Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin H0 in de tuin .

Gestart door William-7542 vrijdag 05 februari 2016, 09:17:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marklin H0 in de tuin .
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Er zullen er niet veel zijn die met H0 rails een baan in permanente opstelling buiten hebben gemaakt.
Ik ben wel heel benieuwd wat en hoe het gaat bevallen.

Dapper om te doen.

Bert
Re: Marklin H0 in de tuin .
goedenavond,

John en Bert allebei bedankt voor jullie input. Na weer een zonnig weekend op de camping heb ik in mijn hoofd wel al het een en ander zitten bedenken.
Ik wil met een soort modules gaan werken met een lente van 6 lengtes van 180 mm, dus 108cm. Dit kan net in de kist als het opgeborgen moet worden. De breedte zal iets van 20 á 25 cm worden, net breed genoeg voor een dubbel spoor, met daartussen een breedte van ca 77 mm, volgens mij een gangbare maat tussen sporen in.
Aan één zijde wil een scharnierend deel maken waarop uitgeklapt een beetje scenery kan komen te staan. Ook dit heeft dan een breedte van ca 20 cm. Hoe ik de boel scahrnierend ga koppelen weet ik nog niet, want aan de binnenzijde heb ik liever geen scharnieren o.i.d. in het zicht, en aan de buitenzijde heb je scharnieren nodig die 270 gr kunnen scharnieren, maar dan krijg je beide bovenzijdes niet in één recht vlak. Om de module af te sluiten komt er dan een l vormig 'deksel' op.

Blijven nog de nodige aandachtspunten over:
- hoe ga ik de modules koppelen. strak tegen elkaar lijkt het handigst, maar ik heb rekening te houden met een ongelijke ondergrond op en rond mijn caravan. dus ik denk aan een tussenruimte van van ca 150/160mm tussen de modules, zodat ik dan met 'losse' rails de boel kan koppelen, en zo wellicht een beetje ongelijkheid van de ondergrond op kan vangen. Even getest met wat m-rails en binnen is er best wat speling mogelijk, zonder storing etc.
- met wat voor stekkers ga ik werken om de boel aan elkaar te knutselen qua bedrading.
- in 'opgeruimde' toestand zal de scenery onder een hoek van 90 gr hangen boven de rails. Blijft dit hangen, en is er dan ook niet iets van verlichting mogelijk.

morgen in mij lunchpauze maar eens een beetje schetsen in Autocad. Wellicht kan ik dan ook een plaatje tonen van wat er in mijn brein aan het pruttelen is.

Wordt vervolgd.

Groetjes

Wim
Re: Marklin H0 in de tuin .
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Even reagerend op jouw zorgen:
CiteerBlijven nog de nodige aandachtspunten over:
- hoe ga ik de modules koppelen. strak tegen elkaar lijkt het handigst, maar ik heb rekening te houden met een ongelijke ondergrond op en rond mijn caravan. dus ik denk aan een tussenruimte van van ca 150/160mm tussen de modules, zodat ik dan met 'losse' rails de boel kan koppelen, en zo wellicht een beetje ongelijkheid van de ondergrond op kan vangen.
Koppelen van de modules koud tegen elkaar met behulp van koppelbouten (en evt. deuvels) is het meest bedrijfszeker. De modules kun je voorzien van stelvoetjes of hoogte verschillen opvangen met onderlegplaatjes. Als het spoor niet op maaiveld hoeft te liggen, is een pootsysteem (bijv. met schragen ook mogelijk)

Citeer- met wat voor stekkers ga ik werken om de boel aan elkaar te knutselen qua bedrading.
Bij de modulegroep M-Track werken we al 25 jaar met PTT-telefoonstekkers (4 polig, geschikt voor 0,75-1,5mm2). We gebruiken daarbij rood-rijspanning, geel/groen-16V, bruin-massa en zwart-melder voor bloksysteem.

Citeer- in 'opgeruimde' toestand zal de scenery onder een hoek van 90 gr hangen boven de rails. Blijft dit hangen, en is er dan ook niet iets van verlichting mogelijk.
Uiteraard kun je alles gewoon vastlijmen/ schroeven.
Let wel op het totaal gewicht van je module en de afmetingen m.b.t. vervoerbaarheid.

John