Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?

Gestart door BlueTrain dinsdag 09 februari 2016, 05:19:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Hoi,

Heb sinds kort bovengenoemde led-strip met geïntegreerde decoder.
Voor wie deze strip niet kent: bevat 11 leds, verdeeld over 5 groepen
(3+2+2+2+2), welke afzonderlijk aanstuurbaar/programmeerbaar zijn.
De bedoeling is met één led-strip twee (umbau) wagens te verlichten:
dus de led-strip moet door midden. Geen probleem, dat kan gewoon,
daarin is voorzien. Waar de documentatie van ESU over zwijgt, is of je
het tweede stuk dan weer middels draad functioneel op de decoder aan kunt
sluiten. Dus heb ik zelf proberen uit te vogelen, wat ik nou "stuk" maak, als
ik de strip doormidden snij/zaag. Dat valt nog niet mee met die haarfijne
leidinkjes en mijn slechte ogen.
Als digibeet en "led-leek" zou je denken, dat er toch minstens vier verschillende
leidinkjes naar die vijf verschillende groepen zouden gaan (de eerste drie leds
zitten "tussen" de besturingselectronica). Nu kan ik wel vier verschillende leidingen
onderscheiden, maar niet de bovenbedoelde, n.l.: twee doorlopende verzorgings-
leidingen (bij Märklin dus: "digitale wisselstroom") en een plus- en min-leiding
van led naar led. Aanvankelijk snapte ik niet hoe de verschillende groepen werden
aangestuurd en begon sterk te twijfelen of ik het wel goed zag, tot er vanavond
een :idea: bij me ging branden: ik dacht teveel vanuit de FX decoder met separate
leidingen. Op een led-strip ligt het natuurlijk veel meer voor de hand de verschillende
groepen middels multiplex-technologie te schakelen! Dus nog 's goed gekeken, en idd voor
ieder ledje zit een soort sub-microbubbeltje, wat waarschijnlijk een soort filtertje o.i.d. is.
Dat opent geheel nieuwe perspectieven. De achtergrond van mijn aanschaf is namelijk, 
dat ik de electrische installatie van 3-assige Umbauwagens wil nabootsen: iedere wagen
in een paartje had een eigen generator, en verzorgde de helft van z'n eigen verlichting en
de helft van de verlichting van de andere wagen. Valt één generator uit, zit men toch niet
in het donker, was het idee hier achter. Aan de groepsindeling op de led-strip heb ik niet
zoveel (liggen achter elkaar), want de indeling moet om-en-om worden (één lamp verzorgd
door eigen generator, de volgende door partnergenerator, daaropvolgende eigen generator etc.)
Nu had ik al bedacht sommige leds los te solderen en via leidinkjes met de juiste groep te
verbinden, maar als het klopt wat ik denk, n.l. dat enkel het miniscule filtertje bepaalt tot
welke groep een led behoort, dan wordt de klus aanzienlijk gemakkelijker. Ik zou de strip
bijna helemaal in stukjes kunnen zagen en de stukjes in de juiste volgorde weer met elkaar
kunnen verbinden. Het maakt immers niet uit, wáár het ledje zit.

Mijn vraag: Wie heeft er (genoeg) verstand van multiplexing en kan mijn vermoeden bevestigen???

Tweede vraag/probleem: de led-strip heeft ook een AUX-uitgang, welke tot maar liefst 100mA
te belasten is. Dat is veel (vijf stripjes van 5, misschien wel 6 witte ledjes?) gezien het stroom-
verbruik van de strip zelf (ca. 25 mA). Nu kan ik wel wat extra ledjes in de wagens gebruiken,
maar zoveel heb ik ook weer niet nodig.
Ik begrijp wel ongeveer hoe je een voorschakelweerstand berekent, maar kom met een constante
stroombron, en ik ben completely lost. Ik denk dan dat je daar een vrijwel ongelimiteerde hoeveelheid
leds in serie op kunt aansluiten, maar zo paradijselijk is de werkelijkheid toch ook weer niet. Maar hoe
je wel de hoeveelheid berekent, geen idee...
Dus

mijn tweede vraag: hoe bepaal ik de hoeveelheid leds en de eventuele voorschakel-weerstand bij een
max. belasting van 100mA?


De led-strip werkt bij een "verzorgingsspanning" van 4-24 volt =/~

Wie-o-wie helpt me verder?

Mvg, Willem

P.S. Heb deze vraag in iets andere vorm ook op het ESU forum gesteld, helaas tot op nu toe (na bijna een
maand) nog geen enkele reactie.
P.S.2: Sorry voor de lap tekst, maar ging ff niet anders...
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Hi Willem,

Nu ken ik deze strip niet maar volgens mij kan je alleen de LEDs' per groep "knippen".
Kijk eens hier voor de weerstand berekening bij LED's voor je Aux uitgang:
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

groet
Harald
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Willem,

Naar mijn weten is wel 'per ledgroep een functieuitgang'. Kwestie van de printbanen volgen zou je dan zeggen. (Echter wel dubbel of meerlaagse print.... Dus soms lastig te vinden) Eventueel printbanen vrij krassen om draden op te solderen en/of printbanen doorsnijden om een nieuwe indeling te maken.

Maar kijk ook eens naar de Digikeijs 80010. Die kun je precies zo programmeren als jij wilt. Heeft 4 ledgroepen en juist per led 1tm4 genummerd. Maal 3. Te delen en weer vast te solderen, als je de printbanen volgt.
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Hi, Harald en Wijbe,

Dank voor jullie reacties.

@Harald: je kunt de strip op 8 plekken inkorten, aangegeven door "stippellijn" en 8 soldeerpads op die plek.
Alleen de eerste groep (van 3 leds) is niet deelbaar, omdat daar de decoder componenten zitten.
Bedankt voor de link, probleem is een beetje, dat ik niet weet hoeveel Volt de Aux levert. MS2  geeft aan:
18,2 Volt baanspanning. Dat wordt gelijkgericht door de decoder, maar hoeveel Volt dat dan levert?
18,2 x 1,4?

@Wijbe: Dat heb ik dus geprobeerd: printbanen volgen. De strip is zeer dun, dus meerlaagse banen zouden
op de een of andere manier te vinden moeten zijn. Niet dus. Ook op het meegeleverde schema zijn maar vier
"Leiterbahnen" te onderscheiden: twee doorlopende voor de voedingsspanning, en een plus en min leiding.
Als die microscopisch kleine bubbeltjes idd filters zijn, die bepalen of een led wel of niet reageert, dan maakt
het niet uit, wáár de led zich op de strip bevindt. Je zou bijv. een led van groep E achter groep A kunnen plaatsen,
etc. Het maakt voor de aansturing niet uit, maar voor het lichtbeeld wel. Wil je bijv. een knipperende TL-balk
imiteren, kun je nu alleen een hele groep laten knipperen, niet erg realistisch. Maar als je een van de twee LEDs
ergens anders op de lijst zou kunnen plaatsen, heb je al een veel realistischer beeld. Vergelijk het met de
lichtseinenserie 76xxx van Märklin. Die wordt ook zo aangestuurd.
Ik zal proberen een afbeelding van het schema te uploaden....
En Digikeys, tja, ik heb al drie van deze strips voor 3 Umbau-paartjes...

Mvg, Willem
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
vermoedelijk is de AUX uitgang de aangelegde spanning - 1.5 V. Is de regel op de decoders van ESU.
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Hoi,

Het lukt helaas niet, het "schema" van de LED-strip te kopiëren uit de PDF.
De PDF is hier te downloaden.

De plekken waar de strip is te splitsen, zijn hier te vinden (ff naar beneden scrollen).

@Johny:

Thanks, dat geeft tenminste een indicatie van waar ik rekening mee moet houden.
Voor de zekerheid is doormeten waarschijnlijk het beste...

Mvg, Willem
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Ben ook niet voor één gat te vangen, ESU!  :D
Dus maar ff screenprint van PDF gemaakt:

Totale "schema" LED-Lijst:



Detailaanzicht Groep/LED:



Mvg, Willem
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Als je nou een scherpe foto plaatst waarop je de componenten eventueel kan herkennen ?
Ik verwacht dan een smd-weerstand te vinden op de plek waar je ¨Multiplex filter¨ gezet hebt.
Het gehele multiplex-concept verwijs ik nu alvast naar het land der fabelen  :)
Maar ja, wie weet ?

grv Huub
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
De groepen B t/m E zijn allemaal hetzelfde. En het bubbeltje wat je daar ziet is een serieweerstand per led, zet je multimeter er maar op.

Je kunt bij wijze van spreken segment D eruit knippen en de plussen en minnen van C en E weer doorsolderen, de hele boel staat parallel.

Met groet,
Ben.
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Hallo, Huub en Ben,

Ik zou niets lievers doen dan een fotootje plaatsen, maar 1) mijn camera doet het niet;
en 2) is het zeer de vraag of die een voldoende scherpe foto kan produceren.
Dus, je zult het ff met deze belabberde schema's moeten stellen, 't is ff niet anders. :?
Ik wil direct geloven, dat jullie meer verstand van elektronica hebben dan ik, maar één ding
kan ik met m'n boerenverstand niet bij: hoe worden de verschillende groepen dan aangestuurd/
geschakeld? Ik vind de banen daarvoor niet???
En bij een constante stroombron heb je geen voorschakelweerstanden nodig,
begreep ik tot nu toe, dus hoe zit dat dan???

Mvg, Willem
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Wat ik eerder schreef is niet correct, verder kan ik er ook geen soep van koken. :) In ieder geval is elke groep apart aan schakelbaar maar dat wist je al. :D

Om op je vraag terug te komen over AUX1: je kunt die uitgang belasten met max. 100mA bij een spanning van pak 'm beet 20V. Een reeks van 5 witte ledjes bij zo'n 10mA vraagt een voorschakelweerstand van ongeveer 470 ohm. In theorie kun je dat truukje dus 10 keer doen, de reeksen van 5 ledjes met elke een voorschakelweerstand zet je parallel.

Met groet,
Ben.
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Type dan eens de termen ¨smd weerstand¨ (en dan nog eens ¨smd condensator¨) in bij google en klik dan op afbeeldingen.
Een veelvoud aan componenten kan je nu zien en als je ook maar iets van elektronica weet, moet je hier toch wel uit komen, dacht ik ?
Verder is het wat Ben zegt, zonder fatsoenlijke afbeeldingen kan je niets.

grv Huub
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
@Huub,

Er zit op de lijst in ieder geval een "typical" SMD-weerstand met nummer
(bij de decoder componenten), en deze wriemeltjes/bubbeltjes gaan op z'n
minst wel vier keer in zo'n SMD-weerstand. Het zouden nog kleinere weer-
standen kunnen zijn (in de zin van "kleinere bouwvorm": 0402?), maar
evengoed wat anders... Ik kan het gewoon niet goed zien, zelfs niet met
een loep.  :?

Mvg, Willem.
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
@Ben:

Begrijp eigenlijk niet, waarom je nu wat je schreef niet correct noemt? :?
Groep B t/m E zien er allemaal hetzelfde uit, dat is correct. Zelfs A zal daar
wel gelijk aan zijn, al valt dat niet direct te herkennen. De LEDs zijn allemaal
parallel gezet. Dat lijkt me ook correct, anders ("in serie") kun je ze niet per stuk
verwijderen zonder problemen te veroorzaken. Het enige probleem is, hoe de aan-
sturing geschiedt. Volgens mij spelen die micro-elementjes daar een rol in, maar ik
kan me vergissen. En of je het nu multiplexing of wat anders moet noemen, zal me
verder worst wezen...
Tja, dan zal ik wat anders moeten verzinnen, hier kom ik ook niet verder... :?

Mvg, Willem.
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Ik hou het toch echt op een weerstandje.

Wil je het zeker weten? Multimeter erop. Of de volgorde van wat ledjes omwisselen, dus de strip in stukken knippen en weer aansluiten.
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Citaat van: BlueTrain op vrijdag 12 februari 2016, 08:22:21

Begrijp eigenlijk niet, waarom je nu wat je schreef niet correct noemt? :?


Ik schreef dat je er een segment tussenuit kunt halen. En daar ben ik niet meer zo zeker van.

Je schrijft dat je slechte ogen hebt, is er geen familielid of een vriendje die je kan helpen? Ik hou het toch op printbaantjes, je komt er achter als je een laatste segment afknipt en laat kijken of er meerdere layers van printbanen zijn. Maar als gezegd: ik weet het ook niet.

Met groet,
Ben.
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Meet eens tussen de + en - soldeerpads van diverse secties.
Grote kans dat de - en - van een verschillende secties niet direct zijn doorverbonden.
Als ik goed naar je foto kijk zie ik daar geen print spoor doorlopen en bij de + wel.

