Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks

Gestart door Jakop woensdag 10 februari 2016, 20:04:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
RailMagazine 331 is al een tijdje in de winkels, dus niets let me om mijn avonturen met de Faulhaber-motoren in Märklin loks nu hier te publiceren.
Eerst maar het artikel zoals dat in RailMagazine 330 stond en daarna komen dan nog wel de volgende loks die dit lot beschoren waren en (nu nog) moeten ondergaan.
Primair gaat dit topic dus over de montage van de Faulhabers in Märklin lokomotieven, maar de verdere pimp van de loks beschrijft ik hier ook.

Märklin bracht in 1985 haar eerste model van een loc uit de serie 1600 van de NS op de markt. Het werd de 1631 met het gemeentewapen van?Voorburg? en stond t/m 1989 in de catalogus, waarna het in 1992 werd opgevolgd door de 1607.
Uitgerust met een D(rum) C(ollector) M(otor) rijdt de loc redelijk bedrijfszeker, maar zeer luidruchtig met het van Märklin bekende koffiemolengeluid. Daar moest zeker wat aan gebeuren als de loc een tweede leven op mijn baan wilde krijgen.
Op zich kan de kap van de loc er nog wel mee door wat detaillering betreft. Het rooster is te dik, maar wel op de juiste hoogte, in tegenstelling tot de eerste generatie NS 1600-modellen van Roco.
De wielstellen zijn ook mooi gedetailleerd, daar mankeert het niet aan. Waar dan wel aan?
Als eerste het ontbreken van sluitseinen. Daarnaast de belachelijk grote koppelingen. Nu gebruik ik Roco- kortkoppelingen op mijn materieel, dus die koppeling zal sowieso  gewijzigd moeten worden.
Er zitten tyfoons op het dak, wat de loc dan meteen in de periode 1981 - 1984/86 plaatst. In de jaren ?84-?86 werden bij alle locs de kenmerkende konijnenhokken geplaatst.
Ze zitten echter te ver naar achteren op het dak en zijn ook nogal groot uitgevallen. Hier moet dus ook wat aan gedaan worden.


De motor


Heel simpel; die gaat er uit! De 1631 is niet de eerste oude Märklin die ik digitaal ga maken.
De 1702 ging hem voor en daar heb ik de veldspoel vervangen voor een permanente magneet en een ESU LokPilot 4.0 ingebouwd. Het anker (3 polig) is nog origineel en zou nog vervangen kunnen worden door een 5 polige versie. De loc steekt qua lawaai zo enorm af tegen de rest van mijn materieelpark (Roco, Rivarossi, Liliput, Mehano) dat ik die optie en die van kogellagers aanbrengen in het motorhuis niet zie zitten. Het moet dus anders.

Nu bestaat de mogelijkheid  om een klokankermotor in te bouwen. Destijds heeft hierover in Miba spezial 71 een artikel gestaan. Zo?n klokankermotor (ø 20 mm x 17 mm) zou in het huis van de Märklin-motor moeten passen, maar afgaande op wat ik zoal lees op internetfora moet er of een paar tiende mm van de motor worden afgedraaid óf moet het huis van de Märklin-motor een paar tienden ruimer worden gemaakt. Een draaibank heb ik niet, dus op zoek naar alternatieven.

Op de site waar de beoogde motor te bestellen is (www.lemo-solar.de) vind ik heel veel motoren, waaronder een kleinere van ø15 x 16 mm. Die 15 mm. Zou betekenen dat er niets afgedraaid hoeft te worden, maar opgevuld en die 16 mm. is dan weer net iets gunstiger dan de motor die in de Miba werd gebruikt, omdat daar ook aan de kap gefreesd moest worden om ruimte in de bochten te waarborgen. Is deze sterk genoeg? De Miba-motor heeft een vermogen van 0,4 Watt en werkt tussen de 0,2 en 18 Volt. De door mij gevonden motor (Faulhaber!) slechts 0,3 Watt en doet het tussen de 0,2 en 9 Volt. Nu is die 9 Volt niet zo spannend, dat is wel te regelen met de decoder, maar is het lagere vermogen genoeg om een flinke trein te trekken?
Er is maar één manier om daar achter te komen: proberen?
Bij het Miba-motortje staat de maat van het passende tandwiel vermeld en de firma Lemo Solar levert die ook los. Motor plus tandwiel dus besteld en inclusief verzendkosten worden die voor nog geen ?25 per post verzonden.

