Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Koploper bedienen met touchscreen (kleine icoontjes, dikke vingers)

Gestart door rscosworth zondag 24 januari 2016, 20:00:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper bedienen met touchscreen (kleine icoontjes, dikke vingers)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Koploper bedienen met touchscreen (kleine icoontjes, dikke vingers)
Goede avond allemaal,

Helaas heeft de laptop die ik voor koploper gebruikte het begeven. 'k Heb nu iets heel anders gekocht, namelijk een HP TouchSmart 600 (zie onderstaande afbeelding)
Dit is een 23" Touch screen computer. Dit leek me echt ideaal voor de bediening van koploper... Met 1 druk op het scherm een wissel omzetten!

Het scherm zelf werkt behoorlijk nauwkeurig, daar valt niets op aan te merken. Echter door de hoge resolutie worden alle icoontjes (wissels e.d.) van koploper wel heel erg klein.
Het is dus niet moeilijk om per ongeluk een verkeerde wissel om te zetten.

'k Heb al wel een paar minder mooie oplossingen bedacht die het probleem wel oplossen: Namelijk de resolutie heel laag zetten of de vergrootglas-optie van Windows 10 aanzetten.
Echter met die opties ziet het scherm er uit als een computer uit de jaren 90.. Niet echt een mooie oplossing dus.

In koploper is bij mijn weten geen mogelijkheid om op het baanplan in te zoomen of op een andere manier te vergroten. 'k bedacht me daarom om een grote tekst toe te voegen in het baanplan, en die te koppelen aan een wisselstraat. Helaas krijg ik dat niet voor elkaar.

Heeft iemand anders nog ideeën om wissels of wisselstraten te schakelen via het "baanoverzicht"-scherm? Of een andere manier om het baanplan te vergroten op een mooie manier?

Hoor het graag!

Gr Richard
Re: Koploper bedienen met touchscreen (kleine icoontjes, dikke vingers)
Een plastie pennetje gebruiker zoals bij de CS2 geleverd zit werkt nauwkeuriger,  :thumbup:
Re: Koploper bedienen met touchscreen (kleine icoontjes, dikke vingers)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Koploper bedienen met touchscreen (kleine icoontjes, dikke vingers)
'k Heb even zo'n pennetje geprobeerd. Het werkt wel, maar nog niet echt heel fijn.
Ook heb ik wat zitten rommelen met de instellingen van het touchscreen, zodat het nog nauwkeuriger werkt.

Maar eigenlijk ben ik toch meer op zoek naar een oplossing om óf het schermlayout te vergroten, óf om tekst of andere grote symbolen te koppelen aan een wisselstraat.
Dat laatste lijkt helaas niet te kunnen.
Re: Koploper bedienen met touchscreen (kleine icoontjes, dikke vingers)
Het zal waarschijnlijk wat werk zijn, maar als je je baanplan ruimer opzet?
Dus de onderlinge sporen verder uir elkaar, zodat je minder gemakkelijk de verkeerde wissel omzet.

Groeten,
Ton.
Re: Koploper bedienen met touchscreen (kleine icoontjes, dikke vingers)
Probeer dit eens


Werkt op een tablet perfect en je krijgt ook geen vette vingers op je scherm.
Re: Koploper bedienen met touchscreen (kleine icoontjes, dikke vingers)
In windows 10 kan je bij Display Settings ook de Scaling aanpassen naar 125% of 150%. Aanpassingen worden pas actief na uit- en weer inloggen. Resultaat is dat de tekst in je koploper baanplan netjes met een groter font wordt weergegeven. Echter worden de symbolen niet groter weergegeven en zal je ook je baanplan ruimer op moeten zetten.

Maar het blijft allemaal een beetje rommelen. Het is duidelijk dat dit programma ooit begonnen is in het 800*600 tijdperk, wat inmiddels al een kleine 20 jaar achter ons ligt. Om echt weer bij de tijd te zijn op dit punt zal de oplossing toch van de ontwikkelaar af moeten komen.

Het zou natuurlijk heerlijk zijn om met een leuke Nvidia of Matrox videokaart je baanplan achter op de muur van je baan op iets van 9 beeldschermen weer te geven, maar dat moet de ontwikkelaar wel even zijn best doen. Maar dat is gewoon afwachten.