Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks

Gestart door Jakop woensdag 10 februari 2016, 20:04:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Da's een handige oplossing  :idea:

groet
Harald
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Creatief hoor. :)

Citaat van: paulH op dinsdag 29 maart 2016, 18:45:19

en ander nadeel, de NS1211 met een vijf personenwagens er achter en een stop op een afdaling wordt de lok door de wagons nog 30 cm doorgeduwd.


Zimo decoder monteren, die heeft een instelbare motorrem om door of terug rollen te voorkomen.

Met groet,
Ben.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Er leiden meer wegen naar Rome  :D  :thumbup:

Het sterk is die helling Paul?
Op een helling van 2,7% met een sleep van 6 rijtuigen heb ik totaal geen last van doordrukken.

Leuk om te lezen dat meerdere mensen het idee oppakken en er hun eigen draai aan geven  :)
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Hoi Paul.
Is het niet handiger om je werkstuk vast te klemmen in een werkbank en dan een kolomboor te pakken.
Bij een 15mm boor is de kans op weglopen dan zeer klein.

Gr. Dennis
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Wel voorzichtig met boren , misschien boor wat stomp maken om happen te voorkomen .

Voor een ieder die ook gaat boren met grote boren in plastic OPPASSEN , vooral in dun plastic .
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Da's nieuw voor mij, ......  een boor stomp maken ?

groet
Harald
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Schuurpapiertje over snijkant of als je slijpsteen hebt snijkant vlakker maken , gemmiddelde boor heeft neiging om te happen als die door plastic heen komt .

Komt het plastic ineens omhoog of schiet boor naar beneden ligt er maar net aan wat het meest op plek word gehouden .

Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Je kunt ook een vlinder/speed boor gebruiken voor kunststof die schrapt laagje voor laagje eraf als die goed scherp is en een andere mogelijkheid is een gatenzaag. Ga maar eens kijken wat van verschillende boren en zagen er bestaan voor hout de meeste ervan zijn ook te gebruiken voor kunststof.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Heren,
Bedankt voor uw adviezen en mogelijke oplossingen.

Er zijn meerdere manieren om het gat goed te krijgen.
De stompe boor is ook nieuw voor mij, maar het verhaal erachter klink logies.
Bedankt voor alle boortips. :thumbup:
Ik denk dat ik de volgende keer een kunststof plaatje van 3 mm dik ga gebruiken.
Een strip van 1m bij de bouwmarkt komst een paar euro en ik hou de marklin onderdelen beschikbaar als fallback scenario.

Wat betreft het "doorduwen" van de loc bij het remmen op een afdaling.
Natuurlijk speelt de hellingshoek een grote rol, wellicht kan ik aan dit stukje baan nog wat aanpassen.
Voor de volledigheid  hier mijn instellingen voor de NS1211 op de loksound :CV53 91 CV52 15, CV51 45, CV54 82, CV55 50, CV56 227.

Wat betreft de optie, op de Zimo dekoder. met instelbare motorrem, dat is een leuke optie.
Ik neem aan dat deze optie niet op een ESU V.4 dekoder zit, ik heb er nooit naar gezocht maar ik ben deze optie ook niet tegen gekomen.

Hoe werkt deze motorrem eigenlijk?
m.v.g.
Paul
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Nog een tip bij het boren in kunststof, de snelheid van de boor zo laag mogelijk houden om de temperatuur zo laag mogelijk te houden ivm smelten van de kunststof.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Mijn ervaring is dat het heel precies komt hoe het tandwieltje van het motortje aangrijpt. Om het zo optimaal en geruisloos af te stellen laat ik het motortje lopen en dan aanleggen tegen de bestaande tandwielen. Er is dan een stand waarbij alles geruisloos loopt. Hierna haal ik het houdertje  met motortje er weer af en smeer het houdertje in met secondenlijm. Nu weer lopende motortje aanleggen, en we weten dat er een optimale positie is, en heb je die weer gevonden even vast drukken en klaar ben je.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Interessant topic om te volgen. Wat ik me eigenlijk afvroeg is het volgende.  Afgelopen zaterdag stond er in Houten ook een verkoper in "Hal 2" die naast LEDS en controllers voor LEDs ook motortjes verkocht. Hij zei dat het om LIMA motoren ging en om 12V motortjes die in Marklin HAMO modellen zouden passen. Heeft iemand toevallig deze motortjes ook gezien en zijn die de motoren waar we het hier over hebben?

