Dag Leendert,
Je hebt een mooi baanplan.
Wat ik je zou willen aanraden is het volgende:
Kijk voor een geschikte centrale. Heb je MFX-loks? Of loks met meer dan 8 functies dan kom je aan een IB tekort en heb je al een IB2 nodig.
Kijk naar de mogelijkheden van de centrale en naar de prijs.
Een CS2/3, Ecos2 en IB2 verschillen qua mogelijkheden niet zo heel veel van elkaar maar voor een CS2/3 koop je twee keer een IB2.
De Ecos2 zit daartussen.
Het prijs verschil tussen een CS3 plus (? 799,-- EX trafo) en een Ecos2 (? 600,-- INCL trafo) geeft wat ruimte voor terugmeld decoders.
Terugmelders zijn een paar extra ogen dus dat zou ik je zeker willen aanraden.
Je baan loopt in een U-vorm; dat betekent dat je naar twee kanten moet kijken om te zien of alles goed gaat en ik kan je verzekeren, dat gaat een keer fout.
Ik had zelf een simpele testbaan en daar liet ik 3 loks rijden en ik heb verschillende keren op de noodknop moeten drukken.
Voor ? 20,-- heb je al een terugmeld-decoder en daar kun je 16 bezetmelders op aansluiten.
Als je dan uitgaat van twee bezetmelders per blok kun je daarmee 8 blokken beveiligen.
Ik denk dat je met 4 terugmeld-decoders (twee aan elke kant) al een aardig eind komt.
Als je C-rails hebt, en daar ga ik voor het gemak maar even van uit, kun je redelijk simpel bezetmelders maken door aan de onderkant de verbinding tussen de twee spoorstaven door te slijpen of te knippen en isolatie ( art 74030) tussen de rails te plaatsen. Op een van de soldeerlipjes soldeer je dan de draad voor de terugmelder.
Bij K-rail koop je geschikte plastic lasjes van een ander merk en plaats je deze tussen de rails. Vervolgens soldeer je een draad aan de rail.
Je zult ook nog moet investeren in wisseldecoders en daarop kun je vier wissels aansluiten.
Genoeg stof om over na te denken dacht ik zo maar je hoeft het natuurlijk niet in een keer te realiseren.
Wat je wel zult moeten doen, en ik ga er even van uit dat je je baan nog neit gebouwd hebt, is de beslissing nemen of te terugmelders gaat gebruiken (of niet) en daar bij de bouw van je baan al rekening mee te houden door de isolatie aan te brengen en draadjes te solderen. Het aansluiten op een terugmeld decoder kan dan in de toekomst plaatsvinden.
Iedereen adviseert om terugmelders te gaan gebruiken dus ik zou nog even goed nadenken om het niet te doen.
Henk