Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  Slanke K-wissels versus servo's
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Slanke K-wissels versus servo's  (gelezen 12326 keer)

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Slanke K-wissels versus servo's
« Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 21:50:33 »

Beste spoorders, ik bouw een K-rail baan en ben van plan om de zichtbare wissels met servo's te schakelen, zodat ik het landschap wat realistischer wordt.
Nu bezit ik slanke wissels met beweegbaar puntstuk en zojuist heb ik de servo in mijn hand gehad, maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe je zoiets nu aansluit.
Heeft iemand ervaring met het monteren en aansluiten van servo's bij zulke wissels?
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 00:03:28 »

Er zijn op zich zat draadjes over te vinden op dit forum. Alleen moet je dan wel stevig zoeken.
Alle k-wissels (die een handsteller kunnen hebben, of een losse aandrijving) kun je in principe op dezelfde manieren met een servo aansturen.

Van belang is dat je weet wat bedoeld wordt met de "plastic veer naar de stelbiels", en dat je weet wat bedoeld wordt met de "handsteller"(het handeltje of handschakelaar waarmee je het wissel handmatig omzet). Deze zijn te koop, huidige Märklin cat. nr 361500.  Prijspeil 2016 circa ? 6,00 voor 4 stuks.

Eigen foto "plastic veer naar stelbiels":


Een 8-tal manieren (op dit forum terug te vinden):

1. de "conrad" methode (de Blausee-Mitholz methode, en de "Olivier-methode"):
d.w.z. servo steldraad door de wissel-handsteller

uitleg Olivier: zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29020.msg506534#msg506534
Foto Olivier:


uit die draadjes nog drie foto's
a.

b.

c.

2. de methode "Guus"
Je maakt een haaks hoekje aan de steldraad, boort voor de wisselsteller een gaatje, en haakt
de haakse hoek in de stelregel op de plek waar de plastic veer zat (die je dus eerst verwijdert).
Volgens Guus is het voordeel van zijn aanpak dat je meer tussenruimtes kunt ballasten, mits je de plastic veer naar de wisseltong volledig verwijdert (maar dat is een apart onderwerp).

Bron  Guus: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45007.msg808892#msg808892 (servo's in k-rail)
Foto methode Guus:


3. de methode Stelbiels (wisseltong) "MadMenno - Harry Stipkes" met als variant "Brietdijk"
Aanpak MadMenno, Harry Stipkes:
Je legt het wissel op z'n kop, verwijdert de plastic veer, verwijdert met een mesje de metalen bescherming van de onderkant van de stelbiels, boort daar dan een gaatje in van max 0,6 mm, en laat de servosteldraad recht omhoog door de bedding en het gaatje komen, en daar buig je hem haaks om, zodat het haakje op de stelbiels klemt.

Foto MadMenno (draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14728.msg489067#msg489067)


Draadjes Harry:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16487.msg320647#msg320647
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16487.msg321106#msg321106

Afbeeldingen Harry:



3a Variant "Brietdijk"
Bron: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47546.msg943193
Aanpak:
(...)Heb eerst met een heet gestookte naald een gaatje in de balk die heen en weer gaat geprikt. (Boren heeft het risico dat de balk breekt). Heb toen het uiteinde van de paperclip omgebogen, iets door de 90 graden heen. Deze langs boven door de balk heen gestoken (...)

Foto's Brietdijk:




4. methode onbekend:
Je boort een gaatje in de plastic veer die naar de stelbiels loop (m.i  niet te doen).
Door dat gat voer je de servo-steldraad.

5. Methode "Roy"
Roy heeft een servo-klem gemaakt, met een metalen steller die past op de plek van de handsteller. Handsteller eruit, metalen steller erin, servo in de houder onder de tafel klemmen, en bijna klaar.
Zie b.v. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20941.msg357196#msg357196
Nadeel: als de servo jittert, trekt de klem het wissel van tafel.

6. Methode "ArjanM"
De servo ligt naast het wissel op het zelfde horizontale vlak. De servo-steldraad loopt door een hol buisje naar de stelbiels (handig bij ruimtegebrek onder de bedding).

7. Methode "Hans Biere"
Die zag later af van die methode, maar probeerde aanvankelijk met een haakje in de servo-steldraad aan te haken aan de plastic veer, net naast de handsteller
Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29020.msg506674#msg506674
Foto:

8. Methode "Jeroen" (lijkt sterk op methode 7, maar vanaf de andere kant)
Bedoeld voor: slank wissel met beweegbaar puntstuk
Plaatsing servo-steldraad: in voorzijde balk wisselsteller
Bron: Houtzagerij (Vanderstangetjes)
Foto Vanderstangetjes in zijn draadje:


Met als uitleg:
(...)vraag over de wisselbalk. Op deze manier blijft de vering van de tongen functioneel.

Al die draadjes moeten terug te vinden zijn, ware het niet dat veel voorbeelden zijn gegeven in draadjes van anderen, en in bouwdraadjes. Daarom zijn  ze lastig terug te vinden met "Zoeken".

NB:
Alle methoden die uitgaan van verwijdering van de plastic veer naar de stelbiels, leiden ertoe dat de wisseltong niet meer beweegt, en dus verwijderd moet worden.
Alle manieren die uitgaan van de handsteller, laten het wissel functioneel intact. Je moet wel nieuwe handstellers kopen als je het later toch anders wilt, maar het wissel blijft heel.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 november 2016, 21:32:19 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

robkop

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • M* en bezig te digitaliseren
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 05:35:58 »

Nuttige verzameling, heb ik ook wat aan. Thx
Gelogd
Met de groeten van Rob

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 08:23:06 »

Tjoekedoris bedankt voor het stellen van de vraag.  :arrow: :thumbup:
en
Jan-Willem bedankt voor het uitgebreidde antwoord,.  :arrow: :thumbup:
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 09:06:46 »

Hoi Jan-Willem, dat is een indrukwekkende lijst. Heel erg bedankt voor de genomen moeite. :thumbup: Ik ga me daar eerst eens goed over inlezen. Misschien is dit iets voor de Wiki.
Weet je welke manier het makkelijkst is te maken of het beste werkt?
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

ArjanM

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 10:03:07 »

Martin,

De makkelijkste manier is de eerste (de Blausee-Mitholz methode, en de "Olivier-methode"). Hiermee hoef je niets aan de wissel zelf te verbouwen.
Hopelijk heb je de handbediening nog. Mijn (verouderde) ervaring is dat daar lastig aan te komen is.

Deze methode is ook te gebruiken in combinatie met mijn methode met een servo op afstand. Eigenlijk gaat mijn manier daar meer om dan hoe de wissel zelf wordt aangestuurd. Het komt regelmatig voor dat onder wissel(straten) een schaduwstation of iets dergelijks ligt, waardoor er geen plaats is voor de uitstekende servo. In een dergelijk geval zet je de servo op afstand. Ook is dit makkelijk bij moeilijk bereikbare plekke. Dan kun je later nog bij de servo.

Succes!
Gelogd
Grt.
Arjan

Bouwverslagen van mijn baan: klik

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 11:23:12 »

Blausee-Mitholz is voor, zover ik weet, niet meer actief op het forum. Hij had rond 2009 een serie draadjes gemaakt over handige ingrepen, o.a. over servo-montage (horizontaal en verticaal), soorten servo decoders, en verbeteringen aan sleepcontacten. Hij had voor de servo-montage een soort servo-armpje gemaakt. 
Dat is niet het makkelijkste aspect van die methode, een technische verbetering, maar kennelijk niet noodzakelijk als je lijkt naar de Olivier-aanpak. Veel van de bijdragen van Blausee-Mitholz zijn destijds in de wiki beland.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 12:45:39 »

Misschien niet geheel on topic maar heb ooit een c rails baan gezien die er beter natuur getrouw uit zag dan alle andere banen die ik tot nu toe heb gezien! Dus het is wel mogelijk met waarschijnlijk heel heel veel werk er aan!
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 15:46:05 »

Zijn er ook montage voorschriften voor de plaatsing van servo's? 

Met andere woorden....ik heb een L steun met gaatjes en sleuven met een grote uitsparing voor de servo. Deze kan ik wel op verschillende manieren bevestigen: Links, rechts, onder, boven, hoog, laag, op zijn kop en dan ook nog eens alles 90 graden gedraaid. Kortom: ik zou niet weten hoe te monteren. Onder de baan is bij de wissel die ik wil proberen geen ruimte, dus moet deze boven de baan naast de wissel. Ik kan daarmee nog alle kanten op. Wat is wijsheid? Misschien hebben jullie wat foto's van gemonteerde servo's op steunen ten opzichte van de wissel.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 17:21:23 »

Je hebt nog niet echt gezocht op dit forum, is het wel?

Neem dit voorbeeld van Blausee-Mitholz. Dat tart toch niet echt de verbeelding?


en kijk dan eens verder in dit draadje
daar staan foto's bij, zoals deze van Johan de Reuver:


en deze van Johan de Reuver:


of deze van Olivier:


of kijk in dit draadje.

Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 17:57:06 »

En Arjan Mooldijk's draadje hoef je ook niet ver in voor duidelijke foto's (is weliswaar tweerail, maar toch):








Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 18:03:53 »

Misschien is dit iets voor de Wiki.

Wat weerhoud je om dit zelf te doen?
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 18:49:38 »

Hallo Jan-Willem, dank voor je vele input  :thumbup: :thumbup:, maar in tegenstelling wat je denkt heb ik wel degelijk gezocht en gevonden. Dat zegt nog niets van de eigen toepassing hierin.  :D
Voor iemand die nog nooit een servo in de hand heeft gehad, dus ook niet weet hoe deze werkt, wat de slag is of hoe je zoiets aansluit c.q. test, is het erg moeilijk om je voor te stellen deze op je eigen baan te monteren.  8o 8o
Laat staan het in de wiki te plaatsen. Dit lijkt me meer voor ervaren servo gebruikers die blindelings weten hoe zoiets functioneert en mogelijk allerlei inbouwtips hebben.
Ik heb voor de duidelijkheid even een paar foto's toegevoegd waaruit mijn situatie blijkt.
Voor mijn gevoel moet ik gewoon de (rechter) kleine hevel gebruiken en zal ik dit in hetzelfde vlak moeten plaatsen als de wisselaandrijving.
Maar wellicht heeft een ander een idee voor een betere opstelling en daardoor betere functionaliteit.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 20:16:18 »

Ik hoop ook dat een ander zich ermee gaat bemoeien.

Je vraag leek me in eerste instantie vooral mechanisch.
Bij het gebruik van de stelbiels gebruiken veel mensen een dunne veer, opdat de wielen de wissel kunen open rijden. Bij het gebruik van de handsteller, zoals jij gaat doen, kozen veel mensen voor een starre verbinding, omdat de vering mogelijk blijft door de plastic bladveer tussen de bielzen.

Je gaat dus voor een starre verbinding. Dat is de reden waarom Blausee-Mitholz ging voor een gelaste, vrij dikke staaf, en Arjan Mooldijk voor een vrij dunne veer die star beweegt binnen een kokertje.

Je vraag concentreert zich dus op het materiaal dat jij gaat gebruiken vanaf de houder naar de handsteller.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 februari 2016, 13:59:08 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 20:21:25 »

ik heb hier allerlei van die toestanden in gebruik.Hoffmann aandrijvingen en servo's.Ik gebruik als steldraad 0.6 fosforbrons.Dat is juist genoeg om de tong goed aan te drukken voor aankomende treinen en ook genoeg om de wissel alsnog te laten openrijden.
Bij mijn marklin K-wissels bouw ik de stelhendel gewoon om.Niet vergeten het overhevelpuntje weg te branden.Dan loopt alles vloeiend.Genoeg info te vinden op het internet als je maar eens googled.Ook onder afbeeldingen,waar meestal veel draadjes bovenkomen die onder gewoon zoeken niet te vinden zijn.Zelfs engelse wissels zijn aan te sturen op die manier
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 21:00:21 »

Zelfs engelse wissels zijn aan te sturen op die manier
Via de tong? Je bedoelt toch zeker  via de stelhandel?
Ik heb er nog 3 liggen (en 18 servo's) dus er gaat nog een wereld voor me open.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 21:42:37 »

ik stuur nooit aan via de tong.Enkel via de stelhendel.Is mss wat meer werk om aan te passen maar de wissels blijven gewoon origineel (en verkoopbaar).Heb je bij K rails ook minder last van haperende wissels.Ik werk trouwens ook met merkur/noch bedding en dan is dat veel mooier aanpasbaar.je hebt dan ook geen problemen bij inbedden van de wissel (tongen).In mijn topics staat dat mooi gefotografeerd
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 22:12:29 »

Dat is waar ook. Ik lees hier dat jij een boortje gebruikte van 1,5 mm diameter in plaats van 0,6 mm (zoals MadMenno). Maar in de draadjes waarnaar je verwijst, kon ik het niet terug vinden.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 22:34:19 »

Voor mijn gevoel moet ik gewoon de (rechter) kleine hevel gebruiken en zal ik dit in hetzelfde vlak moeten plaatsen als de wisselaandrijving.
Lijkt mij ook: in het verlengde of dwars er op, maar wel altijd zo dat de trek-duw beweging in een rechte lijn staat met de hendel die je induwt en uit trekt. Ik hoop dat anderen daarop ook reageren.

Wat betreft de wiki. Ik stond in het verleden ook als leek te kijken met zo'n servo in de hand van "en wat nu?".

Mij zie je zo'n bijdrage dus ook niet schrijven. Op het moment dat je het doet, zou je eigenlijk dan op moeten schrijven : hoe werkt het, wat heb ik erop verzonnen, waarom en wat is het effect.
Het is simpele goniometrie (of vectormeetkunde), maar dan natuurkundig verwoord.

Mechanisch gaat het erom dat je een rotatie (servomotor) omzet in een starre lineaire beweging (op en neer, heen en weer, noem het wat) waarmee de handsteller (stelhandel) wordt verplaatst.

De vering (het open rijden van de wisseltong) is niet afhankelijk van de handsteller maar van de plastic bladveer onder de bielzen.

Dus de dikte van de stang tussen servo en handsteller mag niet uitmaken voor de tongvering, maar wel voor de starheid van de verbinding. Hoe rechter de lijn tussen servo en handsteller, hoe minder wrijving van de handsteller in de wissel ontstaat, en hoe beter de overbrenging  werkt.  Daarom koos Blausee-Mitholz voor aansturing horizontaal onder een hoek van 90 graden. Ook de methode van Roy werkt zo, maar dan verticaal onder een hoek van 90 graden.

Als je dat niet doet, zoals Arjan Mooldijk, en de verbinding in het verlengde legt van de handsteller (of stelbiels), dan moet je een dunnere steldraad nemen en deze geleiden in een buis. Je staat dan toe dat de steldraad door de servo-rotatie schuin verbuigt, en weer rechtuit terug veert in de geleidingsbuis.

Ik zou kiezen voor de kortste "hevel" (heet dat zo?) van de drie, omdat die de minste uitslag geeft, en dus de meest rechte lijn bewerkstelligt. Maar ik kan me voorstellen dat om een wissel heel traag en nauwgezet om te laten gaan, mensen juist zouden kiezen voor de langste hevel, want de grootste uitslag.
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 februari 2016, 11:09:27 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 23:09:39 »

de stelhevel maakt geen op en neergaande beweging hoor.Is gewoon een langsbeweging in één vlak.Doe het mechanisme maar eens open of bekijk de tekening.Wat je dan met de servohevel doet is gewoon een draaiende beweging (servoarmen en eigenlijk schuivende beweging) omzetten in een langsbeweging.Natuurlijk maakt de innerlijke tongvering ook iets uit.Hangt er alleen van af hoe je de wisseltong aanstuurd.Via hendel kan je ze openrijden.Via rechtstreekse beweging is de veer uitgeschakeld en beslist de starheid van het metaal (1 mm of 0.6 mm). Gebruik je steldraden dan hangt het zoals je zegt af van de dikte maar eerder van de speling die de steldraad heeft in zijn weg of geleidebuis.Is identiek aan hetgeen we gebruiken bij telegeleide modellen.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 23:40:43 »

Het probleem bij mij is een beetje dat ik niet weet hoe de servo beweegt.
Ik ben benieuwd welke hoek de op de servo gemonteerde hevel maakt, zodat ik de juiste positie kan bepalen.
Er zitten 3 aansluitdraden aan. Kan ik deze servo even kort aansluiten om te zien hoe deze beweegt zonder definitief aan te sluiten, want zover ben ik nog niet?
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 03 februari 2016, 23:49:09 »

bestel in china en servotestertje tegen spotprijs.Kan je onmiddelijk al je servo's testen.De uitslag regel je zelf af met de servosturing.Is eigenlijk een gewone roterende beweging begrenst door jouw instellingen.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 04 februari 2016, 11:20:47 »

De stelhevel (...) maakt gewoon een langsbeweging in één vlak

wat je met de servohevel doet is gewoon een draaiende beweging (servoarmen en eigenlijk schuivende beweging) omzetten in een langsbeweging.

Bedankt, dat is beeldend taalgebruik. Zelf heb ik wat zitten spelen met servotester, decoder, servo en wissel.
Die servo maakt een draaiing van pak 'm beet max 180 graden, die je begrenst tot die paar graden die je nodig hebt. Het is grappig om het effect van de servo-arm (servo-hevel) een schuivende beweging te noemen. Ik vond het er wat onbeholpener uitzien, scheve-schaatsenrijder-effect.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 04 februari 2016, 15:09:11 »

Er zitten 3 aansluitdraden aan. Kan ik deze servo even kort aansluiten om te zien hoe deze beweegt zonder definitief aan te sluiten, want zover ben ik nog niet?
Nee, dat gaat niet.

De drie draden aan een servo zijn:
a. De nul, gnd
b. +5 Volt
c. pulssturing

En die laatste is nu het probleem, er moet om de 50 ms (miliseconden) of zo een puls op gezet worden.
De waarde in tijd bepaalt de stand van de servo en ligt tussen 1,25 en 1,75 ms.
Gelogd

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 04 februari 2016, 18:42:41 »

Dan zal ik dus wel een servo tester moeten aanschaffen, anders kom ik er nooit uit waar de servo begin met draaien. Alleen dan weet ik pas hoe ik de steun en servo moet monteren ten
opzichte van de wissel. Bij Conrad zijn er verschillende te bestellen zag ik. Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald model tegen een schappelijke prijs?
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 04 februari 2016, 18:51:54 »

ik heb er eentej besteld in china.Spotgoedkoop en na 3 weekjes had ik hem in huis.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

brietdijk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!
    • Blog Hobbymakers
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 04 februari 2016, 18:55:29 »

Een tester is toch niet nodig? Als je handmatig aan de servo draait (voorzichtig) dan weet je wat het midden is. Begin en eindstand stel je in in de servodecoder. Welke decoder ga je gebruiken?
Mocht je veel servo's gaan gebruiken dan is de OC32 een uitkomst en niet alleen voor de servo's.
Gelogd
Mijn baan
CC-Schnitte Demobaan
Blog Hobbymakers

Gr. Barry

SRSEII, CC-Schnitte, iTrain5 Pro, Acromora

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 04 februari 2016, 18:56:25 »

Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

brietdijk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!
    • Blog Hobbymakers
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 04 februari 2016, 19:06:58 »

Zo heb ik mijn servo's gemonteerd en bij sommige recht eronder, maar daar heb ik geen filmpje van gemaakt.



« Laatst bewerkt op: donderdag 04 februari 2016, 19:16:30 door brietdijk »
Gelogd
Mijn baan
CC-Schnitte Demobaan
Blog Hobbymakers

Gr. Barry

SRSEII, CC-Schnitte, iTrain5 Pro, Acromora

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 04 februari 2016, 21:44:07 »

tot zover bedankt voor alle input, ook voor mij erg belangrijk.

Die tester Johny, heb ik gelijk besteld. Voor ? 1,02 en geen verzendkosten kan ik geen armoe lijden, bedankt voor het linkje.

Ik blijf dit draadje met belangstelling volgen, Martin.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 februari 2016, 18:44:00 door ceess »
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 04 februari 2016, 22:00:49 »

@ Johnny.... Inderdaad geen geld. Al werkt het maar 1x dan zou ik tevreden kunnen zijn. Ik wil eigenlijk maar 1 type servo op mijn baan toepassen en ik ga ervan uit dat die dan
allemaal op dezelfde manier werken.  :-)

@ Barry.... Je wissels lopen prachtig. Ga ik ook proberen. Mijn eerste servo komt naast de baan zoals op de foto's te zien is. Ik heb een houten steun gemaakt die ik straks van bovenaf
kan optillen als ik de servo zou moeten vervangen. Het landschap zal ik dan moeten aanpassen, maar dat is geen probleem omdat ik aan de rand van de baan zit.
Ik denk dat ik daar een trafo huisje o.i.d. plaats. NB. Ik heb de decoder van Digikeijs : DR4024.

