Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanplan omzetten naar C rail

Gestart door kevinpijls zondag 07 februari 2016, 16:40:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanplan omzetten naar C rail
@Olivier

Ja ik kan rondom de gehele baan lopen ind.
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Kevin, ik merk dat jullie op geen moeite zien om een en ander uit te proberen, maar waarom probeer je niet eens te werken met de nieuwe slankere meegebogen wissels 24771/2? Je bent dan van die toch heel wat minder fraaie (en soms ook minder bedrijfszekere) R1 bochten af en ik denk dat je er ruim de plaats voor hebt.
Ik denk daarbij aan zo iets, of het laatste met nog iets bredere perrons:
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Of nog iets verder uitgewerkt:
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Kevin, met het idee van Franky betreffende de slanke bochtwissels, hier een uitwerking van het stationsplan met het extra doorgaande spoor. Echter wel zonder de hosenträger want dan kom je onder de 2m. Nu zijn de perrons net iets langer dan 2 meter :) met een breedte van toch nog 8 cm. En geen R1 radius meer :P
Ik heb de tafelmaten gebruikt van het laatste sporenplan voor het schaduwstation (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=60088.msg1055078#msg1055078). Stationsplan sluit hierop aan ;)



Groet,
Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Is het echt nodig dat alle station sporen 2m lang zijn?
Is het niet genoeg om een paar lange en een paar kortere sporen te hebben? Niet alle treinen zijn even lang en je kunt uit beide richtingen alle station sporen bereiken.
Anderzijds is het niet verboden dat een te lange trein stil staat op een wissel (zeker niet van een opstel kopspoortje).
Zal je niet een aantal kopspoortjes missen in je station? Voor het opstellen van losse locs voor een loc wissel, voor het opstellen van een treinstel dat slechts mee doet in de spitsuren?
Toch misschien iets om eens over na te denken (nu alles nog kan).
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Hier een uitwerking met een kopspoor aan de hand van het idee dat Franky voorstelt. Je hebt eerder aangeven dat dit niet echt hoeft, maar het geeft wel extra mogelijkheden zoals Franky al aangaf.



of zoiets. Daar kan een treinstel opgesteld worden, dat bijvoorbeeld tijdens de spits wordt inzet. (Franky  :thumbup:)



Groet,
Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
@Fredma

Nee het klopt inderdaad dat we geen mogelijkheden tot rangeren etc hebben toegevoegd, daar mijn station hoger komt te liggen, zoals bijv tilburg en gaat dienen als een doorgaand station. ( zie foto ) Zodra ik er weer extra rangeerruimte bij ga voegen wordt dit geheel te breed ( voor mijn afmetingen ) en valt de overige scenery in het " water ".

Wat betreft de nieuwe bochtwissels, dit ga ik nog bekijken, aangezien er dan ook meer diagonale diepte gevraagd wordt om hetzelfde te bereiken, maar dit moet ik nog vergelijken.

@Dirk,

Bedankt voor het uittekenen van de ideeën van Fredma, echter vindt ik dat kopspoor zo " ertussen in gepropt ".
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Als je zo modern gaat heb je helemaal gelijk geen rangeermogelijkheden te voorzien, hou het dan maar zo strak mogelijk, maar doe dan zeker iets aan die R1 bochten want dat moderne lange spul oogt echt niet op zulke krappe bochten ('k durf het zelfs geen bogen noemen).
Baanplan 1:1 uitleggen op tafel
Zoooooo, vandaag de bijbehorende rails van het onderstaande baanplan eens op ware grootte afgedrukt op A4 papier & alles uitgesneden..

Daarna weer beginnen te puzzelen om alles goed op tafel te krijgen, zodat ik een beter overzicht krijg van de beschikbare ruimte..

Mvg,
Re: Baanplan omzetten naar C rail
-Kevin:
Das een mooi werkje, dan zie je onmiddelijk hoe het uitkomt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Hoi Kevin,

ben even een weekje weg en hop je heb de tafel al staan.
Goed bezig :thumbup:

Groet,
Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Zo, vandaag de dag maar weer eens even iets gedaan.. niet veel helaas..!

Eens even gekeken welke rails ik sowieso nog nodig ga hebben voor het zichtbare gedeelte van de baan.. Helaas is dat nog wel een aardige hoeveelheid zoals te zien is op onderstaande foto's... Dus het gaat nog wel even duren voordat er gereden kan gaan worden..

Achja, het is niet anders...

grtz
Re: Baanplan omzetten naar C rail
FF zoeken naar het juiste (goedkoopste) adres, zeker bij meerdere kan het aardig wat schelen.
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Zo vandaag een leuk pakket binnengekregen met bijna alle ontbrekende rails voor het stationsgedeelte erin.. Mijn dank gaat uit naar Albert Jan, voor het zorgvuldig verpakken en snelle verzenden, TOP!!

* als kerst op de taart een extraatje ontvangen in de vorm van 2 lantaarnpaaltjes en preisers.. Super attent van Albert!

Grtz
Baanplan uitgesplitst
kevinpijls
gast

Baanplan uitgesplitst
Zo,

hierbij mijn baanplan in volledig overview & uitgesplitst per laag.

Foto1; overview
Foto2; stationsgedeelte
Foto3; bruggedeelte & 1e daling
Foto4; spiralen
Foto5; schaduwstation

Grtz
Tijdelijk Schaduwstation
kevinpijls
gast

Tijdelijk Schaduwstation
Zo,

hier het tijdelijke schaduwstation ivm de kosten voor de aanschaf van de rails...

Mvg,
Dagje Modelspoorbeurs Expo Houten geslaagd..
Vandaag een dagje naar Houten geweest. Vanmorgen vroeg om 8 vetrokken uit het zonnige Zuid-Limburg om af te reizen richting Houten, waar we 2 uurtjes later rond de klok van 10 uur arriveerden.

Even langs de entree poortjes & here we go..  Al snel was de verleiding te groot :D Onderstaand het resultaat hiervan.  :P Heb me toch nog goed ingehouden vindt ik zelf  :)

Tsja, de 2e hobby ( een klein manneke ) is ook goed onderweg, dus moet prioriteiten stellen 😀
Re: Baanplan omzetten naar C rail
-Kevin:
Mooie aanwinsten weer, veel plezier er mee,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Nog even en de railbouw kan beginnen Kevin. We wachten in spanning op de foto's  :P.

Groet,
Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Zo, vandaag maar eens even een overzicht in excel gemaakt betreffende de benodigde rails & de reeds aanwezige rails, zodat er duidelijk wordt welke rails nog aangeschaft moet worden :)

Helaas geen database ( apple --> mac ) kunnen vinden voor de spullen in te ordenen, vandaar excel.

Grtz
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Hierbij weer een update...

Weer eens flink in de buidel moeten tasten voor de ontbrekende rails voor het baanplan. Als alles goed is, moet ik nu voldoende hebben om het gehele traject van schaduwstation t/m zichtbaar stationsgedeelte volledig te kunnen neerleggen..!

Als alles dan klopt, kan er een trein gaan rijden 😀😀😀 EINDELIJK !! :thumbup:

Grtz
Re: Baanplan omzetten naar C rail
-Kevin:
Mooie aanwinsten weer, ben benieuwd om de baan eens te zien,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Dat zijn mooie aankopen die je gedaan hebt Kevin. :thumbup: :thumbup:
Hier nog iemand die benieuwd is. ;) ;)
Railknippen & Sorteren per niveau
Wederom kunnen werken aan de modelspoorhobby :)

Wat hebben we gedaan vandaag :

1. Alle rail-componenten ( m.u.v. wissels/kruisingen/engelsmannen ) " geknipt " zodat de bezetmelders hun werk kunnen gaan doen.
2. Alle " geknipte " rail-componenten doorgemeten met een multimeter, om te kijken of de weerstand inderdaad verwijderd is door het " knippen ". Want METEN = WETEN, volgens de geleerde.., dhr. Tom  :P :)
3. Alle niveau's uitgelegd & daarna per doos gesorteerd, zodat dit dalijk makkelijker uit te leggen is, als de basis stroomvoorzieningen voldaan zijn.

Binnenkort meer....

Grtz
Re: Baanplan omzetten naar C rail
-Kevin:
Je rails sorteren per niveau heb ik ook gedaan, dan blijft het veel overzichtelijker, goed bezig man,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
maar goed dat het weer 'mee' werkt  ;). Is toch een flinke klus dat knippen van een hele baan.
Trouwens goed bezig zo met controleren  :thumbup: :thumbup:, kom je straks niet voor onverwachte vervelende verrassingen te staan.
En laat de foto's maar komen als je los gaat met bouwen :P

Groet,
Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Citaat van: Jørg op dinsdag 14 juni 2016, 19:58:06
-Kevin:
Je rails sorteren per niveau heb ik ook gedaan, dan blijft het veel overzichtelijker, goed bezig man,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

@ Jorg, ja dat maakt het inderdaad allemaal een stuk overzichtelijker.. Zo kom je erachter, dat je op alle rails die je besteld hebt, 1 railstukje bent vergeten, namelijk een 24215 :)

Citaat van: Dirk59 op dinsdag 14 juni 2016, 19:59:20
maar goed dat het weer 'mee' werkt  ;). Is toch een flinke klus dat knippen van een hele baan.
Trouwens goed bezig zo met controleren  :thumbup: :thumbup:, kom je straks niet voor onverwachte vervelende verrassingen te staan.
En laat de foto's maar komen als je los gaat met bouwen :P

Groet,
Dirk

@Dirk, ja is een leuk werkje inderdaad  :D Wel binnen 1 middagje kunnen realiseren  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg,
Bezetmelders plaatsen --> Blokken indeling etc..
Beste,

Momenteel ben ik mij een beetje aan het verdiepen in het maken van blokken ivm bezetmelding etc. Gelukkig krijg ik al veel hulp via de CHAT, waarvoor mijn dank!

Nu had ik het zelf zo in gedachten, om mijn stationsporen op te delen:

Even vanaf beneden genummerd:

Spoor 1 - 1 spoor
Spoor 2 - 2 sporen A/B
Spoor 3 - doorgaand goederenspoor
Spoor 4 - 2 sporen A/B
Spoor 5 - 1 spoor

Nu is mijn vraag waar ik dan precies de blokken moet gaan maken om tot het gewenste reultaat te komen. :)

Alvast dank voor jullie hulp..
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Elk spoor is een blok en elke A/B spoor is 2 blokken.

Wisten ze dat niet in de Chat? ;)

Gr, Ben.
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Ach nee, wij hebben nergens verstand van  >:-D
Maar wat Ben zegt, alles tussen 2 wissels (of wissel tot stootblok) is een blok.
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Dat zei Ben niet Simon.......  :D ;)
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Zo... Heb deze inzending gekregen :) BLIJ MEE!!!

THNX TOM
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Psies. :)

De melders van het goederenspoor kunnen verder uiteen, die treinen rijden perrons voorbij en zijn doorgaans langer dan de perronlengte.

Gr, Ben.
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Citaat van: Spoorman op woensdag 15 juni 2016, 19:20:27
Psies. :)

De melders van het goederenspoor kunnen verder uiteen, die treinen rijden perrons voorbij en zijn doorgaans langer dan de perronlengte.

Gr, Ben.

@Ben,

Dus meteen bij de 1e bocht rail aan beide zijde ..?
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Citaat van: Spoorman op woensdag 15 juni 2016, 19:20:27
Psies. :)

De melders van het goederenspoor kunnen verder uiteen, die treinen rijden perrons voorbij en zijn doorgaans langer dan de perronlengte.

Gr, Ben.

Je kan beter de stopmelders eerder laten beginnen dan te ver aan het einde van een blok. In iTrain kun je met 'Verschuiving' de stopplaats alleen positief verschuiven en niet negatief.

Ik weet even niet wat de reden is dat Tom de stop- en inrijmelders niet vanaf en tot de wissels heeft getekend, maar ik zou ze wel meenemen in de secties.
Dus niet ongedetecteerd laten, zie uitleg in aangepaste afbeelding van Tom.

