Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Beginnen met digitaal

Gestart door Flodder450 maandag 01 februari 2016, 00:12:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beginnen met digitaal
Lid sinds: 2016

offline
Beginnen met digitaal
Hallo,

De afgelopen 30 jaar hebben wij altijd analoog gereden, nu wil ik zelf een digitale modelbaan beginnen.
Aangezien ik helemaal nieuw ben met digitaal rijden weet ik niet goed waar ik moet beginnen, ik heb de wiki van deze website doorgelezen maar het is zoveel informatie.
Mijn doelen voor de modelbaan zijn een echt nederlandse (ik heb de afgelopen ~21 jaar alleen duits/zwitsers materiaal op onze baan zien rijden, bijna nooit nederlands materieel, heb het altijd als een gemis beschouwt) baan opzetten met onder andere een werkend seinsysteem, (automatische) wissels en na verloop van tijd de baan automatiseren, danwel besturen met een computer.

Wij hebben genoeg spoordelen, locs en wagonnetjes liggen, het enige waar ik van god niet weet waar ik moet beginnen is de te gebruiken besturing ( ik wil de mogelijkheid om wissels en seinen te besturen/automatiseren en ook complete ritten in te kunnen stellen)

Ik heb al een baanontwerp, maar dit staat open voor suggesties en veranderingen (dit leek mij een aardige eerste opzet, gevonden via beneluxspoor)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten
Flodder
Re: Beginnen met digitaal
Lid sinds: 2013

offline
Re: Beginnen met digitaal
Tja, de discussie digitaal en waar te beginnen. Dit is altijd een moeilijke aangezien het idd heel veel informatie is en er zoveel mogelijkheden zijn.

In eerste instantie zul je een centrale moeten uitkiezen waar je mee wilt gaan rijden. Dit is eigenlijk het lastigste punt, en zijn ook veel discussies over. Want de een kan een centrale geweldig vinden terwijl een ander er een hekel aan heeft. Er zijn centrales in allerlei prijsklasses, beginnend bij een 100 Euro tot wel 600 Euro.
Allemaal afhankelijk van wat je wil uiteraard. Dat lijkt me dus het eerste punt, kijken welke centrales er zijn en wat deze allemaal kunnen en niet kunnen.

Daarna zul je al je analoge locs moeten voorzien van decoders. Deze kun je als je een beetje handig bent prima zelf inbouwen. Maar er zijn ook zat mensen te vinden die dit voor je kunnen doen.

De mogelijkheid om wissels en seinen te besturen, hiervoor zul je je wissels/seinen moeten voorzien van decoders. Dit kunnen zowel ingebouwde decoders zijn zoals de 74461, maar er zijn ook losse decoders te koop die meerdere wissels kunnen aansturen. Deze laatste optie is wat goedkoper.
Ditzelfde geldt voor de seinen, ook deze moeten aangestuurd worden door een decoder.
Het aansturen van dit alles kan vervolgens via je centrale.

Wil je zoals je ook wil, de mogelijkheid hebben om ritten of dienstregelingen in te programmeren. Dan zul je uit moeten kijken naar een centrale die deze mogelijkheid heeft, of zelfs overwegen om de baan via de pc aan te sturen (ook dan heb je nog steeds een centrale nodig). Voordeel van via de pc de baan aansturen is (vind ik persoonlijk) dat alles wat overzichtelijker is, en vaak ook wat meer mogelijkheden.
Echter, om treinen automatisch te kunnen laten rijden, zul je ook je rails moeten voorzien van terugmeldingen zodat de centrale weet waar je treinen rijden en welke blokken bezet zijn.

Belangrijkste stap die je nu moet maken is een keuze maken welke centrale je wilt gaan gebruiken. Als deze keuze eenmaal is gemaakt, dan is de rest een stuk gemakkelijker. Want dat is allemaal niet heel moeilijk.
Ga ons niet vragen welke centrale je moet nemen, want dat draait vaak uit op een oneindige discussie welke centrale het beste is.
Maar uiteraard kunnen we je wel advies geven zodra je voor jezelf duidelijk hebt welke centrale je wilt, of een lijstje hebt met mogelijke centrales.
Re: Beginnen met digitaal
Aliebengalie
gast

Re: Beginnen met digitaal
Hallo Flodder.
Helaas weet ik niet je woonplaats , maar als je een keertje tijd hebt , ben je van harte welkom bij Hobby In Praktijk in Werkendam.
Daar kunnen we een aardig aantal verschillende centrales laten zien , maar dat niet alleen.
Ook het programma Koploper en iTrain om je baan te besturen hebben we daar in gebruik.

Je bent daar van harte welkom op vrijdag en zaterdag......de koffie/thee staat klaar.

Zie onder bij dit bericht voor de link naar Hobby In Praktijk.

Mvg: Alex
Re: Beginnen met digitaal
ik kan alleen zeggen dat ik nog steeds tevreden ben met mijn CS2 (toch bijna altijd :D )
soms problemen met compatibiliteit met andere systemen/zaken
maar kan je wel aanraden om inderdaad naar werkendam te gaan  :)
je kan pas een goede keuze maken als je de verschillende besturingen hebt getest
(maak trouwens geen reclame  ;) )
Re: Beginnen met digitaal
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Beginnen met digitaal
Dag Flodder,

Op de website van Koploper staat een beginnershandleiding voor Koploper en in de eerste hoofstukken wordt digitaal rijden goed uitgelegd.
Ik zou je willen adviseren om deze handleiding te downloaden en te lezen.
Zodra je dat gedaan hebt kun je bij Hobby in Praktijk in Werkendam langs gaan om daar een en ander in werking te zien en vragen te stellen.
Op dit forum mag dat natuurlijk ook!

Henk
Re: Beginnen met digitaal
Lid sinds: 2015

offline
Re: Beginnen met digitaal
Dag Flodder,

Nog niet zolang geleden ben ik zelf overgeschakeld van analoog naar digitaal. Daarbij is dit forum een onvoorstelbare hulp geweest.
Maar... met alle beste bedoeling zijn de mede forum leden soms reeds vele stappen verder dan de beginner. En is hun antwoord dikwijls niet zo duidelijk. Ik zou zo eenvoudig mogelijk starten, begin met je baan in blokken te verdelen. Hierbij een voorbeeld maar zeker niet bindend.
Hou rekening met de lengte van je treinen waarmee je wil gaan rijden. Als je baan aangesloten is in blokken kan je nog altijd even analoog rijden.
Verder moet je dan inderdaad denken over welke centrale je wil gaan gebruiken. De blokken kunnen dan via terugmelding op je centrale worden aangesloten. De seinen en de wissels aansturen kan je in een latere fase uitvoeren. Je hebt ook niet vermeld of je 3-rail of 2-rail rijdt.

Groeten

Marcel
Re: Beginnen met digitaal
Bedankt voor alle hulp en reacties, ik voel mij nu best wel een beetje lullig, want ik ben uiteindelijk gewoon voor een MS2 gegaan plus een schakelkastje voor de wissels, aangezien ik alles hier van Marklin heb en het safe wou spelen. (bij verdere research had ik wellicht voor een uitgebreidere optie gekozen)

Eerst kijken hoe het hiermee gaat, en ik zal waarschijnlijk in de toekomst overstappen op een andere centrale, nogmaals bedankt voor alle hulp en expertise!
Re: Beginnen met digitaal
Lid sinds: 2008

offline
Re: Beginnen met digitaal
Met een MS2 is toch niks mis?
Een prima start in de digitale wereld.
Je kunt wel meteen een dure centrale kopen die veel kan, maar nu kun je op een betaalbare manier rustig de digitale wereld verkennen.
Dure centrale aanschaffen kan altijd nog.

Groeten,
Ton.
Re: Beginnen met digitaal
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Beginnen met digitaal
 @citaat Volledig mee eens!
Ik ben zelf eind vorige eeuw begonnen met een digitale startset met een 6021 "centrale".
Vervolgens mijn analoge loks gaan voorzien van een lokdecoder.
Vervolgens een Intellibox basic want daar zaten twee besturingsknoppen op en met een koppelstukje kon mijn 6021 daar ook aan.
Daarna een testbaan uitgelegd en met twee terugmelddecoders en twee wisseldecoders en computer met Koploper wezen stoeien.

Nu bijna 20 jaar later ga ik een grote baan bouwen (mede omdat ik er nu de ruimte voor heb) en wil ik dit jaar een nieuwe digitale centrale aanschaffen.
De nieuwe centrale wil ik omdat ik een aantal MFX-loks heb en ik niet alle functies kan aansturen met de Intellibox.

Je ziet het. Ik heb ruim de tijd genomen om mij de digitale wereld eigen te maken.
Niet dat ik nu een expert ben maar ik zie nu wel goed de (on)mogelijkheden.

Henk

Edit Herman05: Citaat van volledig voorgaand bericht verwijderd
Re: Beginnen met digitaal
Net als jij heb ik heb bewust een MS2 gekocht, zelfs als einddoel. Ik hoef niets eens een CS2 en in software-aansturing ga ik mij niet eens verdiepen. Er is geen enkele reden om je daarover lullig te voelen. Alleen maar omdat anderen een andere mening hebben? Nee toch?

O ja, ik schakel mijn wissels (M-rails) en seinen met blauwe kastjes. Ook daar mag iedereen van vinden wat hij/zij wil.

Ik wil maar zeggen: maak je eigen keuzes en jouw keuzes zijn altijd goed.


Jeroen
Re: Beginnen met digitaal
ben zelf ook begonnen met de oude delta besturing en wissels via de blauwe bakjes
en overgestapt op MS1 (konden dus geen digitalen wissels sturen)
dan de CS2 omdat de baan gevorderd was en volledig digitaal gemakkelijker was

maar ik raad ook aan de MS te gebruiken als "beginner"
is goedkoper en nadien, moest het nodig zijn, kan je nog altijd overstappen
Re: Beginnen met digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Beginnen met digitaal
Wellicht heb je ook nog iets aan dit wiki artikel

John
Re: Beginnen met digitaal
Lid sinds: 2014

offline
Re: Beginnen met digitaal
Ik rijd nu ruim een jaar met een MS2 en tot 2 locs gaat dat prima.
Inmiddels legt deze MS2 via een Rosoft WDD8 ook de wissels om, nu nog handmatig.
Een oude, met een ESU Lopi 4 omgebouwde, BR81 kan ik er prima mee programmeren en een recent aangeschafte 2de hands V160 met een M* 6090x decoder rijdt fantastisch.

Wil je t.z.t. uitbreiden met PC besturing dan kan je via CC-Schnitte een koppeling maken met Itrain en blijft het allemaal redelijk betaalbaar. Voor mij ook nog toekomst muziek maar het komt er zeker.
Het hangt allemaal een beetje van je budget af hoe mooi en luxe je het wil maken.

Je schrijft dat je genoeg locs hebt liggen maar je wilt ook naar NL materiaal overstappen. Dat betekent dat je naast die MS2 toch ook nieuwe locs moet aanschaffen en dat maakt het al duur genoeg.

Succes en blijf je vorderingen hier schrijven, we leren er allemaal van.

Groet Hans