Robin
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
OK,

Ik ben eruit. Dat wil zeggen, niet echt, maar toch...
Ik heb alles nog 's zo goed mogelijk proberen te bekijken en te vergelijken.
(maar dit keer bij daglicht i.p.v. kunstlicht) :oops: :oops:
Die micro-dingetjes zijn idd. een zeer kleine bouwvorm weerstandjes.
En de printbaantjes, die op de achterzijde te zien zijn, leken op het eerste
gezicht dezelfde als op de bovenzijde, maar blijken op bepaalde punten
toch net ff iets anders te lopen. Dus printbaantjes, jullie hadden gelijk,
en ik had in eerste instantie beter moeten kijken.   :?  :? :oops: :oops:
Tja, moet toch 's wat aan m'n ogen laten doen... 8o
Afijn, da's dus een flinke tegenvaller, terug naar Plan A of uit proberen
te vogelen hoe die verbindingen precies lopen, hetgeen momenteel een
onbegonnen werk lijkt...
Iedereen bedankt voor het meedenken (en het volharden in je standpunt!)

Mvg, Willem.
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Hoi Hero,

Ik heb het even gecheckt, maar de minnen lopen overal gewoon door.
Zoals op het "schemaatje" te zien is, is er voorzien in een tweede LED
in hetzelfde kleine stroomcircuitje. De printbanen daarvoor lopen er
dus ook, wat het allemaal nog ingewikkelder maakt. ESU heeft ook een
langere strip, waarop twee kleuren LEDs zitten, witte en gele. Kennelijk
gebruikt men dezelfde print voor een ander soort LED-lijst...
Het maakt het zoekwerk er niet eenvoudiger op  :?

Mvg, Willem.
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
We moeten een 3-daagse cursus (en dat 2-jaarlijks) volgen en om te beginnen moeten we weerstanden in de maten 1206, 0803, 0603, 0402 en 0201 solderen.
Die laatste zijn wel heel erg klein en die kan ik ook niet goed genoeg zien door de standaard loep die we in de zaak hebben.
Die dingen zijn zo klein dat er ook geen waarde meer op gedrukt wordt.

Maar meestal zijn smd-weerstanden zwart van kleur en de beige tinten zijn meestal condensatoren.

grv Huub
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
@Huub:

Hopelijk voor je reflow solderen? Met een bout lijkt me dat ondoenlijk...
Op deze micro weerstandjes staat nog wel een waarde gedrukt, maar
die kan ik niet lezen...Maar het zijn weerstandjes, geen condensatoren.

Mvg, Willem.
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Jawel, het moet met een (Weller) soldeerbout gesoldeerd worden.
Ik heb voor die hele kleine componenten nog zo´n oog-ding (zal ik het maar noemen).
Vergroting is 15x, komt van Conrad.
O ja, veel licht helpt ook. Je moet iets  :)
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Je bedoelt een horlogemakers-loep?
Nou ja, tenminste met een kwaliteitsbout!  :D
Zeg maar tegen je baas, dat "we" dat tegenwoordig in een tosti-oventje doen!  :) :)

Australië:


USA:


Mvg, Willem.
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Het solderen waar ik het over had betreft alleen reparatie.
Het lijkt me niet verstandig om tegen een baas te vertellen wat jij suggereert......
De productie doen we op smd-lijnen van tientallen meters, maar dat is een andere afdeling. En toch ietwat anders dan tosti-apparaten  :)

Iedereen die bij ons een soldeerbout wil vast pakken, moet eerst een certificaat behalen betreffende IPC 7711/7721.
Voor bga-repair heb je weer iets anders nodig, enz. enz.
Als je denkt dat je met een rommel-bedrijfje te maken hebt, moet ik je toch teleurstellen  :)

grv Huub
Re: ESU 50708: Wie heeft verstand van Multiplexing en wat kan ik op AUX aansluiten?
Hallo (toevallige) lezers/-essen,"

Het probleem is opgelost. "We" (op het ESU-forum) hebben alle
"Rückleiter"/decoderuitgangen weten te identificeren/in kaart gebracht.
Definitief dus geen gemultiplexte signalen of iets dergelijks.
Mocht je geïnteresseerd zijn, stuur me dan een Email of PBtje.

@Huub:

CiteerAls je denkt dat je met een rommel-bedrijfje te maken hebt, moet ik je toch teleurstellen

'kZou niet durven! :P  ('kweet geeneens waar en bij wie je werkt, dus...)

Maar O201 solderen met een bout, zelfs al is het een Weller lijkt me vrij onbegonnen werk.
Zelfs een 0402 is al zeer lastig. Maar er schijnen speciale SMD-soldeer-boutjes te bestaan,
met twee boutjes-in-een, een soort pincet als het ware. Misschien bedoel je die.

Mvg, Willem.