Het tandwiel heeft een asgat van ø 1 mm, het motortje een as van ø 1,5 mm (of desgewenst 1,6 mm). Nu had ik de eerste besteld, maar ontving ik de laatste. Maakt niet zoveel uit, het tandwiel moet sowieso uitgeboord worden. Met een handboortje lukt dat vrij gemakkelijk. Eerst boren naar 1,5 mm en daarna nogmaals de 1,6 mm boor er door. Dan past het tandwiel mooi strak om het asje. Het was wel eng om zoveel kracht te moeten uitoefenen om hem er op te schuiven, maar het lukte.
Nu nog de motor op de juiste positie fixeren en testen.
Nu heb ik een collega die zelf een 3D-printer heeft gebouwd en hij bood aan een pasring te printen die inwendig de ø 15 mm van de motor heeft en uitwendig de ø 20 mm van het Märklin-motorhuis.

Het frame

Na eerst getest te hebben met het motortje in het wielstel en de draadjes van de motor rechtstreeks op een regelbare voeding was het tijd voor de volgende stap: het wielstel weer in het frame bouwen. Nu vermoedde ik wel dat er wat materiaal van het frame weggehaald zou moeten worden. Bij de Miba-motor was dat in een 1200-loc behoorlijk wat, las ik ergens op internet.
Aangezien deze motor kleiner is, hoopte ik dat het wellicht minder zou zijn. Na wat passen en aftekenen op naar de schuur waar geen draai- en of freesbank op mij wachtte maar een bankschroef, een ijzerzaag en een arsenaal vijlen om dus klus te klaren. Na een kwartiertje zagen en vijlen was er ruimte genoeg voor de motor en kon het wielstel worden ingebouwd. (1. op de foto van het frame)
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
De eerste test

Nadat een decoder in de loc was gesoldeerd kon er getest worden.
Eerst maar eens de losse loc de hele baan laten rondrijden, d.w.z. alleen het frame zonder de kap.
In mijn baan zitten hellingen tot 2,7%, één zelfs met bogen r=360 mm. De loc rijdt behoorlijk snel op de regelaar van mijn Intellibox en ik durf, gezien de maximum spanning van 9 Volt, de regelaar niet al te ver open te draaien. Zonder problemen rijdt de loc rond!
Tijd voor fase 2; ik hang er 5 stuks Roco Eanos-wagens achter en herhaal de testronde. Geen enkel probleem. Dan nog eens 5 Eanos-en extra er achter. Het loc-frame rijdt met 10 Eanos-wagen keurig zijn rondes over mijn baan. De (rechte) helling  wordt zonder morren genomen en wat ook zeer aangenaam is: het motortje is stil! Je hoort de wielen op de rail en dat is het!
Dan de helling met de bogen geprobeerd. Hier loopt het spaak. De trein komt (slippend!) tot stilstand op de helling. De motor trekt het dus nog wel, maar het gewicht van het frame zonder kap is kennelijk te laag.
Voldoende resultaat om het project door te gaan zetten en als eerste een betere bevestiging van de motor aan het wielstel te creëren.

3D print

Zoals eerder vermeld heb ik het geluk een collega te hebben die een 3D printer heeft en bereid is onderdelen voor mij te tekenen en te printen. Het wielstel en motortje gingen mee naar huis en na het nodige meet- en tekenwerk kwam er een passtuk uit de printer rollen dat in één keer paste. Het passtuk werd vastgezet met een boutje van het originele motordeksel. De motor zelf  zit in principe klem in het gat van het passtuk, maar heb ik zekerheidshalve met een drupje verf vastgezet. Nu wordt het motortje precies gecentreerd en steekt zelfs nog iets in het lagergat van het originele Märklin-anker, wat ik wel heb opgeboord naar ø 1,7 mm. Het 8-tandige tandwiel past perfect op de tandwielen in het wielstel met als resultaat een erg stil functionerende aandrijving!
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ombouw

Nu de aandrijving gelukt is, kan de rest van de loc ook worden aangepakt.
Om ook sluitseinen in de loc te krijgen zullen er toch minimaal gaten geboord moeten worden ter plaatse van de op de kap gedrukte imitatie-seinen. Om dit te doen heb ik de kap voorzichtig in een bankschroef geklemd en de bolle imitatie-seinen vlak gevijld. Met een priem een centerpunt in het midden gedrukt en daarna voorzichtig een gaatje van  2 mm geboord met de accuboormachine.

De kap is nogal dik op die plek, zo?n 5 mm schat ik, dus met een handboortje leek me dat echt ondoenlijk.
De frontseinen zijn origineel met een gloeilampje en een lichtgeleider uitgevoerd. Deze wil ik net als de sluitseinen uitvoeren met LEDs.
Om dit te regelen heb ik een klein printje gezaagd uit een stuk banen-print en de LEDs zo gesoldeerd dat ze op ongeveer dezelfde maat zullen zitten als de gaten in de kap. Het schema heb ik ooit van een collega-modelspoorder gekregen. Ik ben geen elektronicus, maar kan dit dan nog net in elkaar solderen met een werkend resultaat.

De prints worden zo aangesloten dat aan de voorzijde de front- en sluitseinen afhankelijk van de rijrichting wisselen. Ook de frontseinen aan de achterkant (waar de enige koppeling zit) doen hier aan mee via F0. Met F1 schakel je aan beide zijden het rangeersein in (wel via F0 uit doen). Met F2 kunnen dan nog de sluitseinen aan de koppelingszijde aangezet worden als de loc zonder sleep op pad is.

Om de decoder verwisselbaar te houden heb ik ook van banen-print een ?basisprint? voor de loc gemaakt, met daarop de weerstanden voor de LEDs, een stekker voor de decoder en stekkerverbindingen met de motor - kan die gemakkelijk gedemonteerd worden - en de verlichtingsprints in de kap.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Zeer indrukwekkend relaas. Mijn respect.

Maar zou hier ook niet iets te vinden zijn? Het lijkt er op dat deze firma ook heel veel op dit gebied aanbied.

Dat ziet er ook allemaal zeer "gelikt" uit maar ik kan mij weer vergissen natuurlijk.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Om ruimte te maken voor deze attributen moeten voor- en achter op het frame de houders van de gloeilampjes (2. op de foto van het frame) verdwijnen en een ?kolom? (3. op de foto van het frame) waar de originele Märklin-elektronica aan bevestigd was zit ook in de weg voor de basisprint en moet dus plaatsmaken. De ijzerzaag en vijl zijn ook hiervoor weer de gebruikte gereedschappen.


Cosmetische aanpassingen


Zoals gezegd moeten de Märklin-tyfoons wijken voor Roco-konijnenhokken, die dan op de juiste plaats worden bevestigd met wat seconden-gel. Helaas dekt dit niet de gaten af waar de tyfoons in vast zaten. Om dit niet al te moeilijk op te lossen heb ik een klein vlak plaatje styreen over de gaten geplakt, net achter de tyfoons. Niet geheel naar het grote voorbeeld, maar wel effectief. Beide geschilderd met Humbrol 125 satin wat niet precies de grijze kleur is van de loc, maar zo weinig verschilt, dat ook na hier en daar het originele grijs wat bijschilderen, het vrijwel onzichtbaar is geworden.
Om de voorkant van de loc wat meer ?smoel? te geven wil ik de remslangen, die in de basis al in de gegoten metalen kap zijn weergegeven, verlengen.
Daarvoor wordt natuurlijk eerst de Märklin-koppelhaak aan de voorzijde verwijderd.
Waar moeten die slangen aan vast komen te zitten?  Dit ?probleem? had ik al eerder bij de Märklin 1702, die mijn DD-AR mag trekken/duwen, aangepakt door een stukje styreen onder het metalen frame te bevestigen met 2 M2 schroefjes. Aan dit plaatje heb ik stukjes gebogen lakdraad ø 0,6 mm gelijmd, die het verlengde vormen van de aangegoten remkranen met een stukje slang.