Re: Baanplan omzetten naar C rail
Citaat van: Spoorman op woensdag 15 juni 2016, 17:25:30
Elk spoor is een blok en elke A/B spoor is 2 blokken.

Wisten ze dat niet in de Chat? ;)

Gr, Ben.

In de chat wordt geen enkel bahntechnisch onderwerp behandeld... daar wordt je niet wijzer... echt niet hoor
Problemen tijdens de bouw van het SH & Klimspiraal
Update...

Helaas loop ik toch tegen wat problemen aan, nu ik gestart ben met de bouw van mijn baan. Voornamelijke problemen met het schaduwstation icm de klimspiraal.. Zie hier..

.. Op bijgevoegde foto heb ik laten zien, op welke plaatsen ( blauwe streep ) de klimspiraal start..

De volgende problemen dienen zich tot nu aan ( voornamelijk aan de linkerzijde ):


1. Het buitenste omrijspoor ( Paars gemaakt ) kan daar niet liggen, aangezien daar ook de klimspiraal start en er dus te weinig tussenruimte is.

2. Ik moet starten met stijgen op de aangegeven ( Groen gemaakt ), om de stijging te kunnen realiseren binnen 3%.

3. Daarnaast wil ik het binnenste spoor ( Zwart gemaakt ) laten vervallen aangezien dit een slingerspoortje is. Ik was eraan het denken om daar misschien kopsporen te maken ( Oranje gemaakt ) voor evt. treinstellen ( zoals de Hondekop, Veolia GTW etc ) en voor losse Loc's ).

4. De bochten die op de spiraal liggen, moeten dichter bij elkaar, zoals de bochten rechts beneden ook liggen, aangezien ze op deze manier niet op de spiraal passen :)

Graag jullie visie & ideeën :)

Grtz
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Kevin,

Het probleem is kleiner dan oogt en in mijn beleving eenvoudig op te lossen, zeker als het "zwarte spoor" vervalt
Belangrijkste vraag: is de hele spiraal al klaar ?
Zo ja ben je bereid deze te demonteren en een nieuw stuk voor de overgang van schaduwstation naar de spiraal te fabriceren (van de groene rails + halve cirkel)

Cees
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Citaat van: BR98-10 op donderdag 21 juli 2016, 12:30:06
Kevin,

Het probleem is kleiner dan oogt en in mijn beleving eenvoudig op te lossen, zeker als het "zwarte spoor" vervalt
Belangrijkste vraag: is de hele spiraal al klaar ?
Zo ja ben je bereid deze te demonteren en een nieuw stuk voor de overgang van schaduwstation naar de spiraal te fabriceren (van de groene rails + halve cirkel)

Cees

@Cees

De spiraal is wel al klaar op basis van de afmetingen inderdaad. De spiraal staat aan deze kant nog niet, maar de maten zijn dus wel al gezaagd..

Kan je een evt. voorbeeld geven van de aanpassing ?

Mvg,
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Kevin,

Het uitgezaagde deel zal niet meer van pas komen.
Wat te doen
Volgens het ontwerp de drie sporen in de hoek links beneden uitleggen op een stuk plaat. Steeds beginnen met een heel recht stuk.
Aan beide einden wissels leggen om de drie sporen te fixeren op de goede plaats. Zo nodig langs de buitenzijden van de railbedding met thumbnails ook fixeren.
Vervolgens een tekenhulp nemen (ik gebruik een lage bakwagen met daarin een plankje; in het plankje een gat voor een potlood waarvan de punt 2 cm. uit de bedding steekt) de binnenste en buitenste cirkel aftekenen.
Ook het midden tussen het buitenste spoor (naar schaduw) en middelste spoor(stijgen spiraal) aftekenen; vanaf rechts gezien met de klok mee tot en met de rechte rail tussen de twee bochtstukken
Plaatstuk uitzagen en middellijn inzagen.
Plaatstuk op tafel; rail monteren. Alle drie sporen gaan vanaf blauw stijgen tot midden onder (kwart boog). Wanneer de rechte rail in het buitenste spoor is bereikt, gaat dat deel van het plaatstuk weer dalen naar niveau 0. Middelste en binnenste spoor van spiraal stijgen gewoon door.
Rails en treinen raken elkaar niet. Wel de zaagkanten van de middellijn voorzien van een opstaande rand ter beveiliging bij vallen.
Zo duidelijk wat ik bedoel ?
Ook het zwarte spoor zou je daarbij kunnen handhaven Alleen kan die slinger er beter uit: maak een rechte verbinding door schuin over te steken.

