Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

voordelen ecos tegenover de cs2/3

Gestart door wiebrand woensdag 03 februari 2016, 07:49:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
voordelen ecos tegenover de cs2/3
Wat zijn te voordelen en nadelen van de ecos tegenover de cs2/3.
Bedoel  de mogelijkheden  en bediening, wil een andere kopen heb nu een cs1/r
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Ik heb met beide geen ervaring, maar mocht je geautomatiseerd willen rijden met koploper, dan kun je geen CS gebruiken.

Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Bedankt maar dat weet ik.
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Zie ===> klik
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Citaat van: wiebrand op woensdag 03 februari 2016, 07:49:07
Bedoel  de mogelijkheden  en bediening, wil een andere kopen heb nu een cs1/r

Eigenlijk moet je de vraag stellen: Waarom wil je een andere centrale kopen? Wat zijn je wensen en eisen? Dan kan je een vergelijk maken tussen de centrales die nu op de markt zijn. Dus vertel eens wat je wensen en eisen zijn...

Groet Ronald.
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Het enige waarop je vooruitgaat is dat je een kleurenschermpje krijgt. Of dat een paar ?100,- waard is....
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Rij nu een cs1r vraag me alleen af wat cs2/3 meer kan aan mogelijkheden dat kleurenscherm is het prijs verschil niet waard.
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Zoals gezegd: niks
Een CS 1 Reloaded kan het zelfde als een ECOS 2
Zoals Wijbe opmerkt: enige gemis is een kleurenscherm
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Citaat van: wiebrand op vrijdag 05 februari 2016, 08:49:30
Rij nu een cs1r vraag me alleen af wat cs2/3 meer kan aan mogelijkheden dat kleurenscherm is het prijs verschil niet waard.

Dat gaf je al aan in je openingspost. Maar waarom zou je over willen stappen op een andere centrale? Wat kan je nu niet met je centrale wat je misschien wel wil kunnen? Dat moet je je afvragen. Beantwoord die vragen eens. Want dan kan je namelijk gericht kijken welke centrale, de ECoS II of CS 2/3, iets voor je is. Via de informatie van de fabrikanten zijn de mogelijkheden van de centrale op te zoeken. Of je vraagt heel lief aan Freak (Peter) of hij zijn excelstaat met een overzicht van centrales wil delen met jou.

Groet Ronald.
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Hallo Wiebrand,
Ik kan me best voorstellen, dat je een keer wat kleur in je spoorbaanbestaan wilt hebben. Per slot van rekening is de wereld om ons heen ook vol kleur en vroeger waren we tevreden met een monochroom scherm op onze computer, maar die tijd is al lang voorbij. Logisch, dat je voor een kleurenscherm wat meer betaalt, dan voor een monochroom scherm. Als je dat er voor over hebt - dat is geheel jouw zaak, wat een ander er ook van vindt - dan is er maar een vraag, die belangrijk is voor de keuze: welke software gebruik je? Als je Koploper gebruikt, dan kun je geen andere centrale gebruiken dan de ecos, omdat KL de CS2 en 3 niet ondersteunt. Je kent verder alle mogelijkheden van de ecos, want, die zijn exact hetzelfde als van de CS1R, tenminste als je de laatse firmware versie 4.1.2 hebt.
Mocht je Koploper gebruiken en andere software overwegen, die wel de CS2 en CS3 ondersteunen, weet dan wel waaraan je begint. Ik heb de laatste tijd flink wat zitten stoeien met andere software, omdat ik nogal wat problemen met mijn mfx locs heb gehad. Ik dacht vroeger, dat Koploper knap ingewikkeld was, maar nu weet ik beter. Koploper zit veel logischer in elkaar en kan nog steeds veel meer.

Verder veel plezier gewenst bij wat je ook doet,

Mvrgr
Carel
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Citaat van: Carel op vrijdag 12 februari 2016, 10:34:52
Als je Koploper gebruikt, dan kun je geen andere centrale gebruiken dan de ecos, omdat KL de CS2 en 3 niet ondersteunt.
Ietwat kort de bocht, vind je niet?
Behalve de CS'en ondersteunt koploper veel centrales.
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Wilco, daar heb je helemaal gelijk in. Alleen, dat is de vraag niet. Die luidt: een ecos 2000 of een CS2/3. Dan hoef ik toch geen andere centrale te noemen.

Mvrgr
Carel
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Hoi Wiebrand,

Misschien kan niet iedereen zich vinden in het MFX plus verhaal wat de CS 2 al kan, en wat de CS 3 zeker kan, maar nog nergens gezien hoe dat er op deze nieuwe centrale eruit ziet.
Het leuke ervan vindt ik is dat je echt een lok aan het besturen bent, want ook hierover heb ik berichten gelezen van gasten die een MFX plus stomer niet van zijn plaats kregen.......omdat de remmen niet gelost waren :D

Een dergelijke feature mist de Ecos dan weer, maar iemand die dat liever niet leest zou gewoon mijn reactie over mogen slaan ;)

Vergis je niet, de Ecos kan veel van wat de CS 2 of 3 ook kan, alleen vraag ik me af of je dan ook de centrale die niet goedkoop is in de aanschaf, gaat gebruiken als doorgeefluik voor een pc besturing van je baan.
Niet iedereen automatiseert zijn baan tot in de puntjes, dus vraag je dan ook af waar voor jou de grens ligt.
Ken de Ecos2 dan ook niet zo goed als mijn huidige CS 2 centrale

Die heb ik op iemands baan aangesloten, en had er een laptop bij met de CS 2 tool erop, en daarmee kan je iets meer dan je scherm van de CS 2, want je kan meerdere rijregelaars openen of keyboards, en ja dan ook wat comfortabeler drie of vier lok's tegelijk besturen, mits de baan groot genoeg is zonder dat je treinen botsen.
Maar daarvoor kan je ook de memoryfunctie erbij betrekken en de bezetmelders, zodat je rijwegen gaat schakelen, en ja ook via de verbinding met de PC maar zonder Koploper of ander programma B)
Bovendien ben je met deze mogelijkheid meer betrokken bij de treinenomloop, want Koploper of bijv. Rocrail of Itrain automatiseert die omloop zover dat je op een afstand kunt gaan kijken tot het mis gaat :-)

Nu hoef je voor mij echt geen dure centrale aan te schaffen hoor, ik vertel alleen wat mijn eigen ervaringen zijn, en wat je ermee doet dat is jouw zaak ;)
Je ziet het gaat dus wel iets verder, dan alleen de keuze of je een kleurenscherm kiest of niet.

Zou gewoon eens gaan kijken bij iemand met een Ecos2 en iemand met een CS 2, en dan eens zien wat voor jou het verschil uit maakt ;)
Hoop dat je er iets aan hebt, en ik wens een ieder die of een Ecos 2 of CS 2 bezit veel plezier met zijn/haar centrale :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: voordelen ecos tegenover de cs2/3
Citaat van: Carel op vrijdag 12 februari 2016, 23:03:10
Wilco, daar heb je helemaal gelijk in. Alleen, dat is de vraag niet. Die luidt: een ecos 2000 of een CS2/3. Dan hoef ik toch geen andere centrale te noemen.

Mvrgr
Carel
Oke, daar heb jij weer gelijk in.... :idea: