Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Gebrooker Baan - het einde - door naar versie 2

Gestart door Henk (Kaleb) maandag 01 februari 2016, 16:43:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebrooker Baan - het einde - door naar versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Gebrooker Baan - het einde - door naar versie 2
 Na veel gepriegel in Anyrail en kleine aanpassingen is het definitieve baanplan uit gerold. Het begint allemaal in het schaduwstation(foto1). Hier zijn 4 opstelsporen (spoor 1-1 t/m 1-4) waarbij een binnenkomende trein het vrije spoor inrijdt, "zichzelf" rood sein geeft, het volgende spoor op groen zet en de wissel straat omzet naar het nieuwe vrije spoor van de vertrekkende trein. Vervolgens komt er een 2e set opstelsporen (spoor 2-1 t/m 2-4) waarin precies hetzelfde gebeurt.

Vervolgens wordt er gereden naar de klimspiraal en komen we 1 niveau (+/- 20 cm) hoger uit op het zichtbare station (foto2). Na sein 3 komt de trein binnen op spoor 4-1 of 4-2 die elkaar afwisselen (de ene zet de andere op groen). Aan de rechterkant verdwijnt de trein weer en klimt naar het volgend niveau alwaar de gehele tafel wordt over gestoken. Deze oversteek is grotendeels weer zichtbaar waarna de trein links onder weer verdwijnt richting sein 5 en sein 6.

Hierna komt de trein weer tevoorschijn voordat het station op spoor 7-1 of 7-2 wordt ingereden. Het andere spoor vertrekt en verdwijnt weer richting de klimspiraal, sein 8 en het schaduwstation weer in. Dit gedeelte kan geheel automatisch of gedeeltelijk handmatig worden bedient.
Gebrooker Bahn
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Gebrooker Bahn
Naast de hoofdbaan is er ook een binnenbaan (1e foto) en een bergbaan(2e foto). De laatste foto toont het uiteindelijk zichtbare gedeelte van de baan. Er moet tenslotte gespeeld kunnen worden dus de binnenbaan en bergbaan zijn dan ook geheel handmatig bediend en zien er als volgt uit:
Re: Gebrooker Bahn
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Gebrooker Bahn
Wow Henk Dat gaat een baan worden met veel rij mogelijkheden!
Nog steeds van plan analoog op te bouwen, of wil je meteen mogelijkheden inbouwen om later digitaal te kunnen?
Gebrooker Bahn
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Gebrooker Bahn
De omstandigheden van de baan zijn als volgt:

- Geheel in M-rail uitgevoerd en alles rijd analoog rond.
- Schaduwstation en hoofdbaan dienen zowel handmatig als automatisch te worden bereden (bloksysteem)
- Geen tijdperk, geen thema met andere woorden een ratjetoe van materieel op een fantasie landschap met bergen.
- Seinen van schaduw- en hoofdbaan worden met Viessmann (5552) relais aangestuurd
- Binnen- en bergbaan komen hobby seinen van Märklin
- Voor de rest zien we het wel  B)

Ow ja.... op het rangeerspoor komt een LUX poetstrein te staan waar ik nu hard voor ga sparen.
Re: Gebrooker Bahn
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn
@Sascha: De uitdaging vind ik een stuk automatisering die ik zelf nog kan begrijpen als "leek". De computer neemt voor mijn gevoel een stuk van het speel plezier weg. Uiteraard moet iedereen het zelf weten maar ik ben nog ouderwets en houd het op analoog.
Gebrooker Bahn (bedieningstafel)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Gebrooker Bahn (bedieningstafel)
De lay-out van de bedieningstafel is ook al klaar en gaat er ongeveer als volgt uitzien:
Re: Gebrooker Bahn
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Gebrooker Bahn
Ik ben reuze nieuwsgierig.. Ich mot sjnel wêr es noa Gebrook komme kieken!
Re: Gebrooker Bahn
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Gebrooker Bahn
Baanplan  :thumbup:
M-rails  :thumbup:
Analoge besturing  :thumbup:
Analoge automatisering  :thumbup:
Kortom, ik ga dit volgen, veel succes >:-D
Re: Gebrooker Bahn
Lid sinds: 2014

offline
Re: Gebrooker Bahn
Ik sluit me helemaal bij Hans aan!

Kan best allemaal, analoog  :D

Groeten,
Roel
Re: Gebrooker Bahn
Martijn
gast

Re: Gebrooker Bahn
Ik sluit me daar ook bij aan. Ga het dan ook zeker volgen!😀
Re: Gebrooker Bahn
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gebrooker Bahn
Dag Henk.

