Heb je een wagonset 4228 en de binnenverlichting doet het niet meer? Dan moet je hier zijn!
Het overkwam me zowat 10 jaar geleden na de aankoop van een wagenset "ongebruikte staat". De wagens zagen er effectief netjes uit en de vaste koppelingen lagen er bij. Helemaal volledig. Ik heb toen onmiddellijk stroomgeleidende kortkoppelingen gemonteerd. Niet zo'n groot probleem ... tot ik de wagens op de rails zette en vaststelde dat bij 3 wagens de binnenverlichting het niet deed.
Ik was toen nog een newby in het zelf herstellen van of installeren in wagons of lokomotieven van elektrisch materiaal. Enfin, ik ging naar de winkel waar ik gewoonlijk toen ging en zij gingen het naar de Märklin servicedienst sturen in België omdat het een 'delikaat' werkje was. Om een lang verhaal kort te maken en na bijna een half jaar rondzwermen tussen de servicedienst in België en jawel, Duitsland, is de set teruggekomen met verschillende sleepcontacten, in totaal 3(!) voor een set van 5 wagons ... waanzinnig! Ik vond het ook verdacht dat ik NIETS hoefde te betalen voor deze "herstelling". Ik had iets moetne betalen omdat er totaal geen sprake kon zijn van garantie (2de hands)...
Begin 2015 heb ik na te lang twijfel mijn stoute schoenen aangetrokken, mijn gezond verstand gebruikt en stap voor stap de defecte wagons ontmanteld. GEEN eenvoudige zaak, maar eens je er 1 gedaan hebt weet je precies hoe je tewerk moet gaan. Wat de 'professionele' hersteldiensten van België en Duitsland samen niet konden heb ik gedaan op een paar uur tijd.
Wat was uiteindelijk het probleem? Onderaan de wagens (binnenkant) zit een printplaatje dat oa de stroom moet doorleiden van de een naar de andere kant (daar staan de ledjes ook op gemonteerd van de binnenverlichting). Bleek dat in een aantal wagens die plaatjes op 1 plaats zwartgeblakerd waren en er daardoor een baantje doorgebrand was ... telkens op dezelfde plaats. Ik heb er geen idee van, op welke manier dit mogelijk is. Maar de oplossing was vrij simpel: de stroom met een extra draadje doorleiden, een brug dus. Alles terug in elkaar monteren, zo mogelijk nog voorzichtiger dan ervoor, maar rustig de tijd nemen en niet zenuwachtig worden. Op een aantal plaatsen moeten blikken lipjes rechtgeplooid en weer teruggeplooid worden. Iedereen weet dat je dit geen 20 keer moet doen. Maar vermijdt deze lipjes al te ver te plooien zodanig dat ze zeker niet afbreken. Blijkbaar is Märklin er doodsbang van om deze demontage te doen en hebben ze schrik de wagens niet meer deftig in elkaar te krijgen (stond trouwens op de herstelbon ... in het Duits).
Als er iemand geïnteresseerd is om ook een aantal beelden van de herstelling en (de-)montage te zien kan ik ze ook posten en van commentaar voorzien. Laat maar horen!
Nu werken ze perfect, met 1 sleepcontact ... misschien moet ik er ooit eens een decoder in monteren die de verlichting schakelt. Dat kan in het bagaerijtuig omdat er vooldoende verborgen plaats is voor een decoder én daar de stroom opgenomen wordt van de middengeleider. Zo blijft een mens bezig.