Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Gras aanbrengen

Gestart door Herman05 woensdag 22 februari 2006, 18:44:55

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Gras aanbrengen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Gras aanbrengen
Beste Märklinforummers,

Ik ben op dit moment bezig om een berg te maken. Nu is alleen mijn vraag: Hoe krijg je los gras het beste vast op je berg. Gebruiken jullie nog een speciale lijm hiervoor etc etc. Wil namelijk een mooi grasmatje maken  :) .

Groeten,
Herman
Gras aanbrengen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Gras aanbrengen
Antwoord gekregen van Erik Salden per privé bericht, heb het maar even gekopieerd:

Citaat van: ERIK SALDENnadat je de berg hebt afgemaakt van gips strijk je als het gips droog is en op die plaatsen waar je gras wil aanbrengen een mengsel van 1/3 behangplaksel,1/3 houtlijm en 1/3 groene dispersieverf ( mengkleur lichtgroen) aan met een platte penseel. Vevolgens maak je met een ronde kwast ( grote maat) zogenaamde " sinaasappelschil "struktuur in de aangebrachte massa. Dit dient te gebeuren zodat de grasvezels beter hechten en daar er op deze manier meer TE BEGRAZEN oppervlakte ter beschikking komt.
Koop in een modelbouwzaak een kunstof flesje van NOCH. Dit is een speciaal begrazingsflesje dat je voor de helft met grasvezels dient te vullen. Schudt dit flesje flink zodat de vezels statisch geladen worden en begin stukje voor stukje door te drukken in dit flesje te begrazen. Ben NIET te zuinig want hoe dichter de mat hoe mooier het eindresultaat.
Veel succes

Erik
begrazen
Saeske
gast

begrazen
Ik heb in het verleden wel eens een oude fles van afwasmiddel gebruikt. Gaat ook prima.
Gebruik nu een oude talkpoeder strooidoos met flinke strooigaten. Ook hier geen klagen over.

Voor wat betreft het overtollige strooisel een tip.

Na aandrogen....Pak gewoon de stofzuiger en doe over het mondstuk een oude (of nieuwe) panty. Voor grote oppervlakken kun je zelf een hulpstuk gebruiken. Zet de zuiger aan. Door de zuigkracht wordt de panty iets naar binnen getrokken en ontstaat een ruimte waar overtollig spul wordt opgevangen. Afstand aanhouden van 2 a 3 centimeter. Afhankelijk van kracht zuiger.
Je hoort toerental zuiger oplopen en zuigkracht verminderd. Een teken dat er geledigd moet worden. Laat de zuiger aanstaan en houd het mondstuk boven een pot of bak. Zet dan de zuiger uit en het spul valt er vanzelf uit en kun je weer gebruiken. Zo gaat er geen strooisel verloren.

Henry.
Gras aanbrengen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Gras aanbrengen
Dank u. Die tip van een oude fles afwasmiddel kende ik nog niet,.. die van de panty wel. Zal het binnenkort eens proberen.

Groeten,
Herman
afwasmiddel
Saeske
gast

afwasmiddel
Herman,

Moet wel van dat zachte plastic zijn, anders wordt het niet genoeg statisch geladen. Dat harde plastic werkt niet goed genoeg.

Henry
Gras aanbrengen
Mr. Twente
gast

Gras aanbrengen
als u het geschildert heeft, weet niet of u dat doet? maar als de verf nog nat is moet je er met er strooitgoed over heen strooien, blijft het mooi plakken aan de verf en het kan altijd nog wel ietsjes bijgewerkt worden met normale lijm natuurlijk. maar grotendeels hebben wij het zo gedaan en ik vind het zelf heel mooi geworden. evt foto's beschikbaar.