Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders

Gestart door benoit1 zondag 07 februari 2016, 16:36:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Hallo
is het mogenlijk om de 8 draden van een ethernetkabel te gebruiken voor terugmelders?
of is de draaddikte te klein?
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
-Benoit:
Dat is mogelijk
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
wel heb het gedaan bij 10 sporen
maar geen enkele werkt
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
-Benoit:
Draad uitmeten of er geen onderbrekingen zijn, is er ergens zichtbare schade?
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
nu werken blijkbaar geen enkele terugmelder zelfs niet als ik de ingang met de massa verbind
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Geen probleem om ethernetkabel te gebruiken.

groet
Harald
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Ik zou wel kabel met harde kern gebruiken.

Gr. Dennis
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Kun je aangeven hoe je de kabels hebt aangesloten?
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Ik zou het gebruik van ethernet kabels af raden als het gaat om de aansluiting van de meldsecties, dit gaat leiden tot valse en onterechte meldingen, is dus vragen om ellende.
Hier zijn al diverse voorbeelden van langs gekomen in de loop der jaren.

Groetjes
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Ik gebruik ze alleen voor de wissels aan te sturen. Voor terugmelding pak ik normale draad.

Gr Dennis
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
ik heb draden zonder massieve kern
maar vond het gemakkelijk om te gebruiken omdat de draden gebundeld zaten
ziet er wat netter uit onder de plank
zijn er misschien betere soorten kabels?
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
De hele wereld gebruikt Ethernet kabel dus .......
En bij ons gaat het alleen maar om een "massa" detectie.
De storingen waar hier over gesproken wordt gaat over de leidingen tussen coder en centrale, maar ook daar wordt ethernet aanbevolen (getwiste draden).
(Alleen niet geschikt voor stroom-detectie i.v.m. te kleine diameter van het koper).

groet
Harald
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
om het netjes te houden gewoon boekbinders gebruiken om de draden te leiden.Kan je in verschillende kleuren en ik gebruik de zwarte voor terugmelddraden en rode voor voeding baan.
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Benoit,

Als het helemaal niet werkt heb je waarschijnlijk iets fout gedaan. Kun je aangeven hoe je het aangesloten hebt?  Gebruik je wel de zelfde massa? Welke bezetmelder gebruik je?

Erik
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Citaat van: Haradigi op maandag 08 februari 2016, 13:04:51
De hele wereld gebruikt Ethernet kabel dus .......

En bijna de hele wereld klacht ook over problemen met de s88 terugmelding dus...
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Toch bijzonder dat de meeste leveranciers met RJ45 connectoren zijn gaan werken.

groet
Harald
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Yep,

En hier haal je dus twee zaken door elkaar. En dat is de onderlinge verbinding tussen de s88 modules met een patch kabel, en het aansluiten van de meldersecties waarbij gebruik gemaakt wordt van een patch (ethernet) kabel.  En dat laatste daar is het advies doe het niet.
Dit was de vraag
Citeeris het mogenlijk om de 8 draden van een ethernetkabel te gebruiken voor terugmelders?
Groetjes
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Hi,

In mijn "kringen" wordt de ethernet kabel al jaren en tot volle tevredenheid gebruikt tussen de rails en de coder.
Vertel maar eens, met een duidelijke reden, waarom we dat niet zouden doen.

groet
Harald
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Harald,

Prima toch als het bij jouw wel werkt, deze discussie heeft al zo vaak plaats gevonden dat ik geen zin heb die wederom voor de zoveelste keer te gaan voeren en herhalen.
Mijn advies is doe het niet, verder is ieder vrij zich wat van dit advies aan te trekken of om het gewoon in de wind te slaan.

Groetjes
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
utp(eternet)kabel is goed geschikt voor signaal doeleinden alleen minder geschikt om te gebruiken voor vermogens sturingen ivm de dunne diameter! naar mijn idee zou het juist voor detectie goed moeten werken werkte het niet dan ligt het naar mijn idee niet aan de kabels maar meer aan de persoon die het aangesloten heeft of aangesloten apparatuur!
wat wel belangrijk is,dat twisted pair blijft gehandhaafd als er een data signaal over gaat!
Ik werk voor mijn beroep met utp voor data netwerken,alarm beveiliging,audio/video sturingen en camera systemen!
en massief of soepel maakt niet zo veel uit het is meer een kosten kwestie! en een stel regel die wij gebruiken ligt het stil gebruik je massief kern beweegt het gebruik je soepele kern
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Hi Mark,

:thumbup:
Jammer dat er niet duidelijk wordt aangegeven waarom we deze kabel niet zouden mogen gebruiken.

groet
Harald
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
De vraagsteller spreekt toch niet over een switched pair kabel,  :help: :help: :help: :help:
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
- Jørg

Lees even dit en dan weet je waarom UTP ongeschikt is voor de toepassing waar we het hier over hebben: https://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair

Met groet,
Ben.
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Heren
Dank om mij er attent op te maken,  :thumbup:
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Tja als we het verschil al niet weten tussen een Ethernet kabel en een UTP of FTP kabel dan heeft verdere discussie ook geen enkele zin.
Maar als je nu eens een ethernet kabel gaat bestellen dan zie je van zelf waar je terecht komt
http://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_kabels.html
http://lmgtfy.com/?q=ethernet+kabel+kopen
Groetjes
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden  :mrgreen: Zoals Sascha al in een ander topic aangaf is het forum groot geworden doordat mensen er hun vraag op kwijt konden ( en nog steeds kunnen) en anderen daar (meestal) een antwoord/oplossing voor wisten/weten. Mensen in de hoek zetten door voorgaande reactie is niet bepaald respectvol  :thumbdown:
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Citaat van: Sprinter op dinsdag 09 februari 2016, 14:00:40
Tja als we het verschil al niet weten tussen een Ethernet kabel en een UTP of FTP kabel dan heeft verdere discussie ook geen enkele zin.

Je moest eens weten hoeveel mensen het verschil nog niet weten tussen een ISDN kabel en een netwerkkabel Wim.
Ik ga er dan ook vanuit dat er op ons forum ook nog genoeg mensen zijn die de kennis van UTP en STP bekabeling niet hebben.

Probeer eens de moeite te doen om het uit te leggen, i.p.v. zo'n discussiedodende opmerking te plaatsen  :thumbdown:
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Dit is al 10 jaar een zeer onvriendelijk forum. Zeker als de oprichter ervan, in het openbaar zijn leden afzeikt.  :thumbdown:

En voor de uitleg zie 1 van beide links.
Verder heb ik aangegeven dat deze discussie al te vaak heeft plaatsgevonden en dat ik niet van plan ben deze nogmaals opnieuw te voeren.
Het gaat je goed Sascha, had alleen iets meer fatsoen van je verwacht.
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
 8o Nou, tis weer gezellig, maar niet heus. :thumbdown: En dat om een kabeltje.

:offtopic:
Nou, en het zal Sacha wel goed gaan, er gaan zelfs stemmen op om hem te vereeuwigen in 3-D.  :-)  :o)

O:-D Dirk-Jan
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
 :offtopic: Een forum is zo vriendelijk als de gebruikers die er aan deelnemen. alles staat of valt met de manier van mensen behandelen. Dat is niet alleen een isue op het forum, maar ook in de maatschappij.
Back from  :offtopic:
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Los van de vorm: het helpt altijd om even na te denken als er een vraag gepost wordt. Antwoorden zonder enig kennis van zaken lijkt sympathiek maar zijn niet zo zinvol. Als er iets langs komt waar ik geen kaas van gegeten heb blijf ik lekker weg uit een topic. Hooguit lees ik mee waar ik dan weer wat van op steek.

Over de vraag van de topicstarter: die is denk ik beantwoord. :)

Met groet,
Ben.
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Beste Wim,

Citeer
Een forum is zo vriendelijk als de gebruikers die er aan deelnemen.

Verder ben je vaak genoeg achter de schermen al aangesproken op je onvriendelijke manier van discussie voeren.

Ik hoop werkelijk dat het jou ook goed gaat. Neem je (weer) afscheid nu?
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Citaat van: Spoorman op dinsdag 09 februari 2016, 14:59:01
1. het helpt altijd om even na te denken als er een vraag gepost wordt.

2. Antwoorden zonder enig kennis van zaken lijkt sympathiek maar zijn niet zo zinvol.

Dit zijn inderdaad 2 punten waar ik het volledig mee eens ben :important: Maar als iemand iets niet weet wat voor anderen vanzelfsprekend is, kan dat nooit een reden zijn om onvriendelijk te gaan doen ;)
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Zekers. Ik zei ook: los van de vorm. :)
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Zo voordat we verder gaan discussieren   :offtopic:
zal ik maar van het weekend kijken of ik de voeding van de S-88 link heb ingestoken  :D :D :D
(kan dit nog niet controleren maar is een vermoeden)
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Citaat van: Sascha op dinsdag 09 februari 2016, 14:23:11
Probeer eens de moeite te doen om het uit te leggen, i.p.v. zo'n discussiedodende opmerking te plaatsen  :thumbdown:
http://netwerkproducten.com/soorten-netwerkkabel.html


Mvg,
Peter
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Mooie uitleg peter.

Gr. Dennis.
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Nou ben ik nog steeds benieuwd waarom je geen Utp/ethernet/netwerk kabel zou kunnen gebruiken?
De twisting in datakabel is er juist om Overspraak te voorkomen! Juist het probleem wat wij vaak tegenkomen is dat men niet de reden van de twisting begrijp en deze verkeerd hanteren!
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Dit draadje gelezen en als ik het juist begrijp is de eindconclusie dus:
     UTP is prima, zolang je het (ondanks de 8 draden) maar voor maximaal 4 terugmeldpunten gebruikt, daarbij natuurlijk opletten dat je per terugmeldpunt 1 twisted paar gebruikt.

Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Citaat van: FredMa op woensdag 10 februari 2016, 12:42:56

Heb ik het dan zo onduidelijk uitgelegd?


Nee. :D

Wat geen garantie is dat iedereen het begrijpt. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Het lijkt me geen banaal speelgoed, wellicht voor jou maar voor velen niet. Dus zullen helpers zich dienen te verplaatsen in de mate van het snapvermogen van vragenstellers.
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
 @citaat Hahaha, prachtig: "Snapvermogen". :thumbup:
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Toch altijd weer een beetje vreemd dat iemand die eerst niet weet wat een ethernet kabel of wat twisted pair is, zich dan ineens ontpopt als de expert op het gebied, nog sneller dan dat je met je ogen kan knipperen.

Maar goed, een UTP of Ethernet kabel kun je beter niet gebruiken voor de verbinding van de railsecties en de melder, maar zover was dat al duidelijk.

Groetjes
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Misschien helpt het als er bij bepaalde delen van het forum een gedeelte voor gevorderden wordt gecreëerd  :idea:
Voorkom je misschien "lekengeneuzel" en dus ergernis.
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
En nog steeds lees ik niet waarom je Ethernetkabel wel of niet voor bezetmelding kan gebruikt worden.


Mvg,
Peter
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
als eerste ik ben compleet onwetend in dit vakgebied, dus vergeef mijn stomme inbreng.
ik begrijp dat ethernetkabels (patch) tussen terugmelddecoders geen probleem.zelf heb ik zo'n HSI-USB ding met patchkabels tussen de verschillende decoders.
vanaf de rails naar de decoder is zo'n ethernetkabel ongeschikt, maar ik zie ook niet hoe je dat moet toepassen,haal je die 8 aders uit elkaar, want bezetmelders zitten toch niet allemaal bij elkaar.
of begrijp ik er helemaal niks van

Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Zo denk ik er ook over, moesten de twee draden elkaar interfereren dan zouden ze in de computerwereld zeker niet gebruikt worden, dus laat die technische uitleg waarom niet maar komen.
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Citaat van: robbie103 op donderdag 11 februari 2016, 13:45:39
@freak. De theorie zegt dat twisted pair tot overspraak tussen de twee aders kan leiden.
EMC en dergelijke is een deel van mijn vak wat ik uitoefen.

Mijn vraag aan de lieden die roepen waarom Ethernetkabel deze wel of niet voor bezetmeling gebruikt kan worden staat nog steeds.
Zal ze al wat op weg helpen. Lees o.a. de boeken EMC en productontwikkeling en/of Elektromagnetische compatibiliteit. Daar staat e.e.a. keurig beschreven.


Mvg,
Peter
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
bron = wikipedia

Definitie: De normen definiëren als het in staat zijn van een onderdeel, apparaat, systeem, ... om in zijn elektromagnetische omgeving naar wens te functioneren, zonder hierbij zelf storingen toe te voegen aan zijn eigen elektromagnetische omgeving.

weer wat geleerd  :D
Re: Ethernet kabel gebruiken voor bezetmelders
Laat ik het zo zeggen, misschien leidt dat tot iets in dit rare topic, je weet maar nooit. ;)

Ik bedrijf baantje bouwen en treintje rijden een beetje als bezigheid en niet als wetenschap. Met mijn achtergrond, wat elementaire basiskennis, het ronddwalen op fora, mijn zoekvaardigheden en mijn ervaring kom ik een heel eind. Ik kan meekomen in deze discussie maar als gezegd: het moet geen wetenschap worden. Als we die rare boeken van Peter erbij moeten halen wordt het knap ingewikkeld voor de gemiddelde baantjesbouwer.

Mijn ervaring met getwiste paren (ik heb het ooit toegepast op mijn 3rail baantje)  in de hier genoemde toepassing is dat dit leidt dit tot spookmeldingen, als ik boeken erbij moet halen om "het te bewijzen" of lappen tekst moet neerpennen wordt het mij te gek. Daar komt nog bij dat als je ook maar iets verkeerd zegt bij dit soort onderwerpen (zou zo maar kunnen toch) je vrijwel zeker voor, maar zeker achter de schermen wordt neergesabeld, zo werkt dat nu eenmaal hier en daar leen ik me niet voor. O:-D

Dus: ik zou zeggen pas het lekker toe. Gaat het goed prima, krijg je spookmeldingen of wat dan ook voor S88 ellende ook prima maar meldt het dan ook even. Dan hebben we weer wat te lachen. :D

Met groet,
Ben.