dat je dat stuk ongeveer ermee kan doen.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Ze hebben een Product Calculator. Even de steenmaat invoeren en je weet hoeveel tienduizenden je er nodig hebt voor je straatje.

http://www.juweela.de/en/products/categories/product/sc/187/no/strassen_gehweg_pflaster_rot.html

Met groet,
Ben.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Dank je wel Ben, daar heeft een mens wat aan. Maar wow, dat gaat wel heel hard! Voor een weg van 10 cm breed en 1 meter lang heb je dik 15000 steentjes nodig. Dat wordt een duur weggetje, nog los van het monnikenwerk. Als je ze dan nog eens op zijn kant legt voor een betere schaal-echtheid kan je dat getal gewoon nog grofweg verdubbelen.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Citaat van: PaT op vrijdag 12 februari 2016, 07:19:25
Dat wordt een duur weggetje, nog los van het monnikenwerk. Als je ze dan nog eens op zijn kant legt voor een betere schaal-echtheid kan je dat getal gewoon nog grofweg verdubbelen.

Wat is duur? Heb je wel eens gekeken wat het een en ander kost? Dus stratenplaten van de diverse merken en stratenfolie of stratenverf van faller.... Dan zit je ook al richting die kosten te kijken. 1 meter is op de modelbaan een behoorlijke lengte. Trouwens: 10cm breed is 8,70 meter breed in het echt (rijbaan van 6 m1 met als rest parkeerstrook 2,7m1 (wat breed is))  ;)

Maar kijk eens naar het resultaat :) Dat is natuurlijk fantastisch.  :thumbup:

Groeten Ronald.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Maar je moet wel een heks thuis op de bank hebben zitten eer je er aan wilt beginnen. :D

Overigens is er bij Juweela ook flex materiaal, je legt dat in stukken tegelijk en naadloos.

Met groet,
Ben.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Citaat van: Spoorman op vrijdag 12 februari 2016, 11:33:17
Maar je moet wel een heks thuis op de bank hebben zitten eer je er aan wilt beginnen. :D

Haha, als je hele meters wilt gaan leggen wel. Maar bij kleine stukjes is het best wel een ontspannend werkje, zeker als je een mooi resultaat ziet ontstaan...

Gr. Michiel
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hallo,

Ik heb in Houten (Rail) een zakje steentjes en voegmiddel gekocht, om het eens te proberen voor een projectje (waarover later meer)
De steentjes die ik heb gekocht, zijn wat groter (1:35, waarom, dat lees je verderop). Ik heb op een stukje dik karton een stukje muur gelegd met een boog. Hiervoor heb ik gewone houtlijm gebruikt, en dat ging best goed. Ik moest alleen ervoor zorgen, dat de lijm beperkt tussen de stenen komt, anders duwde ik de anderen weer van hun plaats.
Toch is het goed gelukt, vind ik. De boog was wat lastiger, omdat ik hier de steentjes op hun kant heb gezet. En toen het voegmiddel ertussen. Je veegt met een kwastje het voegmiddel tussen de stenen en dan besproeien met een fijne plantenspuit met water. Niets doen, gewoon laten drogen. Ik heb dat een paar keer gedaan om een mooi geheel te krijgen. Zie hieronder het proefmonster:



Naast het monster ligt een voorbeeld van het op handen zijnde projekt. Hieronder een volledig overzicht.



Dit is de bedoeling. Een klein diorama met een ingang van een grote loods. Dit is in schaal 1:35. (de tank is immers in deze schaal. Met behulp van een geprint screenshot heb ik de hoogte van de deuren, muur en zo het geheel bepaald. In het voorbeeld heb ik de muur weergegeven als een stuk papier met muurprint. Deze stenen zijn iets rechthoekiger dan de steentjes die ik heb gekocht. De afmetingen van de loods zijn ongeveer 38 cm breed en 31 cm hoog. Ik ben dus wel even bezig met het "bouwen" van de muren.



Als basis heb ik een stuk 1 mm dik MDF genomen en daarop de basis voor de "betonnen" balken en palen (1,5 mm MDF)gelijmd. Zo ontstaan er vakken, die opgevuld zullen worden met steentjes. Als de steentjes zijn aangebracht, gaat het voegmiddel ertussen. Is dat droog, dan worden er stroken plastic plaat gelijmd, die dan de balken en palen voorstellen. De steentjes worden trouwens zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant aangebracht, want ik wil ook de mogelijkheid hebben, om een tank in de loods te kunnen fotograferen. In de openingen in het middendeel en bovenin moet een raam komen.

Ik weet, dat het geen modelspoor is, maar ik wil toch laten zien wat ik heb gedaan.

Groetjes

Harry
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Leuk om te lezen dat meer mensen zich aan de losse bakstenen wagen.

Is dat voegmiddel nog met iets anders te vergelijken?
Dat ben ik namelijk vergeten te kopen,domweg omdat ik niet wist dat het bestaat.
De webshop waar mijn stenen vandaan komen had het er niet instaan.
Heb je toevallig de adresgegevens van de verkoper van Rail ?

Mvg Robin
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Ik las gisteren op Facebook dat Bentink Modelspoor ook begonnen is met de verkoop van Juweela producten.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Ik heb mijn ruine gevoegd met cif uit het keukenkastje.
Deze is 1/87 geplakt op karton met houtlijm.
Expres niet zo netjes gemetseld, maar toch priegelig genoeg om er zo een maand of 2 mee bezig te zijn geweest.


Jan
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
-Jan:
Zeer mooi priegelwerk,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Niks mis mee met die oude ruïne. :arrow: :thumbup:
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Wow !!!!

De een een is maandenlang met een soldeerbout in de weer en een ander met steentjes  :P
Maar wat een resultaat zeg  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Zeer zeker de moeite waard !

Grtz Tony
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Dank voor de lovende woorden..
Wat ik wel heb gemerkt aan de 1/87 baksteentjes is dat ze aan een kant niet vlak zijn. Ze komen uit een gietmalletje en de bovenkant heeft een miniscuul kuiltje. Dat maakt netjes metselen best lastig.
De straattegeltjes hebben daar minder last van.
Desondanks is het erg leuk om er mee aan de slag te gaan. Aanrader!
Jan
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
 B) Jan, dat is onwijs gaaf! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dat ziet er echt heel goed uit en heel realistisch. De aankleding erop en omheen maakt het bijzonder sfeervol.

Dirk-Jan
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Erg mooie scene met die ruïne!  :thumbup:

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Nou nog een baantje maken om hem te plaatsen......
Ik ben zo een bouwer die begint met de scenery en eindigt met het leggen van de rails. :-)
Nogmaals bedankt voor de lovende kritieken.
Jan
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?

Dan wordt die baan ook juweeltje, Jan  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Dag Jan.

Citaat van: zofman op vrijdag 04 maart 2016, 10:41:30
Wat ik wel heb gemerkt aan de 1/87 baksteentjes is dat ze aan een kant niet vlak zijn. Ze komen uit een gietmalletje en de bovenkant heeft een miniscuul kuiltje. Dat maakt netjes metselen best lastig.

Het kuiltje van de baksteen aan de onderkant houden, zorgt dat je netjes recht blijft :wink:
Mooi bouwwerk trouwens! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hoi Erik,
Dank voor het compliment.
Wat ik nog vergeet te melden is dat de baksteentjes soms wat residu aan 1 kant hebben. Zal straks eens proberen te fotograferen.
Jan
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Nou, dat fotograferen is een vak apart. Heb het geprobeerd, maar krijg de zaak niet scherp.
Zal mijn zoon eens vragen als hij weer hier is om het te proberen. Die heeft een goed toestel.

Jan
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Citaat van: zofman op vrijdag 04 maart 2016, 10:41:30
Wat ik wel heb gemerkt aan de 1/87 baksteentjes is dat ze aan een kant niet vlak zijn. Ze komen uit een gietmalletje en de bovenkant heeft een miniscuul kuiltje. Dat maakt netjes metselen best lastig.
De straattegeltjes hebben daar minder last van.

Dat heb ik inderdaad ook ervaren. Ik ben nu als probeersel een 1:87 muurtje aan het metselen. Het lukt wel, maar het is een heel precies werkje. Als het klaar is zal ik het muurtje voegen en er wat foto's van plaatsen. Het is leuk werk, maar heb door werk helaas zo weinig tijd de laatste weken...
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Nou met pijn en moeite een fotootje gemaakt. Hier kun je een klein beetje zien dat de baksteentjes niet allemaal mooi recht zijn. Dus strak metselwerk in 1/87 is best lastig.


Jan
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hallo,

Ik heb vluchtig mijn zakje steentjes gecontroleerd, maar ben nog geen "beschadigde" steentjes tegen gekomen.
Ondertussen ben ik begonnen met het "bouwen/metselen" van de muur. Ik ben met de achterkant begonnen zodat ik wat ervaring kan opdoen, voordat ik met de voorkant begin.
Het is zeker van belang, dat je geduldig en geconcentreerd kunt werken. Je moet ook niet teveel lijm gebruiken, anders kan dat tussen de steentjes omhoog gedrukt worden.



Voor de boog moesten de steentjes op hun kant gezet worden en ook nog met de boog mee. Ik heb een klein stukje ingesmeerd met lijm en toen steen voor steen gelegd.
Met de pincet voorzichtig een steentje op zijn plaats zetten en voorzichtig op zijn plaats brengen.
Daarna heb ik ook enkele rechte lijnen aangebracht. Er moesten enkele steentjes aangepast worden, maar ook dat lukte best goed.



De boog is klaar (achterkant) met enkele horizontale banen. Als je goed kijkt, kun je op enkele plekken zien, dat de lijm er bijna bovenuit komt. Dat is niet zo erg. Als de hele achterkant klaar is, dan wordt het voegmiddel aangebracht.

Groetjes

Harry

PS Ik weet, dat mijn project geen modelspoor betreft, maar ik wil hier toch laten zien, hoe ik het doe.

Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
-Harry:
Wat een geduldig werkje, de boog ziet er zeer mooi uit, het resultaat mag er wezen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Ziet er goed uit. Ik denk dat het formaat 1/35 minder mislukte steentjes heeft.
Ben beneiuwd naar je eindresultaat.....over 3 maanden?
Jan
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Harry,

Mag dan geen modelspoor zijn, het is wel modelbouw en mooi ook! :thumbup:
Het enige verschil is dat er bij jou geen treintje rijd, doen ze ook niet op mijn diorama's

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Het schijnt in de mode te komen, ik zag bij mijn winkel in Waalwijk ook al een verkoopstand.

Groet, Anne W
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Op Rail2016 stond ook een grote stand met die steentjes.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Citaat van: Jørg op donderdag 10 maart 2016, 23:02:40
Op Rail2016 stond ook een grote stand met die steentjes.

Daar heb ik ze gekocht. Het zag er interessant uit, en ik wilde het wel eens proberen.  Ook ik ben met het resultaat tot nu toe, zeer tevreden. De boog kan beter, vind ik. De afstand tussen sommige steentjes kan beter en gelijkmatiger. Ik ben met de achterkant begonnen, dus ik kan de voorkant nog beter maken. Ik zit nu even zonder steentjes. Ik een doosje met 500 steentjes gekocht, om uit te proberen. Nu ik er zeer tevreden over ben, wil ik ermee verder. Hopelijk volgende week komen er nieuwe steentjes.

Citaat van: zofman op maandag 07 maart 2016, 23:48:42
Ziet er goed uit. Ik denk dat het formaat 1/35 minder mislukte steentjes heeft.
Ben beneiuwd naar je eindresultaat.....over 3 maanden?
Jan

Ik durf niet te voorspellen, hoe lang het nog gaat duren. Het is inderdaad een zeer geduldig werkje, dus het gaat nog wel even duren. Jullie lezen de vorderingen wel, hier.
Ik doe beide kanten (vòòr- en achterkant; ik wil ook foto's aan de binnenkant kunnen maken) en er komt ook een stuk zijkant van de loods aan de ene kant (ca 15 cm).
Verder wil ik aan de voorkant nog zo'n 25 cm vòòr de loods hebben, dus het diorama zal ongeveer 40 cm lang en 40-45 cm breed worden.

groetjes

Harry
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Ik heb de steentjes gisteren live kunnen aanschouwen op Ontraxs.  Man wat zijn die dingen priegelig.  Als je zou zeggen dat het grof ballast is,  dan geloofde je het ook. 

Om daar dan zo'n boog van te maken,  dat verdient groot respect.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
PaT,

Ik wil even zeggen, dat ik steentjes heb, die iets groter zijn (1:35 tegenover1:87)
Als je met 1:87 steentjes bouwt, zal het een nog geduldiger en lastiger karweitje zijn om zo'n boog netjes te krijgen.

