Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks

Gestart door Jakop woensdag 10 februari 2016, 20:04:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik had mijn printer teruggestuurd omdat de prints belabberd waren. Heb toevallig net een mailtje gestuurd hoe het er mee voor staat.

Door omstandigheden is het iets in het vergeet hoekje gekomen.

Als ik antwoord heb laat ik je iets weten.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
We zijn er weer mee bezig. Ik heb ondertussen het volgende motortje en tandwiel besteld.





Motortje kostte 17,90 Euro en het tandwiel 2,20 Euro. Op het motortje zit een tandwieltje, maar die is er met een
klein, scherp zijkniptangetje af te knippen. Wel oppassen voor wegspringende delen.

Daarna kan het losse bijgekochte tandwieltje er opgeschoven worden. Dikke kant naar de motor. Dit past prima op elkaar.

Dan kan het motortje in het uitgeprinte houdertje geschoven worden. Ik heb mijn 3D printer wel weer terug, maar nog geen tijd gehad om te zien
of het goed geprint wordt nu. Ik heb een oude dikke houder, die ik nog had, gebruikt.






Wanneer alles in elkaar geschroefd wordt, dan is het motortje voor het mooie iets te lang. Het loopt tegen de verdikking in het frame aan.
De oplossing is om de verdikking iets af te frezen. Handig zo'n miniatuur freesbankje.






Na het frezen en gemonteerd ziet het er zo uit. De beweging is helemaal vrij naar links en rechts, en de loc loopt prima door R1 bogen.





Zeker voor de prijs van de motortjes is het interessant geworden. De motortjes lopen prima en zijn sterk. Ik heb er zes rijtuigen achter gehangen,
dat is natuurlijk niet zoveel, maar het rijdt prima. Nog wel een beetje fijn tunen in de decoder.

Zoals op bovenstaand plaatje te zien is, is de motorhouder wat dik. Hierdoor past het schroefje er maar net in. De bedoeling is om een dunnere motorhouder te maken.
Maar dit ligt aan de printer. Zoals gezegd nog geen tijd gehad om het te testen. Misschien er een paar laten maken bij een "third party". Het hier getoonde model is een Marklin 1600 loc.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
 :thumbup: :thumbup:  :D
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ook ik heb het eens geprobeerd met een TEE RAM, rijdt perfect! Wel een custom made schild (https://www.thingiverse.com/thing:2771767) moeten maken...

Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
 @citaat

Mooi gemaakt. Zou dat houdertje (schild) ook voor een 1200 serie van Marklin (3055) geschikt zijn?

Hoe dik is de as van het motortje en wat voor een tandwiel heb je gebruikt?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Sorry voor het late antwoord, ik zal eens meten en dan hier alles posten.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: flyerman op zondag 18 februari 2018, 18:04:22
@citaat

Mooi gemaakt. Zou dat houdertje (schild) ook voor een 1200 serie van Marklin (3055) geschikt zijn?

Hoe dik is de as van het motortje en wat voor een tandwiel heb je gebruikt?

Hier is de datasheet van het motortje: https://www.faulhaber.com/en/products/series/1516s/
Tandwieltje komt van Lemo Solar maar ik weet niet meer welk het was :/
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik ben er mee gestopt. Vind de 5 polige motor eigenlijk net zo mooi of zelfs mooier lopen. En minder gehannes.

Was leuk om te proberen.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Dag Martin,

mooi werk :thumbup: bij Lemo-Solar raak ik de weg een beetje kwijt, is jouw in januari bestelde motor de 1516E012S ?
Verder heb je ook nog het bestelnummer van het tandwiel?

Groeten,

Bas
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
 @citaat. Zoals je in de post boven de jouwe gelezen hebt ben ik met het project gestopt. Ik vind kosten te hoog en te tijdrovend
en het resultaat niet zodanig dat ik het doorzet. De standaard Marklin motor loopt, voor mij, mooi genoeg na het inzetten van kogellagers.

