Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan omzetten naar C rail

Gestart door kevinpijls zondag 07 februari 2016, 16:40:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan omzetten naar C rail
Beste,

Ik heb een baanplan gevonden welke voor het grootste gedeelte naar mijn smaak is, maar het lukt mij maar niet om dit om te zetten naar mijn maximale breedte en gewenste materiaal.. Er mag ook gebruik gemaakt worden van gewone wissels ipv slanke wissels, om nog meer stationslengte te winnen :)

Wie o wie kan mij hierbij helpen?

Bijgevoegd het .tra bestand van het huidige ontwerp in M-rails. Ikzelf gebruik C-rails en heb ipv 4M lengte, maar 3.20M lengte..

Alvast dank!

MVG,
Re: Baanplan omzetten naar C rail
zoiets
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Hey Herman,

Zoo dat heb je snel gedaan.. Is het mogelijk dat we met wat aanpassingen de stationsporen langer krijgen, als er gebruik gemaakt wordt van bochtwissels, ipv die rechte stukken aan de linker/rechterkant bij de bochten..?..

Mvg,
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Kevin,

hier mijn idee wat het orginele stationplan benaderd. Heb geen idee van de diepte die jij tot je beschikking hebt, dit plan heeft 1,80 m nodig.
De lengte van de sporen staat er in't rood bij.
(afb. is klikbaar)



mvg Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Hey Dirk,

Heb ontwerp van Herman hierboven is wel iets compacter in de diepte van de tafel..

Wat ik zojuist in een PB gestuurd heb, proberen uit te tekenen... ( Ik ben niet zo goed met paint )  8o

De stationsporen zijn wel mooi lang zo :)
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Hoi Kevin,

is dit meer wat je voor ogen had?



mvg,
Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Hey Dirk,

Heb het zelf even overgenomen in railmodeller :) Dit ziet er al goed uit.. Nu ben ik me aan het bedenken hoe het zou worden als we aan de bovenzijde een soort rangeer/goederen/opstel sporen zouden plaatsen.. Dan kan ik aan de onderzijde het station meteen verbinden met de stad op de rechterhelft van de U.

Heb jij enig idee..?

grtz Kevin
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Je beeldscherm 180 graden draaien?
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Wat vinden jullie van onderstaand baanplan? ( met de hulp van Dirk )

Re: Baanplan omzetten naar C rail
Rij je rechts of links?
Want als je rechts rijdt is het moeilijk om je goederenstation te verlaten, dat kan eigenlijk maar op het linker spoor.
Re: Baanplan omzetten naar C rail
@Fredma...

Niet specifiek een voorkeur...

Was er al over aan het denken, om de linkersporen naar de U in te laten lopen ipv naar boven.. Dan zou ik evt. doorgaande opstelsporen kunnen maken, die van 2 zijde benaderbaar zijn..

Mvg,
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Het zal niet passen op 3,20 meter; de rails vallen gelijk met de rand of naast de ondergrond.
Valbeveiliging is meer dan dringend gewenst

Cees
Re: Baanplan omzetten naar C rail
@Cees..

Ik heb nog wel wat speling links en rechts.. kan evt. 5 cm max breder worden aan beide zijde.. daarnaast komt er een zijwand & achterwand, waardoor je meteen een valbeveiliging hebt gecreëerd.

mvg,
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Citaat van: kevinpijls op dinsdag 09 februari 2016, 18:28:21
Niet specifiek een voorkeur...
Kevin, je zou voor het gemak van latere beveiliging met seinen toch beter kiezen om links of rechts te rijden, het wordt anders allemaal heel ingewikkeld om de treinen ongeval vrij over je baan te loodsen.
Zoals ik het nu zie heb je een dubbelsporige hoofdbaan.
Als je van links bovenaan komt op het rechter spoor kun je alle perronsporen bereiken in je station.
Ook bij het binnenkomen onderaan rechts op het rechter spoor geraak je op alle perronsporen.
Dus voor je reizigersvervoer is er blijkbaar toch gekozen voor rechts rijden.
Langs links geraak je ook van alle perron sporen op het rechtse spoor links boven, maar rechts onder geraak je net als voor het goederenvervoer niet van alle perronsporen op het rechtse spoor.
Ik denk dat je onderaan rechts best nog een stel overloopwissels plaats in de omgekeerde richting als die die er nu al liggen.
Dit bedoel ik:
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Hoi Kevin,
Wil niet vervelend doen, maar ben het met Franky eens. Eigenlijk geeft dit precies aan dat je eerst bij jezelf eens goed te rade moet gaan: wat wil ik precies. Je hebt nu al een 2e topic over het zelfde onderwerp geopend.
Herman heeft prachtige voorstellen neergelegd. Je geeft aan dat je er naar zult kijken en komt dan met een geheel nieuw/ander plan terug?
Wat heeft dan de waarde van het vragen naar tips? Ik zou graag zien dat je in elk geval aangeeft waarom je de tips niet gaat gebruiken.
Op deze manier kom je nooit tot een plan, omdat je steeds blijft twijfelen en/of weer met heel andere inzichten komt.

Kortom: bedek voor eerst ZELF wat je ongeveer voor ogen hebt, dat kunnen wij als mede forummers niet voor je doen.

Uiteraard wel succes met de planning.

groeten v Gertjan
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Beste Gertjan & anderen ,

Ik weet wat ik voor ogen heb, echter krijg ik het niet gerealiseerd om dit in te tekenen..  Wat ik wil is een stationsomgeving met 3/4 sporen en min 1 kopspoor + opstel emplacement, waar dan losse rijtuigen/locs of combinatie's staan zoals bij echte stations ook het geval is..

Daarnaast wil ik dan 1/2 paradebanen waarover de ICE denderen :) Mijn topic tot nu toe gaan alleen over het creëren van een goede stationsomgeving met opstelsporen.. Ik zal een foto bijvoegen van hoe ik het nog in gedachten heb en welke items er sowieso op moeten komen / in verwerkt moeten worden ... Voor de rest is het niet een totaal ander ontwerp.. Het is alleen passen/meten in welke weg het station het beste kan liggen, vandaar verschillende varianten tot nu toe...

Foto 1: voorbeeld indeling ( alleen wil ik het stationsgebouw aan de binnenzijde leggen )
Foto 2: Items die verwerkt moeten worden ( incl car system )
Foto 3: Afmetingen tafel ( de tafel hoe niet perse een perfecte U te blijven, mits deze maar binnen de afmetingen blijft )

grtz
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Hoi,

even de stand tot nu toe.



en wat 3D beeld hiervan;




Groet,
Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Zelfde opmerking nog altijd, de wisselstraten liggen niet goed...
Je werkt met dubbelspoor, maar het treinstel dat op het eerste kopspoor aan het ontvangstgebouw via het rechter spoor binnenkomt moet weer langs het zelfde spoor vertrekken.
Je werkt dus eigenlijk met 2x enkelspoor, dat zal het beveiligen ernstig bemoeilijken.
En wat is de zin daarvan?
Leg de wissels goed zodat alle treinen via het ene spoor binnenkomen en op het andere vertrekken, dan gebruik je dubbelspoor optimaal.
Om het bij de linker kant te houden, verplaats het engels wissel naar beneden als eerste wissel, dan kan het treinstel weg op het parallespoor in plaats van op het spoor waarop het binnenkwam.
Rechts klopt het ook niet, maar 't is steeds om dezelfde reden...
Re: Baanplan omzetten naar C rail
@Fredma,

Is onderstaande situatie wel goed? of kan het niet op deze manier opgelost worden?

mvg,
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Zo kan het inderdaad ook.
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Kevin,

even door geborduurd op een eerder tekening met de opmerking van Fred verwerkt.



Fred klopt dit beter zo?

