Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gebrooker Baan - het einde - door naar versie 2

Gestart door Henk (Kaleb) maandag 01 februari 2016, 16:43:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
@ Ivan en Gerrit: het perron wordt in lengte nog aangepast zodat er 6 lange wagons langs kunnen staan. Nu zijn ze maar even snel ingetekend voor het idee.

@ Erik: dat heeft te maken met het bochtwissel aan de andere kant. Dat is ook een 5100 serie en zo komt de perronbreedte het beste uit. Het was een heel gepuzzel om de onderste 2 sporen zo te laten weglopen in een bochtwissel maar het is gelukt.
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Hi Henk,
Je laatste aanpassing is zeker een verbetering.
Nu kun je in elk geval vanaf het bovenste doodlopende spoortje (rechts) terug op de hoofdbaan in de juiste rijrichting.
Dat kon eerst niet.

gr. Gertjan
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Zo..... afgelopen tijd het station aangepast. Onderstaand foto's van het station links (met brugovergang) en rechts (uitgebreide wisselstraat). Daaronder nog een plaatje van de perronhoogte zoals het gaat worden. Vanaf de plaat is het 18mm hoog multiplex. Dit wordt uiteraard grijs geschilderd.
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Dat perron ziet er mooi uit, op de goede hoogte, t.o.v. de deuren van die schitterende BLS-wagons. Ik neem aan dat je de ruimte tussen de sporen in de nabije toekomst opvult met blauw schuim en ballast daarop? Heb je al iets verzonnen voor de perronranden (de zijkant)?
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Jan, Het blauwe schuim word een 4mm mdf strook zodat de sporen klem liggen met daarop de ballast. Het beschilderen en verdere afwerking van het perron staat voor 2018 op de planning dus daar "denk" ik nog niet over na.
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Fraai Henk , die geel grijze "kruidvat" ns loc, draait deze bij jou nog zijn rondjes?
Bij mij was hij vrij snel defect helaas  :(
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Hoi Barry, ik kan me niet herinneren dat ik ooit een kruidvat loc heb gekocht. Kan zijn dat het een andere Henk betreft.  :D

--edit--
Of bedoel je dat rangeerlocje..... die heb ik nog niet zo lang. Echt rijden lukt nu nog niet.
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Jawel  :)

Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Hahahaha. Ik heb dat locje op Catawiki gescoord.
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Het vorderd langzaam. Na een weekje vakantie aan de Zeeuwse kust, heb ik vandaag diverse bezetmelders (stroomdetectie) aangesloten en getest. Leek er even op dat één van de melders problemen gaf maar na het loshalen en opnieuw monteren werkte alles zoals het behoort. Testen doe ik met een wagon met sluitverlichting.

Tevens kan ik verheugd melden dat de wissellantaarns branden nu de massa van de trafo gekoppeld is aan de centrale. Tevens een 4e DR4018 wisseldecoder aangeschaft aangezien ik nét iets tekort kwam.

Aangezien seinen enerzijds vanuit koploper voor de sier zijn en anderzijds op een baan thuishoren, zitten prakkepijnzen wat hiermee te doen en hoe verder aan te sluiten. De keus gaat vallen op de rosoft SDD decoders.
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Afgelopen weekend een extra DR4018 wisseldecoder bijgeplaatst. Hierdoor is er een misrekening ontdekt in de aansluitingen van de wissels. Gevolg: Alle wissels ontkoppeld, nieuw centraal wisselbord gemaakt en een start gemaakt met de aansluitingen van de wissels op de juiste decoder(poort). Ach ja..... al doende leert men. Het jeukt om weer te gaan rijden. Maar we moeten nog even geduld hebben.

-----to be continued ------
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan - aanpassen hoofdstation
Dag Henk.
Citaat van: Kaleb op zaterdag 15 juli 2017, 23:54:24
Testen doe ik met een wagon met sluitverlichting.

Toen ik dit las vroeg ik bij af waarom.
Maar je gebruikte stroomdetectie dus als het lampje brandt heb je stroom en je ziet of hij detecteert.

Citaat van: Kaleb op maandag 24 juli 2017, 11:12:10
Afgelopen weekend een extra DR4018 wisseldecoder bijgeplaatst. Hierdoor is er een misrekening ontdekt in de aansluitingen van de wissels.