Cees
Re: Baanplan omzetten naar C rail
@Cees

Ik begrijp je helemaal, echter is het niet realiseerbaar om de spiraal aan te passen.. Deze heb ik speciaal op maat laten maken..!

De rails die er nu ligt, moet aangepst worden aan de spiraal.. Dus de binnenbocht zal iets korter op de buitenbocht moeten komen, zoals rechts ook het geval is..

Bedankt voor het meedenken & jou aangeboden oplossing, helaas is dsze niet toepasbaar.

Grtz
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Kevin,

Denk er nog eens goed over na: je verliest van de spiraal die je op maat hebt laten maken een halve cirkel.
Je baanplan aanpassen zal waarschijnlijk meer problemen en kosten opleveren dan dan een stuk multiplex of mdf

Cees
Hartafstand....
kevinpijls
gast

Hartafstand....
Beste,

Aangezien ik iets in de problemen kom met mijn klimspiraal, ivm een niet juiste hartafstand, wil ik dit aanpassen.. Echter krijg ik dit niet goed geregeld.. Wie kan mij hierbij helpen?

Het betreft de hartafstand in de bocht, deze moet hetzelfde worden als de hartafstand aan beide kanten bij de rechte rails...

Alvast dank.

Grtz
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Ik kan niet goed vaststellen welke hartafstanden je links en rechts gebruikt, maar het lijkt dat ze dichter op elkaar liggen dan bij de normale parallel afstand.
Ook zie ik dat je 24130, 24230 en 24330 door elkaar gebruikt. Daarmee krijg je ook geen mooi verloop.
Tenslotte maakt de meegebogen wissel het geheel ook niet gemakkelijker.

Ik heb even een schetsje gemaakt in scarm. De beide wisselparen zijn bedoeld om de spoorafstand op standaard-maat te krijgen.

John
Twijfeltje over huidig baanplan..
Beste,

Momenteel ben ik aan het bekijken of het misschien niet mooier is om toch een " los " goederenspoor bij mijn station te betrekken... Het idee is bijna hetzelfde als het huidige plan, met hier/daar wat kleine wijzigingen.. Echter lukt het mij niet om dit ingetekend te krijgen in wintrack/railmodeller..

Daarnaast zou ik graag willen weten wat jullie van de aanpassing vinden... En wil ik vragen of er iemand is, die het nieuwe plan zou kunnen verwerken in wintrack of dergelijk ander programma..

----------------------------------------------------------

Daarnaast zou ik graag zien dat de stukken NA de bochtwissels van het station aan beide kanten gelijk blijven... Dus er wordt alleen echt een iets andere stationsomgeving gecreëerd. Graag hoor ik van jullie..

Foto 1: Huidig plan
Foto 2: Aangepast getekend plan
Foto 3: Afmetingen tafel

Alvast dank voor jullie hulp.

Mvg,
Twijfeltje baanplan....
kevinpijls
gast

Twijfeltje baanplan....
Hierbij een opzetje..

Helaas wel nog wat 130 bochten...   :?
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Zou je die Crail wissels naast de perrons niet beter k unnen verzagen, zodat je op een dichtere railafstand komt?
Re: Baanplan omzetten naar C rail
 @citaat @citaat @citaat

@Laurent

Dat is een optie.. Maar ben nog niet tevreden zo, ivm de 130 bochten...

Grtz
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Zo maar een idee
Re: Baanplan omzetten naar C rail
@Herman

Dat ziet er leuk uit..!!

Heb wel wat vragen:

1. Hoelang zijn de stationsporen?
2. Heb je een foto met de railnr's erin verwerkt?

Alvast bedankt!!

Mvg,