Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ik ben het overzicht kwijt

Gestart door Leendert62 vrijdag 05 februari 2016, 13:39:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ik ben het overzicht kwijt
Na anderhalf jaar geleden begonnen te zijn met een fantastische hobby (een eenvoudige beginnersset met een ovaal qua layout), wordt de hobby steeds wat uitgebreid.
Inmiddels heb ik 9 treinen op 1x MS2 (de 10e is in aantocht!!, hoe toepasselijk).
Dankzij MarklinManus heb ik een super ontwerp voor de baanuitbreiding in U-Vorm.

Nu begint voor mij echter ook voorzichtig de zoektocht: met welk apparaat ga ik in de toekomst mijn baan aansturen?? CS2/3, Ecos2, IB, MS2, PC, ....,????
(Voor banenplan zie bijlage)

Wie kan en wil mij daar eens een stukje advies in geven?

Wat ik voor in de toekomst wil is denk ik redelijk eenvoudig:
- Meer dan 10 treinen aansturen
- Wissels digitaal
- Geen automatische treinenloop (zie het niet zo zitten met zagen/breken/boren in mijn rails en de extra kosten van terug/bezetmelders, seinen e.d.).

Re: Ik ben het overzicht kwijt
Ik zou het nieuwste kopen een CS3 dus.
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
zonder bezetmelding wordt het moeilijk om 10 treinen aan te sturen en heeft een dure centrale ook niet zoveel zin.
bezetmelders zijn namelijk de ogen van zo'n centrale
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Dat klopt, heb je gelijk in.

Ik heb echter niet de intentie om alle 10 tegelijk te laten rijden. Ik wissel nu ook het rijden met de treinen af, en laat maximaal 2 tegelijk rijden met de MS2.

Als daar nog 1 extra gaat rijden waarbij ik ze afwisselend zou bedienen, ben ik al heel tevreden.
Wel op tijd een wissel omzetten :)
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Voor het geval je al eerder een elfde lok hebt dan een andere centrale (wat dan ook) kan je ook twee locs het zelfde adres geven.
De ene loc parkeer je op een stroomloos te zetten zijspoor (of je pakt de loc van de baan) en met de ander kan je dan rijden.
En voor de benaming van die locs kan je er iets inzetten zoals bijvoorbeeld 1100/Br 50.
Dan heb je dus een 1100 serie en een Duitse stomer op één adres.
En welke centrale weet ik niet, daar zijn er hier genoeg van die er meer kijk op hebben.

Dirk-Jan
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt

Hoi Leendert,

Ik sluit me aan bij Dirk-Jan .
Ik rijd al heel lang met MS-1 met een heel stel loc's op hetzelfde adres. Telkens andere loc's op de baan  :P
Je kunt ook nog overwegen, om er een tweede MS-2 voor een prikkie bij te nemen; de ene eruit, de andere erin en dan met andere loc's rijden.

Grtz Tony
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Je kan op een gleissbox 2 MS2's aansluiten. Dan kun je 20 locs tegelijk bedienen.
Je kunt met 1 MS2 ook wisselen. Er kunnen geloof ik 40 locs in staan, waarvan 10 actief en een 11e via kaart.
Waarom iets duurs aanschaffen (CS3) terwijl je de functionaliteit niet gebruikt. Da's geld weggooien...
Ik zou toch bezetmelders eens overwegen  :D...
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Doe wat je zelf wilt! ik heb zelf een CS1R. Het is handig om daarin te schakelen met de track layout en wisselstraten voor te programmeren.  Je kan daarna heel voorzichtig eens wat gaan proberen met s88 modules en evt schakelrails voor vrij melden. Daarna stapje voor stapje verder gaan. Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest en vooral waarom.

gr,
Daan
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Dag Leendert,

Je hebt een mooi baanplan.
Wat ik je zou willen aanraden is het volgende:
Kijk voor een geschikte centrale. Heb je MFX-loks? Of loks met meer dan 8 functies dan kom je aan een IB tekort en heb je al een IB2 nodig.
Kijk naar de mogelijkheden van de centrale en naar de prijs.
Een CS2/3, Ecos2 en IB2 verschillen qua mogelijkheden niet zo heel veel van elkaar maar voor een CS2/3 koop je twee keer een IB2.
De Ecos2 zit daartussen.
Het prijs verschil tussen een CS3 plus (? 799,-- EX trafo) en een Ecos2 (? 600,-- INCL trafo) geeft wat ruimte voor terugmeld decoders.

Terugmelders zijn een paar extra ogen dus dat zou ik je zeker willen aanraden.
Je baan loopt in een U-vorm; dat betekent dat je naar twee kanten moet kijken om te zien of alles goed gaat en ik kan je verzekeren, dat gaat een keer fout.
Ik had zelf een simpele testbaan en daar liet ik 3 loks rijden en ik heb verschillende keren op de noodknop moeten drukken.
Voor ? 20,-- heb je al een terugmeld-decoder en daar kun je 16 bezetmelders op aansluiten.
Als je dan uitgaat van twee bezetmelders per blok kun je daarmee 8 blokken beveiligen.
Ik denk dat je met 4 terugmeld-decoders (twee aan elke kant) al een aardig eind komt.

Als je C-rails hebt, en daar ga ik voor het gemak maar even van uit, kun je redelijk simpel bezetmelders maken door aan de onderkant de verbinding tussen de twee spoorstaven door te slijpen of te knippen en isolatie ( art 74030) tussen de rails te plaatsen. Op een van de soldeerlipjes soldeer je dan de draad voor de terugmelder.
Bij K-rail koop je geschikte plastic lasjes van een ander merk en plaats je deze tussen de rails. Vervolgens soldeer je een draad aan de rail.

Je zult ook nog moet investeren in wisseldecoders en daarop kun je vier wissels aansluiten.

Genoeg stof om over na te denken dacht ik zo maar je hoeft het natuurlijk niet in een keer te realiseren.
Wat je wel zult moeten doen, en ik ga er even van uit dat je je baan nog neit gebouwd hebt, is de beslissing nemen of te terugmelders gaat gebruiken (of niet) en daar bij de bouw van je baan al rekening mee te houden door de isolatie aan te brengen en draadjes te solderen. Het aansluiten op een terugmeld decoder kan dan in de toekomst plaatsvinden.

Iedereen adviseert om terugmelders te gaan gebruiken dus ik zou nog even goed nadenken om het niet te doen.

Henk
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Hoi,

Citaat van: Trainhenk op vrijdag 05 februari 2016, 17:56:57
Iedereen adviseert om terugmelders te gaan gebruiken dus ik zou nog even goed nadenken om het niet te doen.

Dat wil nog niet zeggen dat het een goed advies is ;)  :)

Citaat van: Leendert62 op vrijdag 05 februari 2016, 15:28:59
Ik heb echter niet de intentie om alle 10 tegelijk te laten rijden. Ik wissel nu ook het rijden met de treinen af, en laat maximaal 2 tegelijk rijden met de MS2.

Een mogelijkheid is dat je een tweede MS II erbij koopt. Aansluiten op je gleisbox en dan kan deze als extra regelaar gebruiken. Dan heb je net als bij de grote dure centrales twee rijregelaars. Als ik je goed begrijp is twee / drie treinen wat je maximaal wil laten rijden. Daar hoef je dan inderdaad geen heel circus aan bezetmelders op te tuigen.

Succes met je keuze!

Groeten Ronald.
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Dag Ronald

Citeer
Dat wil nog niet zeggen dat het een goed advies is ;)  :)

Klopt, het is een geweldig advies :thumbup: :thumbup:

Nu even serieus, evenzoveel reacties zoveel adviezen.
De adviezen worden allemaal vanuit de eigen visie van het forumlid gegeven en daarbij kunnen tegengestelde adviezen voortkomen.
Dat geeft niet; alleen wordt het voor topicstarter wellicht wat moeilijker om het voor hem het juiste besluit te nemen.

Wat Leendert nu moet doen is even goed de tijd nemen om alle adviezen op zich in te laten werken en dan een keuze te maken.

@Leendert,
Wat je ook kiest, mijn zegen heb je.
Het is jouw baan en jij moet er content mee zijn en vooral het plezier er in houden!

Henk




Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
CiteerDe adviezen worden allemaal vanuit de eigen visie van het forumlid gegeven en daarbij kunnen tegengestelde adviezen voortkomen.
Dat geeft niet; alleen wordt het voor topicstarter wellicht wat moeilijker om het voor hem het juiste besluit te nemen.

Het is best moeilijk om iemand´s vraag goed te begrijpen, zeker als de vraag redelijk globaal is en ja iedereen reageert vanuit zijn eigen perceptie.
gelukkig maar anders was er geen forum...maar als het goed is kan je als vrager door alle `ruis` best wel de grootste gemene deler vinden   
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Leenderd,

ik kom met weer een andere oplossing:
een 6021 daar kan je per lok oproepen en kan je tot 80 adressen gebruiken eventueel met een extra regelaar kan je er twee tegelijk besturen.

ik ben er zo ook mee begonnen en daar na met schakelrails blokken gemaakt met de blockstellesteuring van conrad

kan je het rustig aan uitbreiden.

ik heb hier altijd met veel plezier meer gewerkt tot ik vorig jaar de stap heb gezet om met de pc te gaan rijden

wil je hier meer over weten  en PBtje mag altijd


GR Ed
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Iedereen uiteraard hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik zal er zeker nog wel de nodige nachtjes over slapen.....

Van het baanplan staat het onderste gedeelte al wel maar zal nog wat aangepast moeten worden, waardoor het toch in stukken uit elkaar moet en opnieuw opgebouwd.

STEL ik zou het advies over de bezetmelders toch willen overnemen, heb ik nog wel de navolgende vragen:
- Moet ik per blok ALLE rails isoleren of is alleen die rail waar een terugmeldcontact aan bevestigd wordt voldoende?
- Moet ik dan een PC/laptop hebben om alles aan te sturen of is een CS2/CS3/Ecos2/IB2/6021.... voldoende?
- Zijn er per blok twee of drie secties aan te raden? (Scheelt terugmelders?)
- Kan ik dan altijd nog via die CS2/3/ecos2/IB2/6021..... de treinen handmatig besturen of kan dat alleen nog via de pc?

Zoals jullie zien, vragen te over.
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Of je alle rails of alleen de bezetmelder doet is een eigen keus. Kan beide. Voordeel van alle rails is dat ook achtergebleven wagons worden gedetecteerd.

Als je met een pc werkt is handmatig aansturen met een centrale wel mogelijk, maar wel aan te raden de pc verbonden te hebben. Anders weet de software de volgende keer niet welke trein waar staat.
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Citaat van: Leendert62 op maandag 08 februari 2016, 09:56:40
- Moet ik per blok ALLE rails isoleren of is alleen die rail waar een terugmeldcontact aan bevestigd wordt voldoende?

Tja, alle rails isoleren is een goede optie. Als je dan toch bezig bent ;)

Citaat van: Leendert62 op maandag 08 februari 2016, 09:56:40
- Moet ik dan een PC/laptop hebben om alles aan te sturen of is een CS2/CS3/Ecos2/IB2/6021.... voldoende?

Ligt er aan wat je wilt. Bezetmelders onder de baan schroeven en dan niets doen met de terugmelding is een duur geintje ;) Dus meestal ga je dan aan de slag met een computerprogramma. Als je dat niet wil kan je nog eens nadenken over de centrale die Anne W zo graag promoot. Daar kan je automatisch rijden zonder computer qua totaalprijs kan die goed meekomen in de prijsklasse van CS3 / ECoS2 / Enzovoort....

Citaat van: Leendert62 op maandag 08 februari 2016, 09:56:40
- Zijn er per blok twee of drie secties aan te raden? (Scheelt terugmelders?)

Ligt aan het programma dat je wil gaan gebruiken. De meeste programma's kunnen gewoon overweg met 2 secties per blok. Sommige programma's ook met 1 sectie per blok.


Citaat van: Leendert62 op maandag 08 februari 2016, 09:56:40
- Kan ik dan altijd nog via die CS2/3/ecos2/IB2/6021..... de treinen handmatig besturen of kan dat alleen nog via de pc?

Ja, dat kan gewoon. Geen probleem. Of het gelijktijdig kan met de automatische baanbesturing via de computer hangt van het programma af. Met sommige programma's kan je gewoon handmatig met enkele loks rijden. Natuurlijk kan je altijd met je baan rijden als de computer uit staat, dat blijft altijd werken.

Citaat van: Edwin op maandag 08 februari 2016, 10:03:30
Als je met een pc werkt is handmatig aansturen met een centrale wel mogelijk, maar wel aan te raden de pc verbonden te hebben. Anders weet de software de volgende keer niet welke trein waar staat.

Je kan altijd aangeven waar een lok zich op de baan bevindt. Dat is geen probleem. Ik rijd meer handmatig dan de baan automatisch laten rijden met de computer. Even goed kijken of alles goed staat moet je toch wel ;) Die vijf minuten extra....

Groeten Ronald.
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Ik zou, als je toch alles isoleert, gewoon lekker 3 secties in een blok maken.
Als het je niet bevalt en je terug wilt naar 2, soldeer je gewoon je terugmelddraad van het middelste blok weer aan de massa ;)
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Dag Leendert,

Je laatste vragen zijn al uitstekend door Ronald en Simon beantwoord dus daar heb ik niets (zinnigs) aan toe te voegen.
In een eerdere reactie heb ik je geadviseerd om van de site van Koploper de beginnershandleiding te downloaden, en te lezen natuurlijk!
Daar wordt op eenvoudige wijze uitgelegd hoe digitaal werkt en wat je daar voor nodig hebt.
Heb je dat al gedaan?

Verder zou je ook eens bij andere modelspoorders langs kunnen gaan en bekijken hoe zij dat opgelost hebben.
Uiteraard ben je ook bij mij in Hoofddorp van harte welkom maar ik weet niet of dat voor jou qua afstand haalbaar is.
Ik kan je dan mijn visie op digitaal rijden geven.
Nu is mijn visie niet zaligmakend maar het geeft je in ieder geval een beeld hoe ik er tegen aan kijk.

Van 19 t/m 21 februari is de beurs RAIL2016 in Houten.
Daar is ook weer een hoop info over digitaal rijden te vinden.

Succes!

Henk
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Dag Henk,

De handleiding is inmiddels gedownload!!
Zaterdag de 27e is er in Assen weer een modelbeurs; zal daar ook proberen meer informatie te krijgen.

Graag zou ik eens bij je langs willen komen, alleen is Hoofddorp voor mij niet naast de deur (Veendam).

Misschien maar eens naar Houten eind maart
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Beste Leendert,

Er woont iemand die rijdt met "de centrale die Anne W zo graag promoot" in Bourtange, hij is alleen bezig met een nieuwe baan, dus ik weet niet of er nog wat te rijden valt, als je wil dan kan ik jullie met elkaar in contact brengen.

Overigens is promoten wat anders als vertellen over hoe, wat en waar....

Groet, Anne W
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Dag leendert,

Het is effe doorfietsen.....

Probeer als het enigzins kan in februari naar Houten te gaan omdat er dan clubs met banen en er stands over digitaal rijden staan.
In maart staan er praktisch alleen maar handelaren.

Ik verwacht in maart ook naar Houten te gan en wellciht kunnen wij dan ietrs afspreken.
Doen we tegen die tijd wel via een PB.

Henk
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Hoi Leendert,
Ik doe ook even een duit in het zakje.
Ik ben zelf begonnen met 1 ORD-3 booster in combinatie met Rocrail op een oude PC. Daarmee heb je een hele goedkope centrale.
Je kunt onbeperkt treinen toevoegen en net zoveel adressen als je nodig hebt.
Wissels kun je gewoon met de hand blijven bedienen of van wisseldecoders voorzien en bedienen vanuit Rocrail.
De treinen? Die bedien je met je telefoon.

Bekijk dit filmpje maar eens: Klik

Mocht je het allemaal wat ingewikkeld vinden, dan ben je van harte welkom om eens een keer te komen kijken.

Albert.
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Beste forumleden.

Heel hartelijk dank voor jullie reacties en input!!
Het is inderdaad leuk om te lezen hoeveel verschillende meningen er zijn en, vooral ook, hoeveel mogelijke oplossingen.

Ik heb voor mezelf wat zaken op een rijtje gezet qua wensen, "eisen" en ook financiele mogelijkheden.

Als ik uit ga van een (volledig) geautomatiseerde baan moet ik vanaf nu de volgende stappen nog nemen en aanschaffen:
- Twee tafels incl. isolatie voor de uitbreiding
- De uitbreiding qua c-rails zelf
- Wissels elektrisch maken (34 stuks)
- Wisseldecoders aanschaffen (9 stuks)
- Terugmeldcontacten plaatsen
- Terugmelders aanschaffen
- Een Control-Unit aanschaffen
- (Tweedehands) laptop aanschaffen
- Aanleggen scenery
- En vast nog wel iets wat ik even vergeet

Dat is een lijstje die ik zelfs mijn vrouw niet durf voor te leggen, hoewel zij deze hobby ook zeer leuk vindt. Bij ons gaan de discussies gelukkig nu nog meer over het type loc of uitvoering....
Daarbij komt ook het feit dat zij echt afhaakt als het allemaal te technisch wordt en zij ook graag bezig wil met een begin te maken van de aankleding van de baan.

Vandaar dat ik eerst voor de onderstaande invulling ga kiezen:
- Twee tafels incl. isolatie voor de uitbreiding
- De uitbreiding qua c-rails zelf (eerst de volledige buitenring en daarna de binnensporen)
- Eén extra MS2 voor de aansturing.
- Eerst een handmatige bediening van de meeste wissels. Er liggen nog wel een 5-tal wisselaandrijvingen te wachten op inbouw. Of ik dan wisseldecoders ga gebruiken of een tweetal 72710 schakelkastjes die ik ook al heb, ga ik nog eens over nadenken.

Als ik dit zo inschat ben ik hiermee al wel weer ruim twee jaar verder.

Volgens mij kan ik met deze aanpak altijd nog beslissen of ik verder wil automatiseren of niet. Maar of mijn vrouw en ik rijden via een pc leuk vinden vrees ik van niet.






Re: Ik ben het overzicht kwijt
Hallo Leendert,

Citaat van: Leendert62 op zaterdag 13 februari 2016, 11:21:32
Volgens mij kan ik met deze aanpak altijd nog beslissen of ik verder wil automatiseren of niet. Maar of mijn vrouw en ik rijden via een pc leuk vinden vrees ik van niet.

Ja, dat kan altijd. Het zal dan mogelijk iets meer tijd, energie, breek en opbouwwerk gaan kosten als je dat dan wilt. Het is dan een gevolg van je keuze om het nu niet te doen ;) Als ik je nu al hoor praten zal het niet zo snel gebeuren. Sommige mensen vinden het nu eenmaal leuker om bezig te zijn met het landschap en de rest wat daar bij hoort dan het technische deel.

Heel veel plezier met bouwen. Ik zie de voortgang van je baan wel hier op het forum verschijnen.

Groeten Ronald.
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Hoi Leendert,
Goed plan om het gefaseerd aan te pakken, zeker gezien de rol van je partner.
Zolang je de rails niet vastlegt of inbouwt in ballast kun je deze later weer losmaken om de terugmelding in orde te maken.
En als je er plezier in hebt om handmatig te blijven rijden dan is dat toch prima. Je kunt dan ook eens rustig rondkijken naar wat er allemaal te koop is.

Succes,
Albert.
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Herkenbare vragen ... 1 voordeel, ik hoef ze nu niet meer te stellen. Er zijn weer een hoop mogelijkheden genoemd, die ik zou kunnen gaan toepassen.
Re: Ik ben het overzicht kwijt
goh,zoals ik dit lees Leendert,wanne toffe vrouw hedde gei,ik zou er zo ook wel een willen.
Ik moet alle bestellingen ergens anders laten aankomen ,ha ha

Hopelijk blijft het zo bij U,maar ik vrees van niet,of ge moet eenkeer per jaar iets kopen.
gr
Leo

Re: Ik ben het overzicht kwijt
Tjonge jonge, wat ik heb ik dan een geluk !
Zolang ik onze centjes niet naar de kroeg én de bekende vrouwtjes breng, vindt mijn koningin alles best.
Natuurlijk staat er inmiddels een pracht boeket bloemen voor Valentijnsdag te pronken op het dressoir.


Cees
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Cees, gij wit hoe het moet... :D :thumbup:

Gr, Ad
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Citaat van: BR98-10 op zaterdag 13 februari 2016, 16:07:36
boeket bloemen voor Valentijnsdag te pronken op het dressoir.
Onze Oosterburen noemen dat "Drachenfutter"... ;)

Re: Ik ben het overzicht kwijt
Citaat van: BR98-10 op zaterdag 13 februari 2016, 16:07:36

Natuurlijk staat er inmiddels een pracht boeket bloemen voor Valentijnsdag te pronken op het dressoir.


Saai........ :o)
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Ach ja, Drachenfutter,  saai, .... je geeft het maar een naam.
Gelukkig heb ik wel dat sprookjeshuwelijk zonder heks op de bank maar wel elke week een vers boeket bloemen op de tafel of dressoir.

Cees
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Vraagje wat is een Drachenfutter ?

En inderdaad beter een bosje bloemen op de dressoir dan een heks op de bank. ;) ;)
Helaas krijgt mijn vriendin morgen geen bloemen maar daar in tegen geef ik het hele jaar mijn liefde aan haar. :favorite: ;)
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 13 februari 2016, 17:16:11
Vraagje wat is een Drachenfutter ?
De Oosterburen noemen (ironisch) een bosje bloemen, voor de liefhebbende echtgenote, zo.
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Drachenfutter = Drakenvoer.  :D

Gr. Charlie
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Oke bedankt voor de uitleg. :thumbup:
Had al gekeken bij Google translate maar die gaf niks aan.
Re: Ik ben het overzicht kwijt
Citaat van: BR98-10 op zaterdag 13 februari 2016, 16:55:44

........ maar wel elke week een vers boeket bloemen op de tafel of dressoir.


U is duidelijk niet geëmancipeerd ondanks de reeds vergevorderde leeftijd....... :D ;)

Maar we dwalen af, straks is de topicstarter het overzicht kwijt. On-topic maar weer dus.

Met groet,
Ben.