Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

rosoft s88-n aansluiten op central station 2

Gestart door adrie1961 zondag 31 januari 2016, 20:02:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Hallo Misschien dat het meer voor de hand ligt als ik denk. Maar hoe sluit je een central station 2 aan op de roost s88n terugmeldmodule.
Gaat dit met de bijgeleverde utp kabel rechtstreeks op de central station of heb ik daar een ander verloop voor nodig?
Voor het aansturen wil ik eventueel ook een computer gaan gebruiken. Kan ik deze dan via de usb kabel laten communiceren of moet dit ook via de up aansluiting?

Alvast bedankt voor degene die het goede antwoord weet.
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Adrie
Met een Rosoft verloop onder aan het CS2
Gert Jan
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Kijk maar even in mijn bouwtopic, 1 van de laatste pagina's. Daar zie je zo'n verloopje.

Gr Richard
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Hallo Gert-Jan

Alvast bedankt voor het antwoord. Had nl. een verlepte erbij van roost voor central station 2 maar wist zo niet waar te plaatsen.
Nu zitten er aan de onderzijde 2 aansluitingen. Maakt het dan nog iets uit welke ik neem?

Alvast bedankt
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Hallo Richard

Ik zie bij jou s88-n een blauwe draad lopen naar de br aansluiting. Is dit wat normaal de bruine massa aansluiting is?

Kun je mij eens een schema sturen hoe je een blok hebt aangesloten, en dan bij voorkeur een blokinrichting met tweerichtingsverkeer in 3 secties?

Alvast bedankt
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Die blauwe draad is inderdaad de massa aansluiting.

Ik heb mijn baan niet op de gebruikelijke manier aangesloten. Sterker nog, iedereen raad mijn manier af.
Echter voor mij is dit al 2e baan die ik op deze manier geautomatiseerd heb (de baan van mijn vader en mijn eigen baan), en ik zou het zelf nooit meer anders doen.

'k Gebruik namelijk maar 1 melder per blok, en wel alleen op de plek waar gestopt moet worden.
Om het netjes afremmen te regelen maak ik gebruik van de functie "leren remmen" in combinatie met virtuele melders.

Mijn schaduwstation is tot nu toe allemaal 1-richtingsverkeer. In het zichtbare deel komt ook 1 traject in (van/naar rangeerterrein) wat in 2 richtingen bereden word.
Daarbij doe ik de melder precies in het midden van het blok, en stel daarbij een stopverbod in. Daarmee voorkom ik tevens dat het verkeer vast loopt.


De blokken hebben bij mij dezelfde nummers als de decoder waar hij op aangesloten is.
Of te wel, blok 101 is aangesloten op decoder 1, aansluiting 1.
Blok 215 is aangesloten op decoder 2, aansluiting 15.
enz..

Nadeel van mijn manier van aansluiten is dat er geen losgelaten wagons gedetecteerd worden. Tot op heden heeft me dit nog nooit een probleem opgeleverd.
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Citaat van: adrie1961 op maandag 01 februari 2016, 13:09:24
Nu zitten er aan de onderzijde 2 aansluitingen. Maakt het dan nog iets uit welke ik neem?

één aansluiting is voor de boosters en heeft 5 pinnetjes, past het verloopje dus niet op
de andere aansluiting heeft 6 pinnetjes en er staat ook nog eens s88 bij ;) deze aansluiting moet je gebruiken ism het verloopje.

Groetjes


Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Ha die sprinter

Was er inmiddels ook achter gekomen bovendien heb ik 2 blokjes die ik er op aan kan sluiten. Maar zag bij de ene connector pijltjes naar binnen staan . Dus deze maar ff aangesloten, omdat de s88 module met de out aangesloten moet worden volgens de foto van richard.

Heb nu een layout gemaakt in cs2 echter daar blijven 2 gele puntjes in staan bij de bezetmelder.
Wat ik ook een beetje vreemd vind? en misschien klopt dit wel dat bij het aanmaken van de layout s88 contact staat met apparaat id master cs2. klopt dit?

ga weer ff verder puzzelen
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Gaan die gele puntjes wel uit als je de draadjes uit de s88 decoder haalt?
Zo ja, dan werkt de decoder goed en zit het probleem waarschijnlijk in een verkeerd aangesloten rail. (niet goed geïsoleerd)
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
halo rscosworth

Als ik de decoder van de rails haal gaan die puntjes uit en worden ze wit. Dus wat ik ook al vermoede wordt de rail wel herkend door de decoder.
Alleen als ik er een wagon op zet veranderen er niets aan de kleur. Deze zou naar mijn weten toch een andere kleur moeten krijgen?

Alvast bedankt voor het meedenken
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Ik lees niet echt 100% duidelijk uit het verhaal of er een verbinding is tussen de railmassa en de S88 massa en dat is een "must" bij de CS en de Ecos.

Groet, Anne W
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Hallo Anne W

Heb net even een stukje rail genomen bruggetjes zijn geïsoleerd. de ene O aan de decoder gelegd en de andere O het bruine massa draadje gedaan.
Het volgende gebeurd nu.
Het bolletje wordt geel met wagon en wit zonder wagon. Dus zo zou het moeten werken.
Ga nu eens proberen met een stukje rail er aan te leggen wat ook geïsoleerd is.

Ook dank aan rscosworth voor het advies met 1 railstuk.

Dank je
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Hallo Allemaal

Ik had deze tekening afbeelding gevonden en 2 detectie stukken aangesloten zoals vermeld met 1 isolatieschoen. Echter deze heb ik nu op beide gedaan zodat de bovenste massa ook geïsoleerd wordt. En nu werkt het wel. Moet ik dan bij ieder blok 2 isolators gebruiken worden? Wel een beetje raar?
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Niet raar, maar logisch.
Als je maar 1 isolator gebruikt, maakt hij aan de andere kant van de rails nog steeds permanent verbinding waardoor je bezetmelders continu 'bezet' melden.

Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Dit zou dus betekenen dat bovenstaande afbeelding niet klopt voor 2 blokken. Want 1 rail is continu verbonden met de massa in dit voorbeeld.
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Ja en dat moet ook want anders rijd de trein niet. Je isoleert 1 spoorstaaf van de massa en de geisoleerde spoorstaaf verbind je met de melder.
via de assen van de trein of de wagon maak je verbinding tussen de meetsectie staaf en de massa andere spoorstaaf.

Dus de tekening klopt perfect. Alleen is het kwartje nog niet gevallen bij je.

Groetjes
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Begin er idd behoorlijk vanaf te raken.

Heb nu op 1 spoorstaaf geisoleerd 2 secties met detectie. Werkt perfect nu.

Maarrrrr hoe werkt dit nu als ik meerdere stukken rail tot 1 sectie wil maken? Moet ik dan bij de 1e de brug bij nr 1 door slijpen en bij de laatste de brug van nr 3?

Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Beste Adrie,

Gewoon aan de andere zijde kopse kant dus, hetzelfde doen en dan heb je 1 spoorstaaf gescheiden van de massarails. Dat doe je voor al je meldsecties. Hoe we het anders moeten uitleggen ik weet het niet meer, maar echt moeilijk kan dit toch niet zijn.

Groetjes
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
In principe moet je dus aan elk uiteinde van elke sectie (dus 2 zijden per sectie) zorgen dat de spoorstaaf van de ene rail gescheiden is van dezelfde spoorstaaf van de andere rail.
(dus waar jij het rode vakje met isolatie hebt getekend in de foto).

Verder moet je bij alle rails die in de sectie zitten 'knippen'.

Per sectie hoef je maar 1 terugmelddraad te bevestigen. Zorg ervoor dat je goed doorhebt dat je aan beide zijden dezelfde kant isoleert ;) )
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Beste Adrie,

Hier vind je http://modelspoorh0.nl/downloads/Railbezetmelder%20C-Contactrail%20maken.pdf het complete document waaruit ook de afbeelding (foto) uit afkomstig is.
Daar wordt het duidelijk in tekst en met foto's uitgelegd.

Groetjes
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Ja dat pdf heb ik ook.

Alles hetzelfde aangesloten maar als ik meerdere stukken rail als 1 blok wil hebben functioneert het ineens niet meer. Bij 2 losse stukken lukt dit wel. Daar wordt hij gedecteerd.
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Adrie,

Als je meerdere rails in een blok wil hebben dus een langere meldsectie, dat knip je aan beide uiteeinden de brugjes door, en steek je het geheel in elkaar. Alle railstukken die je gebruikt daarvoor moet je knippen.

Groetjes
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Dank je heb het net ff getest en dit werkt. Maar dit wil dus zeggen dat je bij al de rails die je hebt de bruggetjes moet doorslijten?

groet adrie
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
-Adrie:
Ja idd, alle rails, wanneer je met C-rails rijdt.
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Citaat van: adrie1961 op dinsdag 02 februari 2016, 16:01:55
Dank je heb het net ff getest en dit werkt. Maar dit wil dus zeggen dat je bij al de rails die je hebt de bruggetjes moet doorslijten?

groet adrie

Ja, behalve op de delen waar je geen bezetmelding nodig hebt. Maar ga er maar vanuit dat het merendeel doorgeslepen moet worden.

Groetjes
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
En daar komt mijn eerste reactie dus weer om de hoek kijken.

Ik heb slechts 1 rail per blok doorgeknipt, namelijk alleen de laatste rail.
Dit werkt prima, met als enige kanttekening dat 'losgeschoten' wagons niet gedetecteerd worden.

Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Dan heb je zeker 1 railstuk aan het begin als ingangsmelding en dan aan het eind een ruilstuk. tussen deze ruilstukken zit dan zeker geen bezetmelder aangesloten?

Want mijn bedoeling is het om als er losse wagons zijn deze ook te detecteren.
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Ik heb geen ingangsmelder, k heb alleen een stopmelder aan het eind van het blok, bestaande uit 1 rail.

In koploper heb ik 'virtuele' melders aangemaakt die o.a. als ingangsmelder dienen.
Dit is alleen aan te raden als je iets meer dan alleen de basis van koploper weet.
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
zoals ik mijn baan nu bouw heb ik wel gewoon 3 secties/melders per blok en daar de draden aan vast gesoldeerd.
Als het niet bevalt kan je later altijd nog met virtuele melders gaan rijden. Maar als je later juist meer melders wil moet je je rails losmaken.
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Als je wat aandacht besteedt aan materieel en koppelingen verlies je geen wagons. In die zin is volledige detectie m.i. overbodig.

Een hele enkele keer schiet er hier een koppeling uit de NEM schacht bij lange treinen, puur door het gewicht van de sleep. En dat gebeurt dan in de klimspiraal. Wel of geen volledige detectie: de stam rolt naar beneden en het treinverkeer moet sowieso op "stop". ;)

Met groet,
Ben.
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Voor die paar minuten knippen en solderen zou ik gewoon meerdere secties maken, je kan ze als je ze later niet gebruikt altijd nog doorverbinden aan de massa.
Maar Adrie gaf aan dat hij losse wagons wil detecteren, dus dan zijn deze oplossingen niet van toepassing.
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
BR39

Was net de vraag aan het stellen die jij nu beantwoord. Vooral als je met blokken wilt rijden. Want dan moet mijn inziens net als bij 2 rail het hele blok gedetecteerd worden?
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Adrie,

Voor zover mijn kennis reikt (er zijn altijd personen die uitzonderingen e.d. kunnen aandragen, daar moet je mij niet op vastpinnen),
als je een blok van 2 kanten berijdt is het toch makkelijk als je aan beide zijden een stopmelder hebt en een melder voor het middelste deel.

Dus 3 melders per blok. Stel dat dat je niet bevalt, kan je altijd nog de terugmelddraad van de middelste sectie verbinden met de massa, zodat die gewoon weer als massa functioneert. Zolang je alle secties maar isoleert.
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Citaat van: adrie1961 op dinsdag 02 februari 2016, 19:31:25
Want dan moet mijn inziens net als bij 2 rail het hele blok gedetecteerd worden?

Dat hoeft bij 2-rail ook niet :) En het ligt trouwens helemaal aan het programma wat je gebruikt. Sommige programma's kunnen alleen met :-melder---stopmelder-:-melder---stopmelder-:  en anderen ook met :-melder-xx geen detectie xx-stopmelder-:-melder-xx geen detectie xx-stopmelder-:, met :-melder--melder--stopmelder:-melder--melder--stopmelder: en :-melder-:-melder-: waarbij ":" is scheiding van het blok

Dus altijd eerst in de handleiding van je programma kijken wat ondersteund wordt.

Groeten Ronald.
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Citaat van: rscosworth op dinsdag 02 februari 2016, 18:32:58
In koploper heb ik 'virtuele' melders aangemaakt die o.a. als ingangsmelder dienen.
Dit is alleen aan te raden als je iets meer dan alleen de basis van koploper weet.
Virtuele melder als eerste melder in een blok?
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: rosoft s88-n aansluiten op central station 2
Zie bijlage.

Voor ieder blok heb ik als eerste melder "Rijden" ingevuld, (en ook aangegeven dat hij moet remmen naar de gemiddelde snelheid.)
Met andere woorden, zodra hij begint te rijden, meld hij zich automatisch in het volgende blok.
Pas bij de werkelijke bezetmelder (1.01) zal hij stoppen, en ook dan pas word het vorige blok vrij gegeven.

Doordat de blokken nu naadloos in elkaar overlopen, rijd alles zeer rustig. Er zal dus nooit een trein optrekken naar volle snelheid, als het blok er na bezet is.
De trein blijft in dat geval continue met de "gemiddelde" snelheid rijden, net zo lang tot er een volgend blok vrij is, dan trekt hij pas op naar volle snelheid.