Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks

Gestart door Jakop woensdag 10 februari 2016, 20:04:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Waar haal je nieuwe tandwielen vandaan Mark?
Wellicht interessant te weten voor anderen ook  ;)

Welke motor beeld jij hier af?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
De afgebeelde motor is de 2607t012sr deze past in veel fleischmann rondmotors
En de tandwielen bestel ik bij www.johanvoermans.nl tussen de 2 a 3 euro per stuk af en toe kom je ze ook op ebay tegen maar daar kosten ze het dubbele ;)
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Dank je Mark  :thumbup:
Dat is een motor om te onthouden, al moet ik zeggen dat mijn Fleischmann Plan V met rondmotor, gedigitaliseerd met een LoPi 3.0, eigenlijk fantastisch rijdt
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik het het ook meer gedaan voor het kruipen heb deze namelijk in een ranger lok ingebouwd en nu doen die ongeveer 1 min over 10 cm en het lokje loopt nu nog mooier heb er wel een zimo in ivm het gebrek aan ruimte voor een esu ;)
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Heeft er niemand geen leverancier gevonden die deze motortjes goedkoop kan leveren? Ik heb al het internet afgezocht maar niks gevonden buiten prijzen ~ 40 euro/stuk.
Ik heb ze niet meer aan 17 euro gevonden maar aan 40 euro bij LEMO Solar...


Dylan
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
kijk hier even deze zijn er nog voor 17 euro http://www.lemo-solar.de/shop/motoren.php
jakop heeft de 6v versie gebruikt er staat een 12v versie onder ziet er alleen iets anders uit maar maten zouden het zelfde moeten zijn.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Dank u voor de link :)
Mijn Duits is niet echt geweldig :p

Die voor 12V heeft al een tandwiel, terwijl die van 6V geen heeft?


Dylan
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Klopt, maar of dat tandwiel past betwijfel ik  :?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Maar de 6V versie werkt blijkbaar perfect :)
Toch maar eens bestellen :)

Dylan
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik ben op zoek naar de tandwieltjes voor deze motortjes voor DCM en SCFM motoren om te bouwen.
Iemand een goede link naar het exacte juiste tandwiel ?

De links die ik vond in dit topic gaan allemaal naar een website maar zonder een exacte link naar het tandwieltje zelf.

Dylan
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Dit is het tandwieltje wat ik gebruik.
De bovenste dus: artikelnummer:RBM04083S, oud artikelnummer: ZR47
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Bedankt :)

Dylan
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Het modelspoorseizoen is weer begonnen en heb ik de ombouw van loks ook weer ter hand genomen en de 1139 was aan de beurt. Niet toevallig, want er hangen wat verlichtingsprintjes in de lucht, waarvoor ik de lok al vast wil voorzien van zijn nieuwe aandrijving.
Toen ik het frame van alles had bevrijd, en ik alleen nog maar het frame had met het wielstel aan de ene kant en het motorhuis aan de andere kant, zag ik dat het frame scheef op beiden ligt. Je zie de nieuwe motor al zitten op de foto, maar die verandert niets aan de constructie van de originele lok qua bevestiging van beide wielstellen.
Een verschil van 1,5 mm tussen links en rechts!  8o  :(
Als de kap ook plaatst verandert er visueel ook niets: de lok staat scheef!

Is dit iets wat ik tot dusver nooit gezien had, of heb ik dan toch iets fout gemonteerd?(dat laatste kán eigenlijk niet, zo simpel is het...)

Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Hi Jakop
Ik heb net mijn 2 1139's even gecontroleerd.
Precies het zelfde!
De kant van het motor draaistel heeft plm 1.5 mm speling in verticale richting, en het draaistel met de sleper heeft dat niet.

Met andere woorden het is 'normaal'.

grt Piet.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Hoi Piet,

Die speling heb ik ook wel: ik kan de motorzijde optillen tot hij tegen de bovenbegrenzing aankomt en dat staat hij plus-minus vlak.
Maar wat ik eigenlijk wilde weten is of jouw (jullie) 1100-loks in de basis ook scheef staan?
Nu heeft mijn 1139 de laatste 20 jaar in zijn doosje gewoond en is rechtstreeks op de operatietafel terecht gekomen, dus herinnering van scheefstand op het spoor heb ik niet.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: Jakop op donderdag 10 november 2016, 06:08:45
Maar wat ik eigenlijk wilde weten is of jouw (jullie) 1100-loks in de basis ook scheef staan?
Ja dus, bij mij twee maal.
Ik denk niet dat het eenvoudig is op te lossen.

grt Piet.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ah juist Piet. Duidelijk!

Maar wel apart dat ze dus kennelijk standaard scheef staan...  :(
Ik ga toch een poging doen hem recht te zetten. Aan de motorzijde is wel heel veel speling om te kunnen kantelen, daar is nog wel wat te halen en aan de andere kant kan er wel iets afgevijld worden voordat de wielen de onderkant van het frame raken. Vanavond eens kijken wat er mogelijk is.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik ben heel erg benieuwd Jakop.
Maar we zien jouw oplossing vast wel hier, want als die goed te doen is wil ik de mijne ook modificeren.

grt Piet.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Komt goed Piet, wordt vervolgt  :thumbup:
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Het draaistel rust op twee opstaande lipjes, die zouden evt. iets lager gedremeld kunnen worden. Wel zorgen dat ze een afgeronde vorm houden.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Dat was ik ook als eerste van plan inderdaad, al heb ik het met een vijl gedaan, maar het resultaat is hetzelfde.
Ik had eerst gemeten dat 1 mm wel het maximum was wat ik hier kon afhalen en zo gezegd, zo gedaan.
Na de zaak weer gemonteerd te hebben bleken nu meteen beide kanten 24 mm boven de railstaaf te zitten.  :thumbup:
Hieronder een (wazig) plaatje waarop ik de lipjes waarover gesproken is aanduid met 2 pijltjes.
Dan de lok op de wielstellen en visueel al duidelijk recht(er). De speling voor kantelen t.b.v. hellingen is fors minder geworden, maar nog ruim voldoende om perfect te functioneren.
Als laatste opgetuigd: het frame rust nu aan beide zijden op het kunststof van de wielstellen. Dat zou bij een originele, scheef staande lok, niet zo moeten zijn. Ik heb het vóór de operatie niet bekeken  :?

Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Tja, hoe belangrijk vind je het om op te lossen? In concept is de draaistel lok een halve eeuw oud. Is die 1,5 mm dermate storend?

Die ruimte door de opstaande kantjes zit er niet voor niets, daar is ooit over nagedacht. De boel moet ruim voldoende kunnen kantelen. Ga je nu zonder draaistelraam rijden? :o)

Gr, Ben.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Nou ja, ik vond het belangrijk genoeg om het aan te passen  :D
Ik heb eerst goed gekeken wat de gevolgen zouden zijn en mijn conclusie vooraf was dat er genoeg speling zou over blijven om over 'hobbels' te rijden. Nu zijn mijn overgangen naar de hellingen zo vloeiend dat er eigenlijk heel weinig nodig zou zijn.
De techniek van toen was toen prima, nu verander ik wat ik kan verbeteren. Tenminste wat ik een verbetering vind, want dat is natuurlijk per persoon weer anders.

Hoe bedoel je zonder draaistelramen?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: Jakop op donderdag 10 november 2016, 20:49:15

Hoe bedoel je zonder draaistelramen?


Je zegt dat het frame nu op het kunststof van het draaistelraam rust toch?

Ik kan je werk wel waarderen maar er is op dit forum een hoog na-aap gehalte. Bij jou gaat het kennelijk goed maar bij anderen rijden treintjes de spiraal niet meer op na het gevijl.

Gr, Ben.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
O zo...ja, het kunststof raakt het frame nu, maar 'het gewicht' rust nog op de metalen stripjes.
Ik kan het motordraaistel nog zeker een halve cm. van de rails tillen en dan blijven de 4 wielen van het andere draaistel nog vlak op de rails staan.

PS. Ik kan jouw baanbouwwerk ook zeer waarderen!  :thumbup:
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Het zou mij niks verbazen dat er niks veranderd aan de speling de ruimte tussen het frame en het onderstel veranderd niet alleen zakt deze nu verder door omdat de steuntjes zijn verlaagd ;)
De verlichtingsprint voor de 1100 lijkt een interessante idee :thumbup: dus ik zeg hou ons op de hoogte.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Eh?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: Jakop op donderdag 10 november 2016, 21:04:12

O zo...ja, het kunststof raakt het frame nu........


