Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De modelspoorbaanfoto's van Frank

Gestart door frank-103 zaterdag 30 januari 2016, 17:57:38

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Dank voor delen van deze operatie.
Vakmanschap dat Erik dit boren uit het handje doet.
Mooi dat het resultaat goed is.
Veel rijplezier.
Groet,
Erik
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Mooi verslag van de geslaagde ombouw.  :thumbup: Alleen die boor van 40 mm lijkt me wat te groot voor deze klus  ;)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Dick, dat klopt, dat moet 4 mm zijn. Een unieke  voetbalwedstrijd kijken (Barcelona - Bayern Munchen 2-8) en een tekst schrijven  gaat bij mij niet goed. Ik heb de tekst bij de foto's aangepast.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Mooie ombouw Frank, vraagje deze loc's maken bij mij nogal lawaai komt door de koffie molen die erin zit zeggen ze.
Hoe is het geluid van de motor nu?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Peter, de lok maakt nu veel minder geluid, ik zal proberen er dit weekend een kort filmpje van te maken.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Citaat van: frank-103 op zaterdag 15 augustus 2020, 08:25:02
Een unieke  voetbalwedstrijd kijken (Barcelona - Bayern Munchen 2-8) en een tekst schrijven  gaat bij mij niet goed. Ik heb de tekst bij de foto's aangepast.

Na een lange tijd geen voetbal op de tv te hebben gekeken, nam ik de gok om dezelfde wedstrijd te bekijken. Ik werd niet teleurgesteld, wat een wedstrijd was dat. En dat na die fameuze race op Silverstone. Mijn kijkersgeluk kan blijkbaar niet  op. Nu maar hopen dat Max komende zondag het (kijkers)supertrio kan voltooien.  :)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hallo Frank,

Da's herkenbaar een ontsporing in het schaduwstation maar de ruimte bij jou is wel erg klein. Kun je wel overal gemakkelijk bij? De vele sporen zijn uiteraard wel nodig aan de vele mooie rijdende nieuwe modellen die je verzameling steeds verder uitbreid  :thumbup:

Bedankt voor het delen, succes met de verdere opbouw, bij het solderen en inbouwen van decoders.  :thumbup:

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Wim, de parkeergarage is van Erik, afhankelijk van de plek van de ontsporing kunnen we er slecht of heel slecht bij.

Mijn spoortafel heeft maar 1 schaduwstation, maar die is ongeveer 1 meter diep met 15 centimeter hoogteverschil. Op mijn spoortafel liggen alle wissels aan de buitenkant van de baan, daar vinden ook de ontsporingen plaats. Meestal kan ik er dan wel bij.

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: kogellagers inbouwen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: kogellagers inbouwen
Dag Frank.

Citaat van: frank-103 op vrijdag 14 augustus 2020, 23:42:48
Het demonteren van de lok, het plastic lager in het motordraaistel drukt Erik er met een schroef en een zelf gemaakt hulpstuk uit.
Klopt het dat je hiermee het bitje en de M10-moer, zoals op de laatste foto staan bedoeld, of heb ik het mis?

Groeten,

Erik.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Dat bitje is een afstandhoudertje uit een oude pc.  Ik ben nog op zoek naar een betere oplossing, liefst iets wat 1.5mm is en dan verloopt naar 3mm, zodat je hem in het oude lager kunt doen en hij op z'n plek blijft zitten. Nu hou ik het op z'n plek met wat tape.  De moer zorgt dat ik wat ruimte heb om hem er uit te persen.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
 @citaat Dat dacht ik ook  O:-D

Ik mis alleen een hachelijk vet hapje tussen de reeksen foto's  :P

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Beste Frank,
Ik ben ook in het bezit gekomen van een " hondje", die ik wil ombouwen van delta naar digitaal.
Nu las ik dat jij deze hebt omgebouwd met een Zwitsers lichtbeeld.
Mag ik vragen hoe jij dat hebt gedaan met de Leds en de schakeling.
Zou mij enorm helpen .
Alvast reuze bedankt, groetjes Fred
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Fred,

Erik bouwt de locomotieven om met Zwitserse lichtschakeling, ik zal hem vragen te reageren.

Vriendelijke groet,

Frank

Voor Tony wat culinair verantwoorde foto's....
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Mooi zo, Frank  :thumbup:

Zo (her)ken ik je weer  :D

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Peter de Geluidsman vroeg naar het geluid van de kogellagers. Ik heb een filmpje gemaakt van 2 Marklin 1600, een met en een zonder kogellagers.  Ik hoor weinig verschil, maar wat vinden jullie?

https://youtu.be/1_6uHSuRyVM
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank,
ik hoor ook weinig verschil...
de echte herrie komt meer van de M-rails.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Het is dat in de titel van het filmpje staat dat de 1631 de kogellagers heeft. Ik hoor geen verschil.
Het filmpje geeft wel een mooi overzicht van de baan  :thumbup:
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Bedankt voor het plaatsen Frank, er zit wel iets verschil in maar dat is te verwaarlozen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Peter,
op c rails en met een goed afgestelde sleper is het waarschijnlijk beter te horen.
Vriendelijke groet,
Frank
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Artitec heeft een mooie stadsbus uitgebracht, waaronder de plaatselijk zeer bekende gele Enhabo bus. Rond 1991 is de Enhabo overgenomen door de NZH.
Nu had ik al een NZH bus op de baan staan, de Artitec bus is echter veel fraaier om te zien. In de winkel besluit ik ook de GVB bus mee te nemen, in de Marnixstraat in Amsterdam waren beide bussen zeker samen te zien.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Omdat ik het straatbeeld op de spoortafel toch een positieve impuls aan het geven was met beide Artitec stadsbussen, vond ik de aankoop van een Plymouth Fury uit 1953 ook heel verantwoord. Tony en Dirk-Jan herkennen deze auto vast direct, het is Christine uit de gelijknamige film van Stephen King. Samen met de Dodge Monaco uit 1974 van de Blues Brothers, de Delorean uit Back to the future en de Cadillac uit Ghostbusters geeft deze auto mijn spoortafel een heel realistisch straatbeeld.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Ze zijn geslaagd deze Atitec bussen.
En je filmautos mogen er ook zijn.

Veel plezier er mee
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Citaat van: Fred 50 op zondag 23 augustus 2020, 10:12:22
Beste Frank,
Ik ben ook in het bezit gekomen van een " hondje", die ik wil ombouwen van delta naar digitaal.
Nu las ik dat jij deze hebt omgebouwd met een Zwitsers lichtbeeld.
Mag ik vragen hoe jij dat hebt gedaan met de Leds en de schakeling.
Zou mij enorm helpen .
Alvast reuze bedankt, groetjes Fred

Hoi Fred,
Erik zal, zodra hij tijd heeft, een reactie plaatsen.
Vrgr
Frank
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Erik bedankt, jij ook veel plezier met je HTM bus van Artitec.

Op mijn spoorbaan staat ook nog een metalen Schuco Mercedes bus van Deutsche bahn. Ter vergelijking plaats ik daarvan ook nog een foto.



Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Christine is een fraaie aanwinst Frank en past mooi bij de rest van de prachtige film auto's. :)
Ook de Artitec bussen mogen er zijn. :thumbup:
Zelf heb ik de Amsterdamse versie gekocht lijn 39 reed in Amsterdam Noord rond waar mijn vrouw is opgegroeid dus een beetje nostalgie op de baan. :P
Trouwens alles is weer fraai op de foto gezet. :thumbup:

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Michel, bedankt. Er is hier in de buurt een winkeltje die deze auto's verkoopt, ik heb er nog een aantal op het oog die heel herkenbaar zijn, zoals de Pontiac Trans Am van Smokey and the Bandit, het busje van The A team, en wat er nog meer voorbij komt. Helaas zijn de auto's van Batman al uitverkocht.
In de Enhabo bus heb ik vroeger regelmatig gezeten, en ook in de Amsterdamse bus heb ik meerdere ritten gemaakt. Daarom wilde ik heel graag de Enhabo variant, en in de winkel heb ik besloten ook de GVB bus mee te nemen. Kans is dat als ze uitverkocht zijn, ze niet meer komen.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Zwitserse lichtwissel staat hier beschreven : https://moba-hgh.de/modellbahn/tipps-tricks-infos/826-schweizer-lichtwechsel

Er zijn een paar situaties :
- losse loc
- loc voor een trein, eventueel trek/duw
- multitractie

De zwitserse lichtwissel zoals Märklin hem meestal doet heeft 3xwit voor en 1xwit rechtsachter.  Daarvoor zit in de Delta locs een klein printje met vier diodes. De truc is dat beide lichtuitgangen via een diode naar de juiste lampjes gaan.  De diode zorgt ervoor dat het andere lampje niet aangaat (diode in sper).  Delta-decoders schakelen echter de plus, terwijl moderne decoders de min schakelen.  Je moet het printje (of de diodes) dus omdraaien.  Een andere oplossing is de extra functieuitgangen op moderne decoders te gebruiken en door middel van de juiste cv's de uitgangen te schakelen.   

Ik beperk me ook wel eens tot enkele loc voor een (trek/duw) trein.  Je hebt dan 3xwit / 2x rood aan de ene kant, en 1xwit tegen de sleep aan, dat is het eenvoudigst te realiseren.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Erik,

Bedankt voor de link van de Zwitserse lichtwissel. :) :thumbup:
Heb hem opgeslagen en zal als ik een sleep maak zeker deze site raad plegen wat betreft de lichtstand van de loc(s) en laatste wagon.

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hier staat zelfs de programmering van de decoder beschreven :

https://stayathome.ch/maerklin_re460_8069.htm
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Wederom weer bedankt voor deze interessante link Erik ook deze is weer opgeslagen. :)

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
De bussen hebben toch mijn voorkeur boven de filmauto's, Frank!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de plan E van Artitec
De nieuwe plan E rijtuigen van Artitec zijn uit. Van de vorige serie had ik gehoord dat ze vrij belabberd op M rails rijden, die kon ik dus probleemloos in de winkel laten liggen.
De nieuwe zouden aangepast zijn.

Een van de modellen is een fietsenrijtuig die heel goed past tussen ICR rijtuigen en plan W rijtuigen. Het is dan een dilemma, zal ik het rijtuig meteen aanschaffen, zodat hij zeker op de spoorbaan komt te rijden, of zal ik wachten, met het risico er dan naast te grijpen?

Ik heb besloten het rijtuig direct te kopen, ik laat hier graag de foto's zien. De DC wielen vervangen door AC wielen was een lastig klusje. Op de spoorbaan liep het staafje van de koppeling waarmee je op afstand kan ontkoppelen (met een ontkoppelrail) tegen de puko's aan, een kwaal waar Roco koppelingen ook wel eens last van hebben. Oplossing is dit staafje af te knippen.
De koppelhaak hangt te laag en haakt niet goed achter het rijtuig met de Marklin kortkoppeling. Achter de Roco plan W gaat het wel goed. Achter de 1631 met zijn ouderwetse grote haak gaat het ook goed. Het rijtuig rijdt dan probleemloos mee, als laatste wagon in de sleep of als eerste achter de lok, maar fraai ziet het er niet uit. Het is een probleem waar alle Artitec plan E last van hebben, lees ik hier op dit forum en op Beneluxspoor. Het is nu afwachten of Artitec met een oplossing komt voor de laaghangende koppeling of dat ik zelf iets moet maken, er is al een modelbouwer met een oplossing (stukje styreen onder het kortkoppelmechanisme).


Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hallo Frank,

Jammer van de problemen met de koppeling, want het is wel een mooie uitbreiding van je stam. In de praktijk herinner me als ik ze op Sloterdijk tegen kwam dat deze wagon meestal aan einde van stam hing.

Veel rijplezier.

Groet, Erik
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Mooi hoor. Ben best wel jaloers op de deskundigheid van de bouwers.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Frank, bedankt voor de info en bijbehorende beelden  :thumbup:
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Kijkend naar de buffers vind ik hem überhaupt al wat aan de lage kant staan (in vergelijking met je W). Die koppeling aan de voorkant is gewoon belabberd: Die hele schacht staat scheef. Jammer van zo'n model, mag niet gebeuren.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Frank,

Het is wel een mooie uitbreiding van je stam, maar jammer dat de koppelingen problemen geven, je leest er van alles over op diverse forums.

Ik begreep ook dat Artitec gaat kijken naar een oplossing, even afwachten dus.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Fraai gedetailleerde wagen, Frank !

Wel klot... , dat de fabrikanten andere hoogtes van buffers en koppelingen hebben  :?
Tussen wagons onderling willen Fleischmann profi-koppelingen nog wel een helpen, maar met zo'n haak aan de lok houdt het snel op.

Heb je er wel al fietsen ingezet ?  :D

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Oostenrijkse postbus
@Erik: ik kan me deze fietsenrijtuigen niet herinneren, maar het is logisch dat het rijtuig voorin of achterin de trein zat.

@Dick en Timelord: altijd leuk te lezen dat jullie de foto's waarderen!

@Laurent: ik wacht even af of Artitec met een oplossing komt, anders ga ik de oplossing volgen die Jakob de Bruijn al op internet heeft geplaatst, een plakje styreen in het mechanisme van de kortkoppeling plakken. Het rijtuig lijkt ook iets te laag op zijn draaistellen te staan, daar ga ik niks aan doen.

@Peter: ik wacht zeker even af of Artitec iets gaat doen. Ik heb nog 2 Artitec rijtuigen, de ovaalramer en de 6 deurs stalen D, deze rijden uitstekend. Dit postrijtuig rijdt ook goed, hij koppelt alleen niet goed.

@Tony: meeste materieel kan ik probleemloos door elkaar laten rijden, ik heb Marklin, Piko, Roco en Artitec rijtuigen. Het is dit rijtuig dat niet goed is. Meeste Marklin rijtuigen hebben een Marklin kortkoppeling, de rest rijdt met de bijgeleverde beugelkoppeling. Omdat mijn station een kopstation is moeten de buitenste rijtuigen uit een stam van 5 wagens goed ontkoppelen en aankoppelen. Een ouderwetse haak werkt voor mij heel goed, vooral als het ontkoppelrail de koppeling met de lok niet los krijgt.


Ik ben in de strijd tegen de coronakilo's woensdag via een alternatieve route naar huis gefietst. Uiteraard geheel per ongeluk kwam ik daarbij langs meneer Harlaar in Badhoevedorp. Omdat ik me had voorgenomen geen mooie aankopen te doen heb ik niet te lang in de vitrinekasten gekeken, maar deze Oostenrijkse postbus mocht wel mee. Ik dacht zelf dat alle bussen in Oostenrijk en Zwitserland wel van Saurer zouden zijn, dit is echter een bus van Graf en Stift, waar ik nog nooit van gehoord had. Ik vind dat hij best past op de spoortafel, samen met de Enhabo bus!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Dat is een hele fraaie bus die er bij gekomen is Frank. :thumbup:
En ja hij past heel goed op je spoor tafel.

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Michel,

Het is zeker een fraaie bus die eigenlijk op geen Nederlandse baan mag ontbreken!

Vriendelijke groet,

Frank
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Re 4/4 TEE
Zo nu en dan komt er een nieuwe lok bij op de spoortafel. Soms een nieuwe lok uit de winkel, maar ook heb ik er veel tweedehands gekocht.

Deze lok heb ik vandaag opgehaald, hij was keurig voor me op het goede adres gezet zodat de testrit zeer succesvol verliep.
Uiteraard is de testrit uitvoerig door de bekende Hagen von Ortloff bekeken.
Na de testrit ging hij weer in de verpakking waarin hij tot eind december mag uitrusten.
Het ophalen van locomotieven, in de winkel of tweedehands, wordt doorgaans culinair verantwoord gevierd!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Fraaie aanwinst Frank. :thumbup:
Zo te zien voelt hij zich al helemaal thuis op je baan. :P

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Bedankt Michel,

ja, deze lok past uitstekend tussen de locomotieven op mijn spoortafel. Al is het grootste deel NS.

Vriendelijke groet
Frank
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Fijn dat de loc helemaal naar je zin is Frank, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Culinair ziet er ook goed uit  :thumbup:
En als Hagen von Ortloff al langs komt om je nieuwste aanwinst te bekijken..... Dan zit je wel goed.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hij is moooi :thumbup:. Nu nog de bijbehorende stam/sleep er achter om het plaatje af te maken :D.

Groeten,
Wico
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Heel mooi Frank. Ik mag uit ervaring spreken  ;) Heel veel plezier ervan!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Peter: ik ben er erg blij mee, nogmaals bedankt voor het op het goede adres zetten van de lok, daar heb ik doorgaans toch wat meer moeite mee. Nu kon ik de lok op de rails zetten en deze meteen laten rijden.

@Wim: Hagen von Ortloff is een vaste bewoner van de zolderspoorbaan, en dus ook een regelmatige bewonderaar van nieuwe aankopen.

@Wico: je bent niet de enige die me om een bijbehorende sleep TEE wagens vraagt, ik heb echter alleen een blikken TEE (uit 24 centimeter rijtuigen), één 27 cm. Eurofima en 2 koepelrijtuigen (27 cm.). Het gaat ergens fout in het aankoopbeleid.  ;)

@Hans: bedankt, ja deze lok rijdt uitstekend, het geluid klinkt ook heel aardig. Ik ben er blij mee.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Dag Frank.

Je hebt jezelf een zeer fraaie e-loc cadeau gedaan!
Mooie kleurstelling ook  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.