Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mä 4228 Rheingold hoe binnenverlichting herstellen

Gestart door ib130258 zaterdag 06 februari 2016, 00:38:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mä 4228 Rheingold hoe binnenverlichting herstellen
Heb je een wagonset 4228 en de binnenverlichting doet het niet meer? Dan moet je hier zijn!

Het overkwam me zowat 10 jaar geleden na de aankoop van een wagenset "ongebruikte staat". De wagens zagen er effectief netjes uit en de vaste koppelingen lagen er bij. Helemaal volledig. Ik heb toen onmiddellijk stroomgeleidende kortkoppelingen gemonteerd. Niet zo'n groot probleem ... tot ik de wagens op de rails zette en vaststelde dat bij 3 wagens de binnenverlichting het niet deed.
Ik was toen nog een newby in het zelf herstellen van of installeren in wagons of lokomotieven van elektrisch materiaal. Enfin, ik ging naar de winkel waar ik gewoonlijk toen ging en zij gingen het naar de Märklin servicedienst sturen in België omdat het een 'delikaat' werkje was. Om een lang verhaal kort te maken en na bijna een half jaar rondzwermen tussen de servicedienst in België en jawel, Duitsland, is de set teruggekomen met verschillende sleepcontacten, in totaal 3(!) voor een set van 5 wagons ... waanzinnig! Ik vond het ook verdacht dat ik NIETS hoefde te betalen voor deze "herstelling". Ik had iets moetne betalen omdat er totaal geen sprake kon zijn van garantie (2de hands)...

Begin 2015 heb ik na te lang twijfel mijn stoute schoenen aangetrokken, mijn gezond verstand gebruikt en stap voor stap de defecte wagons ontmanteld. GEEN eenvoudige zaak, maar eens je er 1 gedaan hebt weet je precies hoe je tewerk moet gaan. Wat de 'professionele' hersteldiensten van België en Duitsland samen niet konden heb ik gedaan op een paar uur tijd.

Wat was uiteindelijk het probleem? Onderaan de wagens (binnenkant) zit een printplaatje dat oa de stroom moet doorleiden van de een naar de andere kant (daar staan de ledjes ook op gemonteerd van de binnenverlichting). Bleek dat in een aantal wagens die plaatjes op 1 plaats zwartgeblakerd waren en er daardoor een baantje doorgebrand was ... telkens op dezelfde plaats. Ik heb er geen idee van, op welke manier dit mogelijk is. Maar de oplossing was vrij simpel: de stroom met een extra draadje doorleiden, een brug dus. Alles terug in elkaar monteren, zo mogelijk nog voorzichtiger dan ervoor, maar rustig de tijd nemen en niet zenuwachtig worden. Op een aantal plaatsen moeten blikken lipjes rechtgeplooid en weer teruggeplooid worden. Iedereen weet dat je dit geen 20 keer moet doen. Maar vermijdt deze lipjes al te ver te plooien zodanig dat ze zeker niet afbreken. Blijkbaar is Märklin er doodsbang van om deze demontage te doen en hebben ze schrik de wagens niet meer deftig in elkaar te krijgen (stond trouwens op de herstelbon ... in het Duits).

Als er iemand geïnteresseerd is om ook een aantal beelden van de herstelling en (de-)montage te zien kan ik ze ook posten en van commentaar voorzien. Laat maar horen!

Nu werken ze perfect, met 1 sleepcontact ... misschien moet ik er ooit eens een decoder in monteren die de verlichting schakelt. Dat kan in het bagaerijtuig omdat er vooldoende verborgen plaats is voor een decoder én daar de stroom opgenomen wordt van de middengeleider. Zo blijft een mens bezig. :P
Re: Mä 4228 Rheingold hoe binnenverlichting herstellen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mä 4228 Rheingold hoe binnenverlichting herstellen
Hallo Ivan, je naam opgezocht in het voorstelhoekje,

Ik denk dat mede forummers graag foto's zien van je reparatie ervaringen.

Foto's plaatsen helpt altijd en mijn statement is: 1 foto kan meer zeggen dan 1000 woorden.

Gr. Fred.
Re: Mä 4228 Rheingold hoe binnenverlichting herstellen
Het was/is een set die velen aanspraken , want het zijn schitterende rijtuigen.
Alleen daarom al is het verstandig om de plaatjes te tonen.
Iedereen die deze set heeft , kan dus dat zelfde risico lopen.
In ieder geval al bedankt dat je dit probleem met ons hebt willen delen , kan voor een ieder een leerschol zijn.

Mvg: Alex
Re: Mä 4228 Rheingold hoe binnenverlichting herstellen
OK. Op de foto hieronder zie je de verschillende onderdelen van de wagen na demontage in volgorde dat ze gedemonteerd werden:
1: wielstellen - eraf halen is niet echt noodzakelijk ... maar dat wist ik toen nog niet. Op zich is het gemakkelijker werken omdat dat wagen niet voortdurend weg schiet zonder wielen.
2: dak - komt er heel gemakkelijk af: op de uiteinden zit een centraal klemsysteem, gewoon lichtje naar boven trekken. Het komt vanzelf los. Gebeurt dat niet, dan doe je iets verkeerd.
3: afdekplaatjes aan de overlopen die de zijkanten op hun plaats houden ... OPGELET!! dit is het delikate deel om te demonteren. De derde foto "Detailfoto lipjes" laat de kleine lipjes zien dienen omgebogen te worden (doe dit geen 10 keer!)
4: de zijkanten van de wagen. Let bij het demonteren erop om deze niet teveel te verbuigen, wees voorzichtig om hier geen beschadiging te veroorzaken!
5: de binneninrichting (hier ondersteboven met de printplaat die normaal gezien niet te zien is omdat die onder de vloer van de binneninrichting verscholen zit. In het midden merk je een baantje op dat er niet meer zo gezond uit ziet. Dat is het bewustte baantje dat doorgebrand is. Zie verder.
6: de basis van het rijtuig, wat er over blijft na de demontage.
Dit is het moment waarop iedereen die dit voor het eerst doet denkt:"Krijg ik dat nog behoorlijk in elkaar?"
De witte nummers 7 & 8:
7: is de geleiding van de stroomvoerende koppelingen en de vlakken op de printplaat waar die contact maken
8: is de geleiding van de massa die van de wielen komt. Er zitten aan de onderkant stroomgeleidingen op de assen van de wielen, zoals bij elk andere wagen met binnenverlichting, dat is iedereen wel bekend, denk ik.
Ik heb ervan geprofiteerd om deze contacten te reinigen (verwijderen van vuil en eventueel occidatie).

De derde foto laat je de plaats zien waar het baantje doorgebrand was.
De vierde foto laat je het draadje zien dat ik gesoldeerd heb om de onderbreking te overbruggen (ok, geen super netjes werk, maar het werkt wel). Ik ben niet aan de baantje gaan prullen, gewoon het dichtsbijzijnde soldeerpunt genomen en verbonden, vandaar de wat langere draad.
Eens dat werkje gedaan monteer je de wagen in de omgekeerde richting van de demontage, dus van 6 naar 1 (ook weer voorzichtig omspringen met de zijkanten om ze niet te beschadigen).

Je ziet ZO moeilijk is het niet!
Re: Mä 4228 Rheingold hoe binnenverlichting herstellen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Mä 4228 Rheingold hoe binnenverlichting herstellen
Hoi Ivan,

Bedankt voor deze info, en het is zeker zo dat als ik ooit die rijtuigen uit elkaar moet halen voor die verlichting, dat ik zeker wat heb aan die foto's van jou :thumbup:

Heb de set namelijk zelf ook, en je weet maar nooit of je die rijtuigen open moet maken voor het herstel, of eventuele uitbreidingen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Mä 4228 Rheingold hoe binnenverlichting herstellen
Dag Ivan.
Bedankt voor het plaatsen van de foto's en de tips&trucs die je er bij vermeldt! :thumbup:
Zelf heb ik deze set ook en hij rijdt al meer dan 10 jaar op mijn demo/testbaantje en is een prachtige blikvanger voor de kijkers.
Tot voor kort had ik er zelfs 2 sets van omdat de locs en wagons op mijn demo/testbaantje veel overuren maken en ik dacht dat dit ook wel behoorlijk zou slijten.
Gelukkig is dit helemaal niet zo maar, mocht dit toch gebeuren, dan kan ik goed jouw foto's gebruiken om dit te repareren.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.