De koppeling

De 1631 heeft metalen koppelhaken, wat destijds bij Märklin gebruikelijk was. Zoals gezegd gebruik ik Roco-kortkoppelingen voor mijn treinenbedrijf en liefst zo kort mogelijk gekoppeld.
De eerder genoemde 1702 heeft origineel koppelingen die op dezelfde plek zijn bevestigd, maar van kunststof zijn gemaakt. Van deze 1702 is nog een koppeling over en die gebruik ik nu voor de 1631. Het achterste deel van de (1702) koppeling wordt aan een Roco kortkoppeling gelijmd met seconden-gel. Ter versteviging wordt een klein plaatje styreen aan boven en onderzijde gelijmd. Deze constructie heeft zich al aan de 1702 bewezen en wordt in feite nu gekopieerd voor de 1631.
Dit is nu het kortste wat mogelijk is. In bochten zullen de binnenste buffers elkaar gegarandeerd raken en dankzij het feit dat de buffer van de loc redelijk fors is, gaat dat goed.
Ik rechte lijn en trekkend zal de bufferafstand zo?n 2-3 mm zijn. Gezien  het feit dat de loc geen kortkoppel-mechanisme heeft is dit voor mij acceptabel.

Conclusie

Kan er nog meer verbeterd worden aan dit bijna 30 jaar oud model? Zeker wel?
Er kunnen mooiere en meer realistische pantografen worden gemonteerd. Ik sluit niet uit dat dit nog ooit nog eens gebeurt. De roosters zijn, zoals eerder opgemerkt, veel te dik. Dunner maken zie ik  op dit moment nog niet zitten. Een kortkoppel-mechanisme monteren zou kunnen. Symoba heeft mooie, kleine exemplaren die wel kunnen passen. Er zal dan ook ruimte gemaakt moeten worden bij het wielstel anders past het zeker niet. Gezien de resultaten van de huidige koppeling zie ik daar echter geen meerwaarde in, de 1631 mag zo weer de baan op.
Snelfilterkoffie en Senseo  hebben de koffiemolen uit de keuken verdreven, de Faulhaber was nodig om die ook van zolder te doen verdwijnen? Ik ben er niet rouwig om. Mijn 1631 kan weer jaren mee!

Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: Hans Biere op woensdag 10 februari 2016, 20:25:03
Maar zou hier ook niet iets te vinden zijn? Het lijkt er op dat deze firma ook heel veel op dit gebied aanbied.

Vast wel Hans, maar voor aanzienlijk hogere prijzen  ;)
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
zeker netjes gedaan... ik deed het eerder in 1200, die behoefde nog wel speciale aanpassing voor het motordraaistel... (heb ik van stukje 230v steker stukje met exact de juiste vorm afgezaagd en vastgezet met secondenlijm)
zal er ook nog wel eens leds in maken...
zo'n item als dit stimuleert wel weer!
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
De 1212 staat nog in de lijst van om te bouwen loks en ik had inmiddels gezien dat het 3D printsel daar een specifiek vorm moet gaan krijgen om het gemis van het motordeksel te compenseren.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Later kwam ik er achter dat de frontlichten aan de achterzijde niet werkten als de rijrichting wisselde.
Aan de voorkant gingen keurig de sluitlichten aan, maar aan de achterzijde bleef het donker...
De beide printjes had ik getest voor ik ze inbouwde, maar dat was los en rechtstreeks op een regelbare voeding.
Nu bleek er wat mis....meten is weten dus de lok open en kijken of er wellicht een LED stuk was.
Dat bleek niet het geval. Dan het schema eens checken.
Ik heb geen technische gegevens van de LED's, maar na wat proberen kwam ik er achter dat de gele LED's mooi branden bij 2,5 V en de rode bij 2,2 V.
Daarmee aan het rekenen geslagen met de wél brandende LED's, kwam ik uit op een stroom van 8-12 mA.
Toen zag ik ook waarom het niet werkte. Over de gele draad stonden twee series van LED's parallel die elke een andere spanning nodig hadden.
De drie gele + een diode zo'n 8,2 V, de twee rode slechts 4,4 V.
Om die gele goed te laten branden bij zo'n 10 mA is een weerstand van 980 Ohm nodig, voor de 2 rode 1360 Ohm.
Voor de gele zat er dus in principe al de juiste waarde in (1k), maar de rode toe moest er nog 360 Ohm bij komen.
Die had ik niet, daarom maar een 330 Ohm geplaatst en werken!