Altijd vervelend als je hier achter komt.
Maar ja, beter nu dan als je helemaal klaar bent.

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Zo..... vandaag weer eens wat meters kunnen maken met de baan. De hoofdbaan is nu rond en een groot deel van de bijbehorende melders zijn aangesloten. Nog een 5 tal te gaan en dan proefrijden icm koploper. Hopelijk gaat dat morgen gebeuren. Kijken of ik een filmpje kan maken hiervan.
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Hoi Henk,

Dat zal een genot zijn om weer wat treinen te zien rijden, morgen nog de laatste puntjes op de i.

Dat filmpje zien we graag verschijnen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Hoi Henk,

Dat was nog een hoe klus, maar ik heb het hele draadje doorgelezen.
Wat een mooie, goed doordachte baan.
Alleen wel jammer dat je je oorspronkelijke principe niet trouw gebleven bent:
Een M-baan met Analoge besturing en 'begrijpelijke' automatisering.
Heel geleidelijk zie je de 'bekering' van Analoog naar Digitaal plaats vinden.
Maar het blijft heel interessant om te volgen.

Gr. Leo
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Peter: ik doe mijn best.

Leo: Aldoende denk ik na en wijzig ik dingen. Zo ook de overstap naar digitaal. Om het compleet te houden heb ik alles in een topic gehouden.

In middels is uit China de schakelknop voor het programeer spoor binnen gekomen:

https://www.youtube.com/watch?v=fvYOxWiD_sY

En vies dat die rails zijn na ruim 6 maanden niet rijden. Ik heb een poetstrein maar die gaat ook niet lekker. En zoiets gaat me net te ver:

https://www.youtube.com/watch?v=SQasOb1IwGg
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Henk, Mooi ontwerp van baan en jou ontwerp van het besturings tableau dat is zeer mooi.
Ik hoop nog veel op te steken op de forumavond, over koploper.

Groeten, Willy
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Al doende leert men Willy. Zo ook ik vandaag:

Wissels schakelden niet bij automatisch rijden in koploper...... :? 8o :-(

Nog maar eens de handleiding gelezen. Was ik vergeten de wissels in de juiste stand te zetten bij het selecteren van de wisselstraat..... Na even gemopperd te hebben op mezelf alles aangepast en warempel: HET WERKT.

Nu nog de (voorlopig) laatste 3 draden aansluiten en gaan proefrijden en rails poetsen... :D :D :D
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Dat is een mooi leermoment Henk, fijn dat de wissels nu schakelen.
Zo,n schakelaar is erg handig voor je programeer spoor weet ik uit ervaring, kost nagenoeg niets maar je hebt er veel plezier van.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Citaat van: Kaleb op zondag 13 augustus 2017, 13:10:32
En vies dat die rails zijn na ruim 6 maanden niet rijden. Ik heb een poetstrein maar die gaat ook niet lekker. En zoiets gaat me net te ver

Hallo Henk,

Dat is een fraai filmpje van het slijpen van de spoorstaven. Loram is een Amerikaanse firma, die dit soort diensten aanbiedt. De sproeiwagen wordt gebruikt om de spoorbaan goed nat te maken, zodat de vonken bij het slijpen geen brand veroorzaken.
Inderdaad geen oplossing voor je modelbaan :D

Groeten,
Roel
Gebroker baan - proefrijden hoofdbaan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Gebroker baan - proefrijden hoofdbaan
Zeker weten Peter.

Gelukkig heb ik geen vonken Roel. Althans.......

Te rijden is nog bagger. Diverse wissel stoppen de locs. Het rijden hapert en hapert en valt regelmatig stil. Daar komt nog geen filmpje van  :D :D

Koploper reageert goed en doet het 99% goed. Soms blijft een lijntje gereserveerd op onverklaarbare wijze. Maar dat komt denk ik ook nog wel goed.
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Beste Henk,

Ik heb er in het begin ook moeite mee gehad met mijn programma, maar ik kan over mijn programma zeggen dat die geen fouten maakt en ik durf dat ook over het "uitgekauwde" programma Koploper te zeggen.

Dus zoek de oorzaak in de invoer van de gegevens.

Groet, Anne W
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan - bekabeling etc.
Citaat van: RoelMarklin op zondag 13 augustus 2017, 20:00:29
Citaat van: Kaleb op zondag 13 augustus 2017, 13:10:32
En vies dat die rails zijn na ruim 6 maanden niet rijden. Ik heb een poetstrein maar die gaat ook niet lekker. En zoiets gaat me net te ver
De sproeiwagen wordt gebruikt om de spoorbaan goed nat te maken, zodat de vonken bij het slijpen geen brand veroorzaken.
Ik heb eerder het idee, als je ziet hoever ze naast de rails spuiten dat het is om bermbranden te voorkomen.
In het eerste deel zag je een stukje berm branden en in het laatste stuk van de film zag je twee mannen achterop die met een slang de brandjes tussen de rails blusten.

Citaat van: RoelMarklin op zondag 13 augustus 2017, 20:00:29
Inderdaad geen oplossing voor je modelbaan :D
Waarom niet?
Als je maar goed sproeit!

Serieus: Henk, probeer eerst je rails zoveel mogelijk schoon te maken met een railgum. Is wel te koop in Houten.
Daarna zeer zuinig een beetje ATF op je rails smeren en je rails goed schoon rijden.

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Tja Henk.... railgum heb ik (uiteraard) al een tijdje op voorraad en na jaren (en nog steeds) automaat rijden is de Atf ook geen probleem. Die gaat meestal per liter. Op de baan maar wat zuiniger er mee omgaan  ;)
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
 @citaat
Misschien moet je op de plekken waar de treinen slecht rijden eens met een multimeter meten of daar stroom op staat.
Dat is het enige nog wat ik kan bedenken.

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Je bent weer lekker bezig geweest Henk!
Klein commentaarpunt, je hebt geen stroom op je label staan. Nu kan dat opzich wel want er loopt geen stroom door de rails, maar het is netter om te zeggen dat er geen spanning staat op de rails.

Succes met poetsen van de rails.
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Henk,

Als er lijntjes bezet blijven wordt een terugmelding "gemist" door de trein die het blok verlaat.

Ik rijd zelf ook M-rail met koploper en contactrails als terugmelders, als ik dan een tijdje niet met koploper heb gereden dan gebeurt dat bij mij ook wel eens.

Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Het missen van een melder komt zelden of niet voor, het is meestal een foutje in de database.
Het koploper staat hier vol van, over soortgelijke problemen. Vandaag ook weer eentje.

Groetjes
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
 @citaat

behalve als de melder door vuil niet actief wordt, komt bij massadetectie eerder voor als bij stroomdetectie, want dan valt de lok stil, verder helemaal eens.

Groet, Anne W
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Railgum  :?

Zou ik alleen in uiterste nood gebruiken, geeft toch krasjes op de railstaaf waardoor het vuil zich nog makkelijker hecht?

Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Citaat van: Barry1972 op vrijdag 18 augustus 2017, 00:04:22
Railgum  :?

Zou ik alleen in uiterste nood gebruiken
Volgens mij heeft Kaleb M-rails.
Die kunnen wel een stootje hebben.  >:-D
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Na het poetsen van diverse probleem stukken weer verder gegaan met testrijden. Vanuit koploper eerst volgens bestemming en daarna automatisch. Ging al heel goed. Hier en dat nog wat haperingen en sommige locs lopen niet lekker. Na wat meting staat er ongeveer 12v op de baan. Is dit normaal?

In koploper nog wel iets raars ontdekt ( heeft te maken met mijn instellingen en niet met koploper) en daarvoor dit draadje opgestart. Helaas vandaag nog niet kunnen testen wegens veranderende agenda.

Omdat het al zo goed gaat, steeds meer wagons op de baan erbij gezet om zo de slechte ligging van de rails te ontdekken. Iedere ontsporing heeft een reden en die moet gezocht en opgelost worden. Dat is nu eenmaal normaal bij m-rail.
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Citaat van: Kaleb op zondag 20 augustus 2017, 13:35:53

Na wat meting staat er ongeveer 12v op de baan. Is dit normaal?


Dat is niet te zeggen, digitale spanning kun je niet zo maar meten omdat het signaal de meetwaarden onzuiver maken.

Je kunt hooguit de spanning op diverse punten vergelijken.

Gr, Ben.
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Henk,

Met een multimeter kan je wisselspanning meten, maar de meter is gebouwd om sinusvormige spanning te meten en geeft de effectieve waarde weer.
De wisselspanningsmeting is dus waardeloos omdat de spanning uit een digitale aansturing blok- of pulsvormig is.

Maar de te meten spanning is wel wisselspanning, dus je mag de meter niet (zo maar) op gelijkspanning zetten !
Je moet dan een brugschakeling (bijvoorbeeld bestaande uit 4 maal 1N4148) tussen de baanspanning en de (gelijkspannings) meter op nemen.
De aangegeven spanning moet je dan nog verhogen met het verlies dat je in 2 dioden hebt, dat zal circa 1,2 Volt zijn.

Je kan nu al redelijk precies meten hoe hoog de spanning is, maar met terugmeldingen van decoders naar de centrale krijg je wel weer een afwijking omdat de booster kort uitgeschakeld wordt om het terugmeldsignaal mogelijk te maken.
Je zou een condensator tussen de twee meetpennen van je meter kunnen toevoegen om de meting wat stabieler te krijgen.

Wat je nu kan meten, is precies genoeg; het komt niet aan op een paar tienden Volt afwijking.

En ja, ik gebruik hier een oscilloscoop voor; je kan dan precies de vorm van de spanningen zien.
Maar die dingen zijn erg dun gezaaid op een modeltreinenforum en als je geen verstand van elektronica hebt, kan je er toch niks mee  ;)

grv Huub
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Duidelijk Huub. Ik vond de spanning nogal schommelen  :?
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Ja, het MFX, en ook het Railcom, gebeuren maken een meting van de digitale spanning d.m.v. een gelijkrichtertje wat onbetrouwbaar, ik heb dat (natuurlijk niet) en ik meet tussen vol bedrijf en nullast op mijn 10 A edits booster een verschil van ca. 0,3 volt (geloof ik)

Groet, Anne W
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Ja Anne, je hebt een goede booster en die zou ik nooit weg doen.

Al die flauwekul zoals MFX en Railcom, het dient m.i. nergens voor, behalve om je als ¨gewaardeerde¨ klant veel meer geld uit de zak te kloppen.
1. het is vaak een reden om het spul veel duurder te verkopen terwijl het nauwelijks meer kost om te fabriceren
2. er zijn regelmatig de meest gekke problemen die voor leken nauwelijks op te lossen zijn

Ik bouw ESU 54610 decoders (of 54614) in alle loc´s en die stel ik dan eenmalig in met de ESU lokprogrammer op een bepaald adres onder DCC.
Dit werkt tot nu toe altijd, er zijn nooit problemen.

Je zou zeggen dat ik als technicus steeds het nieuwste van het nieuwste zou willen hebben, maar dat is steeds minder waar, omdat het steeds vaker onzinnig is.....

grv Huub
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Het proefrijden gaat al veel beter. Inmiddels besloten ook de aanhangsels op de baan te zetten. Nu komen de echte problemen op de baan naar boven.

- veel punten (lees wissels) die ergens net genoeg sluiting maken om de Ecos af te laten slaan. Blijkt dat regelmatig de koppeling net de opstaande midden geleider raakt. Dat is vooral bij de kruiswissels het geval
- sommige rails waren niet goed in elkaar geklikt dus de wagon wielen wipten er net af (makkelijk op te lossen)
- regelmatig wordt er spontaan ontkoppeld, vooral de oudere wagons (jaren 60 en 70) hebben hier last van. Soms schiet er dan het woord soldeerbout door mijn hoofd.

Al met al zijn we de dag weer doorgekomen zonder het gewenste filmpje te kunnen maken. Het automatisch rijden ik koploper gaat zonder probleem. Nu nog puzzelen hoe ik bepaalde treinen bepaalde blokken kan laten negeren.