Groet,

Sander
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik heb ze ook gezien, maar omdat ik geen maten wist, heb ik er geen mee genomen.
Ze waren trouwens best goedkoop.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: paulH op woensdag 30 maart 2016, 18:29:07
Bedankt voor alle boortips. :thumbup:
De vlinderboor optie lijkt mij niet de meest geschikte.
Die boren zijn erg happerig.
Citaat van: paulH op woensdag 30 maart 2016, 18:29:07
Hoe werkt deze motorrem eigenlijk?
Een electromotor die op de as wordt aangedreven gedraagt zich als een dynamo.
Als je de polen van zo'n dynamo kortsluit is het net een motorrem.
Die is dan met enige moeite (hangt af van de kwaliteit van de motor) rond te draaien.

DB is in de 60'er met de BR03 en later met de BR103 begonnen met het bij het afremmen opgewekte energie bij deze loc's weer aan het net terug te leveren.

Inmiddels zullen wel meer loc's met deze voorziening zijn uitgerust.

grt Piet.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: PietB op woensdag 30 maart 2016, 22:10:02
Citaat van: paulH op woensdag 30 maart 2016, 18:29:07

Hoe werkt deze motorrem eigenlijk?

Als je de polen van zo'n dynamo kortsluit is het net een motorrem.
Die is dan met enige moeite (hangt af van de kwaliteit van de motor) rond te draaien.


U mag door voor de koelkast Piet. :thumbup: :D

Gr, Ben.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Kortsluiten doen ze vast niet met een relais maar met een transistor...wat doet dat dan als je de spanning af zet? Ik vrees dat dit truukje je niet veel helpt bij langdurig stilstaan op een helling als de baanspanning wordt afgezet, dan ben je vast ook de rem kwijt. Of heeft iemand een andere ervaring? Ik geloof enkel in een relais dat afvalt als er geen motorstroom is en dan de motor kortgesloten houdt zonder spanning. Met een Zimo zal het wel een puur elektrische rem zijn denk ik.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: PietB op woensdag 30 maart 2016, 22:10:02
Als je de polen van zo'n dynamo kortsluit is het net een motorrem.
Is dus onafhankelijk van externe spanning.
De motor zelf wordt kortgesloten.
Probeer maar eens met een gelijkstroommotortje. 't werkt echt... ;)
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: nobody op donderdag 31 maart 2016, 08:46:57
Citaat van: PietB op woensdag 30 maart 2016, 22:10:02
Als je de polen van zo'n dynamo kortsluit is het net een motorrem.
Is dus onafhankelijk van externe spanning
Met een afvallend relais dat de polen kortsluit heb je gelijk, met een decoder die met een transistor de kortsluiting moet maken heb je wel degelijk altijd spanning nodig, zonder spanning is de kortsluiting en de rem weg...
Of er zou een kaboutertje moeten aan te pas komen  ;)
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: Spoorman op donderdag 31 maart 2016, 07:14:49
U mag door voor de koelkast Piet. :thumbup: :D
En ik maar hopen op een auto Ben.  :P
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: robbie103 op donderdag 31 maart 2016, 09:38:43
Je mag je afvragen in hoeverre dat een probleem is...
En waarom zou dat geen probleem zijn?
Als je een Zimo koopt omdat er al een probleem is, wat schiet je er dan mee op als het probleem er nog altijd is als je de baanspanning afschakelt?
Altijd treinen parkeren dat ze volledig vlak staan kan een oplossing zijn, maar in een baan met veel hellingen zal dat wel niet altijd lukken.
Wat is er nu verkeerd mee de vraagsteller te waarschuwen dat een Zimo, met elektrische motorrem zijn probleem niet 100% oplost, velen kopen Zimo's zonder dat te beseffen.
Een afgevallen  relais werkt ook spanningsloos en gebruik ik daarom al jaren, zelf analoog.
Maar blijkbaar wordt eerlijke informatie en goede raad niet echt op prijs gesteld...
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik reageerde hier:
Citaat van: Spoorman op dinsdag 29 maart 2016, 19:47:32
Citaat van: paulH op dinsdag 29 maart 2016, 18:45:19
en ander nadeel, de NS1211 met een vijf personenwagens er achter en een stop op een afdaling wordt de lok door de wagons nog 30 cm doorgeduwd.
Zimo decoder monteren, die heeft een instelbare motorrem om door of terug rollen te voorkomen.
Met groet,
Ben.
en daar op,
Citaat van: nobody op donderdag 31 maart 2016, 08:46:57
Citaat van: PietB op woensdag 30 maart 2016, 22:10:02
Als je de polen van zo'n dynamo kortsluit is het net een motorrem.
Is dus onafhankelijk van externe spanning.
Ik geloof dat je in dit draadje een en ander hebt gemist...
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: PietB op donderdag 31 maart 2016, 09:40:09