Op deze manier heb ik aan de voorzijde wisselende seinen en als je omschakelt naar achteruit rijden gaan ook de frontseinen achter aan.
De sluitseinen achter gaan via F2 zodat, als er een sleep achter hangt, je F2 kan uitzetten.
Met hulp van een collega modelspoorder is het gelukt om via function mapping F2 zo te mappen dat als F2 is ingeschakeld deze richtingsafhankelijk werkt.
Via F1 kan het rangeersein aan worden gezet. Wel F0 n F2 uitzetten, anders heb je een lichtorgel  :D
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Toen de eerste lok een succes bleek -de 1631 heeft inmiddels heel veel km's gemaakt in Waldijk- durfde ik meer motoren te bestellen.
Er staan nl. nog wel een paar Märklin's analoog te wezen met koffiemolen...  :?

Het artikelnummer van de motor: 1516T006S
Het artikelnummer van de tandwielen: ZR47
Website: http://www.lemo-solar.de

Het opboren gaat vrij simpel met het handboortje. De 2e zending motoren heeft wel assen van 1,5 mm.
Eerst boren met 1,4 mm en daarna voorzichtig de 1,5 mm boor er door en dan klemmen ze prachtig op de assen
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Het volgende slachtoffer was de 1702. Deze reed al een tijdje digitaal rond met een ESU-magneet en origineel anker. O.a. de reden van deze exercitie...

Magneet er uit, anker er uit, schoonmaken. Asgat opboren naar 1,6 mm, 3D geprint passtuk monteren, motor er in, aansluiten en gaan!
Nou ja....de decoder afstellen en zo...wat nog wel een dingetje is.

Daarna kwam de motorpost aan de beurt. Het voordeel was dat deze al LED's had. De printjes moesten wel aangepast worden.
Elders op dit forum is dit al eens laten zien door Wijbe.

De motor plaatsen ging hetzelfde. Ook hier heb ik een basisprintje gemaakt waar de bedrading van de LED's rechtstreeks aan gesoldeerd zijn nu de bedrading gewoon in het frame zit. De weerstanden zitten weer op het printje en ook weer een stekkerverbinding voor de decoder zodat die gemakkelijk gewisseld kan worden.
Dat geldt overigens ook voor de motor om het wielstel gemakkelijk verwijderbaar te houden.

Nog wat versierselen aan de voorzijde (waar diode's al niet voor gebruikt kunnen worden) en de motorpost kan worden ingezet met een sleepje hbbkkss-en
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Beste Jakop,

Heel mooi, daarnaast zie ik ook eens echte goede tandwielen met goed gevormde tanden, een zgn. cycloïde vertanding, het zou denk ik al heel wat schelen als Tante M eens een bezoekje brengt bij Zahnrad Fabrik Friedrichshafen of Reintjes in Hameln om te leren hoeveel geluid dit soort vertanding scheelt t.o.v. rechte vertanding.

Groet, Anne W
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik had bij lok nr. 1 geluk qua lawaai, maar bij nr. 2, de 1702 had ik norm veel herrie  :-(
Mijn oplossing is kogellagervet op de tanden. Dus zeker niet op de vlakken van de tandwielen, maar met een satéprikker kleine dotjes op de tanden aangebracht en dan zachtjes draaien tot alle tanden van alle wielen dik in het vet zitten. Ze worden er niet fluisterstil van, maar wel veel stiller dan voor de behandeling.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Hoi Jakop,

De eerste foto's kwamen bekend voor.
Het ziet er allemaal erg netjes uit. :thumbup:
Ik heb ook al eens gezocht naar een kleinere motor dan die in de Miba werd gebruikt.
De lagere werkspanning deed me twijfelen.

PS, hebben die dikke aansluitdraden bij de motorpost voldoende souplesse om het motorblok vrijelijk te laten bewegen?
Had je deze niet beter langer gelaten en in een "U" gelegd?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Kan je dit verhaal en zo niet in de wiki zetten?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Zoals op de foto, functioneert het nu Ad.
Is dus flexibel genoeg.

Het enige bijkomende 'nadeel' is nu met de kappen er op dat je bij lage snelheid een zachte brom hoort.
Zonder kap hoor je dat niet. Het komt dus doordat de kap als klankkast functioneert vermoed ik.
Als er een lok start in het schaduwstation hoor je dus eerst een zachte brom voordat het wielgeluid het overstemt.

@Olav  Dat vroeg Sacha eerder ook al. Ik heb dat eens bekeken en daar zou ik me eerst eens in moeten verdiepen hoe dat moet. Als iemand, die dat al weet, het wil plaatsen, kan ik tekst en foto's sturen.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Jakob,

Strakke ombouwen!

Nu kun je in de meeste locs met 4 functieuitgangen front en sluitseinen laten schakelen, maar is het niet leuker dat je rangeersein, cabineverlichting en al krijgt? Zonder voorwaarden dat een andere verlichting aan of uit moet staan. Met een 22 plux (9 versterkte functieuitgangen) kun je veel meer schakelen. Kost een paar euro extra, maar dan heb je ook wat extra :mrgreen:

Ons forumlid 'Flyerman' heeft goedkope printjes ontwikkeld voor de 22 plux:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56545.msg1047019#msg1047019
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Begrijp ik Wijbe, maar voor mij niet zo interessant. Het wordt nl. nooit donker in Waldijk  ;)
Ik heb of plaats ook geen verlichting in rijtuigen om die reden en cabineverlichting zie je dan ook niet.
Is een persoonlijke keuze. Wellicht als alles af is over zo'n 23 jaar of zo dat ik aan verlichting ga beginnen  :D
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ziet er strak en uitnodigend uit allemaal. Ik denk er sterk over na om ook zo'n project te gaan starten.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Zeker interessant, alleen... Wat als je niemand hebt die een 3D printer heeft? Hoe kun je dan het beste de boel fixeren? Want zo mooi als hier gebeurt, wordt dan lastig denk ik...
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Misschien zijn de 3-d prints bij Jakob verkrijgbaar?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
voor de koppeling kun je ook de marklin 404020 houder gebruiken,en voor de verlichting heb ik de keuze gemaakt om de led print van de marklin 37205 te gaan gebruiken ik vind het persoonlijk niks om verlichting in de kap te hebben zitten! en ga al mijn 1600/1700/1800 van plux22 drager printen voorzien die flyerman heeft laten maken!
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Jakop,
ik heb van de Maxon motor het tandwiel omgedraaid op de as
en kon daardoor de motor zo in het motorhuis van de 1600/1700 duwen...
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: Wijbe op donderdag 11 februari 2016, 13:27:38
Misschien zijn de 3-d prints bij Jakob verkrijgbaar?

Ik print ze niet zelf, maar dat doet een collega van me op zijn zelf gemaakte 3D printer.
Vanmiddag met hem overlegd, maar de maatnauwkeurigheid is niet perfect en daarom ziet hij verkopen niet zitten. Op BNLS is een 3D-printer aanwezig: Mitchel die op shapeway zijn eigen 'winkeltje' heeft.
Wellicht is die te interesseren voor een tekening.

@ Wim. Welke dé Maxon motor? Heb je een linkje?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ah juist. Dat is motor waar ik ook aan refereer in de eerste post.
Elders vond ik dat óf motor kleiner gedraaid moest worden óf het motorhuis opgeruimd omdat hij anders niet er in paste.
Had jij daar geen last van? Of is dit een andere type Märklin motor waar je hem ingezet hebt?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ik ben de ombouwer van die 01 toen ik nog drie railde. En de motor ging er zachtzuigend zonder aanpassingen in.

