Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

opbergkokers

Gestart door Jasperkc maandag 08 februari 2016, 21:30:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
opbergkokers
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
opbergkokers
Hallo Allemaal,

Bij mij op het werk worden er nog wel eens pallets met producten in plastic gewikkeld. Dit plastic komt van een rol. Deze rol is een keer op en dan houd je een koker over met een doorsnede van 5cm. Ik heb op de beurs een aantal Märklin wagons gekocht van 28,2cm zonder doos. Ik had in het verleden al eens nagedacht over het vervoer van deze wagons en dat ging niet zonder schade. Ik heb toen eens zo'n koker van het werk meegekregen en ziedaar; de wagon past er precies in. Ik miste alleen een deksel aan de boven en onderzijde. Ik ben toen naar de bouwmarkt (praxis) gegaan en daar werd de oplossing gevonden. Zij leveren een speciedeksel van 5cm. Deze deksel wordt gebruikt als je even een pvc buis moet beschermen tegen cement of iets anders wat in de buis valt en dan stolt. Ik heb van het weekend een aantal van deze buizen gezaagd op 34cm. Ik heb de wagon erin gelegd en de doppen erop gedaan. Nu alleen nog even op de korer een stikkertje plakken zodat ik weet welke wagon erin zit.

Al met al heeft deze oplossing mij per koker ?2,60 aan doppen gekost. Nou daar hoef ik geen originele doos voor te hebben.

Groet,
Jasper
Re: opbergkokers
BR98-10
gast

Re: opbergkokers
 :thumbup: :thumbup:
Re: opbergkokers
Gerard
gast

Re: opbergkokers
En anders kun je zo'n koker ook gebruiken om er een nissenhut van maken.
Re: opbergkokers
Lid sinds: 2014

offline
Re: opbergkokers
Strak plan, misschien een blokje schuimrubber om je koppelingen te beschermen tegen de deksels?

Groet Hans
Re: opbergkokers
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: opbergkokers
Maak eens een foto, zodat we allemaal kunnen zien hoe je het hebt gedaan.
Overigens hoe bescherm je je wagons tegen stoten (in de lengterichting)

:idea: Misschien ook leuk voor de wiki, vermits een plaatje.

John
Re: opbergkokers
Lid sinds: 2009

offline
Re: opbergkokers
Ik ben ook wel benieuwd, want het lijkt me dat er nogal wat speling zit hier en daar (links, rechts, boven, onder)?
Re: opbergkokers
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: opbergkokers
Hallo Allemaal,

Omdat er toch wel wat vragen over de kokers waren, maak ik hierbij even een verslag van de totstandkoming van een koker.

Allereerst neem ik een koker van het werk die dienst gedaan heeft om plastic om producten te wikkelen die op pallets staan


De benodigdheden die ik verder nodig heb:


Ik begin door met de viltstift de lengte af te tekenen op 34cm.


Als ik dat gedaan heb, dan zaag ik met m'n zaagje de koker recht af op de afgetekende 34cm. Deze afstand is noodzakelijk daar de wagon 28,2cm is en de doppen 2,5cm diep zijn.


Deze doppen heb ik gekocht bij de Praxis en worden daar speciedeksels genoemd.
De doppen kosten ?1,30


Nadat ik de koker op maat heb gezaagd, plaats ik aan de ene kant de dop. Hierna kan ik kijken of het allemaal goed past. Is dat het geval, dan laat ik de wagon er zachtjes in glijden. Ik gebruik geen viltjes of bescherming omdat de wagon er precies inpast. Er kwam ook een vraag of ik wel iets zou moeten gebruiken. Dat kan haast niet. Zou de koker kleiner zijn, dan past de wagon er niet meer in en zou de koker korter zijn, dan zou de koppeling in de knel komen. Alles bij elkaar opgeteld kom ik op 28,2 + 2*2,5=33,2cm. Precies genoeg om de koppelingen niet te pletten en de wagon genoeg ruimte te geven.

Hoop dat ik een mooie beschrijving heb gegeven en als anderen het ook eens willen proberen. Je kunt ook een pvc buis nemen met een doorsnede van 5cm is nog steviger en watervast.

Laatste tip. Zet op de buis wel wat erin zit anders verdwijnt ie misschien een keer bij het oud papier of in de kliko.

Groet,
Jasper

Vandaag bewerkt. Er was door tinypic.com een verkeerde foto geplaatst op de plaats van de foto van het zaagje :? :? :? Nu dus maar de hele foto verwijderd uit dit topic.
Re: opbergkokers
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: opbergkokers
Die doppen kan je ook in de groothandel kopen voor een heel stuk minder.
Prijs gaat bij Praxis zeker 10x over de kop.

Verder, karton schuurt, dus je modellen zullen er niet mooier van worden.
Inwendig een stuk folie aanbrengen voorkomt dat. (doorzichtig schutblad bij kantoorboekhandel)

Gr. Marcel
Re: opbergkokers
Lid sinds: 2008

offline
Re: opbergkokers
Vrouwlief heeft laatst bij de action een paar viltsterren gekocht om de pannen bij stapelen te beschermen

PS
Ik wordt nu regelmatig gefoeilleerd op confiscatie pogingen  :D
Re: opbergkokers
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: opbergkokers
 :thumbup: