Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De modelspoorbaanfoto's van Frank

Gestart door frank-103 zaterdag 30 januari 2016, 17:57:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Voor de liefhebbers : zag de foto op de facebookpagina van Baureihe 103 staan (besloten groep, moet je lid van worden)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Citaat van: frank-103 op zondag 23 juni 2019, 19:19:30


Helaas treden Madness en The Specials niet of nauwelijks meer op, ik had nog wel een keer naar Madness gewild. Ik zet nu zo nu en dan de dvd aan.


Ze komen er aan Frank.

https://www.topticketshop.nl/madness?gclid=EAIaIQobChMIi9bC5KCG4wIVmOF3Ch3LFgcsEAAYASAAEgJBofD_BwE


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Hoi Frank,
tijdens de musicalbox zat Phil ,met haar, al achter de drums... :D

Met Phil als zanger werd ook de muziek van Genesis toegankelijker,
maar naar mijn mening veel beter.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Bedankt voor de tip Peter, dat wordt vanavond kaartjes bestellen!   :thumbup:

@Wim: ik ben meer fan van Phil dan van Peter Gabriel.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
 @citaat @citaat en  @citaat

Die muziek van Genesis is toegangkelijker en braver geworden sinds Phil zijn (wilde) haren verloor en na het vertrek van Peter de solozang op zich moest nemen.
Ik vond en vind de muziek uit de beginperiode nog steeds het meest verrassend; ze maakten iets compleet nieuws.
Het album Foxtrot was één lange reis; alle nummers liepen in elkaar over en vormden één geheel, net als een symfonie.
Kon je alleen geen hitje voor de radio van maken en dat werd later wel anders  ;)

Jaja, smaken verschillen, net als bij de treintjes en dat is maar goed ook. (en soms hachelijk, Frank)

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Citaat van: frank-103 op zaterdag 30 juni 2018, 00:22:54
Bijna iedere dinsdagavond knutselen we aan de spoorbaan van neef Erik, maar dat knutselen betekent laatste maanden vooral het materiaal goed rijdend proberen te krijgen. Ontsporingen kunnen natuurlijk veroorzaakt worden door de rails, maar ook door het rollend materiaal. Zoals die stam Roco SBB 1/87 dubbeldekkers die maar niet over de 5100 bochten wil rijden. Na veel testen bleek één as een gelijkstroom-as te zijn, als die vervangen is door een wisselstroom-as gaan de wagens plotseling probleemloos door de parkeergarage. En dan die Marklin rijtuigen die tegen de wissellantaarn blijven lopen. We blijven testen!

beste M rail rijders  ;) enig idee hoe hoog deze Roco dubbeldeksrijtuigen zijn ?

Erwin
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Erwin,
neef Erik heeft zijn Roco Zwitserse dubbeldekkers nagemeten en komt op 54 mm (vanaf bovenkant rails).

Vriendelijke groet
Frank
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Op het internet had ik een set met 8 eenden van Schuco ontdekt, de twijfel slaat dan toe, wachten op een mazzeltje op een beurs met de kans dat zo'n set daar nooit ligt, of met een 10% korting bij een internetwinkel toeslaan? Ik heb gekozen voor het laatste. Volgens mijn dochter zijn er meerdere bijzondere eenden, zoals de 007 eend. Dus ben ik verder aan het speuren gegaan op internet, waarbij ik nog een leuke besteleend vond die in de aanbieding was. Laurent was zo aardig deze voor me mee te nemen, zodat er inmiddels een aardige collectie eenden op de baan staat. Tijd voor een eendengarage?
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
De modelspoorbeurs in Houten staat er altijd een met veel 2cv modellen. Zit ook een geel/zwarte tijgerprint Janosch 2cv tussen.

bron: gevonden via Google afbeeldingen op willhaben.

Een paar maanden terug had MCH Hilversum nog 2cv modellen van Herpa in de aanbieding 3 voor 10 of 12 voor 40. Waren alleen wel meer de basis kleuren.

Een wel heel vreemd model "Citroen 2CV "Porsche" door Evrat (vaak op basis van Herpa modellen waaronder ook de 007 2cv).

bron: 87thscale.info
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Johan,

dat is een goede reden weer eens naar Houten te gaan!

De 007 en de sahara met een reservewiel op de motorklep staan op mijn lijstje, deze Janosch ziet er ook interessant uit. Dan heeft Artitec nog een sloop Dyane, al is die met 26 euro aardig aan de prijs.

Vriendelijke groet,
Frank
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Dat hij er eigenlijk altijd wel staat en de Janosch er de laatste keer nog tussen zat wil denk ik wel zeggen dat hij de prijzen er ook van weet. Al ben ik even vergeten wat hij er voor vroeg.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Dit jaar ben ik naar de IMA in Göppingen geweest, dat begint uiteraard met een bezoek aan DE Marklin fabriek, het Mekka van de Marklin liefhebber. En ja, ik had een lange broek en een trui met lange mouwen aan, je zult anders maar niet naar binnen mogen, zoals ik ooit heb gemerkt in het Vaticaan!

Het fabrieksgebouw is erg indrukwekkend!
De wachtrij is gelukkig niet zo lang op vrijdagmiddag
De rondleiding begint in de kelder, waar de machines staan die DE metalen onderdelen en de metalen kappen spuiten, een belangrijk onderdeel van de voorliefde voor de Marklin producten!
Als de robot de spuitstukken uit de machine haalt worden deze op een lopende band gelegd. Een zeer deskundige medewerker bepaalt of de kap gaaf is. Anders valt de kap in de vuilnisbak.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Op de volgende etage is de Marklin opleiding gevestigd, hier leren leerlingen de machines te bedienen. Een oude metalen (Meccano?) lok staat decoratief op de kast.
Een mevrouw gaat met een vijl een kap van een schaal Z locomotief te lijf, alle braampjes moeten van de kap verwijderd worden.
De H0 kap gaat in een borstelmachine die geheel automatisch de hele lok langs gaat
Op de laatste foto is de borstel, een geborstelde en een ongeborstelde lok te zien
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Dan is het tijd voor de gaatjes in de kap, de volgende machine staat al klaar
Een dame controleert zorgvuldig de aanwezigheid van de gaatjes!
De fraai geborstelde en geboorde kap is geen goede ondergrond voor de verflaag
De kappen worden in een rek gehangen en met chemicaliën behandeld
Het kleurverschil is goed te zien!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
De onbehandelde delen kunnen bijvoorbeeld voorzien worden van een goud-, koper- of chroomlaagje, zoals deze fraaie chromen SBB re460
Een lok bestaat niet alleen uit een metalen kap, het begint bij deze zware machine
Die de hele dag slepers maakt, dat wat de Marklin locomotiefjes onderscheidt van vele andere locomotiefjes!
Ook zijn er indrukwekkende machines nodig voor de schuifbeweging van een stoomlok
De kap van een stoomlok stelt dan weer weinig voor, we nemen wat zwarte plastickorrels en gooien die in een machine
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
We hebben het metaal- en plastic spuiten gehad, ook de stansmachines voor de blikken onderdeeltjes hebben we gezien, het is tijd voor de verfafdeling!

De kap van een rijtuig wordt in één keer gegoten en geverfd, alleen het dak moet een ander kleurtje krijgen. Dat gaat met een mal en wordt met de hand gespoten!
In het verleden werden kappen met tampons met verf bedrukt, daar waren meerdere verflagen voor nodig zoals op deze Disney 120 te zien is. Met een grote kans dat dit fout gaat!
De loks worden nu geprint, de afbeelding wordt er gewoon op gespoten. De schuine neus van de 101 kan niet in de printer en moet alsnog in de tamponneer machine
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
De koperkleurige of zilverkleurige ringen  op de ketel zijn ook handwerk, de ketel gaat in een klem en een mevrouw met een vaste hand houd de kwast tegen de ketel terwijl ze deze rond draait.
Dan gaan de kappen naar de montageafdeling, een zaal waar veel dames op een rij zitten, een deel van de lok monteren en dan de lok doorgeven
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Bijna is de lok klaar, een laatste dingetje wordt nog gemonteerd, de kap kan er op en de lok gaat naar de dame van de kwaliteitscontrole
Na een optische controle gaat de lok op de baan, optrekken, afremmen, het rijden van een rondje en de geluiden worden getest
Dan is de lok klaar en wordt deze ingepakt.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
In de volgende zaal staan vele testbanen voor alle schalen opgesteld, Marklin neemt compatibiliteit echt serieus, tot mijn genoegen zie ik ook voldoende M rails op deze testbanen!
Op de trap richting de uitgang zien we buiten de koek en zopie die niet mag ontbreken bij zo'n emotioneel en vermoeiend gebeuren  ;)
De vitaminerijke Duitse delicatessen worden uiteraard op de foto gezet
Nog een foto van de grote stomer en we kunnen naar het naastgelegen Marklineum en de koopjestent.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Hoi Frank,

Bedankt voor je leuke verslag, het was weer genieten om dit leuke weekend terug te zien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Frank, je had wel even met een emmer met sop en zachte bezem de stomer kunnen poetsen
voor het statie portret  :D :P ziet er na een jaar niet uit.

Gr. Jan
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Frank,
Bedankt voor het kijkplezier van deze prachtige foto sessies.
Ik beleef het heerlijke weekend gewoon nu weer dankzij jouw mooie foto's. :P

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Leuk verslag. Opvallend hoeveel handwerk er nog in zo'n lok zit!
Die 44 die buiten staat hadden ze wel mogen voorzien van een likje verf. Dit ziet er niet uit en is niet echt een uithangbord.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
bedankt voor je verslag.  :thumbup:
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Citaat van: Spoetnik op donderdag 26 september 2019, 22:34:59
Leuk verslag. Opvallend hoeveel handwerk er nog in zo'n lok zit!
Die 44 die buiten staat hadden ze wel mogen voorzien van een likje verf. Dit ziet er niet uit en is niet echt een uithangbord.

Komt door de regen en de troep die daarin zit en dat loopt naar beneden. Gecombineerd met roestvorming krijg je dit resultaat. Een mooie geweatherde stoomlok. Want toen die lok werd geplaatst was hij schoon en zat hij goed in de verf.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Een mooi verslag dank u
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Dag Frank.

Citaat van: frank-103 op donderdag 26 september 2019, 20:33:51
Een oude metalen (Meccano?) lok staat decoratief op de kast.
Die is gemaakt met Märklin ELEX, oud constructie-speelgoed wat compatable met Mecchano was/is.
Een afbeelding van een dergelijke loc staat, meen ik, op de achterzijde van de catalogus van 1959 ...


Bron: Wikipedia

Groeten,

Erik.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Hallo Frank,

Dank voor het plaatsen van je verslag.
Heerlijk nog even terug naar mn bezoek op dezelfde dag.
Zo veel handelingen om een loc te maken.
Op je foto met borstel mis ik de tweede borstel.
De een was nieuw, de ander na 4000 uur poetsen.
Natuurlijk ontbreekt je foto van de eenvoudig toch voedzame maaltijd niet.

Groet, Erik
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
De opmerking van Erik over de metalen (meccano) lok is niet helemaal juist.
Deze lok is gebouwd van onderdelen van Märklin Metallbaukasten. Deze bouwdozen zijn een echt Märklinproduct. De eerste dozen, toen nog met zwarte onderdelen, werden gemaakt onder licentie van Meccano, maar later heeft Märklin zelf haar eigen product gemaakt (jaren 30) De afgebeelde lok heeft ook in de vitrine gestaan van het vorige Märklinmuseum. De productie van de bouwdozen heeft geduurd tot midden jaren negentig. Later rondom 2005 zijn nog wat jubileummodellen uitgebracht.
Naast de basisbouwdozen zijn ook speciaaldozen uitgebracht voor electronica (Elec), transport (bouwdoos combi met spoor I) en klokken, alsmede aandrijfmotoren, uurwerk, stoom en electrisch.
Er zijn een aantal speciale sites en verenigingen die alles op internet presenteren. Googelen met het zoekwoord Märklin Metallbaukasten brengt je op hun pad.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Temsi (Technische Elektrische Metalen Speelgoed Industrie) in Hengelo, maakte ook constructie bouwdozen en materiaal.
Ik maakte dit hiermee ===> klik

Info over Temsi ===> klak
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Zie hier een mooie beschrijving ( in het Duits) van de geschiedenis van Märklin Metallbaukasten
http://www.metallbaukasten.de/marklin/ge_history.html

Veel leesplezier
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Volgende keer wel de plaatjes effe rechtop zetten, Frank !
Eerst kreeg ik pijn in mijn nek en daarna in mijn armen van het schermdraaien   B)

Fijn verslag, maar hachelijk !

Grtz Tony

Oja, de culinaire versnaperingsfoto maakte weer veel goed  :P
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Mooie reportage  :thumbup: Dank!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Afgelopen jaar hebben we verder gebouwd aan de spoorbaan van neef Erik, ik ga daar vandaag wat foto's van laten zien.

1 De situatie begin 2019, bovenaan de parkeergarage was een rotonde gebouwd om treinen uit de parkeergarage weer terug te sturen en treinen van het bovenste niveau ook weer terug te kunnen sturen. Om de helling naar het bovenste niveau te kunnen beperken moet dit deel afgebroken worden.
2 De helling loopt langs de muren van de zolder.
3 De TEE staat op de overgang parkeergarage (M-rails) naar helling (C-rails)
4 Rechts achteraan komen de sporen uit de parkeergarage aan op het bovenste niveau.
5 Op het bovenste niveau komt een dubbelsporig ovaal, voor treinen die niet in de parkeergarage mogen komen, en een keerlus om treinen terug te kunnen sturen naar de parkeergarage zonder kop te hoeven maken.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
De wisselstraat rechts ligt eigenlijk vrij snel goed, de wisselstraat links, die de treinen ook naar de keerlus moet leiden, is veel lastiger. We zijn niet zo bekend met C rails en het aantal passtukjes is beperkt, daarnaast heeft Erik ook niet teveel passtukjes gekocht. Na enkele avonden passen en meten ligt het redelijk goed. We gaan nu testrijden voordat de rails weer uit elkaar moet om er kurk onder te kunnen plakken en de rails per sectie aan te sluiten op de bezetmelding.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Prachtige foto?s.
En vooral die DMC DeLorean! Daar ben ik zelfs wel een beetje jaloers op.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Hoi Kevin, de Delorean is van Hotwheels, hier te koop bij The Musicstore, maar vast ook via internet!
https://frank103.blogspot.com/2019/02/de-realistische-aankleding.html?m=0
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Frank,

Die Zwitserse dubbeldekkers die achteraan staan zijn die van Roco ?
Zo ja hoe rijden die op c-rails ?
Ik vind ze erg fraai maar heb wel eens gehoord dat ze slecht op c-rails rijden en vaak ontsporen klopt dat ?

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Hoi Michel, je bedoelt de witte dubbeldekkers? Die zijn inderdaad van Roco. Volgens mij kunnen die zelfs door de parkeergarage heen, ze rijden dus goed. Ze raken alleen de lampen van m-rail wissels, ze kunnen dus alleen rechtdoor over wissels. Op c rails rijden ze ook uitstekend. Het zijn alleen afschuwelijk dure rijtuigen, van rond 100 euro per stuk.
De tweede stam dubbeldekkers zijn de blauwe van marklin, met een Fleischmann stuurstand. Die rijdt ook goed.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Frank,

Ja die witte bedoelde ik inderdaad.
Ze zijn wel heel erg mooi en naar de prijs had ik al gekeken dik over de 100 ? per stuk maar dan heb je wel wat als Zwitserland liefhebber.
Mooi om te lezen dat ze goed over c-rails heen rijden want wat ik al schreef ik hoorde dat ze vaak ontspoorde op c-rails. maar door jouw positieve antwoord gaan ze op de verlanglijst die helaas weer langer en langer wordt.

Bedankt voor je antwoord Frank wordt zeer gewaardeerd.

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Ik heb afgelopen jaren best een aantal OBB rijtuigen verzameld, uiteraard kunnen die in grensoverschrijdend verkeer achter een mooie DB lok, zoals de 103, maar als ik bij de Modelspoordagen in Rijswijk een uit Zweden afkomstige OBB 1043 zie liggen voor een schappelijk bedrag, dan mag die mee! Deze 1043 is er in 3 uitvoeringen, in (lichter) oranje met een witte streep (Marklin 3041), de nu door mij gekochte uitvoering (Marklin 3160) en de uitvoering in Valousek kleuren (Marklin 2843, 3158, 3458).
Uiteraard laat ik graag hier ook zien dat deze 1043 geheel niet lijkt op mijn 1041 (marklin 3166).


Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Citaat van: h0_miessie op zondag 15 december 2019, 22:09:34
Frank,

Ja die witte bedoelde ik inderdaad.
Ze zijn wel heel erg mooi en naar de prijs had ik al gekeken dik over de 100 ? per stuk maar dan heb je wel wat als Zwitserland liefhebber.
Mooi om te lezen dat ze goed over c-rails heen rijden want wat ik al schreef ik hoorde dat ze vaak ontspoorde op c-rails. maar door jouw positieve antwoord gaan ze op de verlanglijst die helaas weer langer en langer wordt.

Bedankt voor je antwoord Frank wordt zeer gewaardeerd.

Groet Michel

Michel,

De witte Roco dubbeldekkers lopen wel tegen je wisselhendeltjes aan, die moet je dus verwijderen.  De wissellantaarns zijn geen probleem.

Erik
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Dank je wel voor je antwoord Erik. :thumbup:
Dat mag geen probleem zijn het verwijderen van de hendeltjes voor deze schitterende dubbeldekkers. ;)

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Ik zal Frank vanavond even foto's laten maken.  Ik heb in Rijswijk de bistro wagen gekocht. Dit is de enige die uit de rails gedrukt wordt door de hendeltjes.  Je ziet ook dat hij iets lager ligt dan de andere wagens.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Ik ben benieuwd naar de foto's Erik.
Bedankt alvast voor het maken hiervan.

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Hoi Frank ,

Mooie loc, maar wel Zweeds hoor.
De ÖBB versie ziet er toch echt anders uit.
Hachelijk  :D

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Fraaie aanwinsten Frank. :) :thumbup:
Ja dat Oostenrijkse spul ziet er niet verkeerd uit hoor.
Heel veel rijplezier toegewenst.

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
hoi Michel,

Mijn vaste treinleverancier in België verkoopt de Roco dubbeldekkers met 20% korting dus ? 88,00 per stuk (behalve stuurstand)

Indien gewenst stuur ik je een PB met zijn emailadres, want mag hier zijn naam niet vermelden hee ...  :)

Erwin
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Erwin,

Ik heb je een PB gestuurd.

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank: de Marklin fabriek
Erwin naar mij ook aub