Groetjes

Harry
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hallo,

Ondertussen heb ik een nieuwe lading steentjes binnen, dus ik kan weer verder met "metselen". Ik heb de leg-methode iets veranderd. Ik doe een klein beetje houtlijm op een stukje afvalplaat, pak een steentje met de pincet op. Met de onderkant raak ik de houtlijm licht aan, zodat er niet teveel lijm achterblijft aan het steentje. Vervolgens wordt het steentje op zijn plaats gebracht. Om de steentjes in een mooie, horizontale lijn te krijgen doe ik het volgende: (zie foto)



Aan de achterkant heb ik al enkele vakken gevuld met steentjes. Echter, is er een verschil in ruimte tussen de rijen. Het kleine gevulde vak is mooier, dan het deel, naast de opening voor de deuren. Hier is de tussenruimte wat ruimer. Ik heb een stukje stevig karton geknipt en deze links langs de gelegde steentjes gelegd. Hierop heb ik korte streepjes gezet, die de laag voegmiddel voorstellen. Het stukje karton is lang genoeg voor de lange, grote vakken. Vervolgens leg ik dit stukje karton in de vakken, met de bovenkant tegen de horizontale balken aan en zo kan ik dan de voegmiddel-lijnen tekenen. De steentjes moeten dus deze lijnen NIET bedekken. Met een lange lineaal kun je dan de lijnen over de gehele breedte trekken. Ik heb inmiddels ook een zijkant klaar. Verder heb ik ook al 2 raam-frames gemaakt. Deze moeten nog van lijsten worden voorzien. Daarover later meer.
De ramen kunnen, als ze klaar zijn, a.h.w. zo in de muur gezet worden.



Groetjes

Harry
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hoi Harry,

Waarom doe je het niet zoals de 1:1 metselaar?
Een touwtje spannen en daarop uitlijnen.

Groeten,
Ton.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Die 1 op 1 metselaars hebben ook zo'n stel-lat met lagenmaten verdeling Ton, dus wat dat betreft wordt het al aardig "zoals in het eggie" gedaan.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Dag Harry.

Kun je geen stroken papier in de voeg leggen
en die weghalen als de steentjes vastzitten? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 20 maart 2016, 18:24:00
Dag Harry.

Kun je geen stroken papier in de voeg leggen
en die weghalen als de steentjes vastzitten? :roll:

Groeten,

Erik.


Hoi,

Zou kunnen. Alleen moet je het strookje eigenlijk meteen na het leggen weghalen (zodat het niet vast gaat zitten) en ook zorgen, dat je de steentjes niet  aanraakt.

Citaat van: Yeoman op zondag 20 maart 2016, 17:35:45
Hoi Harry,

Waarom doe je het niet zoals de 1:1 metselaar?
Een touwtje spannen en daarop uitlijnen.

Groeten,
Ton.

Ook een idee. Ik zou het touwtje dan met korte strookjes plakband vast kunnen plakken en dan steeds een laagje lager plakken.

Dank voor jullie inbreng.

Groetjes

Harry
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hallo mensen,

Inmiddels heb ik het front van de loods bijna klaar. Echter, kwam ik met een klein probleempje te zitten. Aan de achterkant kwam ik vrij goed uit met de steentjes, naar het bovenste raam toe. Aan de voorkant kwam ik op de èèn of andere manier iets anders uit. Het gevolg was, dat ik hier òf met een heel smal steentje tegen het raamkozijn zou komen, òf er komt een verschuiving, die niet de helft, maar ongeveer 2/3e steen betrof. Beide oplossingen vond ik echter niet bepaald mooi. Ik heb zoveel mogelijk de helft aangehouden. Ik heb een oplossing gevonden door het bovenste raam iets groter te maken.(vergelijk met foto in post #44)



Groetjes

Harry

Hier zien we een duidelijk verschil in grootte tussen bovenste en onderste raam. Om het geheel een mooier uiterlijk te geven, wordt het onderste raam aangepast. De potloodlijnen geven dat aan. De extra bredere openingen boven en onder zijn voor een vooruit stekende dekbalk, resp. een brede vensterbank. (In principe gelijk aan de vorm van de ramen in post #44)

Verder heb ik basis gemaakt voor de zijkant. Hierin komen in het bovenste deel 3 ramen. Rechts onderin komt een toegangs deur te zitten, met betonnen deurposten.