Hoi,
Heb sinds kort bovengenoemde led-strip met geïntegreerde decoder.
Voor wie deze strip niet kent: bevat 11 leds, verdeeld over 5 groepen
(3+2+2+2+2), welke afzonderlijk aanstuurbaar/programmeerbaar zijn.
De bedoeling is met één led-strip twee (umbau) wagens te verlichten:
dus de led-strip moet door midden. Geen probleem, dat kan gewoon,
daarin is voorzien. Waar de documentatie van ESU over zwijgt, is of je
het tweede stuk dan weer middels draad functioneel op de decoder aan kunt
sluiten. Dus heb ik zelf proberen uit te vogelen, wat ik nou "stuk" maak, als
ik de strip doormidden snij/zaag. Dat valt nog niet mee met die haarfijne
leidinkjes en mijn slechte ogen.
Als digibeet en "led-leek" zou je denken, dat er toch minstens vier verschillende
leidinkjes naar die vijf verschillende groepen zouden gaan (de eerste drie leds
zitten "tussen" de besturingselectronica). Nu kan ik wel vier verschillende leidingen
onderscheiden, maar niet de bovenbedoelde, n.l.: twee doorlopende verzorgings-
leidingen (bij Märklin dus: "digitale wisselstroom") en een plus- en min-leiding
van led naar led. Aanvankelijk snapte ik niet hoe de verschillende groepen werden
aangestuurd en begon sterk te twijfelen of ik het wel goed zag, tot er vanavond
een
bij me ging branden: ik dacht teveel vanuit de FX decoder met separate
leidingen. Op een led-strip ligt het natuurlijk veel meer voor de hand de verschillende
groepen middels multiplex-technologie te schakelen! Dus nog 's goed gekeken, en idd voor
ieder ledje zit een soort sub-microbubbeltje, wat waarschijnlijk een soort filtertje o.i.d. is.
Dat opent geheel nieuwe perspectieven. De achtergrond van mijn aanschaf is namelijk,
dat ik de electrische installatie van 3-assige Umbauwagens wil nabootsen: iedere wagen
in een paartje had een eigen generator, en verzorgde de helft van z'n eigen verlichting en
de helft van de verlichting van de andere wagen. Valt één generator uit, zit men toch niet
in het donker, was het idee hier achter. Aan de groepsindeling op de led-strip heb ik niet
zoveel (liggen achter elkaar), want de indeling moet om-en-om worden (één lamp verzorgd
door eigen generator, de volgende door partnergenerator, daaropvolgende eigen generator etc.)
Nu had ik al bedacht sommige leds los te solderen en via leidinkjes met de juiste groep te
verbinden, maar als het klopt wat ik denk, n.l. dat enkel het miniscule filtertje bepaalt tot
welke groep een led behoort, dan wordt de klus aanzienlijk gemakkelijker. Ik zou de strip
bijna helemaal in stukjes kunnen zagen en de stukjes in de juiste volgorde weer met elkaar
kunnen verbinden. Het maakt immers niet uit, wáár het ledje zit.
Mijn vraag: Wie heeft er (genoeg) verstand van multiplexing en kan mijn vermoeden bevestigen???Tweede vraag/probleem: de led-strip heeft ook een AUX-uitgang, welke tot maar liefst 100mA
te belasten is. Dat is veel (vijf stripjes van 5, misschien wel 6 witte ledjes?) gezien het stroom-
verbruik van de strip zelf (ca. 25 mA). Nu kan ik wel wat extra ledjes in de wagens gebruiken,
maar zoveel heb ik ook weer niet nodig.
Ik begrijp wel ongeveer hoe je een voorschakelweerstand berekent, maar kom met een constante
stroombron, en ik ben
completely lost. Ik denk dan dat je daar een vrijwel ongelimiteerde hoeveelheid
leds in serie op kunt aansluiten, maar zo paradijselijk is de werkelijkheid toch ook weer niet. Maar hoe
je wel de hoeveelheid berekent, geen idee...
Dus
mijn tweede vraag: hoe bepaal ik de hoeveelheid leds en de eventuele voorschakel-weerstand bij een
max. belasting van 100mA?De led-strip werkt bij een "verzorgingsspanning" van 4-24 volt =/~
Wie-o-wie helpt me verder?
Mvg, Willem
P.S. Heb deze vraag in iets andere vorm ook op het ESU forum gesteld, helaas tot op nu toe (na bijna een
maand) nog geen enkele reactie.
P.S.2: Sorry voor de lap tekst, maar ging ff niet anders...