Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  Slanke K-wissels versus servo's
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Slanke K-wissels versus servo's  (gelezen 12322 keer)

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #50 Gepost op: zondag 07 februari 2016, 14:03:38 »

kant servo sluit je gewoon de servo juist aan.Kijk naar de polariteit.Kant batterij heb ik gewoon een batterijhouder voor 4 AA batterijen gebruikt.Die had ik nog van mijn tijd dat ik telegeleide modelbouw deed.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #51 Gepost op: zondag 07 februari 2016, 16:40:00 »

Ha jongens, helemaal toppie !! Nu nog even binnen krijgen en dan kan ik ermee verder.
NB. Aan de spanning zijde (input) zitten ook 3 aansluitpunten. Nu heeft een batterijhouder 2 draden. Waar dient dan het 3e aansluitpunt voor?
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #52 Gepost op: maandag 08 februari 2016, 00:44:41 »

Wat doet een servo bij storing, inschakelen van spanning of een piekspanning? De servo slaat 100% naar links of rechts uit. Verder kun je wel raden wat dan gebeurd.

Al die mensen die kozen voor starre, massieve, overbrenging van de servo op de wissel. Je hoort ze zelden  over dit technisch te nemen hobbeltje. Of ze wisten het al, of ze hebben een oplossing bedacht.
Nou ja, soms hoor je iets, zoals in een draadje bij de Oosterburen van iemand die wat elektronica heeft geplaatst tussen centrale en decoder (toereikend). En soms op dit forum, waarin dan gewezen wordt op de cv-waarden die je moet aanpassen om dat schokken-bij-opstart te voorkomen.

Een keer las ik iets over de servo-houder die Roy had ontwikkeld (die is massief en star, puur RVS plaatstaal). Die doet het fantastisch zolang de decoder analoog gebruikt wordt. Maar als je de cv-waarden niet aan past (niet kunt aanpassen) dan trekt het mechaniek de wissel van tafel, zodra de centrale de decoder initieert.
« Laatst bewerkt op: maandag 20 juni 2016, 17:25:38 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #53 Gepost op: maandag 08 februari 2016, 00:48:06 »

Er zitten 3 aansluitdraden aan. Kan ik deze servo even kort aansluiten om te zien hoe deze beweegt zonder definitief aan te sluiten, want zover ben ik nog niet?
Nee, dat gaat niet.

De drie draden aan een servo zijn:
a. De nul, gnd
b. +5 Volt
c. pulssturing


En die laatste is nu het probleem, er moet om de 50 ms (miliseconden) of zo een puls op gezet worden.
De waarde in tijd bepaalt de stand van de servo en ligt tussen 1,25 en 1,75 ms.

Ik pop dit stukje nog maar even terug in het draadje. Want ik lees net dat Tjoekedoris een servo wil aansluiten op een batterij. En met name die puls lijkt mij een probleem met een batterijtje ....

Misschien bedoelt hij alleen een servotester aan te sluiten op een batterijtje?
« Laatst bewerkt op: maandag 08 februari 2016, 00:52:01 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #54 Gepost op: maandag 08 februari 2016, 08:48:26 »

Jan, ik bedoel de input zijde. Ook daar zitten 3 pennen.  Aan de output zijde (lees servo zijde) zitten 3x3 aansluitingen, voor 3 servo's . Dat is dus duidelijk.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #55 Gepost op: maandag 08 februari 2016, 11:06:25 »

Een foto zegt meer dan 30 woorden ....
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #56 Gepost op: maandag 08 februari 2016, 13:05:24 »

Jan, bij deze.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #57 Gepost op: maandag 08 februari 2016, 13:07:46 »

Martin, aan de ingangszijden heb je slechts 2 aansluitingen nodig.Degene waar + en  - bijstaat.Sluit daar een batterijhouder met 4 AA batterijtjes op aan.De uitgang komt dan de servo.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #58 Gepost op: maandag 08 februari 2016, 13:09:19 »

OK John. dank je.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #59 Gepost op: dinsdag 09 februari 2016, 16:22:16 »

Al die mensen die kozen voor starre, massieve, overbrenging van de servo op de wissel. Je hoort ze zelden  over dit technisch te nemen hobbeltje.