Verder heb ik het lipje van de handregelaar uit zijn comfortzone gehaald en deze weer terug in de wissel gestoken. Gaat prima en de wissel schakelt super soepel. Zelfs bij het open
rijden zal dit hetzelfde zijn als met de handregelaar. Er zitten al gaatjes in dat staafje en die kan je heel goed gebruiken om er een stukje verenstaal in te steken. Past precies.
Als ik deze ombuig naar de hevel van de servo moet het volgens mij goed gaan. En als dit werkt dan voor mij geen gepruts met mesjes en boortjes. Gewoon een sleufje in de blauwe ondergrond
en desnoods een zaagsnede in het railtracé en kip in het bakkie. Op het laatst is een dun stukje karton voldoende om de zaak voor het ballasten af te dekken. Maar even zou goed kan ik er toch nog een opengesneden handregelaar overheen plaatsen. Kan iemand beoordelen of mijn redenatie en plaatsing van de servo zoals op de foto juist is? Zou het kunnen werken met deze opstelling?
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 13:43:53 »

Zo heb ik mijn servo's gemonteerd

He, da's een truc die ik eerder heb gezien ergens: een veer (stangetje) met een zigzag er in, geleid door een oogje?
 :thumbup: :thumbup:

Ik heb er nog wel een vraagje bij. Jouw wissels worden aangestuurd aan de stelbiels van de wisseltong.
Het zijn dus of nieuwe slanke wissels of verbouwde oude slanke wissels 2272/2273?
Ik denk dat omdat als je de wisseltong met de servo verplaatst, het beweegbare puntstuk van de oude slanke wissels dan niet mee verplaatst. Het beweegbare puntstuk gaat alleen mee om als je de Blausee-Mitholz, Olivier  Roy-methoden (via handsteller/stelhendel) gebruikt.

Dit draadje wordt inhoudelijk steeds beter. Nog even, en de wiki-redactie kan er mee aan de slag! :o)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 februari 2016, 13:52:51 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 14:07:15 »

Kan iemand beoordelen of mijn redenatie en plaatsing van de servo zoals op de foto juist is? Zou het kunnen werken met deze opstelling?

Lijkt mij perfect. Alleen: waarvoor dient het sleufje onder de handregelaar?

Ik zou gedacht hebben dat je de handregelaar juist steun zou moeten geven, om te voorkomen dat hij uit de wissel kan los wippen. Misschien bestaat het loswip-gevaar alleen bij versleten handregelaars?
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

brietdijk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!
    • Blog Hobbymakers
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 14:26:03 »

Ik zou het niet op deze manier doen. Wat doet een servo bij storing, inschakelen van spanning of een piekspanning? De servo slaat 100% naar links of rechts uit. Verder kun je wel raden wat dan gebeurd.
Als je het verenstaal zo monteert dat deze kan buigen als de servo 100% uitslaat voorkom je problemen.

@Martin Ik heb gewone nieuw type wissels, dus geen slanke.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 februari 2016, 14:28:02 door brietdijk »
Gelogd
Mijn baan
CC-Schnitte Demobaan
Blog Hobbymakers

Gr. Barry

SRSEII, CC-Schnitte, iTrain5 Pro, Acromora

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 16:12:17 »

binnen de kortste keren heb je zo problemen.Je moet ook het geleidedeel gebruiken.anders wipt het palletje er onmiddelijk uit.Beste is gewoon verenstaal te gebruiken en een Z in het stuurgedeelte te plooien.Dit om het voorheen beschreven probleem te voorkomen bij 100 % uitslag.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 16:31:16 »

zichtbare wissels met servo's te schakelen
Waarom noem je dit topic dan: "Slanke K-wissels versus servo's"???
Versus betekent: Tegen... ;)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Jørg

  • Gast
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 16:53:30 »

Om een mens op een dwaal spoor te zetten,  >:-D >:-D >:-D
Gelogd

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 17:10:25 »

@Wim... Misschien om mijn non-kennis te benadrukken  :-) :-) Servo's zijn voorlopig nog niet echt mijn ding  8o. Maar ik streef naar een getrouwe uitbeelding dus wil ik het wel proberen.

@Johnny / Barry... Jullie hebben mij overtuigd. Ik zal de "kast" van de handregelaar er weer overheen doen. Het leek mij eigenlijk al te simpel, dat het me verbaasde dat niemand het nog
op deze manier had gedaan. Desalniettemin kan ik het natuurlijk altijd proberen. Voorlopig blijft de servo in zicht en is deze heel makkelijk te volgen cq. aan te passen.

@Jan... Die uitsparing in de ondergrond is alleen gemaakt om het omgebogen stukje van het verenstaal meer speling te geven. Het is juist dat ik dit weer dicht moet maken als de kast
er weer overheen gaat.