Hoe dan ook: dat is niet de bedoeling.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: Jakop op donderdag 10 november 2016, 21:04:12
O zo...ja, het kunststof raakt het frame nu, maar 'het gewicht' rust nog op de metalen stripjes.
Ik kan het motordraaistel nog zeker een halve cm. van de rails tillen en dan blijven de 4 wielen van het andere draaistel nog vlak op de rails staan.
Kans is groot dat het frame bij kantelen los komt van de metalen lipjes en je massa contact verslechterd.
Dit is eventueel te verhelpen door een massadraad tussen wielstelframe en lokframe aan te brengen.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik heb dat zo opgelost door de drager aan het motordraaistel,
waar het frame op rust,
daarvan de lipjes iets naar boven te buigen.

Veel lok's hebben dit,
misschien omdat er bij een stroomonderbreking iets te hard op gedrukt is ?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: Spoorman op vrijdag 11 november 2016, 09:19:38
Hoe dan ook: dat is niet de bedoeling.

Nou...het (motor)wielstel had dat al vanaf het begin en de andere nu dus ook.
Zie ook de afbeelding hieronder.
De pijl geeft aan waar bij een ongewijzigde lok het (motor)wielstel het kunststof het frame al raakt. Links zie je dat de andere ook hier hoger staat.

@ Ad   Goed idee, weinig moeite en bedrijfszekerder  :thumbup:
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: Kappa op vrijdag 11 november 2016, 09:29:37
Kans is groot dat het frame bij kantelen los komt van de metalen lipjes en je massa contact verslechterd.
Dit is eventueel te verhelpen door een massadraad tussen wielstelframe en lokframe aan te brengen.
Dat is een oplossing dat bij alle oudere Märklin modellen een betere loop geeft.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Je vergeet een draad tussen het motorstel en het frame ;) maar naar mijn idee veranderd er niet zo veel aan de bestande verbinding na de aanpassing van jakop zover ik het weet zit er een verenstalen contactplaat tussen het frame en het wielstel.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 11 november 2016, 20:41:37
Je vergeet een draad tussen het motorstel en het frame ;)
daar had ik het  ook over.
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 11 november 2016, 20:41:37
maar naar mijn idee veranderd er niet zo veel aan de bestande verbinding na de aanpassing van jakop zover ik het weet zit er een verenstalen contactplaat tussen het frame en het wielstel.
Bij de mijne niet, ik ben nooit een verenstalen strip tegengekomen.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Die zit er bij mij ook niet tussen, echter wel bij mijn 1600 en 1700 modellen. Vermoedelijk een latere ontwikkeling.
Behalve die stripjes waar het frame op draagt, is er natuurlijk ook nog electrisch contact via de bevestigingsschroef. Het idee van een draad o.i.d. ga ik sowieso uitproberen.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Dat laatste bracht me eigenlijk op het onderstaande idee, nadat ik eerst had zitten bedenken hoe ik het elektrisch contact tussen wielstel en frame met een draadverbinding kon verbeteren.
Kan ik niet zo'n verende verbinding zelf maken? Een stukje latoenkoper in de juiste vorm knippen, gaatje er in....en dat viel niet mee. Boren lukt niet want het materiaal is te dun. Gelukkig heeft mijn vrouw goed gereedschap [wenskaarten-hobby] en daar hoort een holpijpje ø 4 mm bij. In principe voor gaten te stansen in papier en dik karton, maar latoenkoper ging ook  :thumbup: (overigens zijn de werkzaamheden door de eigenaar van het gereedschap uitgevoerd, dus misbruik er van kan mij niet verweten worden)  O:-D
Zoals op de foto is het trouwens niet gemonteerd. Was wel de bedoeling, maar het gaf de lok een vering die weer het frame omhoog duwde... :(
Nu zit het precies zo als op de foto, maar dan onder het wielstel. Tussen de kop van de bevestigingsschroef en het wielstel in dus. Daar was 1 mm speling en door deze 'veer' wordt het wielstel nu tegen het frame gedrukt, maar niet zo strak dat hij niet meer kan bewegen.

De tweede foto is gemaakt tijdens de testrit over de hele baan incl. de hellingen en wissel, kruispunten en Engelse wissels. Conclusie: rijdt prima! De afstelling van LoPi 3.0 die gebruik voor testen kan veel beter voor dit motortje, maar de mechanica werkt prima. En genoeg speling om oneffenheden op te vangen.  :thumbup:

Nu eens kijken wat ik met de koppelingen kan doen, of eigenlijk 1 koppeling. De andere kant krijgt er geen en de trekkende kant moet een Roco kortkoppeling krijgen. Daarna is het wachten op de prototype printjes.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik heb dat opgelost met een balpenveertje om de bevestigingsschroef...
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Hallo Allemaal,

Ik wil in mijn V200.1 van Märklin ook een faulhabermotor inbouwen. Als ik op de site kijk van SB modellbau kom ik prijzen tegen daar wordt je echt niet vrolijk van! Het enige wat ik mis is de geprinte ring voor de faulhabermotor van Lemar solar. De faulhabermotor kan ik bestellen nadat ik weet welke ik moet hebben voor het project van de V200.1

Jakop, bij wie kan ik zo'n ring bestellen?

Groet, Jasper
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Hallo Allemaal,

In dit draaistel moet deze ring gaan passen





Alvast bedankt voor het meedenken!
Jasper
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Hallo Jasper,

Helaas nergens te bestellen, mijn 'leverancier' is een collega en die wil er niet commercieel mee gaan.
Wellicht kan je iets van styreen fabrieken, dat zou ik i.i.g. gaan proberen.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik heb ook al eens ergens gezien dat ze de oude metalen beugel van de veldspoel hebben gebruikt deze is volgens mij iets klein in diameter dan de 5 polige vervangingsmotor en dan vervolgens vast gezet met 2 componenten lijm.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Om even terug te komen op het zg scheef staan van de 1100; het komt bij meer draaistellocs voor dat het borgplaatje van het motordraaistel is verbogen door vallen of te hard aandrukken. Meestal is het herstellen naar de oude stand van dit plaatje voldoende om de loc weer recht te krijgen. Ook de blikken frames zijn wel eens verbogen. Helaas is dit meer werk...

Bij oa 1600 ed en motorpost zit een veerring met 3 veerpunten voor een verbetert elektrisch contact tussen het loopdraaistel en het gegoten frame...

M.v.g.
Marcel
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Jakop wil jou collega anders het ontwerp delen of wie dat ook gemaakt heeft dan kan het bvb via shapeways gemaakt worden of bij iemand thuis.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 30 mei 2017, 19:18:15
Jakop wil jou collega anders het ontwerp delen of wie dat ook gemaakt heeft dan kan het bvb via shapeways gemaakt worden of bij iemand thuis.
Ben ik helemaal voor. Mits de collega zijn ontwerp voor zichzelf wil houden. Ik hoop dat er iemand is die dit soort onderdeeltjes wil laten printen. Ik ben er wel voor te vinden als mijn loks vervolgens beter gaan lopen.

Groet, Jasper
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Hallo Allemaal,

Laatst had ik het op de stamtafelbijeenkomst van Arnhem-Nijmegen over het 3d printen van het onderdeel voor zo'n faulhaber motor. Dit onderdeel zou dan gezamelijk bekostigd kunnen worden. Zou hiervoor belangstelling bestaan en wie zou zo'n ontwerp kunnen leveren? Ik zou wel mee willen betalen, maar ik zou niet weten hoe ik het moet ontwerpen.

Groet, Jasper
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik heb de tekenaar van mijn printsels gevraagd of hij de tekening ter beschikking wil stellen.
Zodra ik antwoord heb meld ik dat hier.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Voor mensen die elders willen laten printen heb ik de tekening in 123D van het door mij gebruikte printstuk.
Deze is aangepast qua maatvoering op de printer van mijn collega, maar is aan te passen heb ik mij laten vertellen.
Wil je hem toegestuurd hebben?
Mail of PB me je e-mailadres en ik stuur 'm naar je toe  :thumbup:
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik heb de tekening ontvangen. Aangezien ik wat meer ontwerpen heb gemaakt en liet printen voor de modelbouw, heb ik zelf een 3D printer gekocht om hier mee aan de slag te gaan.

Ook twee faulhaber motoren besteld om uit te proberen.

Ik laat hier wel weten hoe het gegaan is.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
 :thumbup: :thumbup:
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Hallo flyerman,

Laat even weten wat het gaat kosten om deze onderdelen te laten printen! Ik ben zeer benieuwd!

Groet, Jasper