Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  PC Besturingsoftware
| | |-+  koploper probleem
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: koploper probleem  (gelezen 2370 keer)

marcelvries

  • Gast
koploper probleem
« Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 22:31:40 »

hallo allen,

ik heb een probleem met koploper namelijk: hij ziet niet goed waar de treinen zijn staat mijn loc in blok 1 op het scherm staat hij op blok 4 als de trein nog rijdt blijft hij rondjes rijden ook als ik op stop klik alleen de noodstop werkt.
iemand een idee wat ik fou gedaan heb? snap er namelijk niks meer van. heb het bestand toegevoegd.

alvast erg bedankt
Gelogd

reeves

  • Gast
Re: koploper probleem
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 06:00:32 »

Defecte melder waarschijnlijk of ingevoerd in verkeerd blok.

Groet Tom
Gelogd

marcelvries

  • Gast
Re: koploper probleem
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 09:35:55 »

Dan denk ik het laatste de centrale ziet alle melders en ze worden ook gemeld zal eens kijken
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re: koploper probleem
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 10:55:01 »

Als je rijdt zie je in het rijwindow onderin de te verwachten bezetmelder. Dat moet overeenkomen met de werkelijkheid. Wordt die niet gevonden dan heb je een spooktrein.



In plaats van automatisch rijden kun je ook op bestemming rijden. Je sleept met de muis de lok dan in het baanoverzicht van blok naar blok. Op die manier zie je snel waar het mis gaat.

Overigens: je hebt 2 vaste routes gemaakt die totaal overbodig zijn. Koploper vindt zelf z'n weg bij het automatisch rijden.

Met groet,
Ben.
Gelogd

marcelvries

  • Gast
Re: koploper probleem
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 21:36:11 »

Hallo ben,

bedankt voor de info ik ben alleen nog niks wijzer helaas de trein rijdt vrolijk rondjes maar volgens koploper staat hij stil in blok 3
als ik op stop druk krijg ik geen reactie en rijd hij stug door.


dit zijn de bezetmeldpunten die de centrale meet/ziet, begin is vanaf punt 1 gemeten.


zo staan ze in koploper. alleen 4 is 13 en 5 is 14

ook de bck opnieuw toegevoegd  ;)

« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 februari 2016, 21:49:23 door marcelvries »
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: koploper probleem
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 22:04:06 »

Tja lekker handig he van die mannen.

De monitor in de DR5000 telt van 0 naar 15, terwijl het in koploper van 1 .. 16 telt en zo telt ieder ander systeem ook. :thumbdown:

Dus 0 = eigenlijk 1.
en 12 is eigenlijk 13.

Open de s88 monitor maar in koploper dan zie je de juiste nummering.
Eigenlijk is het gewoon om te  :-( :-(

Groetjes
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

marcelvries

  • Gast
Re: koploper probleem
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 22:07:18 »

haha jah inderdaad en na wat hulp via facebook rijd hij eindelijk zoals het hoort  :D nu eens uitpluizen hoe het zit met stoppen in het blok aangezien hij nu na het station stopt :P
Gelogd

Marklindak

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: koploper probleem
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 22:15:04 »

Tja lekker handig he van die mannen.

De monitor in de DR5000 telt van 0 naar 15, terwijl het in koploper van 1 .. 16 telt en zo telt ieder ander systeem ook. :thumbdown:

Dus 0 = eigenlijk 1.
en 12 is eigenlijk 13.

Open de s88 monitor maar in koploper dan zie je de juiste nummering.
Eigenlijk is het gewoon om te  :-( :-(

Groetjes

Afgezien van het feit dat het klopt, laten we de nullen en enen discussie hier even niet gaan voeren.
Hele digitale techniek hangt van enen en nullen aan elkaar. dit om verwarring te voorkomen :)

Gr. Fred.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

Jørg

  • Gast
Re: koploper probleem
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 22:17:38 »

Oftewel het binair stelsel

https://nl.wikipedia.org/wiki/Binair
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: koploper probleem
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 23:14:44 »

Het gaat hier niet om enen en nullen, maar waar begin je mee, ik had hetzelfde met de wisseldecoders toen ik overstapte van de Edits centrale naar de Raptor, bij de Edits was het eerste adres een......."0".

Eén ding is zeker, diegenen die het meemaken vergeten het nooit meer, ook handig

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

marcelvries

  • Gast
Re: koploper probleem
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 09 februari 2016, 21:30:05 »

de treinen rijden inmiddels zoals het hoort alleen heb ik in het station gebied extra melders gemaakt. alleen nu stopt hij niet bij die melder maar bij de verkeerde weet iemand hoe ik dat oplos?
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re: koploper probleem
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 10 februari 2016, 06:39:16 »

Je zult wat meer tekst moeten besteden aan je vraag anders is het koffiedik kijken. De kwaliteit van een antwoord is recht evenredig met de kwaliteit van de vraag. ;)

Wat heb je gedaan, waar moet de trein stoppen en als deze dat niet doet waar stopt de trein dan? En is dat de te verwachten melder? Of stopt de trein op een andere melder. Of rijdt het te hard en schiet de trein de stopmelder voorbij?

Met groet,
Ben.
Gelogd

marcelvries

  • Gast
Re: koploper probleem
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 10 februari 2016, 08:13:18 »

Jah inderdaad de vraagstelling kan beter dus bij deze.

Het station heeft een blok met 3 melders dit zijn 1 2 en 3,
Melder 1 is binnenkomst en beginnen met
 afremmen en melder 2 is stoppen bij het perron melder 3 is uitrijden blok. Nu begint hij te remmen bij punt 2 het perron en stopt bij punt 3. Hoe kan ik dit aanpassen?
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re: koploper probleem
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 10 februari 2016, 09:41:54 »

Ok.

Ik heb in stationsblok 1 een 3e melder aangemaakt, in dit geval 15:



Als je verder niets aan geeft zal melder 15 de stopmelder zijn want die is de laatste in de rij. Koploper kent geen uitrij melder. Wil je toch op 2 stoppen zul je 15 weer weg moeten halen.

Wat ook kan (maar misschien is dat niet de bedoeling) is het werken met een alternatieve stopplaats die afhankelijk is van de lengte van je trein. Je klikt dan op de knop "stopplaats" en in het menu wat volgt maak je dit:



Wat je ziet is dat alle treinen korter dan 50 cm stoppen op melder 2, langer dan 50 cm zal stoppen op melder 15. Met bijvoorbeeld nog een 4e melder in het blok kun je nog een variatie maken.

Met groet,
Ben.
Gelogd

marcelvries

  • Gast
Re: koploper probleem
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 10 februari 2016, 11:24:39 »

Dank je ben voor de goeie uitleg ik ga er mee bezig  :D
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.039 seconden met 24 queries.