Groet Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Er is natuurlijk geen goed, beter of best, je doet het zoals je zelf wilt, maar zijn er nu niet wat teveel overloop mogelijkheden?
Persoonlijk zou ik er voor zorgen dat als er op de hoofdbaan bijvoorbeeld rechts gereden wordt elke trein die het station binnenkomt ook op een rechter spoor het station kan verlaten, om het even aan welke kant, dus zowel doorrijdend als terugkerend.
Daarbij hoeft niet elke trein elk perron te kunnen aandoen, maar waar hij ook stopt of passeert zou hij niet op tegenspoor moeten terechtkomen. Dat mag natuurlijk wel en gebeurt in 't echt regelmatig, maar dat maakt de beveiliging alleen maar (veel) ingewikkelder.
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Update...

Ook nog maar eens een schuine variant ingetekend met de hulp van Dirk.. Dit ivm commentaren omtrent de stijheid / symmetrie in het vorige plan, wat op den duur zou gaan vervelen volgens de experts 😀

Shoot ?!!!
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
met een 3D impressie  :)



Groet,
Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Ik zou het kopspoor andersom maken, nu is je pendeltrein niet lang in het zicht.
Andersom blijft hij veel langer in het zicht.
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
op deze manier:
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Beste,

Dat is natuurlijk ook een optie, echter dien ik nu wel het station tegen het kopspoor aan te leggen, aangezien er links van het kopspoor niet voldeden ruimte zal zijn voor het stationsgebouw te plaatsen.

mvg,
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Beste,

Hierbij een update omtrent mijn baanplan. Hierbij een voorbeeld van een schaduwstation, wat via beide kanten benaderbaar is, maar ook aan beide kanten verlaten kan worden, zodat het onvoorspelbaar blijft waar de trein de baan weer opkomt.

Wat is jullie reactie ?

P.s. Met het station ben ik nog even aan het knutselen, omtrent het omleggen van het kopspoor zols hierboven aangegeven.

Grtz
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Wanneer je even de tijd neemt om je te verdiepen in de railgeometrie, kun je aanzienlijk besparen op de kosten van de vele passtukken die nu in het ontwerp voorkomen.

Cees
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Update omtrent schaduwstation..

Re: Baanplan omzetten naar C rail
Schaduwstation met veel mogelijkheden. Zie je niet zo vaak. Mooi bedacht  :thumbup:
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
3D impressie van onder het maaiveld.





Citaat van: BR98-10 op woensdag 17 februari 2016, 11:26:44
Wanneer je even de tijd neemt om je te verdiepen in de railgeometrie, kun je aanzienlijk besparen op de kosten van de vele passtukken die nu in het ontwerp voorkomen.

Cees

- Cees: het vorige baanplan was 'even los uit de hand' opgezet voor Kevin, vandaar de vele passtukjes. Soms kom je er niet onder uit zoals in de keerlus. Iedere wissel van M* in de 246?? serie heeft een pas stukje (5,7o) nodig om de 30o vol te maken. Maar je hebt gelijk door veel passtukjes kan een baan flink duurder worden.

Groet,
Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
De afbeelding van het schaduwstation met deze variant van de keerlus mag van mij best in het verzameldraadje/wiki  O:-D
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Kevin Dirk,

Het klopt dat iedere wissel een passtukje 06 nodig heeft om weer op 30 graden uit te komen. Dat aantal kun je soms beperken door een wissel net op een andere plek te leggen.
De opmerking had meer betrekking op de vele rechte passtukjes. In het nu voorliggende ontwerp -waarvoor  :thumbup: :thumbup: :thumbup:- zijn er veel verdwenen

Cees
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Uit de reacties, kan ik vernemen dat het schaduwstation een geslaagd ontwerp is :)

Wat vinden jullie van het hoofdtraject ?

Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
3D sfeerbeeld van het station  :P



Groet Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Citaat van: kevinpijls op donderdag 18 februari 2016, 17:54:03
Wat vinden jullie van het hoofdtraject ?

Tof station, mooie rangeer mogelijkheden ook erbij :thumbup:
Misschien nog een extra plekje om wat meerdere lok's weg te kunnen zetten?
Het hoofdtraject vind ik wat te 'hoekig', de treinen rijden echt van bocht naar bocht.
Ik zou voorstellen om er een grote bocht van te maken, of een extra slingertje  :D
Succes
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Hierbij nog even een update.. Hierbij niet specifiek naar het station etc kijken, maar meer naar het idee hoe ik het traject voor me zie..

- Grijs: stationsgedeelte komt op een hoger gelegen talud te liggen ( zie bijgevoegde foto 1 )
- Groen: paradebaan ligt ook nog hoger gelegen ( zie bijgevoegde foto 2 )
- Rood: pylonbrug op uitneembaar stuk ( zie bijgevoegde foto 3 )
- Blauw: Tunnel richting SH  ( zie bijgevoegde foto 4 )

opmerkingen..?

grtz
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Weet iemand hoe je bij onderstaand voorbeeld, de afstand van het eilandperron kan vergroten van 6cm naar 9/10 cm, zonder al te veel lengte in te leveren op de stationssporen ?

Alvast bedankt.

Mvg,
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Beste,

Heb zelf een beetje aangepast.. Resultaat Eilandperron van 6cm naar 13cm. Hierdoor wel moeten inleveren op de lengte van het spoor.

Onderste 2 sporen:

Spoor1: Van 207,7cm Naar 201.2cm
Spoor2: Van 156.5cm Naar 168.9cm ( ivm 5e spoor wat verwijderd is, waardoor 2 wissels minder nodig zijn )

Mvg,
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Vandaag maar eens even op advies van mede-forummers een gedeelte uitgelegd in de woonkamer.. Toh best een mooie redelijke stationslengte nu het zo uitgelegd is..

Ong. 2M lengte per spoor...

Grtz
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Even een tip in de woonkamer: Pantografen naar beneden. Je gaat er een keer in blijven hangen met als gevolg een hoop schade (zo'n pokkeding kost zo 25 euro per stuk).

Maar zou je met deze lengtes kunnen leven?
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
met welk programma heb jij je baanplan gemaakt. 3d is een leuke voorbeeld.

Heb zelf een station van 90 cm groot.

Faller Station Neustadt/Weinstrasse 110111

Een kolosaal ding, maar hij komt op de baan.
Re: Baanplan omzetten naar C rail
@Laurent

Ja met stationsporen van 2M kan ik wel leven.

@Hitmaan

De 3D views zijn gemaakt met Wintrack.

Grzt
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
hier weer een opzetje voor je station met twee perron eilanden. Alle sporen zijn van beide zijde bereikbaar, HOH van spoor 2 en 3 is 58 mm. Lengte stationsporen iets meer dan twee meter.



Groet,
Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
@Dirk, wederom dank voor de hulp.

@ alle overige

Nu hebben we 2 opzetjes gemaakt omtrent een evt. mogelijke stationsomgeving, zie foto 1/2. Op foto 3 zie je een simpele 3D tekening omtrent de mogelijkheid om het busstation onder de stationssporen te maken.

Het eilandperron is ong 75mm breed.

Graag jullie reactie.

Mvg,
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Even een update

We hebben een 3 doorgaande spoor toegevoegd in het midden voor doorgaand verkeer van goederen etc.

De lengte van de perrons is ong 2.20M.

Graag jullie reactie.
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Of deze Kevin:
Perronbreedtes van 10,8 cm, lengte van 210 cm, hoh van 64 mm bij de sporen 2,3,4 en een hosenträger;
Breedte station ruim 46 cm, net als het bovenstaande stationsplan.



Groet,
Dirk
Re: Baanplan omzetten naar C rail
Beste Kevin,

Een kleine vraag. Kun jij overal langs de buitenkant aan U baan ?
Is dit niet het geval ga je deze baan zeer moeilijk kunnen bouwen en/of onderhouden.

Mvg

Olivier 77