Kan je dus niet meer helpen hiermee. Geen bestelnummers meer etc.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Hallo Bas,

Ik vermoed dat Martin inderdaad de 1516E012S heeft gebruikt.
Als je die invult in het zoekveld bij Lemo_solar komen er 3 boven
De onderste van ?17,90 is dan interessant  ;)
Ik heb het tandwiel ZR47 gebruikt. Ook hier in zoekveld invullen en voila!
Succes! :thumbup:

Bij mij lopen er inmiddels 4 probleemloos mee rond en nummer 5 is in revisie

Jakop
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik heb nog wel 3 tandwielen en 4 Faulhabermotortjes voor je. Op 3 motoren zit al een tandwiel.

Twee duurdere motoren, die waren 59 euro per stuk. En twee van 17,60 nieuwprijs

Stuur maar een PB indien interesse.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Leuk  :) :thumbup: PB al verstuurd
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Door de warme zomer en andere activiteiten werd er weinig gedaan in de Waldijkse werkplaats tot afgelopen week de werkzaamheden aan de 1217 weer werden opgepakt.
Wat moest er nog gebeuren?
de verlichtingsprintjes in de kap plaatsen en de draden zodanig vastzetten dat de motor er geen hinder van heeft
het motordraaistel smeren en afstellen (juiste diepte Faulhaber in het huis)
het verdeelprintje maken; waar alle draden tezamen komen
motordraden voorzien van stekker als ook de draden uit de kap van de verlichting
buffers weer monteren
draaistellen reinigen en voorzien van nieuwe ASB's

En dan in elkaar zetten natuurlijk

Nu zie je er op bovenstaande foto's (bijna) niets van, maar het ging tijdens het spuiten, of eigenlijk tijdens aanbrengen van decals behoorlijk mis.
Met lostrekken van een stuk Scotch magic tape, die het decalvel op z'n plaats hield, kwam er verf los tot op het metaal.
Twee kraters in het lakwerk....wat nu? Daar heb ik eerst een nachtje over geslapen.

Bijna alle decals zaten er al op, het spuitwerk was me eigenlijk goed naar de zin en nu dan weer terug naar af en naar een kale kap?
Ik besloot de kraters eerst te vullen met verf met een klein penseel.
Daarbij ontdekte ik dat het nieuwe potje Humbroll 67 matt, wat ik altijd voor NS grijs gebruik, donkerder was dan de vorige waar de lok mee gespoten was! Die was op nadat de lok klaar was...
Om het uiteindelijk zo min mogelijk te laten opvallen en het nog iets realistischer te maken besloot in de vlakken te postzegelen. Áls dan de kleur ging afwijken, dan maar zo.
Met wat mengen met een klein beetje Humbroll 125 Satin kreeg ik de kleur er erg dicht bij zo niet hetzelfde.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Omdat dit nog een echt oud Märklin frame is (gestanste plaat i.p.v. gietstuk)  maakt het originele motorschild deel uit van de constructie die het wielstel in het frame houdt en draaien mogelijk maakt.
Daarom hebben we (samen met mijn 3D-print-collega) besloten het schild te behouden en de ruimte die er achter ontstaan is door het verwijderen van de magneet, op te vullen met een 3D-printstuk.
Daar in zit natuurlijk weer op de juiste plaats een gat ø 15 mm waar de Faulhaber in vast komt.
In het schild komt dan ook nog een gat (iets ruimer) waarde 'kont' van de motor nog door heen steekt.
Op onderstaande foto zie je ook nog het printje waar de motor aan zit d.m.v. een stekkerverbindingen en rechts de 5-polige stekker naar verlichting in de kap.

Hier zie je het printstuk beter en ook dat de decoder (ESU LokPilot 4.0) via de 8-polige stekker is verbonden en ook de violet draad zelfs met een stekkertje.

De stekkerverbindingen hebben zich al weer bewezen want terwijl ik dit stuk type rijdt de lok z'n rondjes om de motor wat in te rijden. Deze stopte net abrupt en met één schroef de kap los en 1 stekker er uit is de kap 'weg'. Met wat proberen en zoeken bleek de motor langzaam uit het printstuk te schuiven. Ik had 'm ook nog niet gefixeerd met een drupje verf o.i.d.
Stekker er weer in en kap er op, schroefje er in en weer terug inrijden.

Misschien morgen eens kijken of ik de verlichting kan vangen in een klein filmpje of zo.