Ik zie inderdaad op jouw geplaatste foto's allemaal starre oplossingen. Wellicht is dat voor mij ook geen probleem. Ik ga het eens zelf uittesten zodra ik de servo tester binnen heb.
Ik weet nu, dankzij jullie, hoe de servo en de techniek in elkaar steekt en hoe de beweging zal zijn  :thumbup:. De servo zit bij mij aan de rand van mijn baan op navel hoogte en de wissel (aftakking
van mijn paradevak) ligt nog gewoon los. Ik kan er dus volop mee experimenteren voordat ik alles verder monteer en aansluit. ;)
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #60 Gepost op: dinsdag 09 februari 2016, 16:41:48 »

nog effe voor je gezocht en ik zou eerder naar een aansluiting als deze gaan voor de wissel : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11226.150   #196.Desnoods met een toegeplooide Z erin.Dan heb je geen harde stop op je servo als die in beweging is.Zo dun mogelijk verenstaal gebruiken is de boodschap.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #61 Gepost op: donderdag 11 februari 2016, 17:00:11 »

Bij de buren loopt ook een draadje over het gebruik van servo's met aansturing door servotesters (met schema).
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 februari 2016, 20:40:48 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Olivier77

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #62 Gepost op: donderdag 11 februari 2016, 18:35:59 »

Beste Martin,

Hier een voorbeeld hoe ik eenvoudig mijn servo's monteer.
Dit is een demo model bij een 3 Rail Meeting van een paar jaar geleden.
De (opgeruwde) servo is met secondelijm gelijmd op de opgeruwde montageplaat.
Bediening is door de wissel hendel, wissels kunnen dus ook opengereden worden (met computer
sturing eigenlijk niet nodig)

Mvg

Olivier
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 februari 2016, 18:40:10 door Olivier77 »
Gelogd

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #63 Gepost op: dinsdag 16 februari 2016, 16:21:51 »

Dank je jongens, klasse.   :thumbup:  Het wachten is op de binnenkomst van de servotester.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #64 Gepost op: dinsdag 16 februari 2016, 20:01:46 »

Dag Martin, mijn servotesters zijn vandaag door de brievenbus naar binnengevallen, dan zijn die van jouw er nu ook gauw.
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #65 Gepost op: woensdag 17 februari 2016, 18:31:56 »

Ha, das mooi Cees. China werkt dus. Ik ben zelf nog in blije verwachting, maar heb goede hoop.  :-) Werkt het ook?
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #66 Gepost op: woensdag 17 februari 2016, 19:22:37 »

Martin,
Op het moment worden de 2 zolderkamers verbouwd en gerenoveerd tot een geheel (voor mijn toekomstige baan). Zodat de testers keurig zijn opgeslagen, net als de servo's. Naar ik hoop snel ga ik een testopstelling maken, maar nu even niet.
Maar ik volg het draadje op de voet, zodat het straks voor mij hopelijk wat makkelijk zal verlopen. Ben hier geen specialist in.
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #67 Gepost op: woensdag 17 februari 2016, 20:32:06 »

Altijd mooi als je meer ruimte krijgt. Succes met de verbouwing. :thumbup:
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #68 Gepost op: maandag 20 juni 2016, 11:12:43 »

Even een dwarsverband leggen: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=61754.msg1084166
Jij gebruikt servotesters, 1 per servo als aansturing. Roy gebruikt ESU SwitchPilot Servo als aansturing, en heeft een probleem.
« Laatst bewerkt op: maandag 20 juni 2016, 17:27:49 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #69 Gepost op: dinsdag 22 november 2016, 21:29:13 »

Ik heb vandaag bijdrage 2 aan dit draadje aangevuld met de methode van Jeroen (Vanderstangetjes).
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.047 seconden met 24 queries.