Maar niet altijd, soms moet er gefreesd worden, hier een Trix 1215 die nu nog z'n rondjes rijdt maar dan met een ACTS 1251 kap:



Het motortje zit met 2 druppies holtmelt lijm vast in het motorhuis.

Met groet,
Ben.

Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: Spoorman op donderdag 11 februari 2016, 20:23:20Maar niet altijd, soms moet er gefreesd worden,

Zeer bedankt voor de tip. Dat soort fratsen ga ik dus niet uithalen. Ook andere 3D zaken ga ik niet doen. Dan maar geen Faulhaber...
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Het is ook geen verplichting Hans. :)
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Nee Ben.

Zo zie ik dat ook niet.

Maar wie weet is er een eenvoudigere manier (en wellicht duurdere) om dit te verwezenlijken. Ik heb inmiddels één NS 1600 voorzien van een ESU Loksound. Ik ben daar werkelijk zeer van onder de indruk. Bijna de werkelijkheid wat geluid betreft. Ik zie wel wat ik verder met de motoriek ga doen. Is bij SB beginnen met rondkijken.

Frezen, opboren en 3D printen zijn mij vele stations te ver en begin ik vooralsnog niet aan.

Als het zonder dat niet gaat lukken? Dan maar niet. Leuk om is te experimenteren. Maar of het echt nodig is? Zo slecht rijdt het nou ook weer niet met die 5* aandrijving.

Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Sb modelbau heeft sinds enige tijd ( neuheit 2015 ) speciaal voor marklin loks  mooie platte motoren gemaakt
http://www.sb-modellbau.com/index.php?cPath=256_27_340

Volgens mij geen freeswerk meer nodig.
Jan
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
waarom is er nog geen bedrijf  die motor exact passend maakt voor bvb marklin dus geen ronde behuizing maar uitstulpingen op de plekken van de bevestigings schroeven zodat die gewoon vast geschroefd kan worden!
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Zie mijn post hierboven.. Geen freeswerkzaamheden, direct passend
Jan
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Hoi Jan,

Jouw link naar SB verwijst naar motoren voor vooral oudere locomotieven met een LFCM, zoals de 3021, 3048 en 3011 etc.
Wat op zich ook prima is, voor diegene die zijn oude loc stiller wil maken.
Zelf zou ik deze oudere locomotieven origineel laten, maar dat is mijn bescheiden mening. ;)
Voor de Re460 staat er een "flachmotor" afgebeeld die niet in het bestaande frame past, maar er tegenaan wordt gemonteerd en freeswerkzaamheden nodig zijn.
Dat is iets anders dan wat Jakop laat zien, namelijk een kleine motor met geprint passtuk zonder aanpassingen aan het motorblok.
Het mooi zijn als SB hierop inhaakt.
Alleen die prijzen...
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Hier wat voorbeelden die in Nederlandse Märklinproducties zouden kunnen. Er hangt wel een (behoorlijk) prijskaartje aan...........
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: Kappa op vrijdag 12 februari 2016, 09:28:08

Zelf zou ik deze oudere locomotieven origineel laten, maar dat is mijn bescheiden mening. ;)


Eigenlijk is dat wel de beste optie. Hop de vitrine in en een fluisterstil exemplaar van een ander merk kopen. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Ben wat zal jij een lege vitrine hebben. ;)
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Nou, dat lijkt mij niet gezien Ben zijn laatste bericht hier.

Daar staan al zijn Märklinmodellen in waar hij al sinds een paar jaar niet meer mee rijdt....... :) ;)
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
wat ik las over het ' lichtorgel' 

Ik heb een half jaar stage en vervolgens een jaar bij een spoorwegaannemer als operator/machinist gewerkt, en het de 3 seinbeelden die bij mij bekend zijn zijn de volgende ( voor rijdend materieel op Nederland spoor althans) en ja ik heb ook even ' met een echte (werk) trein mogen rijden en dat was echt enorm kicken!

maar goed... om even op seinbeelden terug te komen...

1x geel ( aan weerzijde) is rangeersein
3xgeel voor, 2x rood achter is 'normale rijbeeld'  ( hoe moet ik het anders omschrijven)
3xgeel en 2x rood aan een zijde is noodsein ( ongeval of aanrijding oid)

dus alle lampen aan een zijde aan kan wel... maar dan moet er wel een reden voor zijn.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Maar zo'n faulhaber kost onder tussen ook 45 euro en dan nog het werk wat je er aan hebt dan is zo'n kant en klare ombouw wel makkelijker!


Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Mark,

De Faulhaber kost ?17, geen ?45.

Off-topic vraagje: heeft jou toetsenbord ook de punt in het assortiment? De uitroeptekens zijn wat irritant. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Waar haal jij die Faulhaber vandaan voor 17 euro Ben?  Welk type gebruik je dan?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Kijk hier maar eens:
http://www.lemo-solar.de/shop/glockenankermotoren.php

motor was ooit 16 euro nu 46,90
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: Jakop op woensdag 10 februari 2016, 21:00:09

Het artikelnummer van de motor: 1516T006S
Het artikelnummer van de tandwielen: ZR47
Website: http://www.lemo-solar.de


Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Bild: Grossansicht Glockenankermotor Modelleisenbahnmotor nach MIBA SPEZIAL 71

Art.Nr.: 2017R012

Artikel: 11 von 22

Glockenankermotor Modelleisenbahnmotor nach MIBA SPEZIAL 71

Glockenankermotor nach Umbaubeschreibung 

Glockenankermotor NACH MIBA SPEZIAL 71 / Nennspannung 12 Volt, Betriebsspannung 0,2 -18 Volt, Leistung 0,4 Watt, Leerlaufdrehzahl 12 700 Upm, Leerlaufstrom 11 mA, Max. empfohlener Dauerstrom 100 mA, Anhalte-Drehmoment 1,1 mNm, Wirkungsgrad 56 %, Maße: 20 mm Ø x 17 mm länge, montiertes Ritzel Modul 0,4 / 8 Zähne / 4 mm Ø , (dieses Ritzel passt 100 % zum Originalgetriebe), Gewicht 21 g.
Hinweis: Unser Sonderpostenmotor Art.Nr.S2017R0412 zum Sonderpreis ist leider vergriffen.
Dieser angebotene Motor gilt als Nachfolger, stammt aus laufender Fertigung und ist in beliebigen Stückzahlen lieferbar.
Umbauvorschläge siehe www.stummiforum.de

46,90
EUR

inkl. 19,00% MwSt.
zzgl. Versandk.

Er worden vlgs mij 2 motoren door elkaar gehaald... ;)

Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Interessant,

Ik heb nog 1 vraag :

De motor die Ben aangeeft heeft 6V nominaal bij een bedrijfsspanning van 0,2- tot 9V.
Gaat dat goed met een spanning vanaf een centrale die toch dacht ik hoger ligt ?

Kan iemand mij dat uitleggen als motoren-analfabeet ?
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Naamgenoot: De link klopt niet. Moet zijn: www.stummiforum.de
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
 :thumbup: ;)
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Citaat van: fonzo999 op maandag 15 februari 2016, 16:07:22
De motor die Ben aangeeft heeft 6V nominaal bij een bedrijfsspanning van 0,2- tot 9V.
Gaat dat goed met een spanning vanaf een centrale die toch dacht ik hoger ligt ?

Kan iemand mij dat uitleggen als motoren-analfabeet ?

Dat gaat goed doordat de decoder hem 'stuurt'.
Er staat dus gewoon zo'n kleine 20V op de motor, maar die krijgt hij in hele kleine pulsen waardoor het voor de motor veel minder lijkt.
Zie ook dit topic bij MSW.
Ik link naar het bericht met de plaatjes met de scoop, maar het hele topic is in wezen daar over.
Re: Faulhaber motoren inbouwen in Märklin loks
Oké, is me nu duidelijk. Thanx Jakop ! :thumbup: