Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Advies seinen op de modelbaan

Gestart door Pt47-65 maandag 08 februari 2016, 21:01:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies seinen op de modelbaan
Halloi allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een nieuwe baan. Ik heb een plan gemaakt voor de plaatsing van de seinen en heb de ruwbouw zo goed als af.
Binnenkort wil ik de gaten in de baan maken voor de (arm)seinen.
Voordat ik dit ga doen wilde ik het plan toch even aan jullie laten zien. Misschien hebben jullie suggesties of verbeterpunten, of misschien doe ik het wel helemaal fout  :P
Het zou ook jammer zijn als ik de gaten voor de seinen verkeerd uitzaag...



Hierbij het baanplan. [edit: een ingezoomde afbeelding toegevoegd]
Het grijze gedeelte links is in een andere kamer. Bij gebrek aan ruimte laat ik het spoor door de muur lopen  B)
Ik hoop dat de tekening verder duidelijk is.
Ik wil trouwens gebruik maken van de ouderwetse M* armseinen. De rangeerseinen waarschijnlijk van een ander merk.

Groet, Alex
Re: Advies seinen op de modelbaan
Ik ken de officiële regels niet uit mijn hoofd, maar de volgende punten vallen mij op:

  • Het meest rechtse sein kan prima een eenvoudig (niet-dubbel) sein zijn.
  • Hetzelfde met het bovenste sein bij de aansluiting van het bergspoor
  • De seinen bij sporen 6 en 7 kunnen ook eenvoudige seinen zijn, aangezien daar toch al een snelheidsbeperking zou gelden (dat geldt op andere punten ook, maar hier het duidelijkst).
  • Gezien je huidige opzet lijkt het me ook nodig om rangeerseinen bij de overige sporen te hebben. Zowel de doodlopende als die van de draaischijf. Vooral die laatste, want van daaruit zit je zo op het hoofdspoor!

Leuk baanplan ook trouwens, al zou ik daar ook een paar kleine aanpassingen maken:

  • Links-boven: Hoofdlijn en zijspoor gaan normaal gesproken nooit door 1 tunnelportaal. Dus of laat ze voor het portaal samen komen, of houdt wat meer afstand tussen beide sporen en geef ieder een eigen portaal
  • Met de aansluiting voor toekomstige uitbreiding in 1 richting zoals je nu heb ga je later mogelijk problemen krijgen. Lukt het misschien om een keerlus in de andere kamer (grijs deel) te leggen, zodat de treinen kunnen keren? Dat geeft ook meer opties voor de zijlijn en hoofdbaan
  • Rechts eindigt spoor 2 in een boog naar de wissel. Ik zou die boog vervangen door een wissel en een kort stukje rail, als lok wachtspoor voor die kant van het station (net als aan de linker kant van spoor 2)
  • Het dubbelspoor aan de rechter uitrit zou ik al voor de tunnel samen laten komen. Dan is het rechter sein van spoor 5 ook veel logischer. Nu lijkt het alsof een trein die van spoor 5 naar rechts vertrekt, aan de verkeerde kant rijdt.
  • Sporen 7 en 8 mogen best wat langer, en ook wel wat dichter bij elkaar (Dan wel even knutselen met de beddingen (als je C rail gebruikt) en de rechter wissels vervangen door slanke wissels). Dat de andere sporen verder van elkaar liggen is logisch: Spoor 1 is doorgaand, en dan dankzij de extra afstand met spoor 2 en 5 sneller bereden worden. Sporen 2-4 zijn rangeersporen, en daar moet het personeel makkelijk tussen de wagons kunnen werken.
  • Indien mogelijk, voeg een 3 wachtspoor toe en maak ze ze lang mogelijk, bijvoorbeeld door de wissel in de boog te leggen. Kijk ook uit met de wissel in het tunnelportaal. Bij langere wagons gaat dat er raar uitzien wanneer een trein uit die tunnel komt vanaf het afbuigende spoor.
Re: Advies seinen op de modelbaan
Bedankt voor je opmerkingen!

Ik gebruik inderdaad C rails.
De vreemde situatie rechts kan ik helaas niet voorkomen. Als ik de wissel voor de tunnel plaats, is spoor 5 veel te kort voor mijn personentreinen. Om die reden heb ik ervoor gekozen om de sporen ''buiten het zicht'' te laten samenkomen. Ik zou niet weten hoe ik deze situatie anders kan maken. helaas heeft marklin ook nog geen slanke driewegwissels  :D

Ik begrijp niet precies waarom enkele seinen als eenvoudig uitgevoerd kunnen worden. Ik dacht altijd dat de doorgaande sporen (hoge snelheden) een enkelvoudig sein konden krijgen. Als de trein nog een wisselstraat door moet, dan zal het altijd een dubbele seinvleugel zijn. Of heb ik het helemaal mis?

De tunnelportaal linksboven heb ik iets aangepast. Ik denk dat dit zo beter is ;)
Ook heb ik enkele rangeerseinen toegevoegd. Ik zie soms ook wel eens ''W'' borden in plaats van rangeerseinen. Ik snap alleen niet precies wanneer welke toe te passen is.


Een extra wachtspoor in de berg gaat niet lukken. een keerlus in de andere ruimte zou in de toekomst eventueel kunnen.


Re: Advies seinen op de modelbaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Advies seinen op de modelbaan
Alex, een trein die van spoor 4 naar spoor 1 gaat, komt door de rechter wisselstraat nogal wat bochten tegen. Dat is behoorlijk ontsporing gevoelig. Kun je de rechter wissel in spoor 1 niet meer naar rechts verplaatsen en dan een rechter wissel toepassen die met de bocht meeloopt? Daarop kun je dan de andere wissels aansluiten. Wellicht kun je de wissels in spoor 2  vervangen door een
kruiswissel. Je krijgt daarmee een rechte lijn van spoor 1 naar spoor 4 en je wint tegelijk perronlengte.
Re: Advies seinen op de modelbaan
Een "W" sein staat voor "Wachten", en zou waarschijnlijk dus best bij de lok-wachtspoortjes en de aansluitingen met de draaischijf kunnen. De details weet ik er helaas ook niet van :-)

Die vleugelseinen zijn er in 3 soorten: Enkele vleugel (stop of gaan), dubbele vleugel (stop, langzaam, gaan) en dubbele, gekoppelde vleugel (stop, langzaam).
"Langzaam wordt gebruikt als er bijvoorbeeld een wissel over het afbuigende spoor bereden moet worden. Als dat altijd zo is, dan is een gekoppelde dubbele vleugel voldoende, maar soms (met name op kleinere stations) lost men dat ook op met een gewone, enkele vleugel sein. Maar dan moet er wel permanent ook een snelheidsbeperking gelden. Met zo'n permanente snelheidsbeperking is "gaan" in feite al hetzelfde als "langzaam".

De "stop, langzaam, gaan" seinen (ze zien er exact hetzelfde uit als de gekoppelde, behalve dat de 2 vleugels dus mechanisch aan elkaar gekoppeld zijn en dus niet eider apart ingesteld kunnen worden) zul je vooral op doorgaande sporen zien waar een afbuiging mogelijk, maar niet noodzakelijk is. Als er geen tunnel geweest was, zou zo'n sein heel mooi als inrijsein aan de linker kant kunnen. Dat sein staat dan op rood (stop) als het station nog niet klaar is om de nieuwe trein te ontvangen (er wordt nog gerangeerd of alle sporen zijn nog vol bijvoorbeeld), het staat op groen (gaan) als de trein het station op spoor 1 het station doorrijdt zonder te stoppen, en geel (langzaam) als de trein over een van de wissels naar de andere sporen gaat.

Over het plan: Zou je de laatste wissel rechts van spoor 1 niet kunnen vervangen door een boog, en daarna de wissel naar spoor 5?

Links boven is inderdaad beter zo, maar ik zou nog proberen of je de wissel zo kunt aanpassen dat het doorgaande spoor nit over de afbuiging gaat? Het sein voor het spoor aan de rechtdoorgaande tak kan trouwens prima een enkel-arms sein zijn :)
Re: Advies seinen op de modelbaan
Halloi,

Sorry voor de late reactie. Ik was dit weekend even aan het stoom snuiven in Duitsland  :P
Naast de HSB (aanrader!) is de Rübelandbahn ook echt een aanrader. Wat een stoomgeweld  :D


Maar vorige week heb ik met jullie advies nog even goed naar het baanplan gekeken en ik ben met een verbeterde versie gekomen.
Ik heb een extra perron toegevoegd waardoor mijn lange personentreinen op het doorgaande spoor kunnen stoppen. De wissel naar de rangeersporen ligt al in een boog. Helaas is er nog wel een klein beetje een rare situatie doordat het doorgaande spoor de aftakkende kant van de wissel is. Maargoed veel beter dan dit gaat niet lukken met de beschikbare ruimte en wensen  B)
Bedankt voor het commentaar en ik ben benieuwd wat hier nog te verbeteren valt. (ps ik heb enkele armseinen vergeten aan te passen naar een enkele vleugel)

Re: Advies seinen op de modelbaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Advies seinen op de modelbaan
Hallo Alex, je hebt een enkelsporige lijn en een zijlijn. Dan is 1 tussenperron voor 2 vertrekrichtingen, meer dan voldoende. Je kunt het perron tussen spoor 5 en 6 rustig weglaten, want die
is niet functioneel en is overkill. Daarnaast zou ik de wissels tussen spoor 6 en 7 omdraaien, zodat je meer opstelruimte langs het perron hebt tussen de wissels in spoor 7 en het omloopspoor 6 wat
in lengte inboet.
Re: Advies seinen op de modelbaan
Ik ben het eens met Martin, ik zou alleen perrons naast spoor 7, en tussen spoor 5 en 6 in kiezen. Spoor 5 kan eventueel nog uitlopen met een wissel en doodlopend spoor richting je seinhuis. Spoor 1 en 5 kunnen dan ook wat dichter op elkaar (want er is geen perron meer tussen).

Als ik naar je eerste plan kijk, lijk je er geen probleem mee te hebben om (in de tunnels) R1 bogen te gebruiken. Als je dat hier in de rechter tunnel ook doet, en de wissel van spoor 1 naar spoor 2 iets naar links verplaatst, kan de wissel van spoor 1 naar spoor 5 waarschijnlijk nog wel rechts ervan uitkomen. Dan heb je een lekker lang perronspoor (spoor 5).

Overigens zou ik de nummering van de sporen wel aanpassen, zodat de goederen(wacht)sporen hogere nummers hebben, en de perronsporen lage nummers.

Re: Advies seinen op de modelbaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Advies seinen op de modelbaan
Je kunt volgens mij beter het tussenperron tussen spoor 4 en 5 zo laten en die tussen 5 en 6 verwijderen, omdat je dan een mogelijkheid schept treinen elkaar in het station vanuit 2 richtingen te laten passeren. Anders is die optie uitgesloten. Dan is ook een perron langs spoor 7 noodzakelijk voor de zijlijn. Langs het omloopspoor 6 is geen perron noodzakelijk.