Hier nog een volger die de aspecten van jouw
aankomende modelbaan wel interessant vindt!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Gebrooker Bahn
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gebrooker Bahn
 :) Het ziet er allemaal goed uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik ga dit ook volgen.
En wat Sacha zegt schrijft typt weet ik niet, maar ik zal hier ook regelmatig komen kijken. :D

Dirk-Jan
Re: Gebrooker Bahn
FredMa
gast

Re: Gebrooker Bahn
Is er een reden waarom je twee 4-sporige schaduwstations na elkaar aanlegt in plaats van één 8-sporig?
Met één 8-sporig is het altijd makkelijker een bepaalde trein 'op afroep' te voorschijn te laten komen of om bepaalde treinen meer dan andere te laten rijden, ze staan mekaar immers nooit in de weg.
Re: Gebrooker Bahn
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn
@FredMa: ja er is een reden, meerdere zelfs ;) 
- bij 2x 4 sporen kan ik er vanuit het midden beide kanten goed bijkomen (korte armen ;))
- max 3 wissels zijn makkelijker om te leggen met een schakelrail dan 7 wissels (ja ik gebruik diodes)
- ik gebruik 1 inrijwissel en 1 uitrij wissel minder op deze manier (6 t.o.v. 7)
- dit was de beste optie om de langste sporen te gebruiken

nadeel: ik kan 1 trein minder laten rijden op de baan

Tja.... keuzes zijn er om gemaakt te worden door alle plussen af te wegen tegen alle minnen. Vooral het omleggen van de wissels met een schakelrail gaf de doorslag. Ik heb wel de schaduwstation besturing van Conrad overwogen maar dat is wel een heel erg verschrikkelijk veel te prijzige optie.
Re: Gebrooker Bahn
FredMa
gast

Re: Gebrooker Bahn
Ik ben weer gerust, er is over nagedacht, en goed zelfs ;)
Ik volg je nu volledig.
Gebrooker Bahn - automatisering
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Gebrooker Bahn - automatisering
En dan nu de "automatisering":

Ik wil op de hoofdbaan zowel automatisch als handmatig kunnen rijden. Er wordt geschakeld met schakelrail. Het schakelen is als volgt:

1) bij uitrijden wordt het gepasseerde sein ALTIJD op rood geschakeld. Hier is in princiepe geen handbediening mogelijk. Wel wordt nog bekeken of ik middels 1 schakelaar alle seinen op rood kan zetten als een soort noodstop functie. Uiteraard met gebruik van diodes.

2) de puls die groen sein aanstuurt loopt via een printer switch (25 aders ineens schakelbaar) (A--> I/O <--B) Als de switch op A staat komt de puls binnen op poort A en gaat door naar I/O welke verbonden is met het relais dat groen sein schakelt

3) als de switch op B staat wordt de massa op de schakelaars geactiveerd waardoor er middels het schakel paneel handmatig groen sein kan worden gegeven aan een bepaalde trein. De uitdaging is natuurlijk om alleen een vrij blok in te rijden.

De blokken worden aangestuurd door een conrad module (foto 1) stationsseinen worden aangestuurd met Viessmann 5552. Voor schaduwstation 1 en 2 (foto 2) zijn de aansluitingen gelijk. Voor de zichtbare stations 4 en 7 (foto 3) is een gecombineerde tekening gemaakt aangezien ik hiervoor anderhalf relais nodig had.

Hieronder staan de aansluitschema's refererend aan het baanplan:



Re: Gebrooker Bahn - de automatisering
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - de automatisering
inmiddels begonnen met het bouwen. Niet van de rails (ik werk soms achteruit het beste  :D) maar met het bouwen van het schakelpaneel.

De schema's is het vorige draadje zijn uitgewerkt en dit is het resultaat:

1e foto: om het schakelen zowel handmatig als automatisch te laten verlopen, maar ik gebruik van een printer switch en 25-aderige kabels. Stad A schakelt automatisch en stand B schakelt middels het schakelpaneel.

2e foto: Hier liggen alle schakelrelais voor de sein schakeling. Op de strip aan de rechterkant komen alle pulsen vanaf de rails binnen en gaan rechtstreeks naar de switch. Aan de linkerkant komen de pulsen uit de switch (handmatig of automatisch) waarbij rood altijd rechtstreeks vanaf de rails komt en groen van of de rails (A) of het schakelbord (B). In 99% van de gevallen zal automatisch worden gereden. Handmatige bediening is bij calamiteiten nodig. En omdat het kan  ;)

3e foto: Dit is de onderkant van de relaisplaat waar de aansluitingen richting de baan komen middels UTP kabels.

4e foto: Dit is de schakelplaat voor handmatige bediening. De rechterkant bedient handmatig de hoofdbaan. De duo-LEDs bode zwarte drukschakelaars geven ten alle tijde de stand van het sein aan. Ook in automatisch bedrijf. Doordat de massa van de schakelaars ook via de switch loopt is het alleen mogelijk de schakelaars te bedienen als de switch op handmatig staat. Met de schakelaars tussen de drukknoppen kan ik de wissels omzetten van de stations. Deze schakelaars zijn 2 kanten op verend en zoeken altijd weer de middenstand op. De linkerkant van het paneel zorgt voor het speelplezier en bedient de nevenbaan en de bergbaan volledig handmatig.

5e foto: De pulsen van de schakelaars gaan weer via een printerkabel naar de switch (rechts) en de rest (ook de LEDs) worden via UTP kabels verder aangesloten op de baan.

Als met al was dit enkele weken werk om het goed aan te sluiten. Met goed uitwerken en logisch nadenken kom je vrij ver. Volgende stap is de oude baan afbreken en van de grond af aan opnieuw de rails gaan leggen. Hopelijk komen er dan wat vaker (foto)updates beschikbaar.
Re: Gebrooker Bahn - de automatisering
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Gebrooker Bahn - de automatisering
Ziet er profi uit!  :thumbup: >:-D
Re: Gebrooker Bahn - de automatisering
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - de automatisering
Er wordt weer gewerkt op zolder. De oude baan is nu voor de helft gedemonteerd. Van dit traumatisch tafereel wordt geen beeldmateriaal gemaakt.
Hopelijk kunnen we op korte termijn beginnen met de herbouw van de baan maar dan met goed materiaal en hulp van dit leerzame forum.

-- wordt vervolgd --
Re: Gebrooker Bahn - de automatisering
-Henk:
Mooi georganiseerd schakelpaneel,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gebrooker Bahn - de automatisering
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Gebrooker Bahn - de automatisering
Hallo Henk,

Ziet er goed uit, overzichtelijk en netjes. :thumbup: :thumbup: :thumbup: Je heb er een volger bij. :) :) :)
Re: Gebrooker Bahn - in 3D (sort of)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - in 3D (sort of)
Al met al nog wat wijzigingen aangebracht:
-opstel gedeelte links op de hoofdplaat is verplaatst naar rechts zodat links het bergplateau verder kan doorlopen.
- op het berggedeelte een spoortje erbij gelegd voor de loc loods

Bijgaand een plaatje zoals het er ongeveer uit gaat zien in 3D met daaronder het baanplan.


Re: Gebrooker Bahn - 3D baanplan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Gebrooker Bahn - 3D baanplan
Ik blijf het een leuk baanplan vinden, Henk! Ben benieuwd hoe het in "het echt" wordt. Besturing ziet er alvast goed uit, veel succes en vooral bouwplezier verder.
Re: Gebrooker Bahn - bijna zover
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - bijna zover
Er zit weer schot in de zaak..... oude baan is opgeborgen, scheve halve platen zijn verwijderd, kurk voor de nieuwe baan is binnen.

Volgende stap: vloer goed schoonmaken en platen kopen voor het schaduw station. Eerstdaags gaat het beginnen!! Foto's van de bouw zullen volgen!!


----to-be-contunued----
Re: Gebrooker Bahn - Bijna klaar om te starten
-Henk:
Kijk er al naar uit om de plaatjes te zien,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gebrooker Bahn - Bijna klaar om te starten
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Gebrooker Bahn - Bijna klaar om te starten
Hallo Henk,

Een zeer interessant project!!!  :thumbup: Ik ga deze zeker volgen!!!  8)

Met vriendelijke groet,

Jeffrey
Re: Gebrooker Bahn - Bijna klaar om te starten
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Gebrooker Bahn - Bijna klaar om te starten
Hallo Henk,

Ik ga dit ook volgen, heb je oude baan nog gezien een paar jaar geleden.
Ben benieuwd hoe deze gaat worden.

Gr Einte
Re: Gebrooker Bahn - automatisering
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebrooker Bahn - automatisering
Citaat van: Kaleb op woensdag 03 februari 2016, 14:02:04
De blokken worden aangestuurd door een conrad module (foto 1)
Welke module van conrad? Misschien heb ik daar overheen gelezen?
Ik zie een hongfa bistabiel relais zitten, weerstanden voor de leds, en een paar diodes tussen de randconnectors...
Re: Gebrooker Bahn - Bijna klaar om te starten
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - Bijna klaar om te starten
Wijziging van inzicht: de conrad modules zijn eruit gegaan. Ik heb nu alles met viessmann 5552 aangestuurd. Op en of andere manier reageerde de module niet als ik de "noodknop alles rood" gebruikte.
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Zo...... MDF gehaald en op maat laten zagen en begonnen met de tafel voor het schaduwstation. Het midden blijft open zodat ik er later van onderaf bij kan aan beide kanten.

Ook het kurk is binnengekomen. Volgende keer op de achterste baan kurk leggen en de voorste baan afmaken. Daarna kunnen de eerste rails voor het schaduwstation worden gelegd. We hebben er weer zin in.

OW...... In de tussentijd nog ff naar eerste hulp geweest om een zaagwond (3cm) te laten lijmen in m'n duim   8o

Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
 @citaat Niet diepe zaag- en snijwonden kun je zelf lijmen met cyanoacrylaatlijm.
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Dat laat ik liever aan de echte doe het zelver over Wim.
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Hallo Henk,

Mooi baanplan, je bedieningstableau is om te smullen, mooi gemaakt en afgewerkt.

Je hebt er weer een volger bij.

Gr.
Piwie.
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Net met plezier je topic doorgelezen Henk. :)
Mooi baanplan. :thumbup:
Je hebt er weer een volger bij. :)
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
foto's van de huidige stand van zaken toegevoegd
klik......

---- to be continued ---
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
-Henk:
Ziet er zeer goed uit en hoe is het met de duim,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Knap geknutseld tableau,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Het is maar goed dat een baanplan maar een plan is. Mooie wisselstraten bedacht in het schaduwstation. Kom ik linksboven in het baanplan (na spoor 2-1 tm 2-4)........

Praktijk van het leggen: niet genoeg uitrij wissels serie 5200. BALEN. Zoeken en zoeken..... vind ik nog niet-schakelende-drie-weg-wissels. Gelukkig zijn deze ook van de 5200 serie. Baanplan hierop aangepast en de eerst hobbel van het uitleggen is verholpen.

Waarschijnlijk zullen er nog meerdere hobbels volgen. Bumpy ride in het vooruitzicht.

--- to be continued ---
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Ik heb een vraagje: ik ben van plan de rails vast te zetten op het kurk met een lijmpistool. Om de hoeveel cm/rails zetten jullie dat vast? Dat vast en blijft het dan ook goed liggen. Ik ga niet schroeven of met dubbelzijdige tape werken. Klodder lijm zou moeten werken vlgs de geleerden. Wie heeft de ervaring hiermee?
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Zo'n lijmpistool wordt erg warm Henk, ik weet of dat voor jou zo verstandig is, als ik over dat zagen lees.

Wij lijmen m-rails iedere halve meter, dan is het in geval van nood makkelijk los te krijgen.
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Dank je Frank. De ervaring met het lijmpistool heb ik al gehad. Kortom..... 1 rail vast en 2 rails los.
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Dag Henk.

Bij mij ligt de M-rails in de niet zichtbare delen nergens gelijmd,
maar op een aantal punten geklemd tussen blokjes hardschuim.
Op de zichtbare delen worden de rails bij iedere verbinding aan
beide zijden vastgezet, niet met hotglue maar met acrylaatkit.
Ik vind een kitspuit net iets makkelijker werken dan zo'n lijmpistool. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Ik heb mijn hele schaduwstation met dubbelzijdig tapijt tape van de Action vastgeplakt. Sommigen adviseren alleen de railovergangen te doen, maar ik heb het gewoon over de hele lengte gebruikt. Muurvast en kost geen drol.
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
-Hans:
Ziet er al heel strak uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - Het begin is er
Dank.....

Ik denk dat ik de onzichtbare stukken hotglue en de zichtbare stukken met tape vast ga leggen ivm ballast etc. Vandaag al weer wat rails gelegd. Morgen de rest van level 0 en dan proefrijden in het schaduwstation en schakelingen testen.

--- to be continued ---
Re: Gebrooker Bahn - Schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - Schaduwstation
Het schaduwstation lig. Nu de aansluitingen maken met de bedien- en schakeltafel en dan kunnen we hier gaan testrijden. Hopelijk lukt het me om hiervan een filmpje te maken en te plaatsen.

Links achterin op de 2e foto gaat het dubbelspoor richting klimspiraal naar niveau 1.

Hierbij al wel vast de foto's

Re: Gebrooker Bahn - Het schaduwstation
Hoi Henk


Ziet er wel stevig uit je tafel  :thumbup: en je schaduwstation mooi hoor je kan overal goed aan als er ooit iets fout mocht gaan.  ;)



Groeten


Peter
Re: Gebrooker Bahn - Het schaduwstation
-Henk:
Het begin is er, mooi groot schaduwstation,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gebrooker Bahn - Het schaduwstation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gebrooker Bahn - Het schaduwstation
Henk,

Mooie vorderingen. :thumbup:
Re: Gebrooker Bahn - Het schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gebrooker Bahn - Het schaduwstation
Het ligt er strak bij Henk :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Gebrooker Bahn - Het schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - Het schaduwstation
Dank voor de complimenten. Ik moet er bijna van blozen.

Met het oog op mijn rug probleem heb ik een wagentje gekocht om liggend onder de baan door te gaan en montage werk te doen. Werkt fantastisch. Scheelt een hoop kruipwerk. En waar de ruimte is kan ik gewoon gaan zitten om erbij te komen.

--- to be continued ---