----- to be continued -----
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Citaat van: Kaleb op zaterdag 26 augustus 2017, 18:06:10
Blijkt dat regelmatig de koppeling net de opstaande midden geleider raakt.
Kun je er niet een stukje krimpkous aan het palletje onder de koppeling maken?
Ik zat eerst aan kit o.i.d. te denken maar dat slijt er ook weer vanaf.

Citaat van: Kaleb op zaterdag 26 augustus 2017, 18:06:10
Het automatisch rijden ik koploper gaat zonder probleem. Nu nog puzzelen hoe ik bepaalde treinen bepaalde blokken kan laten negeren.

Wat bedoel je met bepaalde treinen?
Kun je in de eigenschappen van de blokken niet aangeven welke treinen (electrisch; bovenleiding, stoom, diesel) er wel of niet mogen komen?
Kun je in de eigenschappen van de lokomotief aangeven in welke blokken hij wel of niet mag komen? 
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
 @citaat
Dit kun je perfect regelen met variabele routes eventueel met logische acties
Gr, Koos
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Citaat van: Trainhenk op zondag 27 augustus 2017, 15:35:35
Kun je er niet een stukje krimpkous aan het palletje onder de koppeling maken?

Dit is een goede. Kijken of dat lukt.

Variabele treinroutes ken ik. Met 1 trein heb ik altijd een probleem met 3 weg wissels. Dus die trein wil ik alleen op het rechte spoor laten rijden. Ik weet zeker dat ik niet uit ga komen.
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Citaat van: Kaleb op zondag 27 augustus 2017, 16:01:18
Variabele treinroutes ken ik. Met 1 trein heb ik altijd een probleem met 3 weg wissels. Dus die trein wil ik alleen op het rechte spoor laten rijden. Ik weet zeker dat ik niet uit ga komen.
En een (deel) vaste route ipv variabele?
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Citaat van: Kaleb op zondag 27 augustus 2017, 16:01:18

Met 1 trein heb ik altijd een probleem met 3 weg wissels. Dus die trein wil ik alleen op het rechte spoor laten rijden. Ik weet zeker dat ik niet uit ga komen.

Henk
Wat is het probleem van deze trein?. Een hardware probleem moet je niet software matig willen oplossen.
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Koos: Ik probeer het "gratis" via de software op te lossen ipv gelijk 12 stroomvoerende koppelingen aan te schaffen in de "hoop" dat dit het probleem oplost. (nu zijn het vaste koppelingen). Vandaar de software oplossing.
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Henk

OK helder.
Je kan met variabele routes een richtingsverbod instellen voor deze trein.
mocht je er niet uitkomen mail mij dan jouw Koploper database dan kan ik een voorbeeld voor je maken.

Groet
Koos
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
 :thumbup:
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Dit weekend weer redelijk wat proef gereden. Uit pure ellende voorlopig toch alle aanhangsels weer van de baan gehaald om alleen met losse locs te testen.

De 3-weg wissels gaan eruit. Er worden er 2 gebruikt als uitrij wissels en daar komt geregeld kortsluiting op een of andere manier. Hier kan ik de vinger niet achter krijgen. Dus eruit met die dingen.

Een van de locs heeft erg veel last van stotteren. Kijken of er niet een altzenheimer schakeling op kan. Daarnaast heeft de omgebouwde motorpost iets raars. Iedere keer als ie stopt lijkt het of de stroom kwijt raakt. Na de opdracht weer te gaan rijden gebeurt er niets. Totdat er een minuscule beweging is (aanraken is genoeg) en het rijden gaat weer zonder problemen tot het volgende stopgedeelte. Snapt of herkent iemand dit?

Tot slot dacht ik een filmpje gemaakt te hebben van het automatisch rijden met koploper. Ben ik vergeten het toestel om te zetten van foto naar video. Die houden jullie nog tegoed.

----- to be continued -----
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Vreemd verhaal van dat 3-wegwissel en ook van die motorpost...
Maar, hou vol, de aanhouder wint!
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Daarom gebruik ik geen 3-wegwissel met m rail ook vaak ellende.
Gebruik er straks wel 1 op de BW maar daar wordt niet constant over heen gereden.
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan - proefrijden hoofdbaan
één van mijn meest bereden wissels is een driewegwissel; wordt in alle richtingen bereden en gelukkig nooit ontsporingen.