Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Gebrooker Baan - het einde - door naar versie 2

Gestart door Henk (Kaleb) maandag 01 februari 2016, 16:43:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg
Hi Henk,

Via een soortgenoot, nu op Skype n.m.l. Cees(s), hier terecht gekomen.
Ga je maar eens volgen.

groet
Harald
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg
Goedemorgen Henk

Ook ik ga je volgen .Ik denk dat ik van jou nog wat kan opsteken ivb met Mrails

Mvg Michel
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Leuk al die nieuwe volgers erbij. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Nu het schaduwstation naar tevredenheid werk toch nog maar eens in Anyrail gedoken om het plan waar nodig aan te passen en niveau 1 en 2 goed te bekijken. Toch nog wat kleine aanpassingen gedaan. Onderstaand de huidige stand van zaken:

Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Hoi Henk

Voor mij ziet dit plan er heel mooi uit, maar werk nooit met plannen  :D
veel succes met het uitwerken van dit moois  :thumbup: :thumbup:
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Dank je wel Peter.

Ik was nog vergeten het zichtbare gedeelte te plaatsen. Bij deze:

Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Zo Henk

Dat is mooi gaat je veel plezier opleveren zulk baanplan  ;)
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
-Henk:
Mooie baanplan, gaat helemaal goed komen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Suc6 met de bouw er van.
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Mooi plan, helaas ben ik een It'er en snap ik niks van dat hele relais verhaal  B)

Gaat er zeker mooi uitzien  :thumbup:

Bart
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Mooie plannen Henk. :thumbup:
Blijf je volgen. :) :)
Re: Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Citaat van: zendesigner op woensdag 28 september 2016, 18:48:35
Mooi plan, helaas ben ik een It'er en snap ik niks van dat hele relais verhaal

Ik ben half it'er half boekhouder. Met logisch denken kom je ver. Kom eens kijken en probeer ik het uit te leggen. ;)
Re: Gebrooker Bahn - Weer eens wat nieuws
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Gebrooker Bahn - Weer eens wat nieuws
Citaat van: Kaleb op zondag 04 september 2016, 09:53:21

...dit gebeurt op een analoge baan. Rood sein, Stroom weg, BAM....stop. Geen afrem vertraging oid.

Mijn idee ( als ik fout zit, dan zal ik dat vast wel lezen  :) )
Bruusk remeffect zal volgens mij minder opvallen door vlak voor de eigenlijke stopsecties een stukje spoor te voorzien met een ietwat lagere rijspanning (vanaf een aparte trafo die gelijktijdig meerdere dergelijke "vertraagsecties" voedt) dan de rijspanning buiten de stationssporen.
En ja, ik blijf je volgen  :D

Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Bart ,even de steker er uit ,resetten en dan terug opstarten  :P :P

Sorry kon het niet laten Bart mijn excuses

MVG Michel
Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Hoi Ludo,

Dat is uiteindelijk ook de bedoeling. Of ik ga op bepaalde stukken met weerstanden werken om zo af te remmen voor de stop sectie. Nog ff puzzelen wat het handigste is.
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Citaat van: Michel15 op donderdag 29 september 2016, 10:13:41
Bart ,even de steker er uit ,resetten en dan terug opstarten  :P :P

Sorry kon het niet laten Bart mijn excuses

MVG Michel

Das bij digitaal rijden ook zo he michel, even pc herstarten ... :-)

Voor mij is het net andersom , ben met deze hobby terug begonnen omdat het nu digitaal en pc gestuurd is en je veel meer mogelijkheden hebt dan vroeger. En dat het gedrag niet altijd hetzelfde is op dezelfde plaats. Zo zie je maar voor elk wat wils :-)
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Ik vind het prachtig hoor zo'n digitale baan. Maar hou ook van het analoge. Eigenlijk iets meer van het analoge  ;) ;).

Mss omdat ik al te veel geconfronteerd word met PC en toeters en bellen  :?

MVG Michel
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Geef mij maar de analoge techniek. lekker zelf knutselen en begrijpen wat er gebeurd.
Enig issue is de rij eigenschappen van de locs. Misschien maar eens een ESU lokprogrammer op de kop tikken.
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Dag Henk,

De PC heb je alleen nodig als je geautomatiseerd / computergestuurd wilt rijden. Maar velen rijden digitaal met de hand dus gewoon met de rijregelaar. Met wel het voordeel dat het rijgedrag, met name optrekken / afremmen veel mooier is. En elke lok heeft zijn eigen snelheid omdat deze niet meer afhankelijk is van de baanspanning.

En zo'n Esu LokProgrammer heb je echt niet nodig hoor, tenzij je met sound aan de gang gaat maar dat lijkt me zo te lezen niet van toepassing. :)

Gr, Ben.
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Oké Ben. Nu zet je me aan het denken. Het enige wat ik wil is het rijgedrag van de locs aanpassen.

Maar dan moet ik toch boosters en een centrale hebben (meer dan 10 treinen) i.p.v. trafo's met rijregelaar (heb net 3 trafo's gekocht).
Voor de rest blijft alles analoog. Geen bezetmelders, ouderwetse stroomloze stopsecties en analoog met schakelrails alles onder controle houden.
Ik dacht dat zo'n esu locprogrammer de goedkoopste oplossing was om het rijgedrag vast te leggen.

Ben benieuwd.

Toch heb ik vandaag het baanplan nog iets gewijzigd. Linksboven heb ik een passeer spoor erbij gemaakt (niet zichtbaar in de berg) voor de bergbaan. Zijn altijd korte treinen.

Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
@ Ben dat moet je me toch eens laten zien hoe je dat dan doet ...
Mvg Michel
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Dat gaat niet gebeuren Michel, ik ben uiterst selectief waar het gaat om volk over de vloer. Daarmee is ook je PB beantwoord. ;)
Overigens kun je op de gastendag bij de MSG je hart ophalen, daar is veel kennis aanwezig en wellicht is er een demo van die of gene forumgebruiker. :help:

On-topic maar weer.

Gr, Ben.
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Eerlijk gezegd was dat ook mijn vraag.Of je het me op de gastendag eens wou laten zien.Overigs ben ik niet zo'n deuerenplatloper.Ben ook vrij selectief wat dat betreft . B) :thumbdown:
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
"deuerenplatloper" ??
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Citaat van: Michel15 op zaterdag 01 oktober 2016, 06:45:58

Eerlijk gezegd was dat ook mijn vraag.Of je het me op de gastendag eens wou laten zien.


Dat was niet je vraag maar ik geef geen demo's op de gastendag. :)

Gr, Ben.
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Ik zelf rij digitaal met de 6021 van marklin , maar kan ook met een om schakeling van een tuimel schakelaar, analoog rijden .
Dit zelf zonder dat de treinen of trein stilvallen onder het rijden .
Dan rijden ze op de analoog  trafo .

Let wel op !!!   dat deze schakelaar de voeding op de baan  in een keer omzet ,dus stroom kringen  mogen echt niet met elkaar in contact komen .

Het nadeel is wel dat je bij mij treinen  van de baan moet halen want analoog willen ze alle tegelijk rijden .

Mvgr Ger 
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Ik ga mezelf een hoop werk besparen: na wat rekenwerk heb ik ontdekt dat het ook zonder spiraal kan. De totale baanlengte om 15cm te klimmen is 5 meter. Dan kom ik uit op een stijgpercentage van 3%. Dat zou afdoende moeten zijn. De binnenbocht wordt dalend dus die mag wat korter zijn en een iets hoger dalingspercentage hebben.

Tevens heb ik het wissel linksboven (bij R21) vervangen door een bochtwissel wat weer netter uitziet en waardoor het passeerspoor wat langer wordt.

Soms wordt ik gek van de kleine aanpassingen die ik nog steeds doe maar naar mijn mening wordt het er alleen maar beter op en daar doen we het voor.
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Henk,

Als je toch bezig bent haal dan die slinger links weg door het geheel te spiegelen. Het is nu een S bocht.

Grt, Ronald.
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Hoi Ronald,

Je bedoelt die dubbele links onder? Die heb ik nu net nodig voor mijn klimmeters. Daar ga ik van niveau 0 naar niveau 1.

Zo ziet het er nu uit:
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Henk,

Bedoelde zo:


Grt, Ronald.

Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - het vervolg (aangepast baanplan)
dan kom ik niet uit met het schaduwstation:
Re: Gebrooker Bahn - naar boven
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - naar boven
Zo.... we zijn het schaduwstation uit naar boven toe:
Re: Gebrooker Bahn - naar boven
-Henk:
Mooie update weer,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gebrooker Bahn - naar boven
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebrooker Bahn - naar boven
Toch een afwijking van het bestek (die manier van boven komen)?
Re: Gebrooker Bahn - naar boven
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - naar boven
Dank je Jørg.

Klopt Jan-Willem, de extra lus was niet nodig om de hoogte te winnen. Vandaar is deze vervallen. Scheelt weer wat zaag en priegelwerk.
En daarbij ligt op de foto de rechterkant nog niet vast. Inmiddels is dit aangepast en ziet het er al beter uit.
Re: Gebrooker Bahn - naar boven
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gebrooker Bahn - naar boven
Henk,

Ziet er mooi uit je vorderingen. :thumbup:
Als je zaag en priegelwerk niet extra hoeft te doen is dat altijd meegenomen. :)
Re: Gebrooker Bahn - naar boven
profielen bij hornbach
Re: Gebrooker Bahn - naar boven
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Gebrooker Bahn - naar boven
Hallo Henk,

Het is een erg mooi ontwerp! :thumbup: :thumbup:

Ik blijf dit topic zeker volgen om te zien wat het uiteindelijke resultaat gaat worden!!!

Re: Gebrooker Bahn - naar boven
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - naar boven
Zo, na 2 weken oponthoud (vakantie, forum dag en andere beslommeringen) kunnen we weer aan de gang. Vandaag bij de bouwmarkt MDF op maat laten zaken en morgen beginnen met het leggen van de platen. Vervolgens kunnen de rails, seinen worden geplaatst en de aansluitingen van het hoofdstation worden gemaakt.

Tevens een ESU Lokprogrammer aangeschaft (prijs viel mee via Lippe). De uitleg van Olivier77 was zo verhelderend dat ik toch de stap genomen heb. NIET om digitaal te rijden maar om het rijgedrag van de locs aan te kunnen passen. Daar gaan we de komende tijd ook mee stoeien.

--- to be continued ---
Re: Gebrooker Bahn - het station
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - het station
We zijn aangeland op het hoofdstation. Platen liggen en de rails wordt ingemeten. Hieronder het resultaat zoals het er nu bij ligt. Kleine afwijkingen t.o.v. het originele bestek blijven toch altijd. Dat is de charme van M-rails. Wat vinden jullie tot nu toe?
Re: Gebrooker Bahn - het station
-Henk:
Mooie lange stationssporen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gebrooker Bahn - het station
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gebrooker Bahn - het station
Dat is een heel flink station Henk.
Ben zeer benieuwd naar het vervolg.
Re: Gebrooker Bahn - het station
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gebrooker Bahn - het station
Hi Henk,

Dat zijn mooie lange sporen, maar ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat.

groet
Harald
Re: Gebrooker Bahn - het station
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - het station
Dank voor de reacties.

Gezien de perron en treinlengte (ongeveer 2 meter) zit ik te overwegen om het station BONN van kibri neer te gaan zetten met de daarbij behorende perronoverkappingen.
Echter de ruimte achter het station zal een centimeter of 10 worden. Erg krap vind ik zelf. Kijken hoe we dat t.z.t. gaan inrichten. Een weg voor het station langs is toch het minimale. Ook al is die doodlopend.
Re: Gebrooker Bahn - het station
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Gebrooker Bahn - het station
Ik vind het wat veel rails, gezien de ruimte. Zou er 2 sporen in het midden afhalen.
Dan is er nog wat ruimte voor bebouwing enz.
Maar het is maar net wat je zelf mooi vind  :D
Re: Gebrooker Bahn - het station
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Gebrooker Bahn - het station
Een strak plan Henk. Zo te zien gaat het bouwen je goed af.  :thumbup:
Re: Gebrooker Bahn - het station
Henk goe bezig.Volg het met belangstelling. ..
Mvg Michel
Re: Gebrooker Bahn - het station
Henk goe bezig.Volg het met belangstelling. ..
Mvg Michel
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 21 november 2016, 19:00:34
Een strak plan Henk. Zo te zien gaat het bouwen je goed af.  :thumbup:
Re: Gebrooker Bahn - het station
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Bahn - het station
Station Bonn zal hier niet misstaan! En wat er achter het station gebeurt zie je toch niet, want... het zit achter je station ;). Wel zou je het stationsplein links achter het korte opstelspoortje (onder de bruggen) en rechts naast het station kunnen maken. Als je dat een beetje handig doet kan je misschien de illusie wekken dat dat plein achter het station doorloopt. Er komen volgens mij uit het zicht ook nog 2 sporen achter het station langs te lopen. Wellicht dat je die op kunt nemen in een rij halfreliefhuizen waar ze desnoods deels doorheen rijden, daarachter dan een steile rotswand waar het hoge spoor doorheen rijdt. Of je maakt een mooie muur met bogen met winkeltjes daarin zoals je nog wel eens in oudere Duitse steden ziet rond het station.
Mogelijkheden zat, en het is maar net wat je zelf mooi vindt. Op mijn eigen baan heb ik een stationsgebouw dat rondom tussen de sporen ligt, het is dan ook alleen per trein bereikbaar :?. Ik vind het prima :P.
Re: Gebrooker Bahn - het station
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - het station
Zo, weer eens tijd voor een update. Het lijkt of er niet veel is gedaan. Echter er waren wat kleine issues:

- Ik wilde achteraf toch wat meer seinen op de baan dan in eerste instantie gedacht. Aangezien de bedieningstafel al "klaar" is heb ik het e.e.a. moeten aanpassen. Er was nog ruimte in de bekabeling (UTP kabels) naar de seinen toe, dus deze op de tafel netjes aangesloten. Was even priegelen.
- Bij het aansluiten van sein 8 bleek er ineens een mega kortsluiting te zijn. Dit heeft een dag gekost om uit te zoeken waar het in zat. Nu bleek de UTP kabel welke werd gebruikt niet goed te zijn. Blauw en blauw/wit maakten ergens kortsluiting. Niet moeilijk doen: kabel eruit en een nieuwe monteren. Probleem opgelost.
- Diverse seinen geplaatst
- Voorbereiding getroffen voor de perrons. Deze worden opgebouwd uit 8mm MDF tussen de sporen voor fixatie en daarop 7mm (13mm is denk ik dan te hoog) Auhagen perronranden. Tussen de perronranden en de rails komt nog een klein strookje ballast voor de opvulling. MDF heb ik alvast gelegd.

Al met al toch weer een hoop gedaan ook al zie je het niet.
Re: Gebrooker Bahn - het station
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Bahn - het station
Tussen alle bedrijvigheid van het verleggen van de rails als gevolg van het aanpassen van het baanplan, kwam het volgende in Gebrook aangereden. Tja.... deze maand alweer 10 jaar lid van dit forum. Voor elk jaar een container. En de loc voor het 10 jarig forum jubileum.
Re: Gebrooker Bahn - het station
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Gebrooker Bahn - het station
Hoi, ziet er interessant uit. Ik denk wel dat je later problemen krijgt met de bereikbaarheid van de onderste sporen.
Misschien had je die sporen wat lager kunnen leggen en dan via een helix naar de hogere sporen.