En ik maar hopen op een auto Ben.  :P


Nou oké, kleintje dan Piet..... :D



Gr, Ben.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
 :D :D
Met of zonder decoder??
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Analoog natuurlijk. :)
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Is weliswaar geen Märklinproduct maar zit daar ook een Faulhabermotor in ?  :D
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
We zijn weer lekker aan het 'ontsporen' hé?
Zullen we weer on topic gaan, allemaal?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
De vlinderboor optie lijkt mij niet de meest geschikte.
Die boren zijn erg happerig.
Citaat van: paulH op woensdag 30 maart 2016, 18:29:07


als deze op de juiste manier is geslepen dan snijd die er door heen en hap die niet!
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Trappenboor nemen of een frees
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Na aanleiding van dit topic ook loc omgebouwd met een motor uit oude cd rom speler van een pc , met decoder 60760 .

Op lage snelheid springt loc steeds een centimeter verder op hogere snelheid wel vloeiend .

Is dat met 60760 decoder ook met cv op te lossen ?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Nou ben beetje aan zoeken op internet maar ben bang van niet , maar eens andere decoder halen .

Motortje past verder wel netjes .
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Foto's, het volk wil foto's!  :D B)
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Phoe daar vraag je me wat vermoed van de lade , zal straks even foto maken .
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks


Hier klein filmpje net zo makkelijk  :D
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Oud tandwiel van 3polig anker geperst/getikt, asje motor tegen slijpsteen gehouden totdat die 1,5 mm was tandwiel drupje lijm en klaar .

Maar weet iemand met decoder kennis waarom die op lage snelheid zo springerig loopt , en is dat met een andere decoder opgelost ?

Mijn eerste ingeving is dat het komt doordat het een 2polig motortje is ,dacht dat decoder gewoon gelijkspanning zou geven niet dus .
Programeren lukt ook niet wou decoder ander nummer geven maar gaat niet ?

Bij voorbaat dank voor het antwoord.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ruud, leuke ombouw, maar de 60760 is op de DCM afgesteld en kan je niet aanpassen voor andere motoren, vandaar het schokken.
De geluidsproductie lijkt niet echt lager dan bij de originele motor.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Het was ook zo maar een probeersel en werkt aandrijf technies dus wel ,alleen decoder technies dus niet ,als dat met een decoder van rond 25 euro opgelost is ben ik tevreden alleen welke decoder ?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik vermoed dat je met een ESU lokpilot klaar bent.

Gr Dennis
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Dag Jakop

interessante start van je draadje dat ik met belangstelling heb gelezen.

Is er een specifieke reden waarom je de (3 of 5 polig) anker cq standaard motor van marklin hebt vervangen door een faulhaber motor?  Is een faulhader stiller dan de "standaard" 60941 bijv. Heeft ie  betere rijeigenschappen (bij lage snelheden) , gewoon eens iets anders proberen, kosten?

In mijn locs zitten allemaal setjes van 60941 plus esu decoders, ijken via koploper en ik moet zeggen de rijeigenschapoen bij hoog/lage snelheden vind ik goed. Geen schokjes bij lage snelheid lekker "smooth.

Ben dus wel nieuwsgierig naar je beweegredenen, zo'n kleine investering (motor plus evt kogellager is nog wel de moeite waard) , je bouwbeschrijving is perfect!

M vr grt

peter

Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Hoi Peter,

Met name om het lawaai wat de standaard motor maakte. Het tandwielgeluid is redelijk te managen met kogellagervet heb ik ontdekt, maar het rauwe geluid vond ik te veel afsteken bij de loks van andere merken die ik heb.
De eerste lok die ik digitaliseerde, de 1702, reed met een drie-polig anker en een esu LokPilot in feite prima,  in 1 richting ook nog wel redelijk stil te noemen, maar de andere richting was het werkelijk de spreekwoordelijke koffiemolen.
Aangezien de 1702 op pad is met een stam DD-AR (dit weekend nog met een crash) rijdt hij evenveel in beide richtingen (koploper-gestuurd)
Dát was de reden om op zoek te gaan naar een alternatief en dat heb ik uitgeprobeerd met de 1631.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
ik heb ook 5 polige lopen waar je alleen de sleper van hoort denk dat het geluid word veroorzaakt door het motorschild in combinatie met het frame!
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Dat denk ik ook. Een vijfpolig anker doet niets in het lawaai, maar brengt een beter te regelen motortje.
De gebrekkige lagering in schild en huis is de oorzaak en daar zijn ook oplossingen voor zoals de lagers o.a. door Johan (Blausee-Mitholz) hier op het forum gedemonstreerd. Heb ik overwogen tot ik dat motortje vond  :D
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Al mijn loks met 5 polige motor zijn voorzien van lagers.
Het geluid wordt hierdoor niet minder,  maar het onderhoud wel.
Geen van deze loks zijn echt stil te noemen.
De stilste is een 3722 (Br E94) met 5 polige motor en mSd.
Ik koop ook geen stoomloks meer met zo'n motor, omdat het stoom geluid dan door koffiemolens wordt "vervuild".
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik heb nu de volgende loks omgebouwd.  Henschel rangeerlokje, 1100, 1200, v60 en de v100.  Ik ben zeer tevreden over het zachte geluidsniveau van de 1100 en het rangeerlokje. Meer ratelend geluid blijft hoorbaar bij de v60 en v100 maar wel minder ratelend dan de marklin motor die erin zat. Erg veel ratelend geluid blijft bij de 1200. Vooral door de metalen behuizing welke als een versterker van het geluid fungeert. Conclusie verschillende loks geven verschillende verbetering te zien, horen.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ratelend geluid?

Bedoel je tandwiellawaai Fred, of wat anders?

Mijn beide loks met metalen behuizing (1631 & 1702) hebben hooguit een brom(metje) van de nieuwe motor, maar ratelen kan ik niet thuis brengen.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Het motortje loopt geruisloos maar de tandwielen geven het knarsende geluid. Waarbij zonder kap het geluid van de 1200 acceptabel is, maar met kap niet om aan te horen. Ik ga er nog mee aan de slag om dit te verbeteren.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
De tanden dik invetten heeft bij mij veel lawaai weggehaald op dat gebied.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
 :thumbup:
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ondertussen ook een 1800 van een motortje voorzien. Groot verschil qua geluid tov de marklin motor. Rijdt stil en soepel. Mijn experiment met de 1200 is geen succes. Deze tijdelijk uit de running totdat ik een nieuw huis met  tandwielen heb gevonden. Mocht iemand die nog hebben liggen dan hou ik me aanbevolen.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ha ha, juist!  :thumbup:

Mooi om te lezen Fred.
Ik begrijp uit je relaas dat het bij de 1200 aan de tandwielen ligt en niet aan het motortje.
Zelf ben ik nog niet aan de 1200 begonnen, ik zit nog middenin een ander projectje
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik heb een nieuwe lok van marklin met koffiemolen maar die maakt bijna geen geluid wat die maakt gaat een faulhaber niet verbeteren dus ik heb besloten om alle tandwielen te gaan vernieuwen van de loks die herrie maken.
Heb tot nu toe alleen een marklin/fleischmann lok van een faulhaber motor voorzien.