Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

oude blauwe trafo's en decoders

Gestart door molly w maandag 16 februari 2015, 16:49:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Je hebt gelijk, het is niet echt noodzakelijk om er een TVS-diode in te zetten.
De PCA´s waar ik van weet dat ze er op zitten, zijn hightech producten, geproduceerd voor een niet nader te noemen bedrijf in de omgeving van Eindhoven  :D
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Het ging niet helemaal zoals ik verwachtte dit weekend. :thumbdown:
Klein denkfoutje bij het opzetten van de schakeling met de tweemaal 7824.
Gevolg: een rookpluim en een zere vinger, zo snel was het koelvlak bloedheet geworden. Gelukkig kosten ze niet zoveel.

Vrijdag weer even bij Dil nieuwe halen en een verbeterd schema uitvoeren met een paar extra dioden.
Zie mijn motto. Met experimenteren gaat er wel eens wat fout!

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Toch jammer. Volgende keer beter. Blijf benieuwd.
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Hallo Molly,

Het moet lukken, ook al zal er eerder een soort positieve en negatieve pulsspanning uit komen dan een mooie wisselspanning.
Dat komt omdat op de nuldoorgang iedere keer een stukje spanning weg valt over de dioden en de spanningsregelaar.
Maar dat maakt uit. Belangrijkste eis is dat de pieken van de resterende wisselspanning niet hoger worden dan 33 volt.

Groetjes

Wil Tweeendrie

Re: oude blauwe trafo's en decoders
Molly en Huub,

Mijn idee werkt niet zoals ik het mij had voorgesteld.
Er valt te veel spanning weg op de nuldoorgangen, waardoor de effectieve spanning te laag blijft.
Mede door het feit, dat de spanningsregelaar in iedere poot door een diode beveiligd moest worden.
De motor draait wel, maar het is niet mogelijk het relais te bekrachtigen, daarvoor blijft de spanning te laag.
Voordat de 7824 zich weer hersteld heeft, bv in de positieve helft van de sinus, is de sinus alweer negatief. Bijgevolg: er blijft te weinig spanning over.
Dat de 7824 het er moeilijk mee had, was ook te merken aan het koelvlak, dat werd te heet in verhouding met de afgenomen stroom.

Op naar een volgend idee?

Groetjes

Wil Tweeendrie


Re: oude blauwe trafo's en decoders
Wil,

Ik zou toch eens naar mijn idee kijken.
Ik zou wel met een kleine trafo beginnen en de transistoren zwaar genoeg nemen en tevens koelen.
Als je darlingtons neemt, dan zit je niet zo moeilijk met de versterkingsfactor en bijbehorende basisstroom.
Maar het is wel opletten want het heeft wat weg van parallelstabilisatie  :)

grv Huub
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Zal ik proberen Huub, over een paar weken kom ik weer bij Dil en zal weer wat spullen meenemen (kopen).

Dan hoor (lees) je wel weer mijn ervaringen.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Een ander idee:
Eerder / elders op dit forum is verteld over een diodenmatrix. Er wordt gebruik gemaakt van de spanningsvals van 0,7V over een diode om de rijspanning te reduceren en zo de snelheid te regelen. Wanneer je 6 diodes in serie zet, is de spanningsval hierover 4,2V. Met twee van zulke series tegengesteld geschakeld kun je een wisselspanning 4,2V omlaag brengen. Toegepast bij dr omschakelspanning gaat deze omlaag van 28,8V naar 24,6V. Piekspanning wordt dan 34,5V, veilig voor een decoder. Rijspanning gaat omlaag van 18V naar 13,8V.
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Citaat van: molly w op vrijdag 27 maart 2015, 16:17:34
Piekspanning wordt dan 34,5V, veilig voor een decoder. Rijspanning gaat omlaag van 18V naar 13,8V.
Wacht eventjes ....

We zijn het er toch over eens dat alleen de piekspanning omlaag moet worden gebracht (niet de rijstroom) om een decoder niet om zeep te helpen?
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Ja, dat zijn we. Maar als dat nou niet zo goed wil lukken ... Dat ook de rijspanning omlaag zou gaan, vind ik niet zo'n ramp. Veel loc's rijden gauw te hard. Bovendien waren de blauwe trafo's ontwikkeld om van 220V 16V rijspanning te geven. Nu is dat 18V, dus aan de hogere kant.
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Citaat van: molly w op vrijdag 27 maart 2015, 16:17:34
Wanneer je 6 diodes in serie zet, is de spanningsval hierover 4,2V. Met twee van zulke series tegengesteld geschakeld kun je een wisselspanning 4,2V omlaag brengen.
Heb je dit inmiddels al eens getest? Ik zit me dat af te vragen vanwege een setje diodes waar ik hier tegenaan zit te kijken (liggen nog onder de monitor te wachten op iets, vergeten wat) ...
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: oude blauwe trafo's en decoders
Hele tijds niets meer van me laten horen. Inmiddels een witte trafo op de kop getikt. Wil nog wel eens een keer dat met die diodes proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid.