Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De modelspoorbaanfoto's van Frank

Gestart door frank-103 zaterdag 30 januari 2016, 17:57:38

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Hoi Tony,

Die Oostenrijkse 1043 (van oorsprong een Zweedse lok) was eerst oranje, de uitvoering die jij hebt (de 3041), daarna is hij donker oranje (blutorange) geschilderd (mijn 3160), de kleur die mijn lok heeft, en de huidige kleur heet valousek (de 3458).

Heel hachelijk!

Vrgr
Frank
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Hoi Michel,

Haal die Roco dubbeldeksset maar van je wensenlijstje, misschien zijn het de wisselhendels, misschien de wielen, misschien de koppelingen of toch de schortplaten, maar hij blijft (vanavond) ontsporen. Je kunt beter materieel kopen wat wel rijplezier oplevert!

Vrgr
Frank
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Dat is jammer om te lezen Frank dat deze fraaie dubbeldekkers steeds ontspoorde gisteravond.
Hopelijk reed de rest van het materiaal wel naar behoren.
In iedere geval bedankt voor de informatie.

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Hallo,

Heb je er wisselstroom wielen onder ?
Zou denk ik toch wel schelen, vooral op M-rails.

In Houten staat me naamgenoot en die is er niet duur mee.

Gr. Erwin
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Hoi Erwin, ja er zitten wisselstroom wielen onder. Vooral het nieuwe rijtuig ontspoort, 1 draaistel gaat stroef. Daar gaat Erik nog naar kijken, uiteindelijk moet deze trein wel kunnen rijden.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
We hebben verschillende wisselstroomwielen geprobeerd, en ook gewisseld met wielen van een wagon die wel goed rijdt.  De nieuwe bistro-wagen lijkt net iets lager te liggen, waardoor hij net iets meer tegen de hendeltjes aanloopt.  Daarnaast veren de schorten erg sterk terug, en lijken ook wel te haken.  Dit zorgt ervoor dat het wielstel rechtdoor blijft gaan in een bocht, zeker als de wagon al iets omhoog gedrukt wordt door de wisselhendel.  Dit was overigens wel in een situatie waar een R1 bocht na een wissel zit.

Een ander ding wat gisteren opviel, was dat het sikkelvormige onderdeeltje in de koppelingen soms eruit gedrukt wordt op wissels. Ik ga er waarschijnlijk toch stroomvoerende koppelingen van Viessmann in zetten, dus dan heb ik er geen last meer van.

Deze stam zal op een eigen traject gaan rijden, waar alleen R2 bochten in zitten, en alleen slanke wissels.

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
heb PB gestuurd

Erwin
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Erik & Frank,

Interessante ontwikkelingen die ik nauwlettend in de gaten ga houden want ze zijn te mooi om niet te kopen deze prachtige dubbeldekkers.
Op mijn baan heb ik 2 stukjes R1 bocht leggen voor de rest kan ik de rijtuigen in het schaduwstation rechtdoor laten rijden met koploper en op de bovenbaan heb ik alleen R2 en R3 bochten leggen en in het station slanke wissels.
Mochten er nog wat uit jullie onderzoek komen na de reeds bevindingen dan lees ik het graag van jullie.
Bedankt alvast

Hebben jullie ze trouwens al op c-rails laten rijden zo ja hoe ging het daar ?
Of heb ik daar overheen gelezen hoe ze over c-rails reden ?

Groet Michel 
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Oostenrijkse 1043 digitaliseren
@Michel: ze rijden bij Erik op C rails en op M rails. Maar het lijkt de nieuwe restauratiewagon te zijn die niet goed is, waarvan 1 draaistel niet goed functioneert, waardoor die uit de rails loopt. Wordt vervolgd!


De Oostenrijkse 1043 is nog analoog, dat is onhandig als deze op mijn spoortafel of bijvoorbeeld op de vloerbaan van Laurent moet rijden.

Nu heb ik mijn Marklin Ludmilla, een hobbylok, in het verleden voorzien van een Marklin geluidsdecoder voor deze hobbyloks (een MSD), en had ik in mijn reserveonderdelenbakje nog de oude decoder van de Ludmilla liggen.

Neef Erik vond dat deze decoder wel in de 1043 gebouwd kon worden, hij heeft al ervaring met het maken van solderingen aan deze decoder door het inbouwen van de verlichting van Johnsoldeert in een aantal van zijn hobbyloks.

Dus zaten we dinsdagavond met een bak koffie aan de knutseltafel om de patiƫnt te voorzien van een digitaal innerlijk, uiteraard na deze eerst nog een keer analoog te testen.....
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Oostenrijkse 1043 digitaliseren
Na het ombouwen van de motor van wisselstroom naar gelijkstroom, door het inbouwen van een ESU permanent magneet, moesten er 4 draden aangesloten worden aan sleper, massa en 2 naar de motor.
De lok kon daarna zijn eerste meters rijden als digitale lok.

Een moderne lok heeft volgens Erik LED lampen, de gloeilampjes moesten eruit en werden vervangen door een paar hoogwaardige en vooral goedkope LED's van de AC Tion.

Ook dit ging erg voorspoedig, zodat we besloten de lok ook te voorzien van een Heinz (machinist) met cabineverlichting.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Oostenrijkse 1043 digitaliseren
Het vastplakken van Heinz (hij wilde niet), het frƶbelen van een achterwand en het bevestigen van de cabineverlichting heeft Erik vandaag afgemaakt, en hij heeft me voorzien van deze sfeervolle foto's, waarop goed te zien is dat de ombouw is gelukt. En Heinz heeft een goed verlichte cabine.

Hachelijk?



Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Mooie ombouw van neef Erik  :thumbup: En Heinz natuurlijk blij met de aangepaste cabine  :D
De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Dick: Heinz, de bestuurder van de lok, is inderdaad erg blij met zijn verlichting!

1 Heinz in de cabine met verlichting
2 Hagen von Ortloff met nieuwe aankleding van de spoorbaan (scenery)
3 De nieuwe (kerst) Roco 1100 TEE wordt ook uitgebreid gefilmd en besproken
4 Statieportret
5 Ook nieuw: de Engelse Italiaanse ijscotruck.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Die nieuwe aankleding van de spoorbaan is trouwens de Dodge van de Blues Brothers. Een auto die niet mag ontbreken op mijn spoortafel, naast de Delorean uit Back to the Future en de auto uit Ghostbusters.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Cool die wagen! Nu eens kijken of ze de Blues Brothers verkopen bij Preiser...
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank,
Schitterende plaatjes laat je ons zien. :thumbup:
De Italiaanse ijscotruck is heel fraai maar de blues mobile is toch veel fraaier. :P
Wat een schoonheid van een aanwinst inderdaad nu Jake en Elwood er nog bij verzamelen dan heb je een fraai stel op je baan staan. :)

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Het is een leuk idee op zoek te gaan naar Jake en Elwood! En naar Marty en doc voor bij de Delorean. Op Beneluxspoor heeft iemand een module gebouwd met een stukje Chicago, diverse scĆØnes uit de film en de achtervolging met politieauto's. Die ga ik toch weer eens bekijken! Misschien zie ik dan het licht....
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

MƤrklin fahren-Ƥrger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Met de lage olieprijzen kun je die bluesbak  goedkoop laten rijden, Frank  ;)
De ijsbak is helemaal een toppert  :thumbup:
Met wat zwarte en witte verf zij Jake en Elwood ook zelf te maken  B) B)

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Een Jake en Elliot zelf maken, daar ga ik eens over nadenken!


Neef Erik (ErikW op het forum) ging een aantal lichtprintjes bestellen bij John Soldeert (Loony tunes). Of ik ook interesse had om wat te bestellen? Ik heb een Ludmilla, die is omgebouwd met MSD (hercules), en een Belgische bouwserie 28 die beiden wel wat betere verlichting verdienen.
Door de coronacrisis hebben de printjes maanden op een stapeltje gelegen, wachtend tot we weer een avondje konden knutselen. Nu de sportscholen weer  - buiten - open zijn dachten we dat een treinenknutselavond in de tuin ook mogelijk zou moeten zijn (op 1,5 meter afstand, voortdurend handen wassen etc, conform RIVM voorschriften).

Eerst mocht de Ludmilla!   
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
1 Kap open en oude lichtprintjes eruit.
2 Kijken waar de draadjes op de dragerprint vastgemaakt moeten worden
3 De printjes op de oude voetjes vastdrukken en terug plaatsen
4 Alles is aangesloten en werkt
5 Het warmwitte A sein doet het!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
De rode sluitlichten doen het ook!

De 28 ging goed tot we de kap dicht moesten maken, toen beschadigde 1 SMD ledje doordat we te dikke dubbelzijdige tape hadden gebruikt.
Nadat het SMD ledje was vervangen en de dubbelzijdige tape door een toefje witte lijm doet de 28 het ook goed.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Knapt op zo Frank.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Mooi ombouw foto's Frank ziet er meteen veel mooier uit de verlichting van de locs. :)
Ik heb hier ook een ombouwsetje (V200) leggen van John maar ik probeer het toch maar niet mijn kennis is toch te beperkt van dit soort klussen.

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Laurent: de witte verlichting is een stuk beter!
Het plan is de 28 in sandwich te laten rijden met de NS highspeed 186, de sluitlichten op de printjes van John waren hierdoor een belangrijke factor! Voor het uitproberen van het sandwich rijden kom ik wel een keer bij je langs, als de spoortafel in de tuin staat of op de vloer ligt.

@Michel: neef Erik heeft het ombouwen gedaan, hij heeft meerdere printjes bij John besteld en nu al meerdere re460 en traxx omgebouwd. Dan wordt de ombouw steeds eenvoudiger. Door het coronagedoe is Erik extra voorzichtig met afspreken, maar ik denk dat hij je anders graag helpt met de ombouw.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Citaat van: frank-103 op zaterdag 30 mei 2020, 22:36:36
voortdurend handen wassen etc, conform RIVM voorschriften
Jake en Elliot wassen hun handen in onschuld, met dank aan de RIVM?
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Laurent heeft me geĆÆnspireerd om de tuintafel zo nu en dan, bij droog en zonnig weer, te gebruiken voor een spoorbaantje.

Vandaag was het zo'n dag dat het KNMI, weeronline en buienradar vermoeden dat het droog zou blijven. Ik heb dus om 12.00 de tuintafel omgebouwd tot modelspoortafel.
Met een glaasje drinken in de ene hand en een MS2 in de andere heb ik diverse locomotieven rondjes laten rijden op de tuintafel. Zoals gebruikelijk heb ik teveel foto's gemaakt, die ook allemaal hier ga laten zien.

- de tafel
- de 86
- de 1615
- de 103 137 met de beweegbare pantografen
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Zo'n 103 is gewoon een indrukwekkende verschijning, dus haal ik op zolder ook 2 zusjes van de 103 137

- voorloopserie 103 004
- 103 128
- De 120 004 mag ook niet ontbreken
- De Oostenrijkse 1043 (Marklin 3160) vind ik een fraaie lok, helaas heeft Marklin de 1044 niet in het assortiment.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Het wordt steeds warmer in de tuin, Max Verstappen moet om 15.10 racen en ik heb de Moto GP gemist (Niet zo erg omdat Marc Marquez niet meedoet?) Om 14.30 wordt het baantje afgebroken, de locomotieven die in de zon staan zijn behoorlijk warm geworden, en aan de laatste foto te zien doet de camera het ook niet meer zo goed....

- de 1631 is voorzien van MLD decoder en hoogvermogen aandrijving, en sinds dinsdag ook van kogellagers. Ga ik binnenkort foto's van laten zien.
- 152 Claas
- chromen re 460
- teveel zon....
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Fraaie beelden van de tuintafelbaan, Frank  :thumbup: Leuk idee overigens, heb op dit moment  echter geen tijd om zoiets ook bij mij thuis te doen. Zit midden in een renovatieproject van de garage/schuur en daarna wacht nog een buitenschilderklus.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Blijft lekker, zo'n tuinbaantje. Kleine pro-tip Frank: Parasol. Ik zie hem al staan op de eerste foto, maar je kan hem ook nog gebruiken. :D
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Dick: voor renovatie van de schuur/garage en voor schilderwerk is het volgens mij te warm. Maar dat was het eigenlijk ook voor de treinen.

@Laurent: goed idee! Pas rond 13.30 kwam de zon op de spoortafel, dat gaf leukere foto's (zonniger), ik heb de paraso daaroml niet bij de tuintafel gezet.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Fraaie foto's Frank van prachtig materiaal op je buiten baan. :P :thumbup:

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hallo Frank,

Gezond buitenspelen.
Leuk om je mooie materieel in de zon te zien.

Groet, Erik

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hallo Frank,

Bij gebrek aan de rijdag, leuke foto's.  :thumbup: :thumbup:
Zelfs de laatste 2 foto's rijden de loks erg hard. >:-D

Geeft wel een apart effect zo de warmte.
En nog een leuke race cadeau, je dag kon niet meer stuk.

M.vr.gr. Erwin
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Frank,

Leuke foto's van prachtig materiaal  :thumbup:  :thumbup:
Hier in de schaduw is het nog te warm voor mij om met de treinen bezig te zijn, voor de zolder ben ik aan het kijken naar een airco want daar is het niet te harden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank, de tuin geeft een prachtige achtergrond voor de leuke foto''s. Je hebt mooi materiaal.

groetjes, Luc
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Michel: bedankt! Slechts 1 Zwitser, maar wel de chromen re 460.

@Erik: bedankt. Het was in de schaduw nog goed te doen.

@Erwin: de tuintafel is niet zo groot, als een lok ontspoort valt hij zo,n 80 centimeter lager op de stenen, ze hebben dus niet echt hard gereden. Voor de 'bewogen' foto's rijden de loks op halve snelheid, bij Iso 100, diafragma 22 kwam ik net op een sluitertijd van 1/30, goed voor dit effect.
Erg leuk dat Verstappen heeft gewonnen, dat had ik na vorige week niet verwacht. Je zou denken dat ze bij Mercedes ook goed nadenken over de banden.

@Peter: het is bij mij op zolder ook niet koud, maar in de tuin is het een stuk warmer. Een airco vind ik zelf voor 2 warme weken per jaar niet nodig.

@Luc: bedankt, een paar foto's, met de seringenstruik op de achtergrond, vond ik ook heel geslaagd.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
hoi, ik ben aan het volgen.
je gaat met koploper rijden, dus waarschijnlijk "digitaal stoppen" en dan bedoel ik geen seinpaal of relais ertussen met stroomloos gedeelte.  Maar hoe doe je dan detectie bij deze M-rails. want voor elke stopplaats moet er zeker 2x detectie zijn om koploper te laten weten dat er een trein ergens rijdt


verder ben ik benieuwd naar het zekeren van de boosters. Hoewel ik denk ik best wel wat verstand heb van elektriciteit, ben ik me steeds meer bewust dat het een en ander goed verzekerd (de stroom) moet zijn. Na de 220 volt wandcontactdoos, hoera je dan verder?  Via verdeeldoos waar vele transformatoren cq boosters aangesloten kunnen worden, hoe verzeker je dan?  Kan Je foto's ervan laten zien of wellicht een "schematische tekening"

zo te zien zijn jullie goed ervaren modelbouwers en aan deze helix te zien wordt alles degelijk en overzichtelijk gebouwd, geen beginnelingen meer.

bedankt zover ast voor jullie reactie
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Jan,

Je vragen gaan over de baan van Erik, daar help ik wel aan mee, maar ik ben niet technisch genoeg onderlegd om je vragen te beantwoorden, ik kom niet verder dan onder begeleiding draadjes vastmaken.
Ik ga Erik vragen hier te reageren!

Vriendelijke groet,

Frank
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Jan,
Ik gebruik S88SD16-N terugmelders van Rosoft.  SD staat voor StroomDetectie.  Het verschil met gewone S88 terugmelders is dat ze niet de massa meten (sluiting tussen beide rails), maar de stroom die verbruikt wordt.  Dit betekent wel dat je dus moet zorgen dat er stroom verbruikt wordt, dus loc of stuurstand (met sleper) vooraan.  Werkt op zich goed met M-rails, ik heb wel gemerkt dat je moet zorgen dat de draden naar de rails kort zijn, anders heb je vrij snel last van instraling en dus valse meldingen (ik heb een zendamateur in de buurt...).

Het afzekeren is wel een dingetje...  Ik heb een grote ringkern hangen van 2x10A bij 18 Volt.  Serieuze stromen dus.  Als je trafo's parallel schakelt, zit je hier ook al snel aan.  Ik heb gekozen voor Ć©Ć©n transformator, omdat die in ieder geval in Ć©Ć©n keer uitgaat.  Als je trafo's parallel schakelt, staat er (bij bepaalde types) spanning op de stekker als je die uit het stopcontact trekt.  Niet heel handig als er ook grut op zolder rondloopt.  Ik hoef nu ook niet op te letten dat alles in fase staat.  Daarnaast is een ringkern veel goedkoper dan een batterij witte MƤrklin trafo's.  Als alternatief kun je overigens ook heel goed laptop-voedingen gebruiken.

Achter de trafo hangen een aantal boosters.  Iedere booster is primair en secundair afgezekerd.  Bij het aansluiten is er op gelet dat het spanningsverschil tussen twee boosters zo klein mogelijk is.  Ik rij regelmatig van de ene booster naar de andere, en dan zijn ze dus ook kortstondig doorverbonden.  Ik heb eigenlijk nooit dat er een zekering doorbrandt, de kortsluitbeveiliging van de boosters is sneller dan de 3AT glaszekeringen.

Mijn Intellibox heeft een eigen voeding, en hangt verder niet direct aan de baan.  Dit heb ik gedaan om het signaal zo zuiver mogelijk te houden.  Deze is uiteraard ook weer primair en secundair afgezekerd (alleen naar het programmeerspoor toe dus).  De Intellibox heb ik ook nog wat extra afgeschermd tegen instraling.  Het signaal ziet er dan ook keurig uit op de scope.

Voor het verdelen van de stroom gebruik ik gewoon installatiedraad.  Iedere boostere is gemarkeerd met een kleur, en dat is ook de kleur van de draad.  Kleurgebruik is erg makkelijk bij het aansluiten en foutzoeken.  Ik gebruik op dit moment 3 boosters.  2 voor de rijstroom en Ć©Ć©n voor de wissels.  De wissels hebben een eigen booster zodat dit niet stoort op het rijsignaal.  Het voordeel van installatiedraad is dat montagespul ook goedkoop is en goed verkrijgbaar.  Ik gebruik gewoon flexbuis en waco's.  Het verdelen van de stroom doe ik met kroonstenen.

Als ik tijd heb zal ik eens foto's maken en in een apart Google-album zetten.

Erik
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Na de eerste tuintafelbaan heb ik ook een tweede gebouwd, om wat andere locomotieven de benen te kunnen laten strekken.
Om het niet te overdrijven zal ik maar 10 foto's plaatsen.

- de rode 103 met de 60760 decoder. De lok hapert op iedere wissel, de 60760 gaat eruit! Vandaag heb ik bij meneer Huider een Marklin MLD decoder gekocht.
- de 101 is de opvolger van de 103, deze lok rijdt uitstekend
- de 194 Duitse krokodil
- SBB Ae 3/6 delta lok
- Deze DSB 1126 is van de heer Nijpels geweest, de lok is omgebouwd met een ESU V4.0 M4 decoder en rijdt van geen kant. Ik zal hem binnenkort eens meenemen naar Laurent, die kan hem met de ESU lokprogrammer vast weer aan de praat krijgen.

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
De Oostenrijkers (OBB)

- de 1020 is mijn tweede grote lok en nog steeds een favoriet in de verzameling
- de 1016 taurus
- de 1043 is een Zweedse lok die maar een beperkte periode in Oostenrijk heeft gereden
- De hele verzameling Oostenrijkse loks, een 1020, 1141, 1043 en 1016.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Ja, je weet dat ik dit wel kan waarderen, dat Oostenrijkse spul zo. :) Die MLD kan ik ook nog inregelen als je wil.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Een 1044 van Roco in Valousek (of Schachbrett?) kleuren staat hoog op mijn lijstje, die zou binnenkort leverbaar moeten zijn....

De DSB lok neem ik een keer mee, misschien een leuk onderwerp/slachtoffer voor de stamtafel as dinsdag?
De MLD decoder zou juist niet ingeregeld moeten worden, die heeft Marklin gedacht voor naar hoogvermogen omgebouwde Marklin locomotieven.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Fraai foto's van schitterende locs laat je ons zien Frank. :P :thumbup:
Mijn dag kan niet meer stuk. :)

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Graag gedaan Michel, altijd leuk om te horen dat je de foto's mooi vindt!
De modelspoorbaanfoto's van Frank: kogellagers inbouwen
Mijn Marklin 3326 NS 1631 heb ik omgebouwd met een 5 polige motor en een mooie decoder. Echt mooi wil de lok echter niet lopen, reden om hem mee te nemen naar neef Erik.
Deskundig wordt de lok dan gedemonteerd, Erik zweert tegenwoordig bij Trix vet op de tandwielen en kogellagers van Alie Express.

Het lijkt mij uitstekend om de 1631 te voorzien van Trix vet en kogellagers, dus wordt de knutseldoos erbij gepakt. De lok is wat betreft de massa alleen met het chassis verbonden, dat zou ook een goede reden kunnen zijn voor de matige rijeigenschappen, we besluiten de massa ook te verbinden met het motordraaistel.

Foto's? Het demonteren van de lok, het plastic lager in het motordraaistel drukt Erik er met een schroef en een zelf gemaakt hulpstuk uit.
Dan moet het motorschild opgeboord worden, dat doet Erik uit de hand, met een 4 mm boor die hij vooral tegen de draairichting in laat draaien zodat het boortje niet hapt in het plastic, en dan voorzichtig vooruit laten draaien. Als het boortje hapt voel je dat direct, dan de boor weer tegen de draairichting in laten draaien. Uiteindelijk is het gat binnen een minuut uitgeboord.

Dan de nieuwe lagers erin, die in het motordraaistel zit direct klem, die in het motorschild krijgt heel voorzichtig, met een tandenstoker, een klein beetje secondelijm.

Correctie tekst nav opmerking Dick: boortje is 4 mm ipv 40.
De modelspoorbaanfoto's van Frank: kogellagers inbouwen
Dan is er tijd om de aanwezige massa te bekijken en een extra draadje, naar het motordraaistel, te trekken.
De modelspoorbaanfoto's van Frank: kogellagers inbouwen
Even kijken of de operatie geslaagd is, en dat lijkt het geval te zijn! Dan kan de kap erop en de lok mee naar huis.

Voor de liefhebbers heb ik een filmpje, dit laat zien hoe de lok nu kan kruipen over de baan.


https://youtu.be/a0ijxYmfkUU
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Netjes opgelost zo  :thumbup: