Citaat van: trein-ice3 op woensdag 27 april 2022, 20:34:14
Voor de aan te leggen pendelbaan heb ik een 6600 al jaren in de kast staan.
Dat scheelt alvast een zorg ...
Goed om te weten wat je drijft.
Mij dreef destijds een andere aanpak. Twee trafo's per tafelsegment.
Overgenomen ideetje van een zekere Alpen Bas.
Ja, er staat per segment meer vermogen opgesteld dan daadwerkelijk nodig is.
Jammer dan van het overtollige energieverbruik? Nee, want je verbruikt alleen wat je vraagt, en niet meer dan dat.
Als ik 300 VA aan trafo's heb staan, verbruiken die toch geen 300 VA?
Dat gebeurt pas als er 30 treinen daadwerkelijk tegelijkertijd rijden.
Met het fysieke gewicht van die trafo's heb je wel een punt.
Je kunt ze goed gebruiken om verlijmde kurk te verzwaren.
Er komen achter een regelaar wel groepen trajecten die (...) met schakelaars stroomloos gezet kunnen worden.
Ik noem dat blokken. Bij mij zijn die schakelaars relais (trein bepaalt zelf).
Zelfs pendelen kan de trein dan zelf afhandelen, zonder 6600.
Ik denk (...) dat lang niet iedere modelbaan met meer dan vijf treinen tegelijk rijdt.
Dat denk ik ook, maar er zijn uitzonderingen zoals
Deborah517 (Harry) die zeker 10 rijtrafo's heeft (en een aantal lichttrafo's) en zeker meer dan 5 gelijktijdig rijdende treinen. Maar dat hangt deels af van het aantal blokken wat je kunt realiseren tussen twee stopplaatsen.
Voor zover ik zijn baan kan overzien heeft bij hem elke stopplaats (blok) een eigen sein, en dus ook eigen schakelrails.
Zelf ga ik uit van twee kopstations waartussen treinen pendelen.
Veel meer dan 6 geautomatiseerd gelijktijdig rijdende treinen zal niet haalbaar zijn.
Of 7 maximaal als er ook nog eentje handmatig rangeert.
De overige 20 treinen staan op dat moment gewoon ergens stil (mits ik plaats kan maken).
Voor digitalisten is dat verschillend in snelheid rijden met locs op diverse trajecten ... (simpel ja).
Ik ga er niet van uit dat we over dezelfde mogelijkheden beschikken.
De digitalist heeft lastregeling, en kan de rijsnelheid per loc ijken en de rijresultaten op elkaar afstemmen.
Ik rij analoog met meer rijspanning de berg op dan af, en het effect daarvan is voor elke loc anders.
In de buitenboog mag een trein harder dan in de binnenboog, maar de ene trein rijdt toch sneller dan de andere.
Op het rechte traject mag de trein harder dan in de bocht, maar de snelste locs zijn dan nog steeds te snel.
verder in het station kan ik dan langzamer of sneller gaan rijden
als de stationssporen geïsoleerd achter een eigen regelaar zitten.Het is een manier om te kunnen remmen en te kunnen optrekken. Zeker.
En jongeren doen dat soms met een arduino pwm-driver in plaats van met een Titan 109, maar het komt op het zelfde neer.
Ik heb daar zelf ook speciale trafo's voor, maar Lima locs kunnen de lage aanvangsspanning niet aan, alle andere locs wel.
Dus of Lima doet voor spek en bonen mee, of ik moet er wat aan doen.
Er bestaat ook nog een andere truc: magneet tussen de rails, reedcontact onder de trein
(om een relais te schakelen dat remmen en optrekken van de motor regelt).
Voordeel daarvan is dat je kunt kiezen welke treinen kunnen kruipen.
Je bouwt het relais alleen in bij locs die dat kunnen. De voeding van dat relais ligt analoog iets lastiger ...
Ik heb 2 oude AC-Temsi's maar die zijn gaaf, en hun snoeren zijn vernieuwd door de vorige eigenaar,
€ 5,- per stuk op een beurs, van onder een stalletje.