@ Johnny... Ik begrijp dat ik de servo hoger of lager zal moeten plaatsen en het verenstaal in een Z moet buigen. Dat lijkt me geen probleem. Volgens mij staat de servo in uitgangspunt
als richting wel juist om goed te werken lijkt me.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 17:14:46 »

in de kast haal je best dat omhoogstaande puntje ook weg.Ik pas mijn kasten aan met een fijne soldeerbout en stanleymes.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 20:09:05 »

Ik heb de servosteun aangepast en het geheel maximaal naar beneden gehaald. Verder is niet mogelijk. Verder nu een Z in het verenstaal gebogen en even gemonteerd voor de foto.
Het kastje is nog niet aangepast en komt er nog overheen. Ook de puntjes gaan nog verdwijnen.
Even afgezien van de schakeling en de eindafstellingen, zou het in deze opstelling moeten lukken denk ik. Of zijn er nog bemerkingen?
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

brietdijk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!
    • Blog Hobbymakers
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 20:53:48 »

Denk je dat hij mee buigt bij 100% uitslag? Gebruik je verenstaal of iets anders, want verenstaal is niet glimmend voor zover ik weet.
Gelogd
Mijn baan
CC-Schnitte Demobaan
Blog Hobbymakers

Gr. Barry

SRSEII, CC-Schnitte, iTrain5 Pro, Acromora

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 21:04:15 »

binnen de kortste keren is alles defekt.Zoek eens goed wat een Z is.Googelen op afbeeldingen marklin wissels servo
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 21:35:41 »

Laat me raden: jullie bedoelen zoiets  :D   NB. Ik heb wel verenstaal, maar misschien te dik.  Goed voor een starre verbinding, maar waarschijnlijk niet soepel genoeg voor bevestiging
aan de handregelaar.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 05 februari 2016, 22:23:07 »

inderdaad.0.6 a 0.8 is de ideale maat.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #44 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 15:17:03 »

Ik ben gaan buigen met een stuk verenstaal en dit is haalbaar binnen de ruimte die ik heb voor de servo. Lijkt het zo wat?
Mijn draad is 0,8 mm. Ik vind dat toch een beetje star en denk dat ik 0,5 mm ga bestellen. Dat buigt net iets beter en
zal op een korte afstand ook wat beter veren denk ik. Voor grote afstanden lijkt mij die 0,8 mm. perfect.
Hoe hebben jullie de voeding op die servo's geregeld? Ik heb 3 Märklin trafo's die ik zou willen inzetten voor 2 aparte lichtstroomkringen en 1 voor diversen, zoals decoders etc.
Zou ik die kunnen gebruiken?
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

robkop

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • M* en bezig te digitaliseren
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #45 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 16:14:55 »

bestel er meteen 2 en je zit voor jaren goed.Deze gebruik ik ook om te testen en midden te bepalen :

http://nl.aliexpress.com/item/1Pcs-Newest-CCPM-Multi-Servo-Tester-Servo-Consistency-Master-for-RC-Helicopter-Hot-Worldwide/32293533347.html?spm=2114.010208.8.3.VC1M9z

Ik zie geen Paypal als betaalmethode . Wat gebruiken de meesten hier in nl of be ?
Gelogd
Met de groeten van Rob

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #46 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 19:04:48 »

Ik heb eergisteren besteld en met "iDeal" betaald. En al bericht gehad dat het onderweg is. Vorige bestelling was er ook supersnel "by air", en gratis.
Niks Paypal nodig, lekker makkelijk. ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 februari 2016, 19:08:22 door ceess »
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #47 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 19:51:47 »

Hebben jullie er ook een batterij houder /- pack bij gekocht? Je moet die tester toch ergens op aansluiten. Ik zie trouwens 3 aansluitpennen op de foto. Hoe aan te sluiten?
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #48 Gepost op: zaterdag 06 februari 2016, 21:46:55 »

Hi

Kijk eens op Aliexpress bij deze testers, aansluit schema's genoeg.

groet
Harald

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Slanke K-wissels versus servo's
« Reactie #49 Gepost op: zondag 07 februari 2016, 13:36:06 »

Hallo Martin,
kijk eens in het draadje van Jurrien: klikkie
misschien heb je hier wat aan.
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)
Pagina's: [1] 2   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.